Ik ben transgender

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Re: Ik ben transgender

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-23 17:22

Whahahah oh wat geweldig dat moet ik echt mijn zus vertellen. Dat petjesdrama herinner ik me nog heel goed. :7 Onze eerste en laatste keer geloof ik dat we met die machine ergens stonden, kregen het kreng niet aan de praat, hadden geloof ik een of ander onderdeel per ongeluk ook nog niet mee, en toen we eindelijk aan de slag konden bleken die petjes niet watervast te zijn, zie me nog in de stal staan bellen met een klant die er al mee naar huis was. Wat er met de rest van de petjes was gebeurd had ik geen idee meer van maar ik vind het hilarisch om te horen dat ze naar jou zijn gegaan en gewoon stuk voor stuk zijn afgedragen, dat is nog eens een mooie antiverspillingsactie!!! _O- _O-

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 03:57

Even een update vanuit hier :D

Afgelopen vrijdag was het dan eindelijk zover, op operatie *\%/*
Alles is goed gegaan, nu lekker thuis gaan herstellen en nagenieten van de narcose :Z :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:23

Wat fijn DJZ.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 09:46

Ah, wat een goed nieuws DJZ!

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:17

DJZ schreef:
Even een update vanuit hier :D

Afgelopen vrijdag was het dan eindelijk zover, op operatie *\%/*
Alles is goed gegaan, nu lekker thuis gaan herstellen en nagenieten van de narcose :Z :D

Wat goed!!!!

Ik ben blij voor je. Ik heb dus ook de afspraak met de huisarts gemaakt...... en gehad en ook doorverwezen naar het AMC :)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 10:35

Gefeliciteerd DJZ! Hopelijk heb je veel films/series/andere dingen om je mee te vermaken. :D

En jij ook Avalanche. :j Ik ben benieuwd welke stappen je gaat nemen. :D

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:41

Gilles, wat leuk dat je reageert :D ik was nog best emotioneel maar met de verhalen hier besloot ik dat het toch wel een goed ding is om te doen :j vooral de HRT wil ik

DJZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 10:50

Dank jullie wel <3
Ik zit in ieder geval deze week bij mijn moeder. Genoeg te kijken, aangezien ik vorige maand een abo op videoland heb gekregen :))

Heel veel succes met jouw traject, Avalanche :)

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 10:55

@ Avalache: Het ding met een dergelijk traject, is dat het vanwege de lengte van de eerste stappen van het proces, je grondig de tijd neemt en hebt om jezelf onder de loep te houden. Voor mij is het dit jaar 10 jaar geleden dat ik mijn eerste twijfelachtige stappen heb gezet. Destijds was het een chaotisch groot vraagteken, maar gedurende de tijd werd het langzaam een treintje met wagonnetjes dat terecht kwam op een duidelijker traject. Wat je ook wel of niet doet en hoe je het traject ook uit komt, je zult ongetwijfeld sterker zijn en zekerder zijn over je eigen identiteit. :j

Ik heb nu zelfs dat ik af en toe vergeet dat ik transgender ben. _O- Mijn huidige staan van zijn is gewoon Gilles en ik ben blij met hoe ik ben. :)

(En ik ben in januari begonnen met minimaal 3 x per week een workout en daarbovenop nog fietsen/hardlopen en ik moet toegeven: ik hou van de 'maakbaarheid' die het leven en je lichaam heeft. Ik begin langzaam wat vorm te ontwikkelen 8-) )

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:01

Dat is want voor je de stap maakt om het met je arts te bespreken, maak je zelf al heel wat overwegingen. Gelukkig was ze ontzettend begripvol, heel lief, kende mijn historie en kon een en ander heel goed plaatsen :j

Super tof om vorm te ontwikkelen :) ik ben al jaren bezig met sporten, ik heb voor iemand die met vrouwelijke zaken geboren is wat vorm, maar ook gefrustreerd over hoe moeilijk het is met deze set hormonen......

Zo fijn ook dat je nu eindelijk kan zijn wie je bent en niet meer hoeft te presenteren wat je absoluut niet bent...... dat is echt vreselijk......

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:12

Een tijd geleden werd in dit topic de opmerking gemaakt dat het lijkt dat er steeds meer mensen worstelen met eigen identiteit en vaak ook al op jongere leeftijd. Hebben jullie een idee hoe dit komt?

Bv toen ik jong was zag ik er vrij androgyn uit. Er waren mensen die dachten dat ik een jongen was. Ooit in een biografie cursusgroep werd daarover de opmerking gemaakt dat ik "een voorloper zou zijn van de toekomstige tijd waar steeds meer androgyne mensen op de aarde zouden komen. "

Ik heb dat altijd onthouden en het lijkt dat deze tijd is aangebroken. Maar weet nog niet hoe ik het plaatsen.

