B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 20:26

Klopt alleen huisarts geeft geen briefje meer mee hier. Die sturen alles digitaal door. En dat doen ze eigenlijk alleen naar deze apotheek. Oude huisarts schreef briefje en kon je overal terecht. Maar deze volledig digitale stroom maakt het lastiger. In voorjaar aan de hand gehad met een allergie medicijn dat tot vandaag nog niet leverbaar is. Heb bij vier apotheken voorraad meegekregen. Maar heb daar dankzij oude assistente van oude huisarts voor elkaar gekregen die mee is gegaan naar deze praktijk. Omdat zij bereidt was papiertje te schrijven. Maar niet bij eigen apotheek.

Maar ik blijf altijd beleefd, geen verbale agressie of wat ook. Inwendig kook ik wel maar ik zal nooit tekeer gaan tegen een medewerker. Tenzij ze keer op keer stom doen dan word ik scherper en duidelijk maar wel beleefd

Hannanas

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:19

Raar.. ze kunnen gewoon iedere apotheek mailen of faxen...

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:20

Hannanas schreef:
Raar.. ze kunnen gewoon iedere apotheek mailen of faxen...

Inderdaad.. Receptje uit printen, handtekening eronder en klaar :\

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:45

Kunnen ja willen nee helaas, -O-

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 23:57

Hier krijg je idd ook nog gewoon briefje mee met handtekening. Tenzij herhaal recept dan moet je een bandje inspreken en kun je het dag later ophalen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-17 22:51

Zo vanmiddag b12 opgehaald werd kortaf en bozig geholpen. Maar merkwaardig genoeg dit keer een volle verpakking heb nu dus 8 ampullen en kan tijdje vooruit weer.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:15

Vraagje: welke bloedtest moet je bij b12 nou hebben? Totaal of iets met holotransco....
Bij mij is de holotranscob.... getest en die was 88. Volgens lijst zou dezd goed zitten. Moet tussen de 21 en (dacht) 177. Maar nou hoor ik weer dat juist die andere getest had moeten worden... snap er niks meer van. Is mijn waarde nu te laag of niet?
Mn huisarts vind het ok maar die vind alles ok. Heb al 1.5 jaar klachten en een burn-out en alles wordt op hyperventilatie en psygisch gegooid. Begin van de klachten was bijv m vit D 50. Klachten werden erger en D was 41. Nu is hij 36 en huisarts blijft erbij dat ook dit een prima waarde is. 20 zou zelfs ok zijn... -O-
Geen vertrouwen dus in mn huisarts

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 00:45

Je waarde is wel aan de lage kant geloof ik had zelf ook ong zo iets dan zit je net tussen te laag en goed in.

Voor vit d raad ik je aan zelf bij te nemen ik heb druppels van de tuinen waar ik het heel goed op doe. Is ong vergelijkbaar met capsules via de ha heb die namelijk 2x gehad en moet nu zelf onderhouden. Pijnlijke benen is eerste waar ik last van krijg als mijn d te laag word. En begon daar weer last van te krijgen druppels gehaald en na 2weken weer helemaal fit.

Voor b12 heb ik smelt tabletjes van vitamines per post.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:02

Ik schop dit topic weer even omhoog.

na in het najaar van 2016 een B12 tekort te hebben van 148, ben ik begonnen met injecties. Ik ben hier in augustus 2017 mee gestopt om te kijken of de waarde hoog genoeg zouden blijven. Ik vind het prikken niet erg, maar liever niet dan wel. Nu heb ik vorige week weer bloed laten prikken en is mijn waarde 304. Volgens de assistente hoog genoeg, maar ik vind dit vrij laag, 6 maanden na de b12 injecties? Ik had namelijk verwacht dat de waarde 1000+ zou zijn. Wat vrij normaal is zodra je eenmaal een injectie hebt gehad?

Intrinsieke factor antistoffen zijn negatief, hier kan de harde daling dus niet van komen. Ik ben ook alles behalve vegetariër.

iemand hier die ervaring heeft met de harde daling van b12?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:17

Dat is een lastige vraag, hoe snel b12 weer daalt.
Belangrijkere vraag: hoe voel je je? Voel je verschil met, tijdens, en nu zonder?

