B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Emori

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 15:12

ik zit te denken om smelttabletten te nemen tussen mijn injecties..
maar moet er nog even wijs in worden..
vermoeidheid is weer stabiel, kwam toch mede door mijn zwangerschap denk ik.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 20:26

Mijn uitslag was dus 103 op de b12 en dit blijkt dus te laag te zijn, ik moet nu kijken hoe ik mijn HA aan het verstand ga krijgen dat dat zo is.
Ik moet woensdag naar de HA en ga een uitdraai vragen.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 02:57

Ik heb vandaag contact gehad met Auwerda... Ga stoppen met de injectie's...

Hij verwacht niet dat de B12 nog gaat helpen bij me. Merk geen verschil meer en m'n klachten zijn niks minder dan toen ik begon. Als ik me nóg slechter ga voelen, dan moet ik weer contact opnemen met hem en dan gaan we bekijken hoe het verder moet.

Niet echt fijn nieuws...

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 10:12

No offence maar misschien een keer optijd naar bed? Je berichten zijn altijd laat..
Ik werk nu 20uur 20uur studie en moet zeggen dat dat ritme me ook wel goed doet.
Net alsof je lijf dan gewoon weet wanneer je energie moet hebben enzo..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:10

Dat is het probleem, ik kan niet oprijd slapen. Val gewoon niet eerder in slaap, is al jaren zo :-$ zelfs met pillen blijf ik gewoon wakker tot laat in de nacht en val dan in slaap.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 11:29

Ooh irritant is dat zeg! Ik slaap altijd zodra ik m'n kussen raak :P

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:42

Lijkt me vreselijk idd.. Ik slaap gelukkig ook altijd zomaar.. tot iritatie van mijn vriend :')

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-12 12:55

Het is idd behoorlijk kl*te := Het was altijd al erg, maar nu ik thuis zit is het nog veel erger geworden. Ga om half 11 naar bed, maar soms sla ik gewoon een nacht over met slapen omdat het niet lukt... :Z

Slaap vaak ook tot 's avonds 7 uur, omdat ik doodop ben, maar niet makkelijk in slaap val... erg vermoeiend :+

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-12 22:33

Je moet wel een beetje een ritme proberen te houden. Als je slaapt tot 7 uur uur savonds dan is het logisch dat je om 11 of 12 uur niet kunt slapen. Probeer het langzaam aan een beetje af te bouwen. Zometeen met het mooie weer is het ook wel fijn en goed om af en toe in de zon te gaan zitten.

Maar raar dat je moet stoppen met de b12 injecties? Hoe lang ben je nu bezig? En is het niet een idee om de b12 uit Duitsland te proberen? De hydroxocobalamine moet in het lichaam nog om worden gezet naar b12. Als je lichaam het niet kan omzetten dan werkt het niet. De methyl en adenosylcobalamine hoeft niet meer om gezet te worden. Dit is een actief b12. Maar hoe nu verder dan? Je hebt toch een opnamestoornis? Ik moet overmorgen naar Auwerda, ben benieuwd wat hij dan bij mij gaat zeggen :=

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:22

Ik heb gister mijn huisarts gebeld en die was er niet, belt me vandaag terug.
Ik ga hem toch echt overtuigen dat 103 toch echt een tekort is en dat ik die injecties wil proberen.
Ben erg huiverig voor zijn reactie, wat als hij hier niet in mee gaat wat is de volgende stap?
Effe afwachten of hij belt vandaag.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 07:58

Glossi spannend hoor weer een afspraak! Ben benieuwd!

Jesito: de huisarts is er voor jou.. Als hij er niks mee doet kun je vragen of hij zich even wilt bijscholen wat betreft b12, een andere huisarts zoeken of een doorverwijzing vragen. Goodluck!

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 15:05

Jesito, dan zeg je dat je klachten hebt en de injecties wil proberen. Als hij dan gaat maar-en dan vraag je waarom hij de bijsluiter en medisch kompas niet volgt. Ik hoop dat het je gaat lukken. Heeft hij nog gebeld?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:27

Ja hij heeft gebeld.
Eerst een kleine discussie over dat de b12 wel laag was maar dat mijn andere waardes goed zijn (zal morgen effe een uitdraai vragen) dus hoefde er niks gedaan.
Ik volhouden dat er wel iets moet gebeuren, probeert hij me af te poeieren met pilletjes.
Na lang volhouden en bedelen om injecties kreeg ik akkoord voor 3 injecties 1 per maand, zucht dat is dus niet genoeg.
Ik ben ten einde raad.

