Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

imaudy

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 22:24

Ik was nog even boodschappen wezen doen vanavond De eerste 3 die ik tegen kwam had het mondkapje onder de neus, nummer 4 had hem helemaal op. De volgende had hem onder de kin.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 22:25

Bijzonder dat dat alleen in jouw omgeving is :D

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 22:34

Maar wat ik laatst toch zag, iemand zat gewoon in haar blauwe weggooimondkapje haar neus te snuiten en maakt hem toen weer vast. Stond ook nog bij de verse broodjes :r

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 22:50

imaudy schreef:
Ik was nog even boodschappen wezen doen vanavond De eerste 3 die ik tegen kwam had het mondkapje onder de neus, nummer 4 had hem helemaal op. De volgende had hem onder de kin.

Zolang ze gevaccineerd zijn vind ik het geen probleem :D

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 23:05

janderegelaa schreef:
imaudy schreef:

Dit is eigenlijk een hele domme opmerking maar goed

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-21 23:41

janderegelaa schreef:
imaudy schreef:

Want?
Hun mondkapje beschermd jou bij goed gebruik.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 04:05

janderegelaa schreef:
imaudy schreef:

Omdat ze je dan kunnen besmetten omdat ze niet door hebben dat ze positief zijn? Gevalletje op jacht naar een herstelbewijs?

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 08:09

verootjoo schreef:
Bijzonder dat dat alleen in jouw omgeving is :D

Oh hier zie ik dat ook constant hoor.
Van het weekend onderweg ff lang de Mac.
Werd ik netjes gecontroleerd op QR incl id. Door de manager met z’n mondkapje onder z’n neus. }:0

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 08:24

Ik heb eigenlijk alleen het eerste bericht gelezen. Dus geen reacties.

Ik ben (geen wappie) hou me aan de "andere" maatregelen maar ben niet ge-ent!

Op de vraag "hoe komen we volgens niet enters van corona af als iedereen er zo over dacht? Kan ik duidelijk zijn "niet"

Als iedereen wel zou enten dan trouwens ook niet. En dat is iets wat maar niet goed begrepen wordt. Mensen die niet enten en daarvoor een reden hebben zijn meteen maar een wappie.

Corona blijft. Met een beetje geluk neemt het wel af hoe ziek men ervan wordt. En dat kan door idd te vaccineren (alleen zul je dan altijd moeten blijven vaccineren) of door de strijd met het virus aan te gaan als je lichaam gezond is. Dan wordt het op een gegeven moment minder heftig en houden we "hopelijk" mildere klachten eraan over. Als de zwakkere enten en de gezondere die eigenlijk "meestal al mildere" klachten hebben dit doen.

Maar het zal blijven net als dat griep en verkoudheid ook niet meer weggaan. Griep was ook heftig en nog steeds gaan er mensen dood na griep, ze krijgen bijvoorbeeld longontsteking erachter aan. Griep is normaal geworden. Maar hoe vaak waren er geen mensen die met griep gewoon naar hun werk gingen en gaan en hoestend en proestend gebruik maken van OV en dergelijke? Ik denk dat we met zijn allen veel alerter zijn nu en zelfs te ver zijn doorgeslagen nu.

Dit is mijn antwoord op de vraag van ts.

Wpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 08:45

BeFunny schreef:

Op de vraag "hoe komen we volgens niet enters van corona af als iedereen er zo over dacht? Kan ik duidelijk zijn "niet"

Als iedereen wel zou enten dan trouwens ook niet. En dat is iets wat maar niet goed begrepen wordt. Mensen die niet enten en daarvoor een reden hebben zijn meteen maar een wappie.

Corona blijft. Met een beetje geluk neemt het wel af hoe ziek men ervan wordt. En dat kan door idd te vaccineren (alleen zul je dan altijd moeten blijven vaccineren) of door de strijd met het virus aan te gaan als je lichaam gezond is. Dan wordt het op een gegeven moment minder heftig en houden we "hopelijk" mildere klachten eraan over. Als de zwakkere enten en de gezondere die eigenlijk "meestal al mildere" klachten hebben dit doen.

