De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:37

Pardon, huisarts heeft contact gehad en die bepaald wat er in zijn praktijk gebeurd lijkt me, niet ik, niet de ggd. :n de oneindige lijst vragen die steeds werden doorgebeld kregen ze van de ggd. Als het aan mij gelegen had was ik vanmorgen gewoon daarheen gegaan bloedtest en klaar,

fokfanaat

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:43

En een bloedtest alleen om griepverschijnselen? En niet naar Italië of Tenerife geweest dan lijkt me de kans op besmetting toch nihil.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:43

Ik zou wel een lijst willen zien met wat wie had qua gezondheidsproblemen hoe oud ze waren bij de sterfgevallen :o maar dat kan natuurlijk niet.

Ik vraag me wel af hoe veel mensen nu een afspraak hebben gemaakt die eigenlijk dachten dat ze te maken hadden met een verkoudheid/griepje maar die misschien nu twijfelen of ze corona hebben. Er was namelijk al een griepgolf maar ja wanneer trek je de grens van ik ga naar de huisarts? En hoeveel zullen er nog meer besmet zijn?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:45

Fokfanaat, sneltest om ontstekingswaarde. :) Er moet gewoon weer vastgesteld worden of het longontsteking is. Ongeacht wat de oorzaak ervan is. Standaard routine voor me dus.

Mijn grens afgesproken met huisarts. Temperatuur boven de 37,5 hoesten en pijn bij ademhalen. :j

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:47

Een sneltest ???
En geen corona-test dus ?
Vreemde gang van zaken dan toch daar... :+

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:54

Tjonge jonge wat een gemierenneuk
Om ieder hoestje paniek zaaien.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:54

Daarom dubbel. Geen test voor corona maar wel moet huisarts maatregelen nemen. :+ verder een gewone standaard controle op longontsteking. Inclusief sneltest om bezinksel te bepalen. Niks spannenders dan dat gelukkig, maar voor mij routine. Ben hierna ga ik vanuit een vrij mens maar een die zich niet echt fit voelt. :') daar waar ik vanmorgen ook van uit ging maar totaal verrast door de procedure vanuit de huisarts.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:57

Waarom dan dit plaatsen in corona topic.
Is niet belangrijk dus..

Klaar

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 16:59

Omdat het wel hierdoor een lange procedure was en een simpel telefoontje naar een huisarts verandert in een daglange besluitvorming

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:00

Tjonge jonge

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:01

...en in superveel posts.

Met alle respect, Karuna, maar dit topic gaat wel echt over het virus, het wordt lastig bij lezen als je echt de nuttige posts wilt hebben.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:02

Als ik mij rot voel met de symptomen die erop kunnen duiden ga ik dit echt niet benoemen. Ik ben ook risicofactor wegens m'n astma.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:09

https://www.rtvnoord.nl/nieuws/219401/V ... L4lyx0ZSzU

Studenten gaan wel op wintersport dus. Maar het is niet de regio waar corona heerst, wel in Italie. En ja, je krijgt je geld niet terug want er is geen negatief reisadvies. Dus ik begrijp het eigenlijk wel dat ze gaan, al kan ik me voorstellen dat als je twijfelt dat je misschien niet gaat, hoewel, als ik er 1000 euro in had zitten ging ik ook omdat het veilig is. En ik ga sowieso niet naar kroegen of doe aan apresski, dus daarmee is het contact met anderen al weer minimaal geworden.
Als ik organisator was dan lag het aan het financiele plaatje. Kost het allemaal geld en is er geen negatief advies, tja, dan mag het gewoon doorgaan.

En ziekenhuizen gaan mensen met griepverschijnselen wel testen (dat is natuurlijk pas als je te ziek bent om thuis te zijn, want normaal kun je griep gewoon uitzieken en hoef je niet naar een ziekenhuis):
https://www.rtvnoord.nl/nieuws/219392/G ... rus-update

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:12

Eleeke schreef:
Er is een verschil met paniekvoetbal en het serieus nemen. Het gaat niet eens zozeer om de dodelijkheid , het gaat om het compleet instorten van de economie, recessie.
Het gaat erom dat ons gezondheidsstelsel het niet kan hebben als tegelijkertijd 20% van de bevolking ziek is.
Dat we het virus niet kennen, niet weten of het gaat muteren ( zoals corona bij katten ).

En als er geen actie wordt genomen verspreidt het zich in een hoog tempo, en dus zijn er maatregelen nodig. Niet omdat we twee zieken hebben in Nederland, maar om te zorgen dat het er geen 200.0000 worden, want dat gaat heel snel als elke patiënt gemiddeld 4 anderen besmet.

