Hardlopen, wie nog meer? #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Danseresje

Re: Hardlopen, wie nog meer? #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:11

Mag ik vragen wat voor studie je deed vuurneon?
En ja, als je iets vrijwillig kan doen, is het altijd heel anders dan wanneer je het moet doen. De lessen zijn ook al weer een flinke tijd geleden en ben natuurlijk te laat begonnen.....kortom, allemaal niet ideaal en het wil gewoon niet blijven hangen. Vooral de verschillende blocks niet....

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:18

Sociale wetenschappen :) (ecg nodig gehad voor mijn scriptie dus vandaar :) proefschriften waren om die reden ook in mijn bezit)
Hopelijk werkt een stuk lopen in je voordeel! :j
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-09-12 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:18

Wow, das echt te ingewikkeld voor mij, ecg's...

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:20

ECG's nee daar waag ik me niet aan. Met een technische opleiding wegenbouw heb je dat ook niet nodig.
Gister rustdag gehad vandaag B-kick. Moet nog ergens mijn 2 trainingsdagen inproppen. Ben bang dat het er toch 2 achter elkaar gaan worden. Denk woensdag 50 minuten duurloop en donderdag 2x 12 minuten loop op een wat sneller tempo

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:26

hahaa,ik weet niet eens wat het is een ECG?:')

zo net terug,30 minuten gelopen heb even gekeken op afstandmeten
3 km en snelheid is 6.10 per uur.

wat ik eigenlijk niet vinden kan is hoe snel je eigenlijk lopen moet
als ik echt langzaam ga joggen verzuren mijn benen heel snel,iets hoger tempo vind ik zelf prettiger.
heb op dit stukje maar 9 minuten echt gejogd trouwens,maar geloof dat dit voor om te beginnen wel een goed tempo is toch

bij mij staat steeds lopen in D1
Laatst bijgewerkt door ellepel op 10-09-12 18:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:27

vuurneon schreef:
Sociale wetenschappen :) (ecg nodig gehad voor mijn scriptie dus vandaar :) proefschriften waren om die reden ook in mijn bezit)
Hopelijk werkt een stuk lopen in je voordeel! :j
Ik ga idd zo vertrekken. Eens kijken wat ik met 18m achter elkaar kan bereiken.
Maarre, ecg's en sociale wetenschappen......ik leg de link denk ik niet helemaal!

Janine1990 schreef:
Wow, das echt te ingewikkeld voor mij, ecg's...
het is dus ook niet mijn hobby, haha! Maar wel nodig voor mijn werk!

Norton schreef:
ECG's nee daar waag ik me niet aan. Met een technische opleiding wegenbouw heb je dat ook niet nodig.
Gister rustdag gehad vandaag B-kick. Moet nog ergens mijn 2 trainingsdagen inproppen. Ben bang dat het er toch 2 achter elkaar gaan worden. Denk woensdag 50 minuten duurloop en donderdag 2x 12 minuten loop op een wat sneller tempo
zou toch spannend zijn? Ecg's in de wegenbouw, haha!
B-kick? Is dat bodykick? Een heftige training waarbij je hele lichaam gebruikt?
Wow, al 50m achter elkaar lopen.......hoop dat ik dat ook ooit mag zeggen!

ellepel schreef:
hahaa,ik weet niet eens wat het is een ECG?:')

zo net terug,30 minuten gelopen heb even gekeken op afstandmeten
3 km en snelheid is 6.10 per uur.

wat ik eigenlijk niet vinden kan is hoe snel je eigenlijk lopen moet
als ik echt langzaam ga joggen verzuren mijn benen heel snel,iets hoger tempo vind ik zelf prettiger.
heb op dit stukje maar 9 minuten echt gejogd trouwens,maar geloof dat dit voor om te beginnen wel goed is toch?
bij mij staat steeds lopen in D1
ecg staat voor elektrocardiografie, ofwel een hartfilmpje waarop hartactie en frequentie in beeld wordt gebracht. Hierop kan je ook afwijkingen in hartritmes zien enzo.

Evy zegt altijd dat je het tempo moet nemen waarbij je nog kan praten of meezingen met de muziek en na het joggen/hardlopen moet je ip niet hijgen. Wat d1 inhoudt, geen idee.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:32

Denk dat je schrikt is nogal stressvol werk...dus veel hoge hartslagen denk ik hihihi

Yep die is het een soort van kickboksen zonder tegenstander maar in plaats daarvan een stootpaal. Super gaaf en dodelijk vemoeiend.

