Diabetes voor het leven ! deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dientje_Yara

Re: Diabetes voor het leven ! deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 17:25

Hier gaat het helemaal niet goed

had om insuline gevraagd maar moest eerst medicijnen verdubbelen
nu heb ik na weken weer nieuwe teststrips en weet meteen waarom ik me zo beroerd voel

vanmorgen een uur nadat ik dit gegeten had
2x koolhydraatarm brood (5 per broodje)
hagelslag (eet smorgens altijd hagelslag)

27,5!!!

om 14 uur eindelihk weer op 6.4
weer 2 arme boterhammen

141 Kookhydraten op tot nu toe
nu 10.7

voel me echt beroerd en lig al de hele middag op de bank heb geen energie om iets te doen

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 19:42

Wil niet flauw doen maar waarom dan koolhydraatarm brood? Je zou ook kunnen kiezen voor hagelslag zonder suiker. Dan heb je de "goede" koolhydraten wel en de snelle suikers niet.
Ik weet wel dat het zoeken is naar een balans maar proberen kan geen kwaad

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:11

Welke koolhydraten ik ook neem snel of langzaam ik zit altijd te hoog
En dat probeer ik het zhuis uit te leggen dat het zo niet gaat maar dat lukt dus niet helaas

en een uur na een maaltijd is 27,5 wel heel hoog zeker als de langzame koolydraten maar 10 waren

is natuurlijk wel heel makkelijk om te zeggen neem maar hagelslag zonder suiker
gaat erom dat ik met deze medicatie beter helemaal niet kan eten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:25

Misschien had je het al gezegd hoor, maar waarom willen ze er in het ziekenhuis niet aan dat het zo niet gaat???
Die waardes zijn toch van de zotte?! Gaat een van je ouders mee naar het ziekenhuis als je een afspraak hebt??

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:32

Mijn ouders snappen er niks van ben de laatste keer alleen geweest
Waarom ze er niet aan willen geen idee ik moet 12 juli weer om de resultaten van het verdubbelen van de tabletten te bespreken
is alleen gezegd dat ze insuline nog te vroeg vinden
zat op 2 mg glimi nu op 4 en ze willen doorgaan tot 6 mg alleen dat wil ik weer niet
ik moest maar geen lekkere dingen meer eten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 20:36

12 juli is best wel snel. Als je deze waardes toch laat zien, moeten ze toch zien dat het niet goed gaat zo?!
Is dat jouw gevoel dat je ouders het niet snappen of wil je er niet met ze over praten?? Het voordeel als je iemand mee naar een afspraak neemt, is dat je sterker staat en dingen die gezegd worden, later nog eens samen door kunt nemen (het is helaas een feit dat wanneer er 'vervelende' dingen gezegd worden, mensen de rest van een gesprek niet meer gefocust zijn en er weinig meer van mee krijgen!)
Als je nu even door gaat, kun je laten zien dat je het geprobeerd hebt en dat het niet goed werkt zo.

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 22:55

Pff, lees weer een keertje bij en zie dat het met de meesten helaas nog niet veel beter gaat. Ik vind het vooral erg treurig om zo veel frustratries over niet luisterende artsen/dvk's te lezen, dat moet toch beter kunnen. Uiteindelijk hebben jullie allemaal hetzelfde doel: die suikers naar normale waardes zodat jullie gezond en happy oud kunnen worden! Jammer dat het niet altijd lukt dat ook gezamenlijk aan te pakken.

Wat betreft de vraag van Maaikeee83 een aantal pagina's terug: klinkt inderdaad als continue hypo's. Maar in combinatie met je bleekheid, gebrek aan energie en gebrek aan gewicht denk ik dan eerder aan een probleem bij de opname van suikers (in je maag of dunne darm) dan aan een probleem met je alvleesklier. Als je te veel insuline zou aanmaken, zou je immers ook verwachten dat je wat dikker zou zijn: bijna alle suikers worden dan omgezet in lichaamsgewicht. Maar ik ben geen arts, heb ook geen medisch diploma (alleen een flinke kennis van diabetes opgebouwd door veel research het afgelopen jaar) dus je kunt eigenlijk niks met mijn mening :+ . Het enige wat ik je wel kan meegeven: ga langs bij je huisarts en laat je doorverwijzen naar een internist, die moet hier via een aantal tests antwoord op kunnen geven. Laat je idd niet zomaar afschepen, het klinkt absoluut niet goed!