Hoe zien jullie dat?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:33

Ik leg - als bioloog - wel een link met milieuvervuiling. Er zitten nu stoffen in de grond, in de lucht, in het water en in je eten die invloed hebben op je eigen hormoonhuishouding, maar vooral ook op die van je moeder tijdens haar zwangerschap. En 15-20 jaar geleden was er ook nog minder bewustzijn over die invloeden, ook bv van plantenhormonen. Mogelijk komt er een piek omdat er nu wel bewustwording is over die invloed, en is de volgende generatie zwangeren wat dat betreft weer wat meer beschermd.

En daarnaast is er natuurlijk ook veel meer openheid en meer informatie en nemen mensen nu stappen die ze 40 jaar geleden misschien niet konden nemen, of er niet eens van af wisten.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:37

Voor mij is het het laatste. Ik heb altijd al geweten dat ik niet een vrouw was, maar ik had er geen woorden voor. Nu de laatste jaren is er veel meer openheid, en nu kan ik alles plaatsen wat ik altijd al voelde.

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-23 11:45

Ik denk dat het een ingewikkelde cocktail is aan de ene kant met diverse sociale factoren, en aan de andere kant een gevalletje "Mount Everest werd in 1852 ontdekt, maar bestond voor die tijd natuurlijk al lang." Zo zat ik gisteren naast H.C. Andersen op een bankje stilletjes te bedenken hoe zijn seksualiteit hedendaagse onderzoekers nog steeds bezig houdt. Iemand zoals hem, of de wat jongere Herman Bang, zou een heel ander leven hebben in de huidige tijd. Natuurlijk spreken we dan over de 19e eeuw vs nu en niet over een geval van de laatste decennia, maar het geeft wel aan dat tijden veranderen en de dialoog rondom identiteit en seksualiteit opener wordt in de westerse wereld.

Dit is even een zijsprongetje, maar ik doe op dit moment een half jaar noordse talen in de middeleeuwen en in de oude saga's is gender ook niet altijd een vast begrip. In bijvoorbeeld flóamanna saga strandden drie mannen en een jongen. Eén van die mannen besluit om zijn tepel af te snijden om de jongen te kunnen borstvoeden. Eerst komt er bloed uit (vrij logisch :+), maar met verloop van tijd verandert het bloed in melk. Er zijn behoorlijk wat interpretaties over de saga, maar de blend van mannelijkheid/vrouwelijkheid en het thema van een man die ineens een moederlijke band aangaat met een kind is heel interessant. :D

Hoe dan ook, terug van de zijsprong... Ik denk dat er naast de grotere openheid rondom het onderwerp (en dus grotere zichtbaarheid), misschien ook nog wel een factor meespeelt van bijvoorbeeld sociale gemeenschappen, bekende voorbeelden die androgyn zijn uitstralen, genderrollen die steeds meer verdwijnen, bepaalde beelden tegenover vrouw zijn vs man zijn etc. Er zijn meerdere wegen die een persoon zouden kunnen uitnodigen om na te denken over genderidentiteit en imho is dat zelfs goed. Helemaal in de kind tot jongvolwassene tijd ben je op alle vlakken bezig met zelfontdekking. Hoe fijn is het dat je in die tijd ook op dit vlak kunt kijken, om vervolgens een goede start te maken als volwassene. :j Ik denk ook, dat zodra het dus de medische kant op gaat, mensen die echt zelfverzekerd zijn over hun keuze wel worden gescheiden van mensen die misschien toch wat te beïnvloed zijn door twijfel, externe factoren e.d. Dat bedoel ik niet banketstaaf, maar het proces (inclusief alleen al de wachtrij) is pittig genoeg dat het wel kaf van koren scheidt. Dat zeg ik vooral omdat mensen nogal vaak met het argument komen dat veel mensen vast wel spijt gaan krijgen, of dat 'alle meisjes nu worden gehersenspoeld' :+.

@ Ibbel: Je maakte je post terwijl ik aan het typen was, maar dat kan ook een interessant punt zijn. :j Imho mag er van mij ook best wel wetenschappelijk onderzoek worden gedaan naar waarom er meer mensen identificeren als transgender - alleen heb je dan dus het probleem dat je biologie, psychologie en verdere takken van de wetenschap eigenlijk bij elkaar moet brengen voor een compleet antwoord. :D Voor mij is het belangrijkste dat de transgenderzorg in ieder geval serieus wordt genomen en dat mensen met dergelijke twijfels ergens terecht kunnen. :j

(Dat laatste klinkt vanzelfsprekend, maar dan doet een persoon als J.K. Rowling haar mond open en dan verandert de zaak. :roll: )

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 11:55

Er zijn best een hoop mensen, niet alleen JK Rowling, die XX en XY als zaligmakend zien. Ook wetenschappers. Hoe heet die droeftoeter van de VU ook al weer? Er liep er in Rotterdam of Leiden ook niet zo'n figuur rond?