50 minuten valt nog mee, half november ga ik 15 km lopen (Zevenheuvelenloop in Groesbeek). Dan zal ik toch echt 1,45 uur moeten hardlopen..........weet nog niet hoe nu hoor, hahahaha

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:36

:j staat dit bij-
Citaat:
Omschrijving trainingszone Duurloop 1 (D1).
Deze intensiteit voelt aan als rustig tot redelijk. Praten lukt nog makkelijk bij dit looptempo. De ademhaling is dan ook nog vrij rustig en van hijgen is geen sprake. De loper heeft het gevoel dat dit tempo makkelijk (zeer) lang volgehouden kan worden.

alleen geen idee hoe snel dit dan is haa,maar geloof dat ik wel redelijk goed zit
is dus hetzelfde als evy zegt

ohw zo'n ECG,heb ik vroeger wel gehad toen ik een jaar of 9 was,heb geloof ik af en toe wat ritmestoornissen
maar hoe en wat weet ik niet precies,is al lang geleden.

norton, 1,45 uur hardlopen...wow :D
ohw my god kom ik met mijn 3 minuten aan haha _/-\o_

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:40

De link is heel simpel tussen sociale wetenschappen; er is een overlap met geneeskunde ivm fysiologie, genetica, biologie :) want ook bij sociale wetenschappen krijg je te maken met hersenscans, ecg, EEG etc net als medici te maken krijgen met sociale kant van de biologie.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 10-09-12 18:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:42

Norton schreef:
Denk dat je schrikt is nogal stressvol werk...dus veel hoge hartslagen denk ik hihihi

Yep die is het een soort van kickboksen zonder tegenstander maar in plaats daarvan een stootpaal. Super gaaf en dodelijk vemoeiend.

50 minuten valt nog mee, half november ga ik 15 km lopen (Zevenheuvelenloop in Groesbeek). Dan zal ik toch echt 1,45 uur moeten hardlopen..........weet nog niet hoe nu hoor, hahahaha

Ow, ongetwijfeld hoge hartslagen enzo. Maar ik doelde meer op het beoordelen van die ECG's! haha!
overigens moet ik ook wel eens er aan denken als ik zelf loop of gelopen heb. wat voor belachelijk hoge sinustachycardie (is een hartslag van meer dan 100slagen per minuut, geïnitieerd vanuit je sinusknoop, je lichamelijke pacemaker zeg maar) ik dan zou moeten laten zien op een ECG op dat moment, haha!
Respect hoor, om 15km te gaan lopen. Hoeveel leg jij nu af in die 50m? Ik ga denk ik maar eens kijken voor een 5km loop ofzo....

vuurneon schreef:
De link is heel simpel tussen sociale wetenschappen; er is een overlap met geneeskunde ivm fysiologie, genetica, biologie :) dus je vindt in de bibliotheek van de faculteit ook proefschriften en boeken die je vindt bij de medische faculteit en andersom.

ja, dat snap ik. maar wat deed jij dan met de R-toppen op de ECG's? dat was meer de link die ik niet kon leggen zeg maar.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:44

Hahah je komt er vanzelf Ellepel dat is geen probleem hoor. Hardlopen zit tussen je oren je bent vaak veel minder moe dan je echt denkt. Ik denk ook altijd na 20 minuten nu is het klaar en val ik om. Maar daarna gaat het pas lekker.

D1 is bij mijn training niveau 2 dat is een relaxed tempo wat je goed kan volhouden bij mij ligt dat rond de 9-9,5 km per uur. Niveau 3 is voor tussen 9,5-10,5 km per uur. Dat houd ik op het moment echt max 45 minuten vol dus loop bij de lange lopen wat zachter.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:44

Danseresje;Ik gebruikte de r toppen om te zien of er sprake was van verschil in de hrv bij de 0.10 herz component :)
Maar helaas te weinig tijd voor een spectrumanalyse dus het is gebleven van globaal kijken naar de hrv.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:46

Over hartslagen gesproken; volgen hier ook mensen training met hartslagmeter?

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:46

Bij die 50 minuten loop ik rond de 8-8,5 km. Soms 9 km maar dan moet ik er echt aan trekken. 5 km run loop je rond 30-40 minuten dus dat zou je langzaam aan kunnen proberen.

Nou we lezen allerlei grafieken die op ECG's lijken hoor. Zijn meestal bodemanalyses alleen zijn die iets grilliger als een hartslag.

Mijn hartslag bij volle inspanning blijft rond 160. In complete rust zakt die regelmatig onder 50 slagen per minuut.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 18:47

vuurneon schreef:
Over hartslagen gesproken; volgen hier ook mensen training met hartslagmeter?

Niet met hardlopen wel op de sportschool met de cardiotrainingen daarom weet ik het een beetje.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:01

Heb twee keer gelopen met een hartslagmeter, vond het geen toevoeging. Maar k ben ook niet echt geïnteresseerd in m'n hartslag...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:14

ik ook niet,maar aankomend weekend ga ik naar mijn zus en toevallig heeft die er eentje liggen die ze toch niet gebrukt
dan mag ik die en ga ik het wel proberen :)

ik kwam net toch na lang zoeken al op een site waar ze dus wel zeggen dat langzamer beter is.
ik had namelijk vorige week ergens wat uitgerekend en toen zat ik op 9km per uur.
schijnt dat hoe langzamer hoe beter het ook is,dat houdt je langer vol..tja klinkt ook wel logisch
vanaf ongeveer 7km per uur is het goed lopen..

