Cayenne schreef:bromfiets schreef:Van mij denken ze ook altijd dat het goed gaat, voor de meeste mensen om me heen komen die opnames meestal uit de lucht vallen omdat ze denken dat ik zo vrolijk ben. Ik hang ook meestal de clown uit, maak mezelf belachelijk voordat een ander dat kan doen. Zeker als ik in een dis zit kan ik heel goed doen of alles op rolletjes loopt, maar daar weer uit komen en zelf gaan voelen.... Dat is zwaar, dan kan ik dat masker niet meer ophouden en ben ik een zielig hoopje mens (Tenzij ik boos ben, dan ben ik eerder een tornado.).
Maar dan manipuleer je je omgeving niet, manipuleren is in mijn ogen moedwillig de situatie naar je hand zetten. Ik probeer me dan alleen maar te verstoppen en zo klein mogelijk te maken. Ik zal niet zeggen dat mijn gedrag mijn omgeving niet beïnvloedt, dat is zeker waar maar ik doe het niet moedwillig of met opzet zo om mijn zin te krijgen.
Het is inderdaad geen manipuleren, maar op die manier werk je wel je eigen hulpverlening tegen en heb je er zelf ook erg weinig aan. Dan is het niet verwonderlijk dat mensen je niet goed kunnen helpen. Wanneer je dan vervolgens roept dat de hulpverlening niet goed hun werk doet, ja dan is het wel manipuleren want zij kunnen er ook niets aan doen.
Ik snap best dat het moeilijk is, maar uiteindelijk heb je alleen jezelf hiermee
Toch denk ik niet dat Broem bewust de hulpverlening tegen werkt of om de tuin leidt. Die maskers zijn het gevolg van haar ziekte en de vraag is of ze die af kan zetten alleen omdat ze dat wil.
Dan is de volgende vraag moeten eerst de maskers af om bij de onderliggende problemen te komen of moet je de onderliggende problemen aanpakken om de maskers af te krijgen.
Broem zal zeggen dat ze hun werk niet goed doen omdat ze zich niet begrepen voelt, maar dat is geen manipuleren. Eerder machteloosheid omdat ze zo graag begrepen wil worden.