Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:30

Astorga schreef:
Wat is haar plan als ze wel COVID krijgt? Wil ze dan thuis blijven of opgenomen worden in ziekenhuis of verpleeghuis?

Thuis blijven.
Haar woorden ‘je kan mij direct in een kist stoppen als je mij hier weg haalt’

Tja ik woon in een buurt waar de gemiddelde leeftijd hoog is en ik snap ze wel. Ze vinden het allemaal wel best zo, het is goed zo lang ze nog kunnen genieten van het leven en anders maar niet.
Moeten ze dan de Corona regels breken? Nee maar binnen de regels met momenten met elkaar kunnen ze nog gelukkig zijn.
De biljart tafel die ze nu in huis hebben gehaald ipv. De soos vind ik wel twijfelachtig maar goed.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:37

lenaa_tje schreef:
Astorga schreef:
Wat is haar plan als ze wel COVID krijgt? Wil ze dan thuis blijven of opgenomen worden in ziekenhuis of verpleeghuis?

Thuis blijven.
Haar woorden ‘je kan mij direct in een kist stoppen als je mij hier weg haalt’

Tja ik woon in een buurt waar de gemiddelde leeftijd hoog is en ik snap ze wel. Ze vinden het allemaal wel best zo, het is goed zo lang ze nog kunnen genieten van het leven en anders maar niet.
Moeten ze dan de Corona regels breken? Nee maar binnen de regels met momenten met elkaar kunnen ze nog gelukkig zijn.
De biljart tafel die ze nu in huis hebben gehaald ipv. De soos vind ik wel twijfelachtig maar goed.

Ik heb mijn vorige post nog iets aangevuld. (:

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:46

En ik weer dat je dat soort verhalen ook hebt maar ik vind dat wel een eigen verantwoordelijkheid. Die keuze kun je best zelf maken.
Wel ben ik daarin voorzichtig want ik besef mij dat ik een risico ben.

Edit. Ik sta hier ook dubbel in, ik ben 2 oudere mensen verloren die gewoon gestopt zijn met eten en medicatie omdat ze een tweede lockdown niet aan konden. Dat heeft mij gewoon heel erg geraakt.

tienus63

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:50

Mijn vader dacht bij aanvang van de lockdown ook, geen opname, waar dan ook.

Toen puntje bij paaltje kwam wel met volle overtuiging gezegd wel ziekenhuis opname op verpleegafdeling, niet naar ic of verpleeghuis.
Hij had zijn beperkingen, maar was niet seniel en kon nog iedere dag 20-40 km op zijn ebike.

En ik heb mijn twijfels bij de cijfers, zoals iemand hier ook al zegt, de laatste COVID test is negatief, dus je telt niet mee als Corona overledene. Terwijl de corona je wel over het randje heeft geduwd.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 00:00

Corona heeft genoeg 2de en 3de graads slachtoffers welke niet worden meegenomen. En die lijst is ook met een vaccin nog niet klaar. Denk ook aan depressies etc.

De presco viel mij vanavond tegen. Het leverde ook een huilbui op hier. Ik had even het gevoel dat de overheid ons wat laat doorsudderen in plaats van maatregelen te willen treffen. Een rondje hollen en een drankje nu is wel even prettig. Maar merk wel dat ik perspectief nodig heb. En dan een positieve, in plaats van toename in de besmettingen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 00:05

Astorga schreef:
Je komt pas in het ziekenhuis terecht als het echt echt ernstig is. Die grote groep mensen met matige klachten wordt regelmatig vergeten. Maar hebben wel een wekenlang herstel en gaan misschien nooit meer zo functioneren als voorheen. Ik heb er meerdere in mijn kennissenkring op afstand begeleid.

