Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:06

Ik slaap naast onze baby die in de cosleeper ligt dus hoef er in de nacht nooit uit, nu ze 9 maanden is begint ze wat dieper te slapen. Onze oudste is met anderhalf gaan doorslapen, onze middelste van 3 komt wordt 's nachts nog wel eens wakker, maar slaapt nu steeds vaker de hele nacht in zijn eigen bed. Ik ben eerlijk gezegd nooit echt moe omdat ze zolang ze nog drinken naast me liggen en ik dan verder kan slapen, maar dat moet je wel willen natuurlijk. Voor ons is het de uitkomst.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:57

Kolven weet ik, daarom heb ik ook gezeik. Ik geef ze nog 1 week, daarna ga ik hogerop. Tijdens mijn zwangerschap is er ook het eea niet netjes gegaan.

Zoontje ligt vanaf dag 1 (ok eigenlijk 3, aangezien we even in het ziekenhuis moesten blijven) al in de co-sleeper. Heb toen ook met mijn man afgesproken dat hij pas in zijn eigen kamer slaapt als hij doorslaapt, aangezien ik inddd geen zin heb om 3x/4x per nacht eruit te moeten. Hij slaapt overal toch wel doorheen, dus heeft er niks over te zeggen :+

@ruitje, liever de eerlijke verhalen hoor hahaha. Alle pas bevallen vrouwen/meiden die ik persoonlijk ken geven allemaal kv, dus heb daarin niet echt vergelijkingsmateriaal. En over het algemeen slapen ze dan toch sneller door...

lovelys

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:19

Hier rond de 18 maanden gestopt met de nachtvoeding (1x rond 3-4uur).

Wat vervelend dat ze niet mee werken met kolven. Lekker hogerop zoeken en zegge dat als je niet eerder kan, dat je tussendoor 20 minuten weg bent en dan de les weer hervat...

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 00:29

Mijn oudste ging rond 2,5 beter slapen. Jongste nog niet echt, 21 mnd bijna. Die drinkt nog minstens 4 keer s nachts.

Qua Elvie en Youha; ik heb een jaar met dubbelzijdig Elvie gekolfd maar die vond ik qua schild niet prettig (hard en te groot), de motor niet krachtig genoeg, app werkte vaak niet omdat de verbinding weg viel of hij stopte omdat hij "vol" was. Hij lekte snel door niet goed aansluitende onderdelen. Wel was hij echt heel stil. Eerste periode was de opbrengst prima maar voor kolven na de eerste maanden niet zo helpend bij mij.

Weer verkocht en kolfconsult gedaan bij de Borstkolfwinkel, dubbelzijdig Youha aangeschaft. Veel prettiger met siliconen schild, krachtige motor grotere opvangmogelijkheid waar de ventielen direct in uitkomen. Lekt daardoor nooit behalve bij ver voorover bukken uit het gaatje bovenaan bij de motor.

Ik zou niemand de enorme investering van de Elvie aanraden eerlijk gezegd, mijns inziens maakt hij de verwachting die je reëel gezien zou hebben bij die prijs niet waar. ;)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 08:18

iirrssjjee schreef:
Nog even iets anders. Op welke leeftijd sliepen jullie kindjes langer snachts? Hij komt nu snachts namelijk nog elke 2/3u... Begint me zo langzaam wel een beetje op te breken.

Onze dochter komt met 1,5 jaar nog steeds elke 2-3 uur (op uitzonderlijke nachten na)
Het is heel natuurlijk en niks om je zorgen over te maken (ook al doe ik dat soms stiekem ook :+ )
Kolven heb ik weinig ervaring mee. Wel een tijd thuis gedaan omdat ik in de ziektewet zat en toen ik eenmaal ging reintegreren weigerde ze de fles.

Borstvoeding loopt nog steeds als een trein. Ook op dagen dat we niet samen zijn geen last gelukkig.