Maar het zal blijven net als dat griep en verkoudheid ook niet meer weggaan. Griep was ook heftig en nog steeds gaan er mensen dood na griep, ze krijgen bijvoorbeeld longontsteking erachter aan. Griep is normaal geworden. Maar hoe vaak waren er geen mensen die met griep gewoon naar hun werk gingen en gaan en hoestend en proestend gebruik maken van OV en dergelijke? Ik denk dat we met zijn allen veel alerter zijn nu en zelfs te ver zijn doorgeslagen nu.

Helemaal mee eens +:)+

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:14

BeFunny schreef:

Als iedereen wel zou enten dan trouwens ook niet. En dat is iets wat maar niet goed begrepen wordt.

Ik denk ook dat we niet meer van dit virus af komen.
De mensheid heeft het over de hele wereld verspreid en er is een dierlijk reservoir.
Citaat:
Mensen die niet enten en daarvoor een reden hebben zijn meteen maar een wappie.

Voor mij niet, maar ik houd dan ook van nuance.
Je kunt medische redenen hebben en na overleg met je arts besluiten dat het gevaar zonder enting kleiner is.
Citaat:
Corona blijft. Met een beetje geluk neemt het wel af hoe ziek men ervan wordt.

Galgenhumor, waar de zorg soms goed in is:
"Over een jaar zijn we allemaal GGD"
meaning: "Geent, genezen of dood".

Mogelijk is O-mikron minder ziekmakend, maar er is geen garantie dat een volgende letter van dat alfabet niet nog dodelijker gaat worden.
Citaat:
En dat kan door idd te vaccineren (alleen zul je dan altijd moeten blijven vaccineren) of door de strijd met het virus aan te gaan als je lichaam gezond is.

Oneens.
Er viel heus in de krant te lezen van sterke, gezonde mensen die stierven of weken intensieve zorg nodig hadden om te overleven.
Bij de A-griep kan dit ook gebeuren.
Wat wel een verschil is, is het aantal. Zoveel mensen die zo lang op de IC liggen dat gewone zorg, bijvoorbeeld kankeroperaties, niet uitgevoerd kan worden.

Citaat:
Dan wordt het op een gegeven moment minder heftig en houden we "hopelijk" mildere klachten eraan over.

... wie over tien jaar GGD is en leeft, heeft een immuunsysteem dat verschillende varianten covid-19 heeft 'gezien'.
Dat scheelt, al kan de nieuwe variant anno '31 natuurlijk ook weer gemeen zijn.
Citaat:
Griep was ook heftig en nog steeds gaan er mensen dood na griep, ze krijgen bijvoorbeeld longontsteking erachter aan.

Bij covid-19 is de longontsteking een wezenlijk onderdeel van de ziekte, niet iets dat optreedt bij mensen met een lage weerstand.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 13-12-21 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:18

voor het gemak wordt ook het herstel na covid vergeten. Ik ken wel een paar gevallen long covid en maandenlang niks tot bijna niks kunnen doen

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:21

Nee dat onderdeel is er alleen bij Long covid. Dat is ook een wezenlijk verschil en longontsteking kan ook een onderdeel zijn van griep (daar heb je ook meerdere varianten van) ik heb een andere Sars variant gehad namelijk Q koorts en daar was het ook onderdeel van. Met ook een langdurig herstelperiode!

Natuurlijk kunnen er heftigere varianten zijn in 2030 maar er kunnen ook varianten komen waar niet tegen te enten (ok vaccineren) valt.

We zullen m.i echt moeten leren leven met Corona. En in de toekomst komen er ook meer virussen bij ;)

En o ja. Hoewel de gevaccineerden dat niet lijken in te zien. Ook gevaccineerden kunnen op de IC belanden. De problemen en tekorten in de zorg waren er al en worden ivm de druk die er op gelegd wordt en dan doel ik op de protecolen met name alleen maar steeds erger. Die administratieve rompslomp zou ze uit handen moeten worden genomen.

En wij mensen zouden minder moeten wijzen naar elkaar ;)
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 13-12-21 11:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Flower033

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:36

Mogen we het over inenten hebben ipv enten. Vaccins en enten geven toch wat rare beelden in mijn hoofd.

Enten
Bij enten wordt een zwak takje op een sterke stam gezet en zo ontstaat een gezonde plant of boom. Vaak wordt dit enten gedaan door telers, maar het is ook goed zelf te doen.