Ik weet dat je in de zorg werkt dus ik wil niet pretenderen dat ik het als leek beter weet, maar wel mijn recente ervaring delen. Mijn vader is opgenomen met corona zonder ernstig ziek te zijn, geen verkoudheid/benauwdheid, alleen langdurig koortsaanvallen. Hij gaf aan dat ongeveer de helft van de corona gevallen in dit ziekenhuis (zijn er ook maar 10-15, en grootste deel komt uit andere regio) bij hem op de afdeling lag en op één na (die serieuze klachten had) waren ze allemaal weer weg binnen de twee dagen dat hij er was.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 00:07

Als ze een week voor kerst gaan zeggen dat kerst doorgaat zoals visite nu ook mag, dan denk ik ook dat nog heel wat mensen dan nog extra gaan winkelen.

Voor mvdende ik volg de regels en zo zijn er vast meer, zelf ga ik niet op bezoek, maar ik zou het wel makkelijker vinden als ik kon zeggen want dat zijn de regels. Achter de voordeur dat weet je inderdaad niet, maar ik weet wel dat er meer mensen zijn die zich aan de regels houden.

Zo las ik net nog in dit topic over gedoe als iemand niet zou komen met kerst, maar anders kun je zeggen ja sorry het mag niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 08:44

Ik heb voor t eerst die hele perso niet gekeken.. k kon me niet voorstellen dat er iets spannends gezegd zou worden, en volgens mij is er ook niks spannends gezegd..

Ik heb al een hele tijd vragen over waar die besmettingen dan precies vandaan komen.. zolang er niet gepinpoint wordt waar die haarden dan zitten, kan je volgens mij helemaal niet heel handig dingen gericht aanpakken..
En ik denk dat die cijfers echt wel ergens zijn, maar dat ze ze misschien niet kunnen delen? Voor wat voor reden dan ook..

Als het ineens een hele school is, of een aantal verpleeghuizen die voor een piek in de cijfers zorgen, kan ik wel uit een restaurant blijven, maar dat heeft dan niet heel veel met elkaar te maken denk?
Je zou toch denken dat ze ondertussen wel weten hoe zo'n virus een beetje rondgaat.. maar goed, ook GGD instellingen zijn niet helemaal op orde (bron en contactonderzoek) en ook daar werken mensen die niet helemaal precies weten wat ze moeten doen denk... net als overal..

Overigens heb ik dan weer helemaal niks met kerst en ik snap echt niet waarom mensen perse met kerst met zn allen bij elkaar willen zitten... Wat is de meerwaarde van precies díe paar dagen en waarom kan je niet op een andere dag op visite?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 08:57

Citaat:
Overigens heb ik dan weer helemaal niks met kerst en ik snap echt niet waarom mensen perse met kerst met zn allen bij elkaar willen zitten... Wat is de meerwaarde van precies díe paar dagen en waarom kan je niet op een andere dag op visite?

Dit dus...

Gelijk mijn uitleg maar waarom ik denk dat het zo is.
Het komt voort uit sociale druk, daarom is het voor de meesten zo lastig om met kerst niet samen te zijn.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 08:59

Ik snap ook niet waarom iedereen met kerst perse bij elkaar wil zitten. Als je zo graag bij diegenen wilt zijn, dan kan dat ook ergens anders in het jaar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:02

Nou ja het is ook de waarde die eraan geplakt is, nl 'gezelligheid'.. dus 'ik wil pietje niet alleen laten met kerst want dat is niet leuk voor pietje qua ongezellig en eenzaam'.. maar pietje is op andere dagen dan misschien ook eenzaam.. alleen omdat er een extra zware sticker aan geplakt is, is het van belang juist met kerst te gaan. Als je geen 'gezellige' waarde hangt aan kerst, is het net als een andere dag..

Als je met meer mensen bij elkaar wilt komen bij pietje met kerst, is het voor pietje misschien wel leuker dat je die meerdere mensen over meer dagen verspreid zodat hij niet op 1 dag meer mensen heeft en dan niet alleen is, maar op meerdere dagen 1 of 2 mensen zodat hij minder dagen alleen is..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:11

Ik vond het een hele deprimerende persco. Enige waar ik wel blij van werd is dat ik als begeleider in de gehandicaptenzorg als 1 van de eersten ingeënt ga worden. Beetje jammer dat de verdere berichtgeving alleen over verpleeghuis personeel ging.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:15

Hoe onbezorgd waren veel dingen vorig jaar, plannen maken voor 2020 en toen dit..
Denk dat daarom veel mensen deze dagen ook een soort van troost zoeken bij elkaar.
Kleine dingen misschien die nu groot lijken..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:19

Ik heb voor 2021 allerlei opgeschoven concerten en een festival in het buitenland staan. Van de zomer leek dat wel haalbaar, nu zie ik het somber in.