Ik had in een ander topic expres al niet op je gereageerd, maar ik doe het nu toch. Want overdrijven is ook een vak namelijk.
De R0 voor corona ligt namelijk helemaal niet "gemiddeld op 4". De R0 ligt ergens tussen 1,4 en 4 waarbij veel onderzoeken gedaan eind januari om en nabij de 2,2-2,5 uitkwamen. Dat iemand dus gemiddeld 4 mensen aansteekt is niet waar. En zelfs dan zegt een R0 niet per se iets over de snelheid waarin een virus zich verspreidt.

Dat je rekening houdt met een ziekte is helemaal prima, maar het is ook niet nodig om in paniek te raken. De adviezen die tot nu toe gegeven zijn zijn imo sociale hygiëne regels en niet anders dan bij influenza.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:12

Als die huisarts zo'n ophef maakt dan is een coronatest ook op zijn plaats. Hij schat haar in als een risico, sluit het risico dan uit.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:14

karuna schreef:
Omdat het wel hierdoor een lange procedure was en een simpel telefoontje naar een huisarts verandert in een daglange besluitvorming

Maak er niet zo’n hoofdzaak van, op het moment dat jij gebeld had en gezegd dat je een week geleden in een besmet gebied was geweest had er binnen een uur iemand voor je deur gestaan. Nu moest je arts even kijken hoe hij er mee om moest gaan en je kunt einde van de dag komen, punt. Maar mag toch hopen dat je niet inmiddels 10 keer de praktijk gebeld hebt want zo komt het wel over.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:17

Popstra schreef:
Chubby schreef:
Mag het misschien niet zeggen, maar mensen boven de 70 moeten ergens aan dood gaan he. We denken dat we God zijn en iedereen wil eeuwig leven als dat gezond en fit kan, maar zo werkt het nog steeds niet.

WTF?? :roll:
Jullie ouders, opa’s en omas kunnen zeker gemist worden?

Tsja, liever niet natuurlijk. Ik zou het fijn vinden als ze gezond en fit nog heeeeeel lang leven. Maar zo werkt dat niet als je eenmaal boven een bepaalde leeftijd komt.

Overigens, onze grootouders en mijn vader en schoonvader leven niet meer. Van deze 6 personen werden er slechts 2 ouder dan 70.

Citaat:
In 2018 was de levensverwachting bij geboorte 80,2 jaar voor mannen en 83,3 jaar voor vrouwen.

http://www.volksgezondheidenzorg.info

Een kennis van me werkt in het Tilburgse ziekenhuis waar de patiënt met corona is opgenomen. Totaal andere afdeling hoor. Maar haar man mag van zijn directie zeker twee weken niet naar kantoor komen :')

Karuna, beterschap!
Laatst bijgewerkt door Chubby op 28-02-20 17:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:18

Ik vind het ook wel een beetje sneu dat er nu zo wordt afgegeven op de GGD die niet snel genoeg bereikbaar zou zijn. De GGD is opgedeeld in regio's in Nederland, waar maar een bepaald aantal infectiologen en verpleegkundigen werken. Dus al die mensen die bellen met al hun vragen, moeten allemaal door dat kleine team te woord worden gestaan. Natuurlijk kan je dan niet nog duizend lijnen ernaast hebben, voor de huisartsen, de basisscholen, de burgemeesters, de politieambtenaren, etc etc.

En dan kunnen we natuurlijk bedenken "waarom werken daar niet meer mensen?" Maar dat is erg logisch, want de rest van het jaar breekt er geen grote ziekte uit zoals nu, en houdt dat kleine groepje mensen zich bezig met Mazelen en andere infectieziekten die door middel van vaccinaties vaak goed onder controle zijn.

Dus vind ik het vreemd dat de GGD geen tijd heeft om apart met karuna en daarna nog meermaals haar huisarts te bellen over een geval dat zij als laag risico hebben ingeschat? Nee, dat vind ik zeer zeker niet. Ze hebben wel meer aan hun hoofd.

Ladybird
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:24

Chubby schreef:
Een kennis van me werkt in het Tilburgse ziekenhuis waar de patiënt met corona is opgenomen. Totaal andere afdeling hoor. Maar haar man mag van zijn directie zeker twee weken niet naar kantoor komen :')

Das toch ook wel weer bizar voor woorden. :') Waar gaat het dan nog om.

Sannens schreef:
Ik vind het ook wel een beetje sneu dat er nu zo wordt afgegeven op de GGD die niet snel genoeg bereikbaar zou zijn. De GGD is opgedeeld in regio's in Nederland, waar maar een bepaald aantal infectiologen en verpleegkundigen werken. Dus al die mensen die bellen met al hun vragen, moeten allemaal door dat kleine team te woord worden gestaan. Natuurlijk kan je dan niet nog duizend lijnen ernaast hebben, voor de huisartsen, de basisscholen, de burgemeesters, de politieambtenaren, etc etc.