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 09:06

Hier een kindje van 22 m die nog meerdere keren per nacht wakker is.
Het verschilt echt per kindje hoe het slapen gaat.
Ik ben sinds vorige week gestopt met de nachtvoedingen tussen 23-6 uur en dat gaat best wel goed. Hij wordt minder vaak wakker en slaapt gelukkig ook wel weer snel in.
Blij dat hij het goed oppakt. Op naar een nachtje doorslapen <<)

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 10:24

Mocht iemand een Youha willen overnemen voor een leuke prijs, pb me even :) Ik heb er 1 die 1x gebruikt is.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 11:27

Mag ik vragen hoe je dat hebt aangepakt Tara?
Dochter is 20 maanden en drinkt eigenlijk alleen nog bij t naar bed gaan en 1 x rond half 4/4 uur. Zou zo fijn zijn als ze net die laatste 2 uurtjes tot de wekker gaat er ook bij zou pakken.
Al zit ze momenteel weer in een verlatingsangstfase volgens mij. Wegbrengen bij de opvang is drama en thuis plakt ze ook erg aan mij. Nu moet ik als ze om 3.30 uur wakker wordt na t drinken haar hand blijven vasthouden tot ze weer slaapt. Ze ligt dus al 2 nachten op haar matras naast mijn bed zodat mama zelf ook nog even kam slapen.

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-23 16:53

Wat een fijne tips komen er weer voorbij over het kolven en goed om te lezen dat het slapen zo verschilt per kind. Hier hebben we nu al een aantal nachten samen geslapen, ze moet snachts erg hoesten en ik merk aan haar dat het ook zeer doet. Ze ligt dan op een matrasbeschermer van Aerosleep (die is mooi stevig) tussen onze hoofdkussens met een eigen dekentje, maar erg veilig voelt het niet. Dus ik slaap een stuk minder goed dan dat ze in haar eigenbedje ligt. Ik wil toch eens kijken naar alternatief met haar ledikantje en die ombouwen tot cosleeper. Voor het hoesten begon sliep ze regelmatig lekker door, hopelijk gaat ze dat weer doen als het hoesten voorbij is.

Iris ik hoop dat ze zich bedenken en mee gaan werken voor je het hogerop moet zoeken. Dat soort dingen heeft vaak toch een negatieve invloed op de sfeer een dan kun je wel gelijk hebben, het is wel de bedoeling dat je er met plezier blijft werken. Ben je lid van een vakbond? Anders kan die misschien helpen met tips.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 08:17

Zo’n kleintje tussen hoofdkussens in zou ik ook spannend vinden.

En goed slapen als baby zegt niks over later. Mijn kinderen hadden allemaal tot 6 tot 8 maanden nog nachtvoedingen (kunstvoeding). Maar sliepen buiten die ene late en nachtvoeding na super.
Daarna sliepen ze als roosjes nachten van 12uur door tot 2jaar. Toen begon de ellende. De oudste heeft tot 3,5jaar geregeld snachts geëtterd. Eerst een tijd in mee gegaan door veel veranderingen (babyzusje), maar bij ons sliep ze ook niet. Kwamen wel achter dat ze snachts relatief weinig slaap nodig heeft en zijn dr later naar bed gaan doen. Daarna sliep ze iig tot een uur of 5/half 6. En met 6,5jaar is dat nog zo. Niet voor 20:00 naar bed en dan slaapt ze snachts door.
Middelste begon met 2jaar drama. Gaan slapen lukt alleen als we er naast liggen en in de nacht wordt ze wakker en slaapt dan alleen bij ons in bed of als wij bij haar liggen.
Ze is nu net 4. Het is een tijd fases geweest van goed zelf slapen en hele nacht in eigen bed tot paar dagen bij ons/paar dagen zelf.
Nu is het al maanden op een enkele nacht na iedere nacht dat ze bij ons kruipt. Hebben het opgegeven. Als ze maar begint in dr eigen bed en niet voor 12uur bij ons.
Ze heeft ons nodig en ligt halve nacht echt aan mij vast geklampt de halve nacht.
Jongste is 2,5jaar en slaapt nog voorbeeldig. Wel nog in ledikant waar ze niet uitklimt. Bij oma ligt ze in peuterbed en was ze laatste keer logeren 3x uitgeklommen snachts.
Ze blijft dus nog heerlijk in dr ledikant liggen :))

Kortom dan slapen ze als baby prima (voeding in de nacht vond ik nooit probleem). En heb je als peuter ellende. En dan zijn ze een stuk creatiever en luidruchtiger in hun verzet :+

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-23 21:14

Wat vervelend van je werk Iris. Hopelijk weten jullie toch gauw een oplossing te vinden!

