Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:28

Ja dat dus precies Niks, heb ik dus ook.

Hard geluid kan ik slecht verdragen, sirenes die lang door blijven gaan van politie, ambulance, brandweer. De sirene van iedere eerste maandag om 12 uur kan ik dan wel weer prima hebben(??).

Ook als de buren klussen (boren, spijkers er in slaan etc.) word ik gek. Als mijn dochter alles bij elkaar schreeuwt kan ik dat ook slecht hebben. Fijne is dat ze de eerste 3 maanden van haar leven zo'n 12 uur per dag iedere dag hard aan het huilen was... oeps... Ik was binnen no time overspannen. Is gelukkig wel goed gekomen maar toch.

Eigenlijk alles wat veel herrie maakt en lang aanhoud zorgt voor oververmoeidheid door overprikkeldheid bij mij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:05

Yeah gelukkig weer wat leven in het topic!

Ik ben nu bijna een half jaar geleden gestopt met de pil. Ben er zo'n 6 jaar geleden mee begonnen omdat ik heftig ongesteld was altijd, maar ben er nu dus al een tijdje mee gestopt. Toen ik de pil nog slikte was ik heel vlak qua emoties, had geen chagrijnige buien. Nu ik gestopt ben heb ik constant buien, vreselijk, lijk wel een heks. Ben heel emotioneel, kan zo opeens staan janken of heel boos worden, super irritant. Dus misschien toch maar wel weer aan de pil, vind mezelf niet echt leuk zo :o

Oeh geluid, ik woon ik een druk huis bij een gezin met 4 kinderen, waarvan 2 kleintjes (van 1 jaar en van 4 jaar). Vaak is het zo druk dat ik op een gegeven moment gewoon wegloop. Het geluid hoeft niet eens hard te zijn, maar gewoon het gepraat door elkaar heen, het tikken van borden en bestek, daar kan ik niet tegen! Zoveel geluid in 1x, pff nee, daar kan ik echt moe van worden.
Het eten is dus meestal zo'n moment. Ik eet dan snel even en ga weer naar buiten (ben ontzettend veel buiten, ik werk buiten). En dan gaat het redelijk. Soms laat ik de spanning een tijdje oplopen, en dan moet ik gewoon op een gegeven moment een avond voor mezelf inplannen. Ik ga dan alleen op mn kamer zitten en muziek luisteren, beetje spelletjes doen op de laptop, dat helpt me wel.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 11:53

Sinds ik het originele merk van mijn pil heb, gaat het helemaal goed. Zelfs die hormonale hoofdpijn in de stopweek is flink minder geworden (was eerst een gevalletje net geen migraine en niets dat er lang genoeg tegen hielp). Het is een merk wat niet door de zorgverzekering wordt aanbevolen, maar ik ben blij dat ik hem toch heb kunnen krijgen. Nu via de dokter kunnen regelen dat ik deze standaard krijg. Het zou dus wel de moeite waard kunnen zijn om te kijken welk pil je hebt en welke merken daar van zijn. Voor diegene die de Diana pil hebben (ook vooral voor acne, daarom wordt ie niet vergoed), kan ik het merk wel doorgeven dat dus het origineel is.

Harde geluiden is voor mij ook een ramp. Pas geleden naar het concert van Taylor Swift gegaan in de Ziggo Dome. Halverwege even een moment dat het te veel werd, maar gelukkig wel kunnen blijven en de hoofdpijn naderhand viel mee. Gisterenavond een feestje van een vriendin met veel gepraat en 'foute' muziek die ook regelmatig hard stond... Ondanks dat ik vroeg naar huis ben gegaan, voel ik me vandaag echt brak.