En dan kunnen we natuurlijk bedenken "waarom werken daar niet meer mensen?" Maar dat is erg logisch, want de rest van het jaar breekt er geen grote ziekte uit zoals nu, en houdt dat kleine groepje mensen zich bezig met Mazelen en andere infectieziekten die door middel van vaccinaties vaak goed onder controle zijn.

Dus vind ik het vreemd dat de GGD geen tijd heeft om apart met karuna en daarna nog meermaals haar huisarts te bellen over een geval dat zij als laag risico hebben ingeschat? Nee, dat vind ik zeer zeker niet. Ze hebben wel meer aan hun hoofd.

Helemaal mee eens! Ik denk dat die mensen het smoordruk hebben nu. Ook mensen die toch bang zijn en GGD gaan bellen en dat soort dingen. Ik snap het ook wel

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:27

Tieneke schreef:
...en in superveel posts.

Met alle respect, Karuna, maar dit topic gaat wel echt over het virus, het wordt lastig bij lezen als je echt de nuttige posts wilt hebben.

Dit inderdaad :=

Hier is de paniek ook toegeslagen in de supermarkten doordat er iemand in het ziekenhuis ligt met het Coronavirus. We konden bij de Lidl geen soep, pasta of rijst meer krijgen :+ Wij hebben alleen onze normale boodschappen gedaan. Waren bij de drogist en dachten gelijk maar even desinfectie mee te nemen (hebben we standaard in huis, maar de voorraad raakt op), maar dat was dus volledig uitverkocht.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:33

En de berichten van de mensen die op Karuna reageren zijn dan ineens wel super nuttig nu _O-

Beetje vriendelijker mogen sommigen ook wel reageren.

De GGD/RIVM draait overuren nu, op Nu.nl stond een bericht met een nummer wat je kon bellen als je liever telefonisch contact met iemand had.

Wij zitten in Oostenrijk, ben benieuwd hoe bij ons de supermarkten eruit zien.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:36

Ook hier in het winkelcentrum totaal geen handgel meer te krijgen. Was vanmorgen rond 10 uur al uitverkocht.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:40

wat me wel echt opvalt is dat het in warmere landen toch minder lijkt te escaleren, bv in italie en nu ook duitsland gaat veel harder dan thailand, daar komen weinig gevallen bij. Of dat wordt niet goed geregistreerd of het is wel echt zo dat het virus slecht tegen warmte kan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:40

Blacky94 schreef:
Eleeke schreef:
Er is een verschil met paniekvoetbal en het serieus nemen. Het gaat niet eens zozeer om de dodelijkheid , het gaat om het compleet instorten van de economie, recessie.
Het gaat erom dat ons gezondheidsstelsel het niet kan hebben als tegelijkertijd 20% van de bevolking ziek is.
Dat we het virus niet kennen, niet weten of het gaat muteren ( zoals corona bij katten ).

En als er geen actie wordt genomen verspreidt het zich in een hoog tempo, en dus zijn er maatregelen nodig. Niet omdat we twee zieken hebben in Nederland, maar om te zorgen dat het er geen 200.0000 worden, want dat gaat heel snel als elke patiënt gemiddeld 4 anderen besmet.

Ik had in een ander topic expres al niet op je gereageerd, maar ik doe het nu toch. Want overdrijven is ook een vak namelijk.
De R0 voor corona ligt namelijk helemaal niet "gemiddeld op 4". De R0 ligt ergens tussen 1,4 en 4 waarbij veel onderzoeken gedaan eind januari om en nabij de 2,2-2,5 uitkwamen. Dat iemand dus gemiddeld 4 mensen aansteekt is niet waar. En zelfs dan zegt een R0 niet per se iets over de snelheid waarin een virus zich verspreidt.

Dat je rekening houdt met een ziekte is helemaal prima, maar het is ook niet nodig om in paniek te raken. De adviezen die tot nu toe gegeven zijn zijn imo sociale hygiëne regels en niet anders dan bij influenza.

In de speciale uitzending op tv wordt dus juist aangegeven dat de snelle verspreiding van het virus wel zorgelijk is, omdat dat inderdaad kan zorgen voor overbelasting van onze zorgvoorzieningen.
Niet het aantal besmettingen wereldwijd, maar wel de snelheid waarmee dat aantal bereikt is. Men wil niet (en terecht) dat dat in hetzelfde tempo zo doorgaat, want dan heb je als maatschappij dus straks wel een probleem. Niets overdreven dus van Eleeke

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-20 17:42

fokfanaat schreef:
wat me wel echt opvalt is dat het in warmere landen toch minder lijkt te escaleren, bv in italie en nu ook duitsland gaat veel harder dan thailand, daar komen weinig gevallen bij. Of dat wordt niet goed geregistreerd of het is wel echt zo dat het virus slecht tegen warmte kan.

Thailand is een veel armer land dan Duitsland of Italië. Ik denk maar zo dat mensen daar minder snel nar een ziekenhuis gaan en minder snel getest worden.