Inenten
[ov] [medisch] iemand door middel van een injectie beschermen tegen een ziekte.
een stof in zijn lichaam spuiten, waardoor hij een bepaalde ziekte niet krijgt vb: kinderen worden ingeënt tegen de mazelen Synoniem: vaccineren

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:48

BeFunny schreef:

Deels juist en deels onjuist. We kunnen van COVID afkomen. We zijn immers ook van de Spaanse en de Mexicaanse griep "afgekomen". Deze humane varianten van H1N1 zijn uitgestorven.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 11:53

BeFunny schreef:
Hoewel de gevaccineerden dat niet lijken in te zien. Ook gevaccineerden kunnen op de IC belanden. De problemen en tekorten in de zorg waren er al en worden ivm de druk die er op gelegd wordt en dan doel ik op de protecolen met name alleen maar steeds erger. Die administratieve rompslomp zou ze uit handen moeten worden genomen.

Toch zijn het nog steeds ongevaccineerden die verhoudingsgewijs de druk op de IC hoog houden en ervoor zorgen dat iedereen met de feestdagen thuis zit en de horeca gesloten blijft.
Gevaccineerden die op de IC belanden zijn mensen met een onderliggende ziekte waardoor de immuunrespons op het vaccin laag is. In zekere zin zijn dat eigenlijk ook ongevaccineerden.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:00

Tja BeFunny, als je hier nog steeds beweert dat gevaccineerden niet inzien dat ook gevaccineerden op de IC terecht kunnen komen, dan ben ik wel klaar om met jou te discussiëren.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:01

Babootje schreef:
BeFunny schreef:
Hoewel de gevaccineerden dat niet lijken in te zien. Ook gevaccineerden kunnen op de IC belanden. De problemen en tekorten in de zorg waren er al en worden ivm de druk die er op gelegd wordt en dan doel ik op de protecolen met name alleen maar steeds erger. Die administratieve rompslomp zou ze uit handen moeten worden genomen.

Toch zijn het nog steeds ongevaccineerden die verhoudingsgewijs de druk op de IC hoog houden en ervoor zorgen dat iedereen met de feestdagen thuis zit en de horeca gesloten blijft.
Gevaccineerden die op de IC belanden zijn mensen met een onderliggende ziekte waardoor de immuunrespons op het vaccin laag is. In zekere zin zijn dat eigenlijk ook ongevaccineerden.

Ook bij de groep ongevaccineerden zijn het vaak mensen met onderliggende kwalen ;)
Heb je een verzwakt immuunsysteem vind ik het zeker aan te raden om te enten of dat immuunsysteem te versterken.

En even over de Mexicaanse griep daar zijn we idd vanaf gekomen echter. Kwamen daar niet steeds nieuwe varianten van.

Ik vind het in die zin heel erg te vergelijken met griep. Dat is ook altijd gebleven en zijn ook meerdere varianten van. Corona bestaat al heel lang en daar komen dus steeds varianten op. En nu dus Covid 19 waar ook weer verschillende varianten in zijn.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:02

Kinke schreef:
Tja BeFunny, als je hier nog steeds beweert dat gevaccineerden niet inzien dat ook gevaccineerden op de IC terecht kunnen komen, dan ben ik wel klaar om met jou te discussiëren.

Er staat "lijken" niet in te zien of willen zien. Dat is echt een wezenlijk verschil. En tja ik geef mijn mening. Wat jij daarvan vind daar kan ik niks mee. Dat je niet met mij wil discussiëren lijkt mij verder helemaal prima.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:11

BeFunny schreef:
Nee dat onderdeel is er alleen bij Long covid. Dat is ook een wezenlijk verschil en longontsteking kan ook een onderdeel zijn van griep (daar heb je ook meerdere varianten van) ik heb een andere Sars variant gehad namelijk Q koorts en daar was het ook onderdeel van. Met ook een langdurig herstelperiode!

Q-koorts is een rottige ziekte, en deels te danken aan laks overheids ingrijpen.
Maar het is geen sars- variant zoals covid-19.
Citaat:
Natuurlijk kunnen er heftigere varianten zijn in 2030 maar er kunnen ook varianten komen waar niet tegen te enten (ok vaccineren) valt.