Merk sowieso wel dat ik me beter voel als ik vroeg naar bed ga en vroeg op sta. Gisteren om 5 uur opgestaan (moest mijn broertje wegbrengen) en heb me de hele dag super goed gevoeld, net zoals een paar keer eerder deze week. Vandaag tot 9 uur geslapen, omdat ik pas laat naar bed ging, en voel me zo futloos, moe en hoofdpijn... Maar ja, ben ook wel een echt ochtendmens!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:05

Merken jullie ook zo dat je paard zo enorm op je reageert? Mijn twee paarden laten me echt meteen weten wanneer ik een rotdag heb, nog voor ik het zelf weet :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 12:23

Amoj, haha ik heb juist net het tegenovergestelde. Maar ook rot hoor voor jou. Misschien is terug aan de pil gaan dan inderdaad een beter idee. En de drukte met de kids, ja heel herkenbaar. Ik ben blij dat mijn dochter over het algemeen super rustig is, maar als ik naar mijn schoonzus ga met 3 kids ben ik na een paar uurtjes helemaal uitgeput. Ik heb ook met mijn verkering afgesproken dat we voortaan niet meer een halve dag daarheen gaan maar max een uurtje of 2 omdat ik anders gewoon leeg loop. Of ik zou even de hond van mijn schoonma moeten gaan uitlaten in de tussentijd, dat zou wellicht wel helpen om even een rustpauze te nemen. Is schoonma en haar hond vast heel blij mee! :j

11aFotograaf, fijn dat jij weer het originele merk hebt kunnen krijgen, dat scheelt dan een hoop! En het vroeg slapen en vroeg opstaan herken ik ook heel erg, dan ben ik ook op mijn fitst. Helaas is het hier niet altijd haalbaar maar ik ga er strenger in proberen te zijn. :j

Azmay, ligt aan het paard. Ik rijd een haf op stal en die is zoooo stoïcijns... heerlijk. Ik kan met een overvol hoofd op haar stappen en de bossen in gaan en na een uurtje ben ik weer helemaal zen en in complete rust. Zij reageert daar totaal niet op en dat heb ik ook heel erg nodig. Paardrijden is echt mijn therapie, als ik dat niet heb dan ben ik echt een tijdbom. Het grappige is dat ze wel echt een merrie is en af en toe even koppig wilt zijn (lekkere haflingers ook altijd). Dat is écht haar karakter en dat geeft me dan weer een boost in mijn zelfvertrouwen als ik haar dan toch weet te overtuigen dat we iets toch écht wel gaan doen.

Andere paarden reageren er wel heel heftig op, echte spiegels. Op een moment dat ik niet lekker in mijn vel zit krijg ik ook echt niks gedaan, zelfs poetsen lukt dan niet.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:22

Azmay schreef:
Merken jullie ook zo dat je paard zo enorm op je reageert? Mijn twee paarden laten me echt meteen weten wanneer ik een rotdag heb, nog voor ik het zelf weet :')

Mijn paard is heel erg duidelijk ook een HSP-er, dus die reageert inderdaad ook op mij als ik onredelijk ben. :P Maar ik ben zelf redelijk rustig dus ik heb eigenlijk bijna nooit dat hij me een dag echt helemaal niet leuk vindt. Als ik boos ben vanwege andere redenen dan kan ik dat meestal bij hem vrij goed verzetten (of helpt 'ie me troosten, omdat hij snapt dat ik niet op hém boos ben), of dan laat ik hem, als het echt heel extreem is, gewoon een dagje omdat ik het niet eerlijk voor hem vindt. Er zijn mensen waar mijn paard echt bang voor is en voor wegrent. Hij kan vooral slecht tegen drukke mensen met heul hoge energie, of mensen die zich anders voordoen dan ze zich van binnen voelen. En hij kiest echt welke mensen hij wel of niet leuk vindt := Mijn paard doet me altijd erg aan mezelf denken, wat, behalve soms confronterend, dan wel weer erg leuk is (en leerzaam). Ik vind het daarnaast ook leuk dat hij enorm expressief is door zijn gevoeligheid. <3

Mijn vorige paard was dan weer een beetje een lompe plurk. Ook een heel leuk paard hoor, en als tiener was dat wel wat ik nodig had, een stabiel paard met heul veel zelfvertrouwen en moed waar je gewoon altijd op kon stappen, hoe je je ook voelde. Maar totaal ongevoelig voor emoties. :P

Ik woon momenteel zo ongeveer in een hutje op de hei, het is hier lekker rustig. :D Als ik ooit ga verhuizen naar een eensgezinswoning zal ik denk ik wel weer ff moeten wennen. Gelukkig is mijn liefje ook heel rustig, dus op zich is thuis altijd wel een rustige haven :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:22