Wat ik dan positief vond is de poll op de gelderlander waar momenteel iig 85% aangeeft kerst niet stug in grote groep te vieren. "Maar" 15% egocentrische mensen.. het viel me mee..

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:42

Het kan toch bijna niet anders dan dat scholen de grootste haarden zijn bij ons zijn de cijfers hard gedaald toen horeca dicht moest , niet essentiële winkels gesloten werden contactberoepen als kappers ,schoonheidssalons en nagelstylisten de deuren dienden te sluiten
Maar vooral toen de scholen "verlengd "herfstvakantie kregen opgelegd !!
Die eersten zijn nog steeds allemaal dicht ( niet essentiële zijn pas afgelopen week terug opengegaan ) en toch stabiliseren de cijfers ..en gaat het dus waarschijnlijk weer de omgekeerde richting uit ...met de scholen die 2 weken terug weer zijn begonnen

Denk dat hoe erg het ook is ze beter
voor de - 13 jarigen liever een sabat jaar hadden ingeroepen ..dit schiet toch niet op zo -O-

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:45

Idd plannen maken voor volgend jaar doen wij ook niet aan. Niet dat we nu altijd zoveel plannen maken. Maar meestal boeken we toch de vakantie al wel in december. Gaan we nu niet doen. Eerst maar eens de eerste helft van 2021 afwachten. We kunnen altijd onze vakantie bij de paarden vieren in plaats van andersom. We hebben in augustus dit jaar een pony gekocht, die staat op een pensionstal waar een camping bij zit. Ons paard verhuist daar ook heen heel binnenkort. Dat is eigenlijk het enige wat me nu energie geeft op dit moment. De paarden :j

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 09:54

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:02

Voor mij is kerst dit jaar een uitkijkpunt om eindelijk weer met z'n allen bij elkaar te komen na het hele jaar niet. Normaal zijn we elke verjaardag bij elkaar. Nu heb ik er veel gemist en voor mij is kerst een oplaadpunt. Ik wil er ook echt een tandje voor terug doen voor en na de kerst. Al is er bijna geen tandje terug te doen want ik zie eigenlijk geen mensen.

We zijn een familie gezin. En verjaardagen en kerst is altijd gezellig. Zeker vanwege de donkere dagen. Ik ben ook niet van plan kerst alleen te gaan doorbrengen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:04

SusanH schreef:
Idd plannen maken voor volgend jaar doen wij ook niet aan. Niet dat we nu altijd zoveel plannen maken. Maar meestal boeken we toch de vakantie al wel in december. Gaan we nu niet doen. Eerst maar eens de eerste helft van 2021 afwachten. We kunnen altijd onze vakantie bij de paarden vieren in plaats van andersom. We hebben in augustus dit jaar een pony gekocht, die staat op een pensionstal waar een camping bij zit. Ons paard verhuist daar ook heen heel binnenkort. Dat is eigenlijk het enige wat me nu energie geeft op dit moment. De paarden :j

Paardenvakantie kan altijd wel door gaan. Desnoods ga ik volgend jaar met 2 ipv totaal 6 mensen. We hebben wel een curaçao reis al staan voor volgend jaar (bruiloft) dus fingers crossed. Verder niet. Onze zuid Afrika hebben we van maart 2020 naar Sept 2021 verplaatst. Maar alleen de datum reservering. Verder niets geboekt. Dat wacht ik nog af

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:37

Kuipers is nu op NPO1, met uitleg over de cijfers. Hij legt het duidelijk uit.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 10:48

