Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:50

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:52

Monnie_ schreef:
Waarom vond je dat Gribaldi? Hij had echt 0 onderbouwing.....

Omdat hij gewoon wel een kern van waarheid heeft. Zeker over die meiden van de Green Happiness.
Dat stukje over geld verdienen is ook gewoon waar.

Iedereen kan afvallen als hij/zij dat willen daar hebben ze zo'n duur boek echt niet voor nodig hoor.
Tevens is het een hype.
Dat stukje over suikers en over die taart (uber gezond) zegt ook wel genoeg toch ;)

Ik vind dit een mooie openbaring :j

Monnie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 10:58

gribaldi schreef:
Monnie_ schreef:
Waarom vond je dat Gribaldi? Hij had echt 0 onderbouwing.....

Omdat hij gewoon wel een kern van waarheid heeft. Zeker over die meiden van de Green Happiness.
Dat stukje over geld verdienen is ook gewoon waar.

Iedereen kan afvallen als hij/zij dat willen daar hebben ze zo'n duur boek echt niet voor nodig hoor.
Tevens is het een hype.
Dat stukje over suikers en over die taart (uber gezond) zegt ook wel genoeg toch ;)

Ik vind dit een mooie openbaring :j

Tuurlijk kan iedereen afvallen? Dat is gewoon kcal in kcal uit. Maar dat is de essentie van het boek ook niet toch? Het gaat er mij niet om dat ik pro Green Happiness ben, dat ben ik nl niet. Maar wel bepaalde dingen die ze zeggen kloppen. Verdiep je maar eens in over hoe je lichaam fruit en proteine verteerd, dan klopt het idd dat je 30 min van te voren het beste je fruit kan eten. Het gaat hier ook deels om echt GEZOND zijn en er niet fit uitzien. Je hebt namelijk heel veel fit sick people. Dus dat ze wel een sixpack hebben maar ram ongezond zijn.

Travellust

Re: Sport & voeding doelen/tips/tricks/motivatie/klets topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 11:27

Ik vind het allemaal maar onzin. Als je zelf nadenkt, internet gebruikt kom je ook al een heel eind. Iedereen weet heus wat wat "gezond" is en wat niet. Daar heb ik geen boek voor nodig.

En er wordt tegenwoordig zoveel geroepen dit is goed voor, dit niet. Je moet het zus of zo doen.

Dus Jelmer de Boer is ongezond? Als ik even op zijn boek Eet taart krijg een sixpack doel? ;)

lisanne1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:01

:wave: Mag ik me hier ook melden?

Van de Green Happiness weet ik niet zoveel, maar er zijn tegenwoordig zoveel boeken/diëten dat je door de bomen het bos niet meer ziet. En het 'dieet' dat bij de ene persoon wel heel goed werkt, kan bij de andere persoon het compleet tegenovergestelde effect hebben. Ieder lichaam is anders. :)

Aan de basis is het eigenlijk heel simpel, gewoon gezond eten, en je ook bewust zijn van wat je eet en waarom (hiermee bedoel ik dus je inlezen over bepaalde onderwerpen, zoals Monnie_ bijvoorbeeld zegt, de vertering van oa fruit).

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:13

Het is natuurlijk vrij ludiek, maar het is goed dat er aandacht aan wordt besteed.

Gezond eten is zo breed, met zoveel verschillende facetten dat daar nooit een eenduidig antwoord op zal komen. Het stellig beweren dat je het wel weet en vervolgens heel veel geld verdienen met een grove leugen is economisch gezien erg slim, maar ethisch niet zuiver natuurlijk.

Aan de andere kant werkt het standaard voedingscentrum dieet voor vrijwel niemand en is het allang niet meer gestoeld op wetenschappelijke conclusies. Diëten werkt ook voor vrijwel niemand op de lange termijn en is zeker niet het antwoord voor optimale gezondheid.
Verandering is zeker noodzakelijk, maar dat zullen we niet vinden in een duur boek met mooie plaatjes en praatjes.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:25

Lisanne :') door de bomen het bos niet meer zien is nu wel een leuke uitdrukking gezien het filmpje :P

Dank je Phor!

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 12:33

Het idee dat één dieet/eetwijze voor iedereen werkt is natuurlijk te belachelijk voor woorden. Bijvoorbeeld ik heb maandenlang 6 kleine maaltijden per dag gegeten, wat dat was goed voor je verbranding... ooit ergens geleden. Het gevolg: ik zat nooit echt vol, dacht de hele dag aan eten en had constant het idee dat ik niets mocht en telde de uren tot ik weer iets 'mocht' eten.