En voor iedereen die last heeft van littekens, blauwe plekken en spuitplekken: dat is inderdaad ontzettend naar! Waarschijnlijk kennen jullie het al lang, maar heb je al geprobeerd om na het spuiten de plek even in te wrijven met Bepanthen creme? Dat scheelt bij veel mensen een hoop in de irritatieklachten. Bij ons op het ziekenhuis geven ze mensen gratis proeftubetjes mee, misschien dat jullie ook een keer een testtube kunnen proberen om te kijken of het helpt?
Verder uiteraard goed blijven wisselen met spuitplekken en eventueel overleggen over een kortere/dunnere naald, maar dit is niet voor iedereen mogelijk. En natuurlijk nooit dezelfde naald twee keer gebruiken. Proberen te ontspannen terwijl je de naald inbrengt helpt ook iets, een trucje kan zijn om op een stoel te gaan zitten en een beetje voorover te buigen zodat je buik iets dubbel gaat liggen. Dan komen je 'vetkwabjes' meestal iets meer naar voren en kun je gemakkelijker daar spuiten :).

En iedereen die zegt 'dan eet je maar minder suiker' of 'het is maar 5x per dag spuiten' heeft er he-le-maal niks van begrepen. Daag ze maar eens uit om 3 dagen een voedingsdagboek bij te houden, nog zonder verder iets te hoeven doen. WEdden dat dat voor de meesten al heel lastig blijkt te zijn? Ik heb dan wel geen diabetes, maar ik zal het ook zeker niet meer onderschatten. Het is gewoon ronduit kl*te.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:37

nou... Hier ook weer wat leuks..
Ik eet nooit varken., gewoon omdat veel vet in zit. Zegt mijn schoonmoeder vandaag opeens: 'ach je zult er niet dood aan gaan en je hebt het hier al vaker op'... En dan altijd beweren dat ze kip sate hadden. Bahbah! Ze zegt ook altijd: 'ach die ene keer kan geen kwaad'. Jawel, ook die ene keer kan wel kwaad want een enkele keer wordt steeds meer....

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-12 23:46

Hallo meiden hoe gaat het hier met jullie?

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 06:29

Mijn hbac1 was 68 en ze wilde nog even doorproberen
mijn ouders willen wel mee maar vragen er nooit naar hebben geen interesse hoe het werkt en als ik dan iets vertel ja dan moet je dat met de dokter bespreken ik weet het ook niet

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 06:40

Dat is lekker dan. Daar kun je wat mee... (niet dus) Maar dat betekend ook denk ik dat ze dus absoluut geen rekenschap houden met je. Dan sta je mooi alleen. Jee, hee heb je geen vrindin of vriend die mee kan/wil?

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 07:35

Vanmorgen 6.9
ga nu tot de 12e bijhouden wat ik eet in een app daarvoor en meten dan heb ik wel een goed beeld hoop ik

nadeel van tabletten is dat ik ‘moet‘ eten op vaste tijden en dat sporten bijna altijd eindigd met een lage suiker
klasgenoot heeft het al jaren en die zei dat hij op een gegeven moment zo boos was

ik moet me nu aanpassen aan de medicijnen maar vanaf nu moeten de medicijnen zich aanpassen aan mijn levensstijl
en dat gaat met tabletten niet die werken gewoon 24/7 door

met 6 mg ga ik in ieder geval niet akkoord

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 09:52

suikermeisje, BAH! Ken daar zo slecht tegen, dat schijnheilige gedoe!! heb een keer met mijn schoonmoeder gehad. Ik lust écht geen paprika. Kregen we soep voorgezet. Wat een sterke lucht!! Nee hoor, dat is tomatensoep! NIET DUS paprika soep.............. Denken ze dat ik een of andere idioot ben?! :( Zég het dan gewoon!

