Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 18:20

Shadow0 schreef:
Maar hoe weten we dat allergiemedicatie niet ook de reactie op het virus onderdrukt? (En dat als de klachten dan dus weggaan dat het niet betekent dat er ook geen virus is, maar vooral dat de reactie daarop vermindert)?

Mijn huisarts geeft hetzelfde aan. Ik kan prima inschatten wat mijn astma is en wat iets anders.
En dat lijkt mij ook.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:08

Antihistaminica werkt alleen tegen een histamine reactie en niet tegen symptomen van een virus.

Anders kunnen we bij elke verkoudheid ook wel pillen nemen, maar dat doen we niet omdat dat niet werkt.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:31

Shadow0 schreef:
Maar hoe weten we dat allergiemedicatie niet ook de reactie op het virus onderdrukt? (En dat als de klachten dan dus weggaan dat het niet betekent dat er ook geen virus is, maar vooral dat de reactie daarop vermindert)?

Dat zou pas echt baanbrekend zijn.... antihistaminica die de klachten van corona vermindert, dat zou een hoop problemen oplossen zeg...

mysa
correspondent/vertaler

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:33

Nou, dacht ik ook al.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:50

secricible schreef:
Dat zou pas echt baanbrekend zijn.... antihistaminica die de klachten van corona vermindert, dat zou een hoop problemen oplossen zeg...

Je kunt wel doen alsof het heel dom is, maar dat zijn volgens mij precies het soort vragen waar ik graag eerst goed medisch onderzoek zou willen zien en dan pas claims zou doen.

In dit geval was het standpunt dat je met anti-allergietabletjes het onderscheid kunt maken tussen corona-klachten en allergieklachten. Terwijl ik juist denk dat dat een uitspraak is waar nog niet zo heel veel onderbouwing voor is.

(Maar of het baanbrekend is als het lichte klachten doet afnemen, geen idee. Want het kan net zo goed betekenen dat het virus vervolgens dieper het lichaam in komt. Het effect hoeft niet automatisch positief te zijn lijkt mij. En of het effect heeft op besmettelijkheid zou ik ook niet weten. Mij lijken al die vragen interessant en ik hoop dat het ergens wordt uitgezocht, maar zonder onderbouwing met nette bronnen erbij is het misschien beter om niet te doen alsof we dit allemaal al weten?)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 19:57

Sorry shadow, maar dit is echt kul. Een allergie werkt op compleet andere systemen dan een virus. Nu doen alsof het doodnormaal is om daar onderzoek naar te doen is een beetje als denken dat het logisch is dat paracetamol misschien wel een zwangerschap kan afbreken.

Onderzoek is meestal wel gestoeld op een bepaald basisvermoeden, anders kun je alles wel onderzoeken. Een bepaalde logica die er aan vooraf gaat. En antihistaminica die de klachten van een virus zou kunnen onderdrukken is gewoon compleet onlogisch. Ook al lijken beide klachten op elkaar.
Movicolon onderdrukt ook geen weeënpijn, ook al is het symptoom van zowel obstipatie als bevallen beide buikpijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:13

Maar het is al bekend dat antihistaminica niet werken op virussen.

Net zoals dat antibiotica kunnen werken bij een oorontsteking, maar alleen als deze door bacteriën wordt veroorzaakt. Als deze door een virus wordt veroorzaakt helpen antibiotica niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:18

secricible schreef:
Sorry shadow, maar dit is echt kul. Een allergie werkt op compleet andere systemen dan een virus.
Nu doen alsof het doodnormaal is om daar onderzoek naar te doen is een beetje als denken dat het logisch is dat paracetamol misschien wel een zwangerschap kan afbreken.

Ik mag hopen dat het effect van paracetamol op zwangeren en ongeboren kinderen is onderzocht!

Citaat:
Een bepaalde logica die er aan vooraf gaat. En antihistaminica die de klachten van een virus zou kunnen onderdrukken is gewoon compleet onlogisch.