Nu met IF eet ik drie hele grote maaltijden, zit erna ook echt 4/5 uur goed vol en denk niet meer zo aan eten

Maar voor een ander werkt 6 kleine maaltijden misschien prima!

En ieder lichaam is anders, ik zit veel voller van eiwit en vet, dus eet in verhouding weinig khd. Terwijl een ander juist prima gaat op kh.

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:03

Hij werpt in ieder geval een kritische blik op de voedingskwestie en neemt niet alles meteen aan wat er wordt geschreven. Ik hou wel van een beetje satire.

ik hou ook van bomen in een bos

En als diëtist zou je toch moeten weten dat er niet maar één boom in een bos is?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:16

Of dat je niet moet liegen over een niet-toepasselijke BIG registratie? :+ Die vond ik wel heel erg.

ILoveJip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 17:24

phormicola schreef:
Of dat je niet moet liegen over een niet-toepasselijke BIG registratie? :+ Die vond ik wel heel erg.

Die zag ik inderdaad pas nadat ik dit plaatste. Is dat niet strafbaar? :Y) :')

Puppetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 18:14

Ik heb beide boeken van the green happines. Ik heb in het begin een poging gedaan om het te volgen, maar je moest zo lang in de keuken staan om alles voor te bereiden. Ik haal er nu af en toe een lekker recept uit.
Ik vind het zelf erg doorslaan in het boek en moest vreselijk lachen om het ei verhaal.
Wel vind ik het een goede zaak om wat minder vlees en vis te eten. Maar dat komt niet echt door the green hapines. Ze worden nu wel heel hard aangepakt door de media terwijl ik Rens Kroes ook niet echt geloofwaardig meer vind.

enamorada

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:08

Zo, kom net weer terug van de sportschool. Heb er bij de squats vandaag 5kg bijgegooid, ging prima. Wel zwaar :') zit nu op de 55kg. Doen jullie ook veel met gewichten?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:13

Situatie rondom wet BIG is wat anders geregeld dan deze meiden voorschotelen. Het beroep dietist is namelijk wel geregeld via de wet BIG maar we staan daar niet in geregistreerd, alleen in een vrijwillig kwaliteitsregister. DCN zegt het volgende:

Citaat:
N.a.v. onduidelijkheid over de wet BIG geven we graag een uitleg.
De wet BIG is de wet op de Beroepen in de Individuele Gezondheidszorg. Het doel van de Wet BIG is het bewaken van de kwaliteit in de gezondheidszorg en het beschermen van de patiënt tegen ondeskundig en onzorgvuldig handelen van een zorgverlener. Een van de instrumenten van deze wet is het BIG-register.
De Wet BIG verdeelt beroepen die onder deze wet vallen in drie groepen. Deze groepen staan bekend onder het artikelnummer uit de wet: artikel 3-, 34- en artikel 36a-beroepen.
Alleen artikel 3-beroepen staan geregistreerd in het BIG-register.
Diëtisten zijn opgenomen in artikel 34 van de wet BIG.
Diëtisten staan niet geregistreerd in het BIG register.
Zij staan geregistreerd in het Kwaliteitsregister Paramedici

Persoonlijk vind ik dat het minst zorgelijke. Het feit dat je als dietist zulke ongezonde voedingspatronen adviseert heb ik geen goed woord voor over. Mensen mogen een bepaalde verwachting hebben als z naar een dietist gaan. Van het voedingscentrum kun je vanalles vinden, de voeding die zij adviseren is iig volwaardig en volledig. Dat ze wat traag inspelen en stoffig zijn vind ik ook maar dat staat daar los van.
Een dietist mag zieke mensen behandelen en heeft daarmee een bepaalde verantwoordelijkheid. Die hebben deze meiden in mijn ogen niet genomen met dit voedingspatroon.
Het feit dat zij dietist zijn maakt voor mij hetbgrote verschil tussen deze 2 dames en al die zelfverklaarde voedingscoaches, voedingsadviseurs, gewichtsconsulentes rn wedikwat nog meer.