Sjors__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:37

Lopen ging vandaag echt super goed! Was alleen vergeten dat ik ook nog terug moest dus had nog een stuk moeten lopen, wat ook niet erg is natuurlijk :D

http://www.endomondo.com/workouts/90649160

gem. snelheid 7.11, ik weet niet of dat nou snel of langzaam is :P

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 19:57

Bleg ECG's, ik studeer medische psychologie dus krijg ze ook. Best moeilijk, vind ik!

@norton, precies, dat het tussen je oren zit merk ik ook goed. Heb altijd moment dat ik het idee heb dat ik echt dood neerval maar als ik daar doorheen loop (binnen het redelijke natuurlijk) is het zo heerlijk!
@vuurneon, ik loop vaak met hartslagmeter ja. Gewoon om een beetje in de gaten te houden wat m'n hart doet en of mijn hartslag bijvoorbeeld over een maand veel sneller herstelt dan nu. Hij is momenteel namelijk erg hoog, 168 gemiddeld en tikt de 190 aan af en toe. Te hoog, conditie moet duidelijk beter.
@sjors, volgend mij is dat beetje gemiddeld beginnerstempo? Ik loop namelijk ook meestal zoiets maar mijn vriend die veel langer loopt, loopt rond de 9 à 10 km per uur. Ook natuurlijk omdat wij nog lopen tussendoor, dat pakt hij ook mee en verlaagd het gemiddelde.

Net weer gelopen, Evy les 5. Warm!
http://www.runtastic.com/sport-sessions/24884682

Arzil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:00

Wat een geheimtaal wordt hier gesproken allemaal :') Het ecg verhaal volg ik echt niet. Werk zelf in de commerciele kant van de logistiek en scheepvaart, komt dit niet echt aan de orde. :))

Loop ook niet met hartslagmeter, ben net als janine1990 niet geinteresseerd in mijn hartslag. Heb er wel 1, maar ben meer geinteresseerd in mijn snelheid en afgelegde afstand.

Hardlopen is ook echt doorzetten, de eerste paar minuten dat ik loop denk ik ook altijd dat ik doodga. :')

Vanavond voor het eerst gelopen met mijn vriend. We hebben afgelopen zaterdag een stel schoenen voor hem gehaald, waar hij in ieder geval even mee vooruit kan. De verkoper verwachte al wel dat hij er niet lang mee gaat doen (max een jaar), omdat hij onwijs over zijn buitenkant afwikkelt of iets in die trant. Maar deze schoenen geven hem het meeste steun, dat kwam wel uit de analyse naar boven.
Heb mezelf nu ook ein-de-lijk die Nike sensor aangeschaft die ik op mijn schoen kan vastzetten.
Omdat mijn vriend natuurlijk voor het eerst ging lopen, hebben we het beginners hardloopschema aangehouden. Is toch al 4x 2 minuten hardlopen en 2 minuten wandelen. Volgens de nike app hebben we 2,72 km gelopen en 7,40 km/u. Is natuurlijk erg langzaam maar is wel met 5 minuten inwandelen en de 4 x 2 minuten wandelen erbij.
Heb alleen jammer genoeg totaal geen voldaan gevoel nu en zit nu met een kriebel in mijn kont op de bank. :') Morgen nog een rondje doen van 3 of 4 km, mag mijn vriend lekker thuisblijven. :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:02

Jullie lopen allemaal vet snel, ik zit nu net op 6,52 km/h

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:17

nou ja ,langzaam schijnt dus goed te zijn,dan houdt je het langer vol.
en uhm ik zat vandaag met mijn 6.10 nog onder je hoor :P

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:20

Zo, terug van rondje met Renate. Ga niet meer met haar lopen! Na 3m de mededeling dat ik 'nog maar' 15m hoefde. Een minuutje later roept ze enthousiast dat ik al weer een minuutje gedaan heb en vooral moet volhouden en doorbijten......niet de teksten die ik na 4m al wil horen! Geef mij dan evy maar die iets rustiger is en waarvan ik op een gegeven moment hoop dat ze gaat zeggen dat ik nog maar 2m hoef. Afstand was 2,72km in bijna 23m (is incl. uitlopen).
Ik heb wel een harstlagmeter om en noteer alle waarden wel, meer om te kijken of er verbetering in mijn hartslag zit. Voorlopig is ie hoog, hoog en hoog! Hahaha

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:27

Janine1990 schreef:
Jullie lopen allemaal vet snel, ik zit nu net op 6,52 km/h

Dat liep ik in het begin ook hoor Janine! Langzaamste was 6.20 en snelste was 7.61. Nu hang ik vaak een beetje rond de 7.00 en 7.20.

Die snelheid komt vanzelf wel. Probeer me er niet te veel op te focussen!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-12 20:31

Nee, doe ik ook niet hoor... Alleen doe ik af en toe als het simpel gaat wel een kleine tempoverhoging.

En Renate klinkt niet erg gezellig... :n