Ach ja, had men het maar op Bokt gevraagd...

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7470786/
https://www.cebm.net/covid-19/mast-cell ... -covid-19/
https://www.thailandmedical.news/news/c ... 9-patients

Voor de goede orde: er is dus nog geen definitief antwoord. Maar blijkbaar waren andere mensen zo dom om het te willen onderzoeken in plaats van het allemaal al te weten door te bedenken wat 'logisch' is.

Daarnaast is het oo
secricible schreef:
Onderzoek is meestal wel gestoeld op een bepaald basisvermoeden, anders kun je alles wel onderzoeken. Een bepaalde logica die er aan vooraf gaat.

En dat terwijl er ook heel wat ontdekkingen op medisch gebied juist voortkomen uit onvoorspelde bijeffecten. Ik vind het echt heel vreemd dat we doen alsof we alles al weten rondom corona, of rondom het lichaam in het algemeen.
Een beetje meer erkennen dat we heel veel niet weten is echt niet gek.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:24

verootjoo schreef:
Maar het is al bekend dat antihistaminica niet werken op virussen.

Het gaat ook niet om het werken op virussen, maar om het (eventueel) werken op de reactie die het immuunsysteem maakt als reactie op het virus.

En dus niet als geneesmiddel: mijn revolutionaire stelling is vooral dat het gebruiken van allergietabletjes niet zo'n nauwkeurige manier is om onderscheid te maken tussen coronaklachten en allergieklachten omdat we niet weten of het iets uitmaakt in de eerste lichte symptomen van corona. Meer beweer ik niet. Dat is echt heel weinig!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:31

Maar iemand die een allergie heeft of iets anders kent zijn klachten en moet echt wel in staat zijn, zijn klachten te herkennen en ook vooral welk effect medicatie op klachten heeft.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:32

Heb je de onderzoeken überhaupt bekeken shadow? Of gewoon even google scholar losgelaten op histamine en covid? Want ze zijn niet echt toepasbaar op je “theorie”.
Maar ik was weer even vergeten hoe zinloos discussies met jou zijn, dus ik ga er verder ook niet meer op in.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 20:54

lenaa_tje schreef:
Maar iemand die een allergie heeft of iets anders kent zijn klachten en moet echt wel in staat zijn, zijn klachten te herkennen en ook vooral welk effect medicatie op klachten heeft.

Oh wow, waar leer je dat? Ik ben al jaren allergisch maar ik snap er meestal niks van.

secricible schreef:
Heb je de onderzoeken überhaupt bekeken shadow? Of gewoon even google scholar losgelaten op histamine en covid? Want ze zijn niet echt toepasbaar op je “theorie”.

Nee, gewoon google. Ik heb de onderzoeken zijdelings bekeken, omdat mijn punt niet was dat er iets is, ik stelde alleen maar dat je niet als hard feit zonder onderbouwing kunt stellen dat allergietabletjes voldoende zijn om covid te kunnen uitsluiten. En dat is geen extreme uitspraak.

Daarop reageer je dat niemand zulk onderzoek zou doen, omdat dat dom zou zijn. Ik vis een paar willekeurige onderzoeken op van wetenschappers die zich blijkbaar toch wel vragen stelden. Volgens mijn zijdelingse lezing leverden die onderzoeken vooralsnog niets op - en dat mag, want ook dat is wetenschap.

Maar het is zo raar om te doen alsof het hele onderzoek op voorhand al niet nodig is, omdat we alle antwoorden rondom corona en het menselijk immuunsysteem al kennen.

Citaat:
Maar ik was weer even vergeten hoe zinloos discussies met jou zijn, dus ik ga er verder ook niet meer op in.