Dientje, is het niet ook een beetje zo dat jij boos/kortaf reageerd als je ouders iets zeggen?! Voor ouders is het ook verschrikkelijk wanneer een van hun kinderen 'iets gaat mankeren' en vooral wanneer het daardoor niet lekker gaat. Als jij boos reageerd kan ik me ook wel voorstellen dat zij zeggen overleg maar lekker met je dokter :P Het is voor naasten heel moeilijk als ze zien dat het niet lekker met je gaat, maar jij maar aan blijft geven 'ik regel het wel'
Ik zeg tegen m'n vriend ook vaak maar dat het goed gaat als dat het even niet gaat, omdat ik hem er niet mee lastig wil vallen. Maar eigenlijk maakt hij zich daardoor alleen maar meer zorgen... Hij kan niet voelen wat ik voel en moet maar gokken. Hij kan daar ook behoorlijk gefrustreerd van raken....
Misschien dat het toch beter uit pakt dan dat je nu denkt wanneer je ze er echt bij betrekt!?

Valeria, hoe gaat het bij jullie?
En met de kleine??

sofy, dat zijn weer tips waar we wat mee kunnen :D

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-12 14:47

wat achterbaks van je schoonouders, suikermeisje!
Dientje_Yara: goed van je om een eetdagboek bij te gaan houden, dan heb je voor jezelf ook een beter overzicht. Maar dan heb je ook iets in handen voor bij de dokter, misschien dat ze dan wel willen luisteren?
Maar indd misschien geen hagelslag meer op brood doen? Daardoor vermijd je wel de snelle piek na het eten.
En tjah, met sporten altijd iets eten van te voren of vlak erna dus ;)
Thnx voor de tips Sofy! Daar kunnen we wat mee!
Btw ik heb nog weinig reacties op het topic voor de meeting! Dus aanmelden dames!
[BM] Zoete meisjes gaan meeten!

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 13:12

Meeting lijkt me leuk, maar ik zit de komende drie maanden in Los Angeles voor stage bij Medtronic dus dat wordt een beetje lastig :).

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 12:59

jeejte wat een verhaal over dat varkensvlees en paprikasoep. Ach ja, zo heeft iedereen wel eens bonje met de schoonouders toch? Kan je zo nog wel leuke verhalen opnoemen hoor :P

Zo had ik een keer een opmerking over roken tijdens het eten. Vind dit zoooo walgelijk. Krijg dan geen hap door mn keel. Een lekker stukje vlees met een pluim rook :r Toen ze vroegen of ik nog een stukje vlees wilde zei ik dat ik dit alleen maar wilde als er niet gerookt zou worden.. ai, dit kwam verkeerd aan. Kon vertrekken.. Was hun huis en hun bepaalde of ze zouden roken of niet... prima, DOEI!

Ze vroegen namens een vriendin van hun die ook in de paarden zit hoe duur ons paard was. Want ze wilde weten in welke prijscategorie ze het moesten zoeken. Het antwoord van vriendlief dat ze op marktplaats moesten kijken was blijkbaar niet goed genoeg. Ik keek mijn vriend aan (die had zijn moeder dus aan de lijn) en vroeg dit aan mij. keek hem scheef aan en zei 'daar hebben ze niks mee te maken'. Toen hing ze boos op _O-
Heb het maar uitgelegd dat ze op een brutale vraag een brutaal antwoord kon verwachten

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:18

bah dat is ook echt ranzig!