Hier veel mazzel met een goede slaper ‘s nachts, sinds ze ongeveer 2,5 maand is slaapt ze meestal door van 22-6. Laatste voeding doe ik op bed en dan gaat ze lekker in de cosleeper. Denk dat het in eigen bedje minder zou gaan, overdag slaapt ze ook het liefst zo dicht mogelijk ons. Maar ik reken me nog niet al te rijk met onze doorslaper, het kan zomaar weer heel anders zijn, zoals het verhaal hierboven bevestigt :(:)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-23 00:26

Mijn motto wat betreft slaap is dat de beste methode mij het meeste slaap geeft. :)) In ons geval samen slapen (cosleep ledikant), dreumes nog permanent en kleuter af en toe weer even er bij nu hij net naar school is.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 13:39

Ik was wat aan het googlen over kolven en borstvoeding en kwam dit topic tegen. Had kunnen weten dat Bokt hier een topic over zou hebben :')

Ik heb een dochter van 2 maand en borstvoeding gaat vanaf het allereerste moment echt super en we doen het er beide heel goed op <3

Nu komt alleen het moment steeds dichterbij dat ik weer moet gaan werken. Over een maand begint ze 2 dagen per week bij de opvang, over anderhalve maand ga ik weer 4 dagen werken. Van deze vier dagen zal ik 2/3 dagen de hele dag mijn dochter niet live kunnen voeden (1/2 dagen per week thuis werken en mijn man en dochter ook thuis). Oftewel, ik moet zorgen dat ik genoeg kolf, aangezien ik de live borstvoeding niet wil missen.

Ik ben begonnen met de Medela Freestyle Flex. Paar weken dagelijks geprobeerd, maar werd er chagrijnig van en nauwelijks opbrengst, hoeveel tips ik ook toepas voor drinken en ontspanning en alles. Toen om te proberen een Medela Harmony handkolf gekocht en dat gaat al veel beter! Ik vind het kolven niet erg en de opbrengst is ook een stuk meer.

Maar nog steeds duurt het best een tijdje voor ik wat opbrengst heb, 25/30 minuten voor zo’n 100ml in totaal. Gedurende de hele tijd stroomt de melk dan ook.
Een snelle zicht op haar ritme en behoefte en hoe het kolven gaat, laat merken dat ze zo’n 400ml per opvang dag nodig heeft. Maar ik daarvoor alleen aan effectieve kolf tijd ook zo’n 2 uur kwijt ben (4x30 minuten).

Ik ben dus op zoek naar manieren om de opbrengst te verhogen. Liefst zonder andere kolf, een elektrische kolf staat me best tegen. Ik drink veel water, eet voldoende. Kolf (bijna) elke ochtend na de ochtendvoeding en in de avond als ze een oefenflesje krijgt.
Maken boezemvriendjes echt verschil (las 2 pagina’s terug er wat over)? Of is het een idee om ergens tussendoor tijd te vinden om een keer te (power)kolven?

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:15

Wat fijn dat het zo goed gaat!

https://www.borstkolfwinkel.nl/
Ik kan je aanraden eens contact op te nemen met deze lactatiekundige. Als je de juiste verzekering hebt, kan je zelfs een telefonisch consult doen wat je terugbetaald krijgt. Of je gaat er langs, maar weet niet waar je woont.
Zij hebben echt heel veel verstand ervan, van alle soorten kolven maar ook van supplementen etc.