TrIjNiE__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-16 20:24

Net voor het eerst gaan lopen op de Finse piste in Hasselt, beviel goed :D 8,23 km gelopen, ik ben helemaal zen nu :)

Lon83

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:25

Ik ben gisteravond terug gekomen van weekje Spanje. Heerlijke vakantie! Ook nog behoorlijk actief. 4 dagen gebeachvolleybald (waarvan 2 dagen ook op niveau :') ), 1 dag zo'n 55km gefietst (wel rustig aan), en elke dag heel veel gelopen (tussen 15.000 en 22.000 stappen per dag). Maar uiteraard ook lekker eten, drankjes, etc... Was vanmorgen toch blij dat ik maar 2 kg ben aangekomen. Dat heb ik er zo weer af. Nu een weekje verhuizen, met alle bijbehorende fysieke inspanningen en stress... (heb namelijk nog geen huis... trek eerst maar in bij m'n ouders, na 15 jaar op mezelf gewoond te hebben).

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 08:52

Jip, misschien moeten wij ze eens meenemen naar een bos ;)

enamorada, goed bezig! Ik ben even terug naar af gegaan door 3 maanden niet te sporten met gewichten. Was maandag iets te fanatiek waardoor ik mijn linkerarm niet meer omhoog kreeg dus had gisteren verplicht rust :')

Nou Sec, eerlijk gezegd zo even tussen ons, zou ik eerder op jou vertrouwen dan op die 2 meiden :')

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:06

Mag ik mij hier melden? Niet zozeer vanwege het sport gedeelte, maar vooral het voeding. Ik merk dat ik het zelf heel moeilijk vind en vaak niet goed weet welke producten nou wel en niet gezond zijn en wat ik wel en niet kan eten. Sporten heb ik zelf op het moment geen tijd voor, maar wellicht dat ik binnenkort wel weer ga paardrijden. Daarnaast probeer ik wel zoveel mogelijk te wandelen en let ik erop dat ik de trap pak in plaats van de lift of roltrap :) .

Zo eet ik bijvoorbeeld 4 à 5x per week bij mijn vriend, maar ik merk dat het lastig is om eten te vinden die we allebei lekker vinden en wat gezond is. We eten standaard 1x per week pizza, op maandag, maar meestal doe ik de ene week een maaltijdsalade en de andere week een pizza. Dat een pizza niet heel gezond is dat snap ik (ik heb altijd de Casa di Mama Pesto Mozzarella en leg daar zelf Crudo ham op), maar hoe gezond is zo'n maaltijdsalade van de Albert Heijn? Ik heb dan een salade met Italiaanse kip, waar een pestodressing bij zit en aardig wat pasta. In mijn beleving heb ik dan gewoon een gezond avondmaal. Soms een ciabatta broodje erbij.

Daarnaast, kookt mijn vriend eigenlijk altijd omdat ik het zelf gewoon heel stom vind om te doen. We proberen 1x per week vis te eten en tot nu toe lukt dat aardig. Dat was vorige week een gepaneerde kabeljauwhaas maar is ook wel eens lekkerbek of zalm. Ik vind gekookte aardappels niet lekker. We eten dus eigenlijk altijd óf gebakken aardappelen of pasta. Rijst eet ik ook niet graag, maar als het op tafel staat pak ik dat er wel bij. Zijn gebakken aardappelen veel ongezonder dan gekookte? Voor zover ik weet bakt mijn vriend in olijfolie, niet in boter.
Qua groenten zijn we heel saai. We eten eigenlijk altijd boontjes, spinazie of broccoli. En daar zit ook altijd vlees bij. Wat voor vlees verschilt maar kip heeft wel de overhand en in het weekend pakken we regelmatig wat luxer vlees zoals varkenshaas of ossenhaas.
Ook eten we meestal wel 1x per week pasta. Mijn vriend maakt nog wel eens pasta met pesto, kip en boontjes maar het komt ook voor dat we gewoon een zak van bertolli hebben en dan doet mijn vriend er voor mij een zakje pastagroenten doorheen. Ook als mijn vriend lasagne maakt doet ie er voor mij groenten doorheen en minder gehakt. Zelf eet hij dus eigenlijk heel weinig groenten. 200 gram per dag komt ie niet aan.

Zelf houd ik wel van roerbak, mijn vriend totaal niet. Die houd dan weer van stamppot wat ik niet lekker vind (ahja, behalve stamppot andijvie). De dagen dat ik thuis eet, zo'n 2 à 3x per week weet ik zeker dat ik gezond eet, omdat mijn moeder heel goed weet wat wel en niet gezond is.

