Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 07:42

Ik koop gewoon een nieuwe ja... De meluna zijn €15 per stuk, dus dat valt gelukkig nog mee. De tweede die ik had moest ik eigenlijk uit noodzakelijk kwaad vervangen, toen had ik meteen een stevigere gekocht omdat ik daar toch al over twijfelde. Geen spijt van, want dit is echt de perfecte cup voor mij. :) Uiteindelijk bespaar je er alsnog veel geld mee op langer termijn.
Spoiler:
Ik had hem na het uitkoken op het aanrecht gelegd om te laten drogen, toen ben ik naar de supermarkt gegaan en toen ik terug kwam lag die op de grond... De kat is er mee gaan spelen en had er aan geknaagd... _O-

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 08:47

J0anieke schreef:
corine1981 schreef:
Misschien toch nog een andere cup?
Ik ben niet zo'n Meluna fan, heb 2 verschillende gehad en lekte standaard door...

Bij mij doet eigenlijk alleen de diva goed zijn werk (behalve in de nacht maar daar lekte ik met de grootste tampons ook altijd door).

Het verschilt dan echt heel erg per persoon. Heb 3 verschillende meluna geprobeerd (S classic, S classic shorty en S sport shorty gebruik ik nu). Lekte bij geen enkele, enkel geswitched ivm makkelijker inbrengen en pascomfort.

Vertel mij wat 8)7
Daarom zeg ik ook: probeer eens een andere.

Sowieso qua materiaal want de clari en Meluna lijken redelijk op elkaar.
De diva, of bijv. Organicup zijn heel anders qua gevoel.
De organicup kun je gewoon bij de drogist halen, die bevalt mij goed op lichte dagen, een vriendin van mij gebruikt die de hele cyclus en is vanaf dag 1 fan.

Helaas is het niet zo eenvoudig als met tampons, denk dat zo'n zoektocht naar de juiste het toch minder ideaal maakt voor de niet doorzetters.

Ik ben blij dat ik wel doorgezet heb ondanks 6 verschillende cups...

Btw, mocht je het geen afschuwelijk idee vinden, er zijn ook groepen waar ze 2e hands aangeboden worden.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 08:49

J0anieke schreef:
Ik koop gewoon een nieuwe ja... De meluna zijn €15 per stuk, dus dat valt gelukkig nog mee. De tweede die ik had moest ik eigenlijk uit noodzakelijk kwaad vervangen, toen had ik meteen een stevigere gekocht omdat ik daar toch al over twijfelde. Geen spijt van, want dit is echt de perfecte cup voor mij. :) Uiteindelijk bespaar je er alsnog veel geld mee op langer termijn.
Spoiler:
Ik had hem na het uitkoken op het aanrecht gelegd om te laten drogen, toen ben ik naar de supermarkt gegaan en toen ik terug kwam lag die op de grond... De kat is er mee gaan spelen en had er aan geknaagd... _O-

:')

Nja..2ehands.. ook al zijn ze gesteriliseerd moet ik dat even over nadenken.. dank!

corine1981

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 09:24

Haha IMJ, dat kan ik me goed voorstellen hoor
Maar er zijn er ook die dat minder erg vinden en dan is het misschien wel een goede tip.
Ik heb er daar toch verschillende verkocht :)

Kijk ook voor je koopt op amazon.de, dat scheelt soms nogal wat met NL ;)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 12:30

Milieutechnisch is het wel veel beter natuurlijk!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 17:49

Ik heb gewoon lekker 2 nieuwe cups gekocht, de Claricup 1 en 2 :'). Mijn huidige had ik alweer sinds 2016 zag ik, toen CuteCotton nog Katoen&Ko heette.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-19 10:45

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 12:21

Sheran schreef:
Ik heb gewoon lekker 2 nieuwe cups gekocht, de Claricup 1 en 2 :'). Mijn huidige had ik alweer sinds 2016 zag ik, toen CuteCotton nog Katoen&Ko heette.

Ze zijn binnen en jeetje, ze zijn echt véél zachter en soepeler dan de Lunette 2. De Claricup 1 lijkt wel echt mini, maar misschien handig op de laatste dagen :)

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:37

Ik zit op mijn derde dag vandaag, en binnen twee en een half uur zat mijn cup zo vol dat ik begon te lekken
:wow: Ik vraag me af of ik misschien een cup nodig heb met meer inhoud. Ik heb nu de Lunette 1.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 14:39

Denk het wel. Lunette 1 is niet zo heel groot, ik zou het daar ook niet mee redden op de eerste dagen.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:00

Ik heb lunette maat 2. Daar red ik het de eerste 2 dagen ook niet 12 uur mee. Denk uurtje of 4, dan moet ik hem wel echt legen

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 15:16

Ik ben wel bang dat als ik voor een grotere cup ga dat die dan niet 'past' zeg maar :o Ik vind de pasvorm en de stevigheid van de Lunette 1 wel heel fijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 17:28

Misschien dan MeLuna L? Die is niet zo breed maar heeft wel veel inhoud.