Maar ze weten dat ik om mijn diabetes geen varken eet... En dan toch mij dat laten eten.. Het is niet mijn geloof, eet in de zoveel maanden best eens een frikandel, maar dat is dan een bewuste keuze die ik zelf maak en niet anderen die voor mij dat gaan beslissen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:35

Heel asociaal inderdaad! Maakt niet uit waarom je iets niet wil eten, maar als jij je redenen hebt daarvoor, moeten mensen dat respecteren!
Ik eet ook vrijwel geen varken, vind het gewoon minder gezond vlees en was ook voordat ik suiker kreeg al heel bewust met mn voeding bezig.

En ik moet echt even delen. Net bij de internist, glycohb van 46 *\o/* *\o/* Gemiddeld dus 6,4
Ben zooo blij!!

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:03

wat goed!!
maar varkensvlees? Is dit niet goed voor een suikerpatient? Wist ik niet?

en krijgen jullie ook niet vaak de opmerking met feestjes: 'och vrouwke, gij kunt best een taartje eten hoor, je wordt er niet dik van'. En je ziet ze afkeurend kijken met die opmerking. Dan zit ik vaak in dubio.. zal ik ze een k*tgevoel geven of niet }> ?

dat ligt dan geheel aan mijn bui:

'Ja, ik heb suikerziekte dus moet letten op wat ik eet' (lees: stomme trut bemoei je lekker met je eigen zaken of BETRAPT stomme dikke *** ook jij hebt vooroordelen!!)
'Ja, ben met op mijn lijn aan het letten (en dan zou ik erachter willen zeggen: zou jij ook eens moeten doen, maar dit laat ik altijd weg _O- )

maar ben nu heel stoer achter mijn toetsenbord, vaak zeg ik niet te veel. Vind het ook altijd vervelend van mezelf als ik zo denk... :o

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:12

Herkenbaar :j
Cola light? Dat heb jij toch niet nodig?
'Ehm, meer dan jij zo kunt begrijpen?' Maar het wordt vaak goed bedoelt, dus dan zeg ik maar 'tsja, ik wil graag dit figuur houden'.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:54

Ik wist dat dus ook niet, dat varkensvlees een slechte invloed heeft op diabetes?!?

Noukie, gefeliciteerd met dat fantastische resultaat!!

In de nieuwsbrief van akku check:

Zonder zorgen met vakantieEindelijk vakantie, eindelijk even weg uit de alledaagse sleur, eindelijk rust en ontspanning. We helpen u graag zodat u met volle teugen en onbezorgd kunt genieten van de mooiste tijd van het jaar.

Sommige mensen denken bij vakantie aan lange wandeltochten in de bergen. Anderen aan heerlijk liggen op het strand of aan verre landen. Of het nu in de bergen is of aan zee: op vakantie bent u er echt even helemaal uit. Die verandering van omgeving beïnvloedt ook uw bloedglucosewaarden. En ook het andere voedsel op vakantie heeft direct invloed op uw waarden. Daarom is een goede voorbereiding op de vakantie voor mensen met diabetes van wezenlijk belang. Hierbij kan het ook van belang zijn om een diabetespaspoort mee te nemen. Die zijn verkrijgbaar in verschillende talen. Uw arts of diabetesverpleegkundige kan u hier alles over vertellen. Bovendien kan hij u de benodigde papieren bezorgen, zodat u bij de douane of bij het inchecken op het vliegveld geen moeilijkheden krijgt met uw medicijnen en hulpmiddelen.

Op vakantie met de auto
Wie met de auto op vakantie gaat, moet voor elke rit zijn bloedglucosewaarden meten. Bij waarden onder de 5,0 mmol/l raden wij u aan om nog even wat te eten. Omdat vakantiestress de stofwisseling beïnvloedt, ontstaat een hypo onderweg vrij snel. Het is daarom belangrijk om tijdens de reis regelmatig pauzes in te lassen om uw bloedglucosewaarden te meten en ook om kleine tussenmaaltijden te eten. U kunt het beste fruit of een belegde volkoren boterham nemen. Maar ook karnemelk en drinkyoghurt leveren veel energie.