Je hebt zwart en wit, en grijs bestaat niet. Misschien dat ze nog net accepteren dat er dingen als Klinefelter syndroom bestaan, maar buiten dat snappen ze gewoon niet dat je niet gewoon bent wat je geslachtschromosomen zeggen.

Misschien is het wel een idee om mensen in het vervolg als XX of XY aan te duiden, met daarachter wat ze voelen. Ik ben XX-man. Of ik ben XY-vrouw, of ik ben een XX-niks :+ Hebben de wetenschappers hun zin en kan je tóch nuance aanbrengen.

Wie weet, komen de woorden man en vrouw dan hooguit nog in het woordenboek als: "archaisch taalgebruik, werd 100 jaar geleden ipv de huidige aanduidingen gebruikt" :))

Niet te serieus nemen, dit laatste hè...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:04

Jullie maken interessante posts. Ava jouw post is ook een interessante, want mij heeft het bv nooit geraakt dat mensen dachten dat ik een jongen/ man was. Ik ben nl altijd zeer tevreden met mijn vrouw zijn geweest en al zeer jong wist ik dat ik in elk geval kinderen wilde anders zou mijn leven niet helemaal compleet aanvoelen (sorry misschien banketstaaf geformuleerd maar zo voelde het gewoon heel erg als jong meisje al). Ik kan zowel super emotioneel zijn (eigenschap die vaak aan vrouwen wordt toegeschreven) , maar ook zeer analytisch als een manager denken (eigenschappen die vaak aan een man worden toegedicht). Dus zoals jij altijd heb geweten dat je niet een vrouw was, zo wist ik altijd dat ik geen man was ongeacht wat mensen ook dachten en dat deed me helemaal niets (terwijl ik over veel dingen onzeker was en ben). Ik voelde me een mens en voel me een mens, die overal bij hoort en nergens en altijd in het midden staat (geeft ook een bepaalde diepe eenzaamheid→ maar dat is een andere discussie) :j

Ibbel jouw post vind ik ook een interessante net als die van HIraeth. De antroposofen plaatsten het dus indertijd in de evolutie van de tijd en volgens hen zou Steiner daar al in zijn leven (eind 1800- begin 1900) al over geschreven hebben. Die plaatst het dus meer in de evolutie van de mens in zijn algemeen (MIJN!!! interpretatie→ en dat vind ik ook wel een interessante).

Ik denk nl net als Hireath dat het zo ingrijpend is om jezelf te laten opereren, dat waarschijnlijk alleen mensen die heel zeker zijn over hun zaak, dit zullen gaan doen. Ooit las ik in een roman dat ging over transgender zijn, dat op het moment dat de hoofdpersoon zich verbond met de ei/ zaadcel zich realiseerde dat de incarnatie te snel te enthousiast gedaan was en dat ze niet goed had opgelet en in het verkeerde lichaam zat. Als beeld vond ik dat toen heel erg mooi verwoord (ik verwoord het wat plat, maar het was poëtisch beschreven). :=

Wat heeft Rowling gezegd?

Lijsken

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 12:19

Ik moet bij de vraag waarom er “ineens” zoveel mensen trans zijn altijd denken aan de grafiek waarin er in Amerika “ineens” veel meer mensen linkshandig “werden”

Afbeelding

Dat zat er natuurlijk ook altijd al in, maar toen het er op school niet meer uitgeslagen werd bleken er ineens meer linkshandigen te zijn. Gek hoor :+
Volgens mij zit daar dus het grote verschil tussen mensen van een generatie geleden en nu, maar vind de opmerking van Ibbel over hormoon verstorende stoffen ook zeker interessant :j

denisesilver

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 13:51

pien_2010 schreef:

Tja, wat heeft ze niet gezegd. Rowling maakt er haar beroep van er een extreem transphobisch bestaan op na te houden en deze ook te verkondigen aan haar aanhangsels. En gezien dat door de serie een hele grote groep is, krijgen transphobische organisaties in de UK en ver daarbuiten gigantische bedragen om een politiek gevecht aan te gaan tegen de rechten van trans mensen. Dit alles onder het mom "veiligheid voor "echte" vrouwen". Gezien jij eerder aangeeft redelijk androgyne gezichtskenmerken te hebben, kan je er vanuit gaan dat jij daar waarschijnlijk ook slachtoffer kan worden, maar daar kijken mensen als Rowling niet naar. Ze moet ergens haar aandacht vandaan halen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:04

Die veiligheid is echt zo'n gelul hè.
Een XY die zich vrouw voelt (van 'alleen maar kleden' tot en met geopereerd zijn en volledig getransformeerd zijn) mag volgens figuren als Rowling niet naar een vrouwentoilet. Ziet er uit als een vrouw, gedraagt zich als vrouw, maar is toevallig XY van origine.