Goeie. Maar wist je dat het voor mij makkelijker is om niet in zinloze discussies te raken als mensen eerst lezen wat mijn daadwerkelijke standpunt is? En niet iets wat me van buitenaf wordt toegedicht?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 21:00

Nou ik weet niet wat jij van je artsen leert maar al bij de kinderarts moest ik eet en dagelijkse dagboeken bij houden met mijn klachten.
Om zo inzicht te krijgen in reacties en verbeteringen.
Dus ja dat inzicht creëeren is echt wel mogelijk.
Je moet alleen wel kritisch zijn op iedere verandering.
En nu geloof in direct dat, dat met ‘gewoon’ hooikoorts misschien lastiger is.

Ik sta iedere dag vroeger op om mijn medicatie te nemen maar als het ineens koud of mistig is ga ik echt licht benauwd aan het werk. De medicatie heeft tijd nodig. Dit natuurlijk in overleg met de arts.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 21:09

Ik leer van mijn artsen dat het allemaal helemaal niet zo simpel is, en dat individuele aspecten flink kunnen verschillen, en dat het verstandig is om niet te snel conclusies te trekken, omdat er nog best wel veel ook niet bekend is. En dat onderschrijf ik dan weer van harte.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 21:10

En ik volg daarin mijn artsen. Ook die vertrouw ik daarin.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 22:25

Shadow dus heel simpel, wanneer je last hebt van een allergie die overeenkomst heeft met een Corona symptoom dan neem je een pilletje . Werkt het heb je geen Corona maar een allergie ?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-20 22:49

bigone schreef:
Shadow dus heel simpel, wanneer je last hebt van een allergie die overeenkomst heeft met een Corona symptoom dan neem je een pilletje . Werkt het heb je geen Corona maar een allergie ?

Ja. Dat is een buitengewoon simpel idee. Zo simpel dat ik het liever bevestigd zie met wat onderzoek, dan het gewoon aan te nemen dat dat ook echt zo is, alleen omdat het makkelijk en logisch klinkt.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:18

Horeca om 10 u overal dicht meld het ad... wat erg gewoon voor de horeca dit :(

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:29

sureido schreef:
Horeca om 10 u overal dicht meld het ad... wat erg gewoon voor de horeca dit :(

Ontzettend klote, maar beter dan helemaal dicht.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:31

En wat voor nut heeft dat dan?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:32

Wat zouden jullie goede maatregelen vinden? Puur wat je eigen gevoel is.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:35

Telegraaf meldt dat alleen in de drie zorgelijke regio's de 10 uur klok geldt, AD in heel het land. Ik denk dat het voor nu logischer is dat wat de Telegraaf meldt, niet alleen omdat ik het hoop maar ook omdat ze al die tijd aangegeven hebben dat ze strengere maatregelen voor die regio's gingen nemen en landelijk naar mondkapjes etc gingen kijken.

Ik denk eigenlijk dat de besmettingen pas stoppen als de thuisfeestjes stoppen, en ik denk dat met deze maatregelen dat juist erger wordt. Mensen gaan pas beseffen hoe erg het is als het weer vol raakt op de IC ben ik bang.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:40

moonsparkle schreef:
Wat zouden jullie goede maatregelen vinden? Puur wat je eigen gevoel is.

Ik denk toch complete lockdown. Iedereen weet dan ( eindelijk) waar die aan toe is. Dus niet dit mag wel en dat mag niet ( en dan geen gezeur over economische schade)
Supermarkten open en enkele personen per keer binnen laten.
Net als in China en Italië gedaan is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:44

Wat geruchten , want dat zijn het tot nu toe , voor drie weken horeca om 10 uur dicht en laatste uur niemand meer binnen, geen publiek bij welke sportwedstrijd dan ook, werkgevers moeten zoveel mogelijk thuis laten werken en die kunnen sancties verwachten wanneer ze het niet doen , geen onnodige tripjes naar Amsterdam Rotterdam en Den Haag. En er word nog gekeken naar huiselijke situaties mbt mensen binnenlaten

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-20 14:49

Ja er moet ook nog overlegt worden met de Veiligheidsregios en kan best zijn dat er dan weer wat anders uitkomt