Hope2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-12 17:31

Zo ik kom me hier ook even melden .

Bij mij zijn ze 3 weken geleden achter gekomen dat ik b 12 tekort heb .
Had ineens allemaal neurologische klachten . Heb de ziekte van crohn dus veel klachten zoals vermoeidheid werden ook daar opaf geschoven .
Ik heb nu 4 spuiten achter de rug 2 x in de week en ga nu naar 1 x in de week . Ben erg benieuwd of het wat gaat doen .
Tot nu toe tintelen mijn benen nog steeds en vermoeidheid word ook niet echt minder .
Voel iig nog niet veel verschil .
Wanneer zou je het merken?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-12 16:32

Jesito, anders een verwijsbrief vragen naar een internist die veel van b12 af weet. Vervelent hoor :(:)

Karina, dat kan wel even duren. De een merkt het meteen, de ander heeft een halfjaar nodig. Is heel verschillend. Even vol houden dus en voorlopig op 1x per week blijven tot je het gevoel hebt dat je af kan bouwen.

Heb Auwerda overleeft. Heb voor niets over het gesprek in gezeten.. Was een kort maar fijn gesprek. Hij zei dat de een er gewoon langer over doet om van de b12 op te knappen. Dus voorlopig gewoon even door gaan. Kan ook niet anders want minder dan 3x per week prikken en het is meteen weer mis. Hij heeft me weer laten bloed prikken op een aantal dingen en ook op voedselallergie. Over 3 weken heb ik een bel afspraak. De uitslag duurt namelijk wat langer dan normaal. Verder moet ik vloeibare vit.D nemen om te zien of dat wat doet. Dan krijg je een turbo boost zei hij. Ben benieuwt of dat wat gaat doen. Met de pilletjes merk ik geen verschil.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 05:23

Hallo,

Ik heb gisteren na mij 2jaar zwaar ellendig te voelen gehoord dat ik een b12 te kort heb. Mijn b12 stond op 119. Ik slik haar nu 3verschillende medicijnen voor. Maar ik zie dat sommige van jullie ook spuiten..? Wat is,daar het effect van en hoe kom je daaraan? Daar is bij mij h er lemaal niet over gesproken. Ik ben in het vermoeidhiedscentrum in lelystad geweest. wanneer moet je effect gaan krijgen ongeveer..? Ik blijf me echt nog zwaar ellendig voelen terwijl mij gezegt is dat ik het verschil met 1 dag slikken al te merken moet zijn.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 11:58

Ben je vegetariër? Krijg je door voeding genoeg B12 binnen?

Als dat zo is, dan is de kans dat die pillen werken héééééél klein. Als je gezond eet hoor je de B12 uit je voeding op te nemen. Krijg je ondanks je voeding een tekort, dan is er waarschijnlijk een ander probleem. Opnamestoornis bijvoorbeeld.

Dan moet je de B12 in een spier injecteren, zodat het niet eerst opgenomen hoeft te worden.

Als ik dat laatste lees, dat het binnen een dag over moet zijn, dan raad ik je aan een andere arts te zoeken. Wat een gel*l! Zelfs met injectie's kan het máánden duren!

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:32

nee ik ben geen vegatarier.
ik neem wel weer contact met ze op.. thqs..

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 14:39

Ik zie dat je in Apeldoorn woont, dan is Dronten of Lelystad niet zo ver weg toch? Daar zit namelijk een goede Internist die weet welke behandeling je nodig hebt, daar zou je een verwijzing voor kunnen vragen als ze daar echt niet mee willen werken :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 22:47

Daphne, ik ben hier wel erg benieuwt naar, dus kopieer het even van de vorige pagina: Raar dat je moet stoppen met de b12 injecties? Hoe lang ben je nu bezig? En is het niet een idee om de b12 uit Duitsland te proberen? De hydroxocobalamine moet in het lichaam nog om worden gezet naar b12. Als je lichaam het niet kan omzetten dan werkt het niet. De methyl en adenosylcobalamine hoeft niet meer om gezet te worden. Dit is een actief b12. Maar hoe nu verder dan? Je hebt toch een opnamestoornis?