En dan qua lunch, bij mijn vriend kan ik er heel slecht bij om lunch te maken dus haal ik vaak op stations of bij de kantine van mijn stage lunch. Dit is heel wisselend wat zij als aanbod hebben maar ze werken daar met de smileys: Groen is goed, oranje is niet heel goed, rood is ongezond. Dus dat helpt.
Qua drinken houd ik alleen maar van frisdranken eigenlijk... Voornamelijk ijsthee. Ook drink ik de laatste tijd Red Bull, maar max. 1 per dag en daar moet ik echt mee stoppen (ook de portomonnee vind dat minder leuk zeg maar :') ). Qua avondsnacks ben ik ook benieuwd wat lekker is, maar ook wat minder ongezond is.

Gelukkig eet ik wel graag fruit, ik kom niet gauw aan 2 stuks per dag maar eet wel regelmatig een appel en een bak fruit van de appie gaat er ook goed in :)

Iemand tips? Of boeken te lezen ofzo...
Ik ben ook nog op zoek naar een mooi kookboek voor lunchgerechten. Broodjes, salades enzo :)

Loolotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:20

Mijn voornaamste tip is: stop met de ijsthee en energydrink en ga water drinken. Dat scheelt al enorm. Desnoods doe je er een beetje ijsthee-siroop in.

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:20

Aardappelen eten is niks mis mee.

Het ligt er totaal aan wat je doel is. Wil je afvallen, gelijk blijven, strakker worden?

Voeding is per persoon verschillend. Ik zou in ieder geval je frisdranken en Red Bull laten staan.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:33

Als je meer inspiratie wil: er is een eetlijstjestopic op bokt en daar eten de meeste bokkers heel gevarieerd en gezond :-) succes!

Bedankt iedereen voor de beterschapswensen, het heeft geholpen. Net een voormiddag geklust bij de paarden, zo meteen weer een uur balletles. Ik ben tv kijken echt spuugzat na al die dagen op de bank liggen!

Phor, ben jij al beter?

Klinkt als een heerlijke vakantie Lon!

Trijnie, netjes, +8 km! Knap!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:36

Loolotte schreef:
Mijn voornaamste tip is: stop met de ijsthee en energydrink en ga water drinken. Dat scheelt al enorm. Desnoods doe je er een beetje ijsthee-siroop in.

Is ijsthee vanuit siroop gezonder dan de gewone? Ik drink wel veelal ijsthee zonder prik, weet niet of dat verschil maakt?

Bhriseis schreef:
Als je meer inspiratie wil: er is een eetlijstjestopic op bokt en daar eten de meeste bokkers heel gevarieerd en gezond :-) succes!

Bedankt iedereen voor de beterschapswensen, het heeft geholpen. Net een voormiddag geklust bij de paarden, zo meteen weer een uur balletles. Ik ben tv kijken echt spuugzat na al die dagen op de bank liggen!

Phor, ben jij al beter?

Klinkt als een heerlijke vakantie Lon!

Trijnie, netjes, +8 km! Knap!

Ah thanks, dat topic ga ik eens opzoeken :D

gribaldi schreef:
Aardappelen eten is niks mis mee.

Het ligt er totaal aan wat je doel is. Wil je afvallen, gelijk blijven, strakker worden?

Voeding is per persoon verschillend. Ik zou in ieder geval je frisdranken en Red Bull laten staan.

Zeker niet verder aankomen, eigenlijk wil ik wel afvallen maar ik heb daar op het moment nog niet de juiste motivatie voor gevonden. Ik heb andere prioriteiten voorop staan op het moment :)

DBiancaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:37

Afbeelding
Ja net m'n foto gekregen van m'n chalange
Dan zie je toch wel verschil
Ik ben 164 en 63 kg

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:39

DBiancaL schreef:
[ [url=m/2yv0Bj.jpg]Afbeelding[/url] ]
Ja net m'n foto gekregen van m'n chalange
Dan zie je toch wel verschil
Ik ben 164 en 63 kg

Mooi figuur heb jij!

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-16 16:43

Netjes Diana! Je ziet er goed uit :)

Marjoow, ik motivatie komt vanzelf ;) Als je frisdrank en Red Bull laat staan kom je ook al een heel end. Er zijn hier volgens mij mensen die door enkel hun voedingspatroon aan te passen zijn afgevallen. Wil je strakker worden zou je dat kunnen/moeten combineren met sport.