Wat betreft de pil, ik kan er heel erg jenkerig van worden net voor ik m'n stopweek in ga. Leuk. :P

En harde geluiden, ik kan er redelijk goed mee omgaan, al heb ik daarna ook echt wel de rust nodig om bij te komen en zit ik het liefst even een dagje thuis zonder al teveel afleiding. Nare geluiden zoals keiharde sirenes enzo kan ik ook niet tegen, maar daar zijn ze ook op gemaakt volgens mij. :P

Het paard dat ik bij rijd kan wel reageren op mij als ik me niet fijn voel ja. Ze voelt het haarscherp aan en ik weet ook dat als ik me rot voel, ik er echt niet op moet stappen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 17:25

Hebben jullie trouwens ook dat je overal om kan janken als het je raakt?
Ik heb een geweldige stagebegeleider die me een tijdje een stuk minder gesproken had in een periode dat ik niet lekker ging, ik had dat ook in mijn stageverslag gezet en toen ik weer met haar praatte over die onzekerheid of ik het wel goed deed en of ik het wel kon ging de kraan open toen ze zei dat ik het goed deed. Haha. :')

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 05:06

Ik heb laatst even gegoogled en ik heb een geluidsfobie :=
Kan absoluut niet tegen (onverwachtse) knallen.
Vooral vuurwerk of een knappende ballon, als er iemand (vooral kleine kinderen) met een ballon bij mij in de buurt zijn dan staat het zweet al in mijn handen. (want wat als die knapt)

En het allerbelangrijkste: Onweer -O-

Op 30,31 en 1 januari rij ik ook geen auto, mijn moeder haalt en brengt mij naar me werk, als ik ook maar iets van een rotje hoor dan schrik ik zo erg dat ik mijnzelf tegen een boom aan rij :(

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 08:13

Ja Upendo, heel snel emotioneel heb ik ook. vandie harde geluiden zoals vuurwerk enzo herken ik niet. Ik weet dat het komt en dat helpt wel. Het geluid zelf is vaak te hard en dan blijf ik binnen kijken.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:32

upendo schreef:
Hebben jullie trouwens ook dat je overal om kan janken als het je raakt?
Ik heb een geweldige stagebegeleider die me een tijdje een stuk minder gesproken had in een periode dat ik niet lekker ging, ik had dat ook in mijn stageverslag gezet en toen ik weer met haar praatte over die onzekerheid of ik het wel goed deed en of ik het wel kon ging de kraan open toen ze zei dat ik het goed deed. Haha. :')

Ja hier ook, erg lastig soms :=.

Dat met harde geluiden hebben ik ook. -O- Ook als ik weet dat het komt. Wel heb ik met bv oud en nieuw dat ik na een nacht knallen wat gedensensibiliseerd raak. Maar ik heb bv ook een keer gehad dat mijn lief vlakbij mijn gezicht in zijn handen klapte, wat harder dan gedacht, en ik spontaan begon te huilen van de schok/plotse herrie. :') En ook met balonnen e.d. ja. Ook erg irritant :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 09:42

Hebben jullie trouwens ook dat sinds jullie weten dat jullie HSP zijn dat dingen veel meer opvallen dan eerst?

Zo merk ik bijvoorbeeld dat als er mensen voorbij lopen die sterke parfum dragen dat ik die geur heel heftig op pak, of als het geregend heeft dat lavendel ineens een stuk sterker ruikt dan op een droge dag etc.
Voorheen lette ik daar eigenlijk niet op en dacht ik gewoon dat ik random 'stemmingswisselingen' kreeg (oké dat is wat overdreven maar ik weet er geen beter woord voor) en nu weet ik wel waardoor het komt.