Prima, maar hoe ga je dat herkennen of controleren?

Nu komt er een man binnen in het vrouwentoilet, want hij is een XX van origine, al dan niet volledig getransformeerd. Ziet er uit als man, gedraagt zich als man, etc.

Van wíe gaan de aanwezige XX-en/cis-genders op tilt?
Van die persoon die er als vrouw uitziet, of van die persoon die er als man uitziet?

Daar hebben ze echt niet over doorgedacht hè...

En als een man met slechte bedoelingen een vrouwentoilet in loopt, hou je dat tegen? En als die zich dan ook nog eens als vrouw vermomt, ga je dat herkennen?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:13

Nu precies dat. Plus dat er geen mens is die een volledige transitie ondergaat alleen om vrouwen aan te randen.......

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:19

Maar je hoeft sowieso geen transitie te ondergaan om als vrouw gekleed het toilet binnen te lopen als verkrachter met het idee, hier ga ik eens lekker los.
Sowieso, hoe moeilijk maak je het jezelf dan? Als man een hok vol vrouwen inlopen is dan misschien een mooi idee, maar slecht uitvoerbaar volgens mij :+

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:20

Ik vind het sowieso al raar dat toiletten een geslacht hebben. Bij het wooncentrum bij mijn vriend in de buurt hadden ze gewoon toiletten met achter een muurtje de pisbakken. Werkte prima...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:39

Ibbel schreef:
Maar je hoeft sowieso geen transitie te ondergaan om als vrouw gekleed het toilet binnen te lopen als verkrachter met het idee, hier ga ik eens lekker los.
Sowieso, hoe moeilijk maak je het jezelf dan? Als man een hok vol vrouwen inlopen is dan misschien een mooi idee, maar slecht uitvoerbaar volgens mij :+

Ik heb de logica ervan nooit gesnapt iig :+ het leek mij onnodig ingewikkeld

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:43

Maar voelen vrouwen zich meer onveilig op een toilet dan ergens anders?
Ik snap dat niet zo goed…
Ik voel me op een toilet niet onveilig. In het donker op straat alleen, eerder.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-23 14:50

denisesilver schreef:
pien_2010 schreef:

denisesilver schreef:
Tja, wat heeft ze niet gezegd. Rowling maakt er haar beroep van er een extreem transphobisch bestaan op na te houden en deze ook te verkondigen aan haar aanhangsels. En gezien dat door de serie een hele grote groep is, krijgen transphobische organisaties in de UK en ver daarbuiten gigantische bedragen om een politiek gevecht aan te gaan tegen de rechten van trans mensen. Dit alles onder het mom "veiligheid voor "echte" vrouwen". Gezien jij eerder aangeeft redelijk androgyne gezichtskenmerken te hebben, kan je er vanuit gaan dat jij daar waarschijnlijk ook slachtoffer kan worden, maar daar kijken mensen als Rowling niet naar. Ze moet ergens haar aandacht vandaan halen.

Bedankt.

Eens met dat het een "banketstaaf" verhaal is dat vrouwen zich onveilig voelen op het toilet als.....(vul maar in).

Ik ben blij met jullie antwoorden want van de week zei een goede bekende van mij opeens vanuit het niets n.a.v iets: "dat die kinderen allemaal op school worden geïndoctrineerd zodat ze van geslacht willen veranderen→ met een enorm veroordelende toon". Ik was er oprecht zo door onthutst, geschokt en ook verdrietig dat ik tot op de dag van vandaag er nog naar van ben en niet op gereageerd heb maar met mezelf afgesproken heb dat ik toch iets meer afstand tot haar ga nemen. Zij doet wel vaker uitspraken die ik toch aardig de "wappie" kant vind uitgaan en ik vind dat echt heel erg moeilijk om mee om te gaan daar het zo tussen een normaal gesprek vaak opeens valt (zoals "in de regering zitten allemaal pedofielen"→ daar sloeg ik ook zo op dicht :oo ).