Ik heb veel boezemvriendjes geslikt, durf niet te zeggen of het geholpen heeft, omdat er ik op een dieptepunt mee ben begonnen, maar ook met powerkolven etc.
Wat wel erg hielp was domperidon, dat gaf echt een boost (x 1,5 zo ongeveer).

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:45

Wil je in één kolfbeurt 400 cc kolven? Want dat lijkt mij onbegonnen werk. Zoveel drinkt een kindje ook nooit in in één keer. Je borsten hebben een maximale opslagcapaciteit en vullen dan weer aan. Ik denk dat je beter op je op werk meerdere keren 20 minuten kan kolven. En zorg dat je tussendoor opnieuw het toeschietreflex opwekt met de kolf. Dus 2 minuten toeschietreflex, 8 minuten kolven, 2 minuten toeschietreflex en dan weer een paar minuten kolven.
Je hebt tot 9 maanden recht op 1/5e van je werktijd om te kolven. Dus als je 8 uur werkt mag je 2 uur per dag kolven. Daarnaast heb je ook het recht, mocht het kolven niet lukken, om naar huis te rijden en thuis te voeden.

En misschien heb je nu al een aardig voorraadje in de vriezer liggen? Dan is het niet erg als je in het begin nog niet genoeg kolft op je werk. Dat gaf mij in ieder geval heel veel rust.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 14:53

Nee zeker niet 400cc in één keer, dat gaat nooit lukken inderdaad :') het gaat me er vooral om dat ik er in totaliteit minder tijd voor nodig heb, dus dat ik bijvoorbeeld maar 4x 15-20 minuten hoef te kolven en dan genoeg heb zou al een verbetering zijn. Nu zou ik om 4x te kolven en genoeg opbrengst te hebben + schoonmaken etc ook mijn pauzes moeten opofferen.

Had de borstkolfwinkel al gezien, maar erg ver weg helaas. Voor nu eerst een telefonisch consult geregeld voor vanavond.

Ik heb wel wat voorraad in de vriezer, maar dat zou voor nu genoeg zijn voor 2,5 dagen opvang. En als ik kijk hoe kolven nu gaat, ben ik bang dat ik op werk kolven eerst zo goed als geen opbrengst ga hebben. En dan gaat die voorraad er snel door.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:15

Hoe zwaar en oud is je kindje nu dan? En hoe vaak drinkt ze aan de borst (ook snachts)?
En een lactatiekunde is zeker aan te raden!

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:26

Ze zal nu zo’n 4,6 kilo zijn. Ze drinkt 8 keer in een etmaal gemiddeld. Enkele keer 7 of 9. Van die 8 liggen momenteel 4 voedingen in de tijd dat ze straks op de opvang zal zijn.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 15:33

Als ik de berekening gebruik die ik destijds van mijn lactatiekundige heb gekregen zou je bij 2 maanden ongeveer 80cc per voeding moeten geven.
(140ml x 4.6 kg : 8 voedingen)

Dan zou je nu ongeveer 320 cc moeten kolven als je 4x zou kolven. Dus dat is al 80cc minder dan je zelf dacht. En vergis je er niet in dat ze soms 's nachts bij trekken wat ze overdag te weinig hebben gehad omdat je snachts meer melk aanmaakt.

Bij 3 maanden is 130 ml x kg / aantal voedingen en bij 4 maanden 120 ml.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 21:22

Hopelijk heb je wat aan je telefonisch consult gehad. Ik had heel veel aan dubbelzijdig kolven kwa tijd en opbrengst, maar ik snap dat dat lastig is met een handkolf. Ook het schild maakt bij mij verschil. Boezemvriendjes heb ik bij de eerste gebruikt en hielp voor mijn idee wel, maar dat kan ook psychisch zijn natuurlijk.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-23 22:02

@linoleum ik heb even geen tips, maar gefeliciteerd met je dochtertje! Ik zat met jou in het zomertopic! Heel fijn dat het eigenlijk zo snel weer raak is geweest voor jullie <3

Lieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 10:40

Linoleum, krijg je wel een goed toeschietreflex met het kolven? Ik moest daar best even aan wennen met de handkolf, maar na een tijdje oefenen had ik het goed te pakken en dan liep het als een tiet. Als het weer echt langzamer ging stromen moest ik soms opnieuw toeschietreflex opwekken. Echt grote hoeveelheden heb ik nooit gekolfd (100-120 per kolfbeurt max), maar mijn kinderen dronken ook niet meer dan dat.
Je zou ook kunnen proberen om na elke ochtendvoeding even kort te kolven. Niet voor grote opbrengst, maar telkens iets van 20 ml. Dan heb je en wat extra voorraad en wen je steeds meer aan het kolven.

Verder denk ik dat je grote kans hebt dat het straks wel los gaat lopen. Nu kolf je waarschijnlijk naast je live voedingen, straks een hele dag kolven, dat kan ook anders zijn. Bovendien is het nog een maand weg. Dat lijkt dichtbij, maar mijn ervaring is dat borstvoeding/kolven met een paar weken heel anders kan zijn. Bovendien heb je al best wat voorraad, als je wel makkelijk 300 ml kolft op een dag, heb je nog voor 10 dagen reserve, daar heb je dan al voor een week of 4 genoeg aan. Dan heb je iig wat marge.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-23 13:10

Bismarck schreef:
Wil je in één kolfbeurt 400 cc kolven? Want dat lijkt mij onbegonnen werk. Zoveel drinkt een kindje ook nooit in in één keer. Je borsten hebben een maximale opslagcapaciteit en vullen dan weer aan. Ik denk dat je beter op je op werk meerdere keren 20 minuten kan kolven. En zorg dat je tussendoor opnieuw het toeschietreflex opwekt met de kolf. Dus 2 minuten toeschietreflex, 8 minuten kolven, 2 minuten toeschietreflex en dan weer een paar minuten kolven.
Je hebt tot 9 maanden recht op 1/5e van je werktijd om te kolven. Dus als je 8 uur werkt mag je 2 uur per dag kolven. Daarnaast heb je ook het recht, mocht het kolven niet lukken, om naar huis te rijden en thuis te voeden.

En misschien heb je nu al een aardig voorraadje in de vriezer liggen? Dan is het niet erg als je in het begin nog niet genoeg kolft op je werk. Dat gaf mij in ieder geval heel veel rust.

Nee, op 1/4 van je werktijd. Dat scheelt nog al. Je rekensom klopt wel, maar 1/5 is niet correct.

Ik heb domperidon, fenegriek, een dubbelzijdige elektrische kolf, syntosinon neusspray en powerkolven gebruikt destijds. En dan was het vaak nog sprokkelen.

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:18

iirrssjjee schreef:
@linoleum ik heb even geen tips, maar gefeliciteerd met je dochtertje! Ik zat met jou in het zomertopic! Heel fijn dat het eigenlijk zo snel weer raak is geweest voor jullie <3

Dankjewel <3 ik was inderdaad twee maand na mijn miskraam alweer zwanger!

Bedankt allemaal voor het meedenken! Heb gebeld met lactatiekundige, ze had in eerste instantie weinig tips en vond dat ik eigenlijk wel gewoon goed deed. Kan nog oxytocine spray bij huisarts vragen eventueel. Maar ik ga het nu eerst afwachten straks als ik aan werk ga binnenkort.

Vandaag voor eerst dagje weg geweest zonder dochter en heb 3x op pad moeten kolven. Bij m’n zusje in huis, op de bank met mn ouders en zusje. In kantoortje van de bowlingbaan. En bij de vriend van m’n zusje thuis.
En heb op alle drie vreemde plekken gewoon super gekolfd en met handpomp elke keer 150cc in 15 minuten. Dat is meer dan ze heeft gedronken in die periode. Dus volgens mij maakte ik het in m’n hoofd een groter ding dan het was :')
Geeft vertrouwen voor kolven op werk straks en kijk er na vandaag heel anders tegenaan.

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-23 22:47

Wat fijn linoleum!