Aan de ene kant vind ik het best vervelend en probeer ik er minder op te letten, aan de andere kant vind ik het nu wel fijn om te weten waar ik wat heftiger op reageer. :o

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:11

Dat herken ik wubwub! Je kunt dingen beter plaatsen he?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:13

Ja, dat is wel fijn! Ook een beetje overweldigend soms, dat wel. :j

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 10:25

Een aantal jaren geleden hoorde ik voor het eerst van hsp en sindsdien kan ik inderdaad dingen beter plaatsen. Ik ruik ook heel erg goed maar pas later dacht ik hee, dit valt weer samen. Dus dat geldt voor mij ook wub.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:19

Ik heb dat niet zo, dat het me meer opvalt dan eerder. Nog steeds heb ik overigens soms wel stemmingswisselingen die ik moeilijk kan plaatsen, omdat de trigger erg klein of onrationeel is. Dan kan ik dat lastig kwijt bij anderen en kom ik ook moeilijker uit die stemming, omdat ik gewoon niet altijd weet waar het door komt of het zoiets kleins of persoonlijks is dat ik het niet kan uitleggen zonder dat het stom klinkt. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 11:34

Haha ook dat komt me bekend voor. Had een ruime maand of 2 terug ineens een 'huil dag' zoals ik dat noem. Echt zo'n dag dat ik me zo somber voelde dat ik gewoon even wilde/moest gaan huilen. Dan zonder ik me ook echt af, zet ik een film op waarvan ik weet dat ik breek (The fault in our stars bijvoorbeeld) en ga ik een potje huilen en is het vaak over.

Waarom...?? Geen flauw idee.

Wat een super leuke site heb jij trouwens Mews!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:23

Pft wordt zo gek weer van mezelf!
Momenteel een sterfgeval dichtbij, namelijk de vader van 1 van de mensen waar ik bij in woon.
Ik trek het me heel erg aan, neem ongemerkt emoties over, pft...
Ben dus ontzettend chagrijnig en soms opeens heel emotioneel. Heb een enorm kort lontje en dat is op dit moment niet echt handig aangezien ik door de omstandigheden dus veel werkzaamheden moet overnemen.

Herkennen jullie dit? Heeft iemand tips om iig wat minder aangebrand te zijn? :o

kaylee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 21:37

Hier ook iemand die hoogsensitief is.
Herken heel veel dingen. Als ik teveel drukte heb op een moment ben ik gelijk heel moe. Ook ben ik ontzettend gevoelig en durf ik dit vaak slecht te uiten en weet ik niet hoe ik er mee om moet gaan. Vaak krop ik alles op en komt alles d'r in een keer uit met een grote huilbui. Dacht altijd dat ik anders was dan andere, ik kan me al schuldig voelen om de kleinste dingen en kan ook vaak het gevoel van een ander van z'n gezicht aflezen. Tja ik word altijd gezien als ijnzelganger en word juist aangemoedigd om dingen met andere te doen. Ik doe dingen het liefst in m'n eentje ff lekker bij komen anders red ik het ook niet.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 08:25

Klinkt heel bekend, Amoj!
Ik woon nog thuis en heb daar ook mijn kantoor. Normaal was dat altijd heerlijk, want ik had 3 dagen per week het huis overdag voor mij alleen. Maar nu zit mijn moeder sinds vorige week met een bijna burnout thuis en mijn broertje sinds gisteren met een zwaar gekneusde voet... Mijn moeder is dus negatief/depressief en mijn broertje vooral heel zielig... Echt een uitdaging. En dan is het vanochtend ook nog bij mij in mijn rug geschoten... Hopelijk trekt die pijn zo weg, want ik ga vanmiddag/vanavond fotograferen bij het NK Dressuur!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-15 09:07

Vervelend Amoj! Lastig inderdaad, vooral als het 'iemand ander's' sterfgeval is. Misschien kan je erover praten met iemand die erbuiten staat? Of juist met degene wiens vader het was, een beetje samen verwerken? Ik vind andermans emoties ook lastig om mee om te gaan, omdat ze nog irrationeler zijn (om uit te leggen / over te praten / nadenken) en je ze al gauw wegstopt omdat je het gevoel hebt dat het niet jouw plaats is om ze te hebben, ofzo. :o Sterkte ermee. :(:)

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 22:26

Harde geluiden wisselt heel erg, onweer kan ik bv goed hebben (houdt mijn moeder ontzettend van dus scheelt ook weer) behalve als het écht hard is, ballonnen heb ik echt een mega hekel aan :') Honden die plots (in mijn gezicht) blaffen haat ik ook, ben er totaal niet bang voor (hebben zelf een kennel met Schnauzers) maar het is gewoon puur het geluid. Sirenes gaan wel, behalve Italiaanse, die zijn ontzettend vervelend :')
Als ik schrik kan ik ook ontzettend boos worden, heel stom :')

