Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 11:51

Voor mij bleek er gelukkig een "wondermiddel" te zijn.
Heb nu alleen nog last bij veel stress of vermoeidheid maar kan zelfs weer parttime werken en heb maar zelden pijn. Echt een genot.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:02

Azmay schreef:
Heb nu alleen nog last bij veel stress of vermoeidheid maar kan zelfs weer parttime werken en heb maar zelden pijn. Echt een genot.

Door ander dieet toch ? Misschien wil je er eens over vertellen ?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:24

Maris schreef:
Azmay schreef:

Door ander dieet toch ? Misschien wil je er eens over vertellen ?

Dieet was niet langdurig effectief, niets eigenlijk tot ik een nieuw middel om te slapen vroeg.
Bleek per ongeluk intense verbetering in energie en pijn te geven.
Dit heb ik verder uit laten zoeken omdat ze een richting hadden en het blijkt dat mijn brein in essentie overactief is op bepaalde vlakken.
Duloxetine blijkt voor mij een goede oplossing hiervoor te zijn. Ik functioneer nu dus weer op zon 75% en kan in mijn eigen onderhoud voorzien in tegenstellig tot voorheen toen ik voor zon 20% functioneerde.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:25

Komt dat dan omdat het je brein meer rust geeft, dus minder stress, dus meer energie ? Zoiets ?

edit: met googlen zie ik dat bij duloxetine ook werking tegen fibromyalgie genoemd wordt.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:38

Maris schreef:
Komt dat dan omdat het je brein meer rust geeft, dus minder stress, dus meer energie ? Zoiets ?

edit: met googlen zie ik dat bij duloxetine ook werking tegen fibromyalgie genoemd wordt.

Mijn brein is een soort overklokt van nature, te veel pulsen per seconde als het ware. Dit kalmeert het een beetje.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:51

Maris schreef:

Duloxetine is een ssri.
Omdat ssri's de hoeveelheid serotonine mede-bepalen, en serotonine invloed heeft op de pijngevoeligheid is het een optie.

In het protocol van PNI tegen fibromyalgie is het één van de drie peilers: verhogen van serotonine (zij het met andere middelen dan duloxetine en als onderdeel van een ruimere aanpak).

Muronia

Re: Fibromyalgie leer er maar mee leven..

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-22 12:55

Ik slik nu sinds anderhalf jaar dagelijks diclofenac tegen de fibro (bij mij is het 12 jaar geleden vastgesteld). Hiermee hou ik het ietwat binnen de perken (als ik 1 vergeet dan kan ik eigenlijk meteen niks meer).

Ik heb dit medicijn even gegoogeled en er zit wel logica in maar het heeft ook best wat bijwerkingen. Ik wil het eens overleggen met mijn huisarts of het iets voor mij zou kunnen zijn.

Leen27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-22 08:20

Hier zijn een paar medicijnen genoemd waar ik mijn arts nog niet over gehoord heb. Neem de namen de volgende keer mee. Buiten ibrufen en paracetamol gebruik ik momenteel niets. Afbouwen van de hormonenkuur was pittig.

Hele opluchting om hier te lezen dat sommige wel rijden. Buiten de verzorging doe ik momenteel niets met paard en (gezeldschaps)pony. Uitmesten in de winter is toch best pittig
Twijfel om paard even in training te zetten (kent alleen de basis). Ben sinds fibromyalgie zoveel onzekerder geworden. Herken mezelf soms niet meer.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-22 12:23

In de winter vind ik ook pittig hoor. Ik rij ook alleen op droge dagen. De tijd van 'door weer en wind' heb ik wel een beetje gehad :+
Ik heb overigens wel geïnvesteerd in een zadel waar ik ook echt goed in zit. Een smalle twist doet al wonderen voor mijn heupen. En een vlakke zit zorgt er voor dat ik kan zitten zoals bij mijn lijf past.
En een braaf ervaren paard helpt ook wel moet ik zeggen. Daar stapte ik na een jaar rust op (blessure aan zijn kant) en ging meteen naar buiten zonder problemen.

Woensdag is de mesthoop bij ons op stal geleegd. Gelukkig was mijn man mee. Maar we zijn toch zeiknat geregend. Er moesten wat palen uit, dus draad er ook af. En net die dag ging het natuurlijk weer regenen :+
Ik heb niet teveel getild, maar was wel tot op mijn onderbroek nat.
Dus nu al 2 dagen een zeer lijf door de kou. Maar goed, ik weet waar het van komt en hou me heel rustig nu. Lekker op de bank met de laptop werken (lang leve het thuiswerken), boekje lezen, beetje tekenen, studie, verwarming aan. Mijn hoofd blijft zo wel bezig, maar mijn lijf houdt rust.

Dat probeer ik nu zoveel mogelijk te doen. Alles wel doseren en na een fysiek drukke dag ook echt een rustdag plannen. Dan mag mijn hoofd wel bezig zijn (met leuke dingen :D ), maar mijn lijf moet dan rust krijgen. Tot nu toe lijkt het wel te werken.
Maar ik moet wel nog meer doseren. Alleen sommige dingen moeten soms gewoon gebeuren, zoals die mesthoop. Als ik me dan daarna maar weer even rustig houd.
Maandag eerste afspraak bij de cesar/mensendieck. Iemand hier ervaring mee? Ik heb een doorverwijzing gekregen van de huisarts, zij raadde me dit aan.

Leen27

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 16:52

Hoe ging je afspraak bij mensendieck? Zelf geen ervaring mee. Heb je oefeningen meegekregen?

Een op maat gemaakt zadel staat ook nog hoog op mijn verlanglijstje. Eerst toch horsie wat beter opgeleerd ( ze heeft wel een passend zadel). Is het een speciaal zadel?

Eindelijk is de zon er. Wat maakt warmte een verschil! Geniet ervan {:}

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 17:04

De afspraak ging niet door. Wij hadden die dag wateroverlast bij de paarden en moesten geëvacueerd worden. Het was me het weekje wel :=
Maar ik moet dus nog een nieuwe afspraak plannen. Morgen gelijk even doen, anders vergeet ik het.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:25

Toevallig sprak ik van de week iemand die mensendieck volgde. Eerst echt met spierversterkende oefeningen, maar daarvan was ze giga achteruit gegaan. Daarna alleen ontspanningsoefeningen, dat bevalt veel beter. Dus doe voorzichtig aan !

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 18:53

Ah bedankt voor de tip.