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:40

Ik heb een waarde van 1000+ :+ met 1x per maand prikken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:43

Meliaforever schreef:

Dat is normaal.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 18:46

Hannanas schreef:
Meliaforever schreef:

Dat is normaal.

Ja dat weet ik wel, maar daar dacht mijn huisarts heel anders over. := Gelukkig krijg ik ze nog steeds.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:36

Ik dacht dus ook dat een waarde van 1000+ normaal is na prikken. Daarom vind ik 304 ook zo laag. Ik ben wel snel moe, zelfde klachten als 2 jaar geleden, maar ga ook te laat naar bed enz.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-18 19:52

mvdende schreef:
Ik dacht dus ook dat een waarde van 1000+ normaal is na prikken. Daarom vind ik 304 ook zo laag. Ik ben wel snel moe, zelfde klachten als 2 jaar geleden, maar ga ook te laat naar bed enz.

Als jouw klachten minder waren tijdens je injectie met een hogere bloedwaarde dan weet je genoeg. :)

Als het zo door gaat: nog een paar maanden wachten met deze trend en je keldert weer naar de 148, lijkt me niet de bedoeling.

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-18 16:49

Hoi allemaal! Mag ik hier even binnendringen en een vraag stellen?
Zijn er hier mensen onder behandeling bij de B12 kliniek? Of weet iemand hier meer over?

Ik weet t namelijk even niet meer zo goed.. vanochtend bloeduitslag met de Ha besproken. B12 was 158 waar zij een grens hanteren van 140 (internet: 148). Foliumzuur was wel extreem te laag. Huisarts heeft me dus foliumzuur voorgeschreven en het op psychische problemen gegooid, maar daar ligt het in mijn ogen dus absoluut niet aan.. Dusja, wat nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-18 16:58

B12 kliniek zou ik even googlen op recensies. Zijn lang niet allemaal zo lovend. Ik heb me aangemeld bij het B12 institute in Rotterdam. Helaas nog niet opgeroepen voor een consult. Ze hebben een flinke wachttijd.

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-18 13:22

Vraagje, ik heb begin december van de dokter gehoord dat ik pillen moest slikken. Zou net zo effectief werken als injecties. Nu zijn we bijna 3 maanden verder. Het ging een tijdje beter maar ik heb het ‘s avonds zo zwaar. Lig minimaal 3 keer per week voor 9 uur in bed. Gister de huisarts gebeld maar volgens de assistente duurt het 6 maanden voor de pillen effect hebben.... ik trek dit niet nog 3 maanden :-( wat zijn jullie ervaringen met de tabletten?

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:30

Hoi hoi, zijn er hier mensen bekend met de B12 internist vanuit het ziekenhuis rotterdam of breda? Ik word hier EINDELIJK naar door verwezen en was wel benieuwd of mensen ervaring hebben bij een van de twee :)

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:50

chriske schreef:
Hoi hoi, zijn er hier mensen bekend met de B12 internist vanuit het ziekenhuis rotterdam of breda? Ik word hier EINDELIJK naar door verwezen en was wel benieuwd of mensen ervaring hebben bij een van de twee :)

Ik heb bij een internist gelopen welke in het havenziekenhuis in Rotterdam werkt. Weet even zijn naam niet meer, maar hij staat erg goed aangeschreven. Door hem mag ik levenlang blijven prikken

chriske

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 18:56

Weet nog niet naar welke ik gestuurd word, ben heel benieuwd! Prik jij zelf? Dit is nieuw voor me, kreeg tot voor kort om de 3 maanden een spuit bij de huisarts

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-18 19:05

chriske schreef:
Weet nog niet naar welke ik gestuurd word, ben heel benieuwd! Prik jij zelf? Dit is nieuw voor me, kreeg tot voor kort om de 3 maanden een spuit bij de huisarts

Ik prik zelf inderdaad. Elke week en probeer nu na dik een jaar af te bouwen tot om de week

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:05

Hallo daar, mag ik mij melden?