Naar het schijnt zijn de verschillende big farma bedrijven vol vertrouwen dat zolang het varianten van covid-19 betreft, ze in een paar maanden tijds het vaccin kunnen aanpassen.
Citaat:
We zullen m.i echt moeten leren leven met Corona. En in de toekomst komen er ook meer virussen bij

Beter beleid mbt. sleep niet alles over de aardbol, houd de biodiversiteit in stand en goede hygiëne kunnen zoden aan de dijk zetten.
Een garantie dat de volgende pandemie (na 1919 en 2020) pas in 2121 komt is er niet.
Citaat:
En o ja. Hoewel de gevaccineerden dat niet lijken in te zien. Ook gevaccineerden kunnen op de IC belanden.

?
Hoezo lijk ik dit niet in te zien...?
Ik heb pittige meningen, maar ik geloof toch niet dat ik geroepen heb 'ik kom niet op de IC, want ingeënt'.
Ik acht het wel mijn zedelijke plicht om mij te laten inenten, om de belasting van mijn collega's in de zorg zo klein mogelijk te houden.
Citaat:
De problemen en tekorten in de zorg waren er al en worden ivm de druk die er op gelegd wordt en dan doel ik op de protecolen met name alleen maar steeds erger. Die administratieve rompslomp zou ze uit handen moeten worden genomen.

>;)
;(
Spaar mij dit non-argument.

Het is volkomen waar, dat er geknepen wordt, dat de administratie, de protocollen etcetcetcetc.

Maar somehow leidden al deze rampen niet tot 'draconische maatregelen zijn nodig en code zwart dreigt' - dat is de realiteit.
Ondanks lockdown etc (= draconische maatregelen)
hebben we patiënten naar het buitenland gebracht, en hebben we dringende planbare zorg uitgesteld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:13

Citaat:
Er staat "lijken" niet in te zien of willen zien. Dat is echt een wezenlijk verschil. En tja ik geef mijn mening.

Ja, en waar precies geef ik jou die indruk...?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:32

BeFunny schreef:
En even over de Mexicaanse griep daar zijn we idd vanaf gekomen echter. Kwamen daar niet steeds nieuwe varianten van.

Nee de Mexicaanse griep was een humane variant op een varkensvirus (H1N1). Ontstaan uit een zoonose dus. Hetzelfde geldt voor de Spaanse griep. Beide virusvarianten zijn uitgestorven.
Humane virus varianten die ontstaan uit een zoonose zijn zo gevaarlijk omdat het voor de mens nieuwe virussen zijn waar we voor het eerst mee in aanraking komen. Dat is met het "gewone" griepvirus influenza heel anders.

BeFunny schreef:
Ik vind het in die zin heel erg te vergelijken met griep. Dat is ook altijd gebleven en zijn ook meerdere varianten van. Corona bestaat al heel lang en daar komen dus steeds varianten op.
En nu dus Covid 19 waar ook weer verschillende varianten in zijn.

Ook Covid19 is ontstaan uit een zoönose. En daarom zo gevaarlijk. Het virus lijkt milder te worden/minder fit/af te zwakken. Kan ook best zijn dat ook dit virus uiteindelijk uitsterft.
Maar, omdat het een veel besmettelijker virus is dan bv de Mexicaanse griep welk verloop we heel goed hebben kunnen volgen, kan het ook zijn dat het blijft rondgaan in een milde variant.
Het verschil ook met "gewone" influenza is, dat influenza een echte seizoensgriep is, terwijl Covid wel een seizoenseffect kent, maar het hele jaar door optreedt.
De maatregelen om te voorkomen dat je ziek wordt zijn overigens wel hetzelfde (afstand houden, mondkapje, vaccineren, hygiene maatregelen) Daarom zie je ook dat "de griep" zich vorig jaar nauwelijks heeft voorgedaan.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:40

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 12:43

BeFunny schreef:
Hoewel de gevaccineerden dat niet lijken in te zien. Ook gevaccineerden kunnen op de IC belanden.

De 'vaccins werken niet' aanhangers lijken daarentegen niet in te (willen) zien dat 1000 gevaccineerden van de 15 miljoen die het ziekenhuis indraaien nog altijd 10x zoveel minder is dan 1000 ongevaccineerden van de anderhalf miljoen die het ziekenhuis indraaien.
(De werkelijke verhouding is overigens eerder 1:20 ipv 1:10, maar even voor het allergemakkelijkst rekenen...)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-21 13:00

En al kan je corona niet laten verdwijnen door vaccinatie. Met vaccinatie bestrijd je nou net wel de pandemie.