Ik heb volgende week weer een schooldag, maar ik kijk er ook wel tegenop. Er zijn weinig praktijkdagen en ze zijn bijna niet in te halen wat je opleiding gelijk heel moeilijk maakt als je een keer niet kunt, dus ik denk dat als iemand lichte klachten zou hebben mensen toch misschien zullen gaan.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 11:52

Cer schreef:
Nou ja het is ook de waarde die eraan geplakt is, nl 'gezelligheid'.. dus 'ik wil pietje niet alleen laten met kerst want dat is niet leuk voor pietje qua ongezellig en eenzaam'.. maar pietje is op andere dagen dan misschien ook eenzaam.. alleen omdat er een extra zware sticker aan geplakt is, is het van belang juist met kerst te gaan. Als je geen 'gezellige' waarde hangt aan kerst, is het net als een andere dag..

Als je met meer mensen bij elkaar wilt komen bij pietje met kerst, is het voor pietje misschien wel leuker dat je die meerdere mensen over meer dagen verspreid zodat hij niet op 1 dag meer mensen heeft en dan niet alleen is, maar op meerdere dagen 1 of 2 mensen zodat hij minder dagen alleen is..

Niet mee eens, ik maak er een principe van om eerste kerstdag altijd naar mijn moeder te gaan... het feit dat iedereen zijn naasten om zich heen heeft gecombineerd met het feit dat er die dag normaal gesproken verder écht niets te doen is, maakt dat zij zich anders die dag extra eenzaam voelt. Dus is eerste kerstdag voor mijn moeder. We hoeven er echt niet de hele dag te blijven, maar we zien elkaar sowieso.
Dit komt echt vanuit haarzelf, maar ze kent meerdere alleenstaanden die er zo in staan :j

SusanH schreef:
Ik vond het een hele deprimerende persco. Enige waar ik wel blij van werd is dat ik als begeleider in de gehandicaptenzorg als 1 van de eersten ingeënt ga worden. Beetje jammer dat de verdere berichtgeving alleen over verpleeghuis personeel ging.

Tja, dat is nu eenmaal het lot van de gehandicaptenzorg: de sector is kleiner, maar ook het feit dat iedereen wel een oudere in zijn of haar directe omgeving heeft, maakt dat het herkenbaarder is voor mensen.
Vaak realiseren mensen zich niet eens dat iemand met een LVB wel degelijk verstandelijk beperkt is, ze denken al snel aan de "leuke" downies, of de "enge" EMB'ers die je eigenlijk maar beter niet geboren zou kunnen laten worden -O- Dat het een heel interessante sector is met heel veel diversiteit die gewoon heel belangrijk is, dat wordt inderdaad weinig ingezien.

Ik vond de persconferentie ook deprimerend, denk ik. Ik hield er een raar gevoel aan over, heb de vragen niet eens afgewacht. Had er geen zin meer in.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:05

Achterom, ik heb het ook niet over bezoekjes van 1 of 2 mensen aan iemand met kerst... maar aan hele families / vrienden die dan perse bij elkaar willen zitten... :j (en de helft vind elkaar niet eens aardig :') )

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:07

Suzanne F. schreef:
Ik snap ook niet waarom iedereen met kerst perse bij elkaar wil zitten. Als je zo graag bij diegenen wilt zijn, dan kan dat ook ergens anders in het jaar.

kunnen we meteen alles gaan afschaffen .. saai wereldje dan
-O-
verjaardagen weg , koningsdag , wapenstilstand , Pasen , oud en nieuw etc..

is ook goed voor de economie ( behalve in 2020 dan ) :j

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-20 12:10

Cer schreef:
Achterom, ik heb het ook niet over bezoekjes van 1 of 2 mensen aan iemand met kerst... maar aan hele families / vrienden die dan perse bij elkaar willen zitten... :j (en de helft vind elkaar niet eens aardig :') )

Oh, daar zijn wij al lang geleden mee gestopt. Het leven is veel te kort om je druk te maken om zulke verplichtingen.

Als ik heel erg egoïstisch kijk, dan ben ik zelfs wel blij dat die verwachtingen zo enorm zijn afgenomen vanwege de corona :')