Of mijn paard echt op mij reageert weet ik eigenlijk nog niet goed, daarvoor heb ik haar te kort.. Ze is superlief maar kan echt merriegedrag hebben en ik weet nog niet goed of dat dan door mij komt of niet. Wel is ze heel eenkennig. Ik kan bijna met haar lezen en schrijven terwijl mijn hoefsmid haar amper uit de stal kon halen de laatste keer. Ze is niet gemeen ofzo, maar ze draait gewoon rondjes zodat je er niet bij kan. Vreemden aan haar lijf vindt ze ook echt niet leuk.

Qua pijn, ik voel het snel maar kan wel echt veel hebben. Behalve als mijn schouder uit de kom gaat, dan sta ik jankend te hyperventileren van de pijn ben ik dinsdag achter gekomen :')

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 22:03

DynamiteS schreef:
Harde geluiden wisselt heel erg, onweer kan ik bv goed hebben (houdt mijn moeder ontzettend van dus scheelt ook weer) behalve als het écht hard is, ballonnen heb ik echt een mega hekel aan :') Honden die plots (in mijn gezicht) blaffen haat ik ook, ben er totaal niet bang voor (hebben zelf een kennel met Schnauzers) maar het is gewoon puur het geluid. Sirenes gaan wel, behalve Italiaanse, die zijn ontzettend vervelend :')
Als ik schrik kan ik ook ontzettend boos worden, heel stom :')

Of mijn paard echt op mij reageert weet ik eigenlijk nog niet goed, daarvoor heb ik haar te kort.. Ze is superlief maar kan echt merriegedrag hebben en ik weet nog niet goed of dat dan door mij komt of niet. Wel is ze heel eenkennig. Ik kan bijna met haar lezen en schrijven terwijl mijn hoefsmid haar amper uit de stal kon halen de laatste keer. Ze is niet gemeen ofzo, maar ze draait gewoon rondjes zodat je er niet bij kan. Vreemden aan haar lijf vindt ze ook echt niet leuk.

Qua pijn, ik voel het snel maar kan wel echt veel hebben. Behalve als mijn schouder uit de kom gaat, dan sta ik jankend te hyperventileren van de pijn ben ik dinsdag achter gekomen :')

Pijn kan ik ook wel hebben, ben daarnaast ook Hypermobiel. Heb echt de jackpot gewonnen. :')
Dus kamp elke dag wel met pijn(tjes)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:00

Dat gevoel ken ik helemaal, Hackie! Ben ook hypermobiel en hsp. Niet heel ideaal... Ga deze zomer echt eens kijken of ik er begeleiding in kan krijgen om er beter mee om te gaan...

odilia1

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-15 08:29

Ik volg dit topic. Hier een zoon van 5 met hsp. Getest het lag er dik bovenop. Angst voor harde geluiden. Niet kunnen zoeken. Alles zeer bevestigend willen weten alvorens iets nieuws te willen kunnen uitvoeren. Hij heeft ook dcd. Dat wil zeggen een motorische storing. Moeilijke start gehad als baby, en peuter was ook lastig. We staan dan ook wekelijks in umcg voor behandeling. Ergotherapie, logopedie en fysiotherapie. Druk programma maar hij vindt het wel leuk en het er ook baat bij. Verder op school gaat aardig goed, ver boven gemiddeld met taal en rekenen hij zit in groep 2 nu. Dagjes uit en vakanties etc ver van te voren vertellen en uitleggen. Wacht je tot de dag zelf dan flipt ie de pan uit en is er letterlijk ziek van omdat hij niet de kans heeft en de tijd om te realiseren wat er gebeuren gaat. Moeilijk soms mee omgaan, maar het komt goed. Aldoende leert men! Hulp van logopedie is hier zeer gewenst. Ze geven je net die kleine tips hoe dingen te handelen. En ze staan ook in kontakt met school. Erg fijn! :j