Boven de wolken
Brits onderzoek* laat zien dat steeds meer reizigers met diabetes op vakanties naar verre landen problemen krijgen met hypo- of hyperglycemie. De hypo's ontstonden vaker pas binnen 24 uur na aankomst op de plaats van bestemming dan tijdens de reis zelf. Belangrijkste oorzaken zijn de uitgestelde maaltijden en de insulinedoses die niet aan het tijdsverschil werden aangepast. Om complicaties onderweg te voorkomen, is het raadzaam om uw bloedglucosewaarden tijdens en direct na de reis vaker te meten dan thuis. Dit kunt u het beste elke drie uur doen en ook direct na aankomst. Omdat hypo's vaak 's nachts plaatsvinden, is het ook belangrijk om 's avonds te meten. Als u een verre reis maakt, kunt u last krijgen van het tijdsverschil. Verschillen van maximaal vier uur kunt u met kort werkende insuline opvangen. Bij grotere tijdverschillen moet u de dosis langwerkende insuline aanpassen. Als vuistregel geldt: per uur 1/24 van de dagelijkse dosis. Bij zes uur tijdverschil is dat dus 6/24 = 0,25. Dat is dus 25 procent meer of minder insuline. Overleg altijd vooraf met uw diabetesverpleegkundige over het aanpassen van uw dosering. Als u therapie met tabletten volgt, kunt u het beste met uw arts overleggen op welke manier u de 'gewonnen' of 'verloren' tijd het beste kunt overbruggen. Hij kan met u ook een individueel schema uitwerken, dat tijdens uw reis als richtlijn geldt.

Goed ingepakt
Denk eraan dat u uw insuline tijdens de reis net zo goed bewaart als op de vakantieplek. Als u met de auto op vakantie gaat, moet u erom denken dat de insuline niet in de zon mag liggen. In een hotel kunt u de insuline in de minibar bewaren. Insuline kan het beste worden vervoerd in een koelbox. In hele warme landen is een koelbox bijzonder handig. Maar houdt er hierbij rekening mee dat de insuline niet in aanraking komt met het koelelement. Insuline kan namelijk niet tegen temperaturen onder de 4 graden. Insuline mag bovendien nooit worden blootgesteld aan temperaturen boven de 30 graden. Als u een uitstapje maakt of naar het strand gaat, dan kunt u de insuline vervoeren in de koelbox. Ook kunt u uw insuline in een vochtige doek wikkelen en in een met koud water uitgespoelde thermoskan vervoeren. Belangrijkste advies voor iedere reis: insuline moet altijd uit de zon worden bewaard. Niets staat uw ontspannen vakantie nu nog in de weg

TIP: Checklist voor de vliegreis
Vervoer insuline als het kan niet in de koffer, maar in uw handbagage. In de laadruimte van een vliegtuig is de temperatuur over het algemeen erg laag. Sinds november 2006 zijn er verscherpte veiligheidsmaatregelen voor de handbagage van kracht. Neem contact op met uw luchtvaartmaatschappij voor de actuele richtlijnen en zorg dat u van uw arts een schriftelijke verklaring over uw ziekte krijgt.

Dat hoort in de handbagage:

•Pennen of spuiten en bijbehorende naalden
•Insuline
•Reserve insulinepomp
•Bloedglucosemeter en teststrips
•Prikpen met lancetten
•Druivensuiker en tussendoortjes (appel, volkorencracker o.i.d.)
•Water (neem de veiligheidsbepalingen in acht!)
•Glucagon-noodset
•Diabetesdagboek
•(Internationaal) diabetespaspoort
•Verzekeringspas
•Lidmaatschapskaart van uw verzekering voor het buitenland of reisverzekering met ziektekostendekking
•Doktersattest voor mensen met diabetes om problemen bij het inchecken en de douane te voorkomen
Dat hoort in de koffer:

•Reservepennen, spuiten en naalden
•Extra meter plus teststrips
•Reservebatterijen
•Druivensuiker
•Thermoskan of koelbox als u op vakantie gaat naar een warm land
•Reisapotheek

Sofy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:32

Goede info, echt netjes van ze!