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-19 23:57

Ik zal er eens naar kijken, dankjewel!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 07:36

Zijn er hier ook vrouwen met een wat naar achter gekantelde baarmoeder?
Ik lees dat de cup echt om de baarmoedermond heen moet om vacuüm te kunnen verkrijgen, vraag me af of dat lukt als je baarmoeder dus naar achteren geklapt is en de baarmoedermond dus niet recht maar schuin omhoog in de vagina uitkomt?

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:43

Bij mij zit die zeker niet om de baarmoedermond heen en zit goed vacuüm hoor.
Hangt er maar net een beetje vanaf hoe je gebouwd bent.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 08:49

Ja nou dat is het dus een beetje.
Ik heb tijdens de menstruatie een laaghangende baarmoedermond die bovendien ongeveer haaks op de vagina zit, ik vraag me daarbij echt af of daar een cup inpast en of die dan niet als een idioot gaat lekken.
Er is dus volgens mij erg weinig ruimte en om dan het vacuüm goed te krijgen, en dat ding dan ook niet te voelen zitten, lijkt me persoonlijk nogal een uitdaging.

Tot nog toe dus ook nog niet echt aangedurfd om er 1 aan te schaffen om die reden, hoewel het duurzaamheidsprincipe me wel aanspreekt.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 09:22

Er zijn een aantal cups die erg klein zijn. Kun je eventueel die gebruikten op dat soort dagen, en op andere een grotere.
Sport versies zijn zo kleine dacht ik. MeLuna had er een als ik me niet vergis.
Maar er zitten hier betere kenners van die versies dan ik.

_Mirjam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 10:03

Een cup 'hoort' helemaal niet zo diep en om de baarmoedermond te zitten (ik heb het tussen aanhalingstekens gezet, aangezien we allemaal verschillen van bouw en het bij sommigen juist alleen maar goed werkt als de cup wel zo ver zit). Als je baarmoedermond erg laag hangt, zou ik inderdaad ook kijken voor een kleine cup - dan heb je uiteraard wel de kans dat je wat vaker moet legen.

Afbeelding

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 11:18

Tsja, wanneer ik mijn cup zo laag heb hangen voel ik het steeltje en dan gaat ie zeker lekken...
Dus hij zit bij mij hoger en om mijn bmm heen, doe ik dat anders lekt het ook.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 11:34

Gaat niet lekken hoor. En steeltje kun je afknippen. Sommige hebben een bolletje in plaats van een steeltje en heb je ook minder last van.
Het is wel even oefenen. Maar het is niet zo omdat het niet om de baarmoedermond zit dat het gaat lekken.
Het trekt vacuüm niet rond de mond, maar in de hals zelf.
Klopt wel dat iedereen anders is en het dus wat kan verschillen.

Maar ik denk niet dat een cup niet zou lukken. Moet normaal prima te doen zijn.

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 12:17

Bij mij wisselt de baarmoederstand ook enorm naargelang mijn menstruatie. Dus eerst heel laag, waardoor ie om de mond heen zit (en ik soms ook last krijg van het steeltje dat uitsteekt), en aan het einde zit ie heel hoog waardoor ik door de dag heen er soms bijna niet bij kom met het steeltje. Dus ik kan het niet afknippen. Geen last van lekken op elk moment. Ik heb de meluna short classic vgm

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 13:19

Mijn cup schuift ook, maar sinds ik hem bewust om mijn bmm hang lek ik niet meer.
Steeltje komt hier nog niets eens uit het doosje, erg ermee :+

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:00

Die van mij kruipt vanzelf omhoog.
Steeltje heb ik er helemaal afgeknipt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-19 14:47

Ik heb het topic doorzocht maar nog geen antwoord kunnen vinden op mijn vraag.
Al jaren gebruik ik de divacup naar tevredenheid maar deze geeft wel moeilijkheden met plassen. Iemand ervaringen hiermee (mag ook over een andere cup gaan, die deze problemen niet geeft). Divacup is langer dan de meeste cups, kan het daaraan liggen?