Ik ben al jaren bekend met de term, 'Vitamine B12', na de scheiding van mijn ouders is mijn moeder over haar eigen grenzen heen gegaan zonder dat haar lichaam daar bij mee werkte. Zij is toen meerdere keren ingestort op haar werk en uiteindelijk in het ziekenhuis hebben zij (na vele onderzoeken) het probleem gevonden: Vitamine B12. Ik weet niet precies hoe de vork in de steel steekt maar het is toentertijd best heftig geweest (ik was 9). Zij krijgt al haar hele leven iedere maand een injectie, en nu sinds een poosje iedere twee maanden.

Ik kamp al, zo lang als ik het weet, met o.a flinke vermoeidheidsklachten. Meerdere keren ben ik op van alles en nog wat getest, nooit kwam er iets uit en werd het op 'stress' geschoven.

Afgelopen dinsdag ben ik langs geweest bij de huisarts. Ik heb/had vreselijke last van mijn buik en gooide dit op de griep. Mijn werk wilde toch graag dat ik het even door een HA liet controleren zodat iedereen weet waar die aan toe is. De HA wilde ontstekingen uitsluiten d.m.v bloedonderzoek. Ik vroeg direct of het mogelijk is om mijn vit. D te controleren (al eerder een te kort gehad) omdat ik de laatste tijd niet lekker in mijn vel zit. Dit schoof ik op een winterdipje af. De HA ging akkoord en gaf zelf aan gelijk de Vit. B12 mee te nemen (met een schuin oog naar mijn moeder). Maaaaar zei ze nog, het zal allemaal wel meevallen. (en vond het eigenlijk ook onnodig, maar goed...)

Op woensdag kon ik bellen voor de uitslag. Geen ontsteking waardes maar wel een te kort. Dus ik dacht heh die Vit D, ondanks dat ik die extra slik? Maar nee .. Vit B12. Gezien hoe ik hier mee opgegroeid ben schrok ik hier best van. De assistent waaide het weg en zei dat ik me niet te druk moest maken. De MMA zou meer resultaat geven, die zou er donderdag zijn. Op donderdag gebeld maar er was nog niets; opnieuw werd er gezegd dat het allemaal wel mee zou vallen.

Vandaag gebeld. Assistent zei dat ze ging kijken en ineens zette ze mij in de wacht. Daarna kwam ze terug met, 'Ja .. ja .. uhm, het is toch wel te laag'. Ik schrok echt heel erg .. Daarna brabbelde ze verder dat ik de komende vijf weken twee keer per week één injectie krijg als boost. Daarna kijken ze verder. Ik moest wel snel zijn met afspreken want vol is vol.

... -O-

Ik schrok best wel en volgens mij dringt het nog steeds niet helemaal tot me door. Ik ben als de dood voor naalden en had gehoopt dat er een andere 'oplossing' zou zijn. Omdat ik zie wat het met mijn moeder doet vind ik het helemaal 'eng'.
Aan de andere kant voelt het eindelijk een keer alsof mijn klachten gehoord worden ipv ergens op afgeschoven worden zoals stress. Ik ben heel benieuwd hoe mijn lichaam op de injecties gaan reageren en ik hoop snel van dit rot gevoel af te komen.

Zij hanteren als ondergrens 130 en ik zit op 97.

Ik begon mij de laatste tijd steeds beroerder te voelen.. maar dit had ik niet verwacht.

Zijn er mensen die mij gerust kunnen stellen? Ervaringen delen? Etc .... Dankjewel!

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:20

Mijn ervaring is dat een b12 tekort goed te leven is hoor. Ik kreeg inderdaad eerst een boost van 2x per week prikken voor aantal weken en nu 1x per maand 1 prik. De eerste keer viel ik flauw, maar daarna ben ik altijd gaan liggen bij de prik (in me bil).

Als je de b12 op gaat halen bij de apotheek vraag dan naar degene die niet in de koelkast hoeft. Volgens mij kregen van die in de koelkast moet mensen daar puistjes van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-18 21:45

Ik wil dinsdag aandringen op bloedonderzoek ( afspraak huisarts ).
Mijn ervaring bij haar is dat ze altijd wel wat tw mekkeren heeft waardoor ik daarna buiten sta zonder verwijzing. Gelukkig nu al jaren niet nodig geweest maar nu dus wel....
Kan ik gewoon aangeven dat ik oa m’n b12 getest wil? Heb een aantal klachten die er bij zouden kunnen passen...