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:07

Noukie schreef:
Heel asociaal inderdaad! Maakt niet uit waarom je iets niet wil eten, maar als jij je redenen hebt daarvoor, moeten mensen dat respecteren!
Ik eet ook vrijwel geen varken, vind het gewoon minder gezond vlees en was ook voordat ik suiker kreeg al heel bewust met mn voeding bezig.

En ik moet echt even delen. Net bij de internist, glycohb van 46 *\o/* *\o/* Gemiddeld dus 6,4
Ben zooo blij!!

Wat netjes zeg! Top van je!

Wij aten thuis ook al bijna nooit varken, en nu helemaal nooit meer.

Calypso84 schreef:
wat goed!!
maar varkensvlees? Is dit niet goed voor een suikerpatient? Wist ik niet?

en krijgen jullie ook niet vaak de opmerking met feestjes: 'och vrouwke, gij kunt best een taartje eten hoor, je wordt er niet dik van'. En je ziet ze afkeurend kijken met die opmerking. Dan zit ik vaak in dubio.. zal ik ze een k*tgevoel geven of niet }> ?

dat ligt dan geheel aan mijn bui:

'Ja, ik heb suikerziekte dus moet letten op wat ik eet' (lees: stomme trut bemoei je lekker met je eigen zaken of BETRAPT stomme dikke *** ook jij hebt vooroordelen!!)
'Ja, ben met op mijn lijn aan het letten (en dan zou ik erachter willen zeggen: zou jij ook eens moeten doen, maar dit laat ik altijd weg _O- )

maar ben nu heel stoer achter mijn toetsenbord, vaak zeg ik niet te veel. Vind het ook altijd vervelend van mezelf als ik zo denk... :o

In varkensvlees zit over het algemeen meer vet en dat vermijd ik dus liever.

Kentaro: handige lijst! Ga hem opslaan voor de vakantie :)

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 18:50

:D

accu check heeft regelmatig van die zeer informatieve nieuwsbrieven!
Dit stond er ook nog in (voor de mensen die zich afvroegen wat oogproblemen inhielden)

Oogproblemen bij diabetes
Diabetes kan gevolgen hebben in het hele lichaam. Niet iedereen krijgt te maken met complicaties van diabetes, maar het overkomt wel veel mensen. Zowel mensen met type 1 als met type 2 diabetes kunnen te maken krijgen met complicaties. Wel zijn er verschillen. Zo komen oogproblemen veel vaker voor bij mensen met type 1 diabetes en hart en vaatziekten veel vaker bij mensen met type 2 diabetes.

Veel mensen met diabetes krijgen problemen met de ogen. Ze gaan dan slechter zien. Oogproblemen bij diabetes heten 'diabetische retinopathie'. Diabetes beschadigt de kleine bloedvaatjes in de ogen. Hierdoor ontstaan bloedinkjes en littekenweefsel. Nieuw aangelegde bloedvaatjes zijn zo teer dat ze vaak kapot gaan, wat ook weer zorgt voor bloedinkjes. Dit kan leiden tot slechtziendheid en zelfs blindheid.

Ernstige problemen met de ogen kunnen worden behandeld met lasertechniek. Daarmee wordt de schade niet hersteld, maar kan verergering worden voorkomen.

U kunt het gevaar op oogafwijkingen door diabetes aanzienlijk beperken:

•Houd uw diabetes goed onder controle: hoe hoger uw bloedsuikerspiegel is, hoe groter de kans op retinopathie
•Zorg dat uw bloeddruk niet te hoog is
•Laat uw ogen jaarlijks controleren
Waaraan herkent uw mogelijk oogproblemen?

•Niet scherp zien
•Dubbelzien
•Wazig of troebel zien
•Oogontstekingen
•Pijn aan de ogen
Bron: http://www.diabetesfonds.nl/artikel/ogen

irritantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:12