Hunter, het vermoeidheidscentrum in Lelystad is helemaal niets. Heb daar ook gelopen. Ze zoeken niet eerst uit hoe en wat maar schijven meteen medicijnen voor (verbaast me dat ze je wel hebben bloedgeprikt) En als dat niet werkt doen ze pas verder onderzoek. De omgekeerde wereld ;) Ik heb echt het gevoel dat ze daar slecht opgeleid zijn want ze wisten zelfs geen andwoord op mijn vragen als ik die had dan draaiden ze er gewoon om heen. Als je een b12 tekort hebt moet er uitgezocht worden waarom je een tekort hebt. Als je de b12 uit voeding niet kunt opnemen werken pillen ook niet. Ook een beetje vreemd dat ze zeggen dat je na 1 dag al verschil moet merken want dat hangt heel erg van het tekort af. De een doet er langer over om te herstellen/verschil te voelen dan de ander. 119 is echt te laag, ik begrijp niet waarom ze jou niet meteen injecties hebben gegeven. Je kunt het best een andere dokter zoeken. Een die weet wat een b12 tekort in houd en verder kijkt.

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 03:02

Op dit moment ben ik op vakantie in jamaica, ik zit vol vragen idd van hoe kom ik aan dat te kort, wat als de medicijnen niet helpen, hoe verder als dit op is. Had ze meteen gemaild die avond toen we thuis waren(1e gedprek ging nog wel maar dat 2e gedprek met de ibternist is dwars lang me heen gegaan+plus een zwaar slecht nlpratende arts, mijn vriend was mee maar is totaal niet medisch ingesteld. En snapte dr eigenlijk niks van. Ik probeer vanaf hier dus al contact te krijgen maar ze reageren gewoon niet. Vanaf dinsdag.
Op dit moment voel ik me erg slecht, dat zal wel(hoop ik maar) een combi zijn tussen een jetlag, temperatuur verschil en stress van de afgelopen 2jaar. ik vind het ergens ook best vreemd. Bij b12 is zn maand geleden ook geprikt via mijn huisarts. Toen was dr niks aan de hand.... Hoe snel kan zn b12 hoogte afnemen?

Daphne: idd ik woon in apeldoorn, kun jij mij helpen aan een naam van die internist?

hunter87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 03:19

Daarbij vraag ik me nog altijd af of ik geen ziekte van lyme heb. Als ik op sites kijk over lyme kan.ik 9van de 10klachten aankruisen. Ook op lyme is al 2x getest maar er is niks uitgekomen. Ik ga daarom via de prohealth een test nogmaals aanvragen. Nederland staat bekend om de onbetrouwbare lyme testen.... Het enigste is dat ik graag geholpen word, ik weer normaal mn sociale leven kan oppakken enz, maar daar weten jullie waarschijnlijk ook alles van..

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:23

Er komt een nieuwe lymetest op de markt, die is nu nog in ontwikkeling maar bijna klaar, waarmee je honderd procent zeker kunt stellen of iemand lyme heeft of ooit een besmetting heeft doorgemaakt.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:54

mysa schreef:
Er komt een nieuwe lymetest op de markt, die is nu nog in ontwikkeling maar bijna klaar, waarmee je honderd procent zeker kunt stellen of iemand lyme heeft of ooit een besmetting heeft doorgemaakt.

Welke test is dat dan?

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:16

Ik meld me ook weer even. Vermoeidheid blijf ik houden ondanks elke 3 dagen een injectie. Maar ik heb ook de diagnose fibromyalgie. Met warmer weer verdwijnt bij mij de extra vermoeidheid, misschien bij jullie ook.

Ik spuit elke 3 dagen aangezien ik na 2.5 dag me zelf niet meer goed warm kan houden, mijn spieren verstijven en mijn vingers verkrampen. Ik hoop met warmer weer minder te kunnen spuiten.

In het begin had ik Nederlandse b12 en Duitse b12 (lomphakomp) mijn man wisselde soms en ik wist niet welke ingespoten was. Hij merkte wel dat de lomhakomp bij mij beter aansloeg.

Mijn tip is ook als je huisarts niet echt wil meewerken vraag of ze jou (of je partner) willen leren injecteren. Daarna bestellen in Duitsland en zelf gaan prikken.