Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 15:18

Nope, helaas.
Ik ben bij de HA geweest en heb diverse andere medicijnen voorgeschreven gekregen.
Om te beginnen geen sumatriptan meer, maar een ander migrainemedicijn, Fromirax. Dan nog zetpillen wanneer de eerste medicijnen niet werken en daarbij een bètablokker. Dat schijnt ook goed te zijn tegen aanvallen.
Dan heb ik ook nog een ladinkje tramadol liggen om een paard mee plat te krijgen, dus ik ben voorzien. :(
De bètablokkers moet ik 's avonds innemen, omdat ik al niet zo'n geweldig hoge bloeddruk heb. Om te voorkomen dat ik tegen de vlakte ga, moet ik ze dan 's avonds nemen ipv 's morgens.

Kon ze gelijk uitproberen, want er is er weer eentje op aankomst. Stomme migraine....

landvrouw

Re: Wie heeft er ook migraine? Wat wel/niet eten drinken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-10 17:52

@Simodi; Ja inderdaad erg dat ik blij wordt van een paar dagen GEEN hoofdpijn.. Ik was dan ook wel heel erg wanhopig, dus bereid om alles te proberen. Ik ben nog een van de weinige in heel nederland waarbij ze deze therapie toepassen.. Ze vonden het zo erg dat een meisje van mijn leeftijd zoveel hoofdpijn had.

De nadelen; zijn er eigenlijk niet. je kunt de dagen na de behandeling alleen een hangende wenbrauw krijgen, maar dat zie je niet echt!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 19:51

Landvrouw, super dat het bij jou werkt!!

Gisteren met zetpil en betablock naar bed, ik lag er om 19.30u in. Jammer genoeg sliep ik pas om 1.30u.
Vanochtend was de hoofdpijn eigenlijk wel een heel eind weg. Van de eerste betablockers heb ik geen last gehad, gelukkig.

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 22:11

Ik zit nu 6 weken aan de Topamax. Het valt me soms wel soms niet tegen. De eerste twee weken was ik wel compleet van de wereld, ik heb na de eerste dag de dosis ook gelijk teruggesschroefd, pas een week later een pilletje erbij genomen.

Ik heb in 6 weken tijd 5 aanvallen gehad in plaats van 15 (heb er minimaal 10 per maand), waar ik eigenlijk er 3 niet mee kan tellen, want die waren in de eerste week :) . Met de hitte niet, met 2 kleine kinderen op vakantie in een benauwde camper niet, heel bijzonder. Ik kan dus wel stellen dat het wat voor me doet.

De bijwerkingen vallen nog mee, 6 kilo lichter, tintelingen zijn te doen, drink Kalium supplement daarvoor. Het lastigste is de vermoeidheid en de kortademigheid, dit is nieuw, sinds 2 weken. De vermoeidheid gaat ook iets beter als ik mijn eetpatroon in de gaten houd, als ik naast het moeheids-gevoel ook nog te weinig eet wordt het nog erger. Soms ben ik wat te kribbig, maar ook dat is te handelen.

Kortom, ik ga de drie maanden proef periode wel uitzingen, en als het goed blijft gaan moet ik maar eens de bijwerkingen tegen de aanvallen gaan afwegen :D. Maar bijna elke keer zo 's ochtends met een licht hoofd wakker worden is me toch best wat waard hoor. Dat is me in geen 20 jaar overkomen..

Ik slik de laagste dosis, 2x 25. Iemand ervaring met 1x 50mg?

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-10 23:56

Ik heb ze hier in de kast liggen maar durf er niet mee te beginnen en ga het ook niet doen..daarvoor is mijn migraine niet ernstig genoeg vind ik zelf..

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 08:48

Ik heb er ook anderhalf jaar over gedaan om er aan te beginnen. Maar ik was het op een gegeven moment zo zat, vooral die clusters van 2 weken achter elkaar, en na een wat positieve ervaringen o.a. vanuit dit topic ben ik toch met de allerlaagste dosis begonnen.

Mijn neuroloog zei dat ik ook zo weer kon stoppen, ik had een maand vakantie, hoefde in de eerste instantie niet auto te rijden, de kinderen zitten nog een week op school/ c.q. opvang dus ik denk, beter kan ik niet starten :o .

Gelukkig valt het relatief mee. Als ik sommige reacties op dit middel las durfde ik ook niet meer, tot zelfmoordpogingen aan toe >;). Vandaar dat ik de stap ook lang niet durfde te zetten.

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 13:48

Succes met je proefperiode Erretje. Ik ben benieuwd.

Landvrouw super dat dit dan voor jou werkt.

Hier een half hoofd vandaag. Gisteravond al vaag en naar bed gegaan met een Aleve, maar 't trekt niet weg. Nu maar wat ingenomen en een dagje rustig aan. Ik geloof dat het langzaam minder mistig wordt daarboven.
Als ik jullie verhalen hoor valt het bij mij best mee de laatste tijd. Eén a twee keer per maand valt nog te bezien en met Imigran lukt het aardig om 'gewoon' door te leven.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:30

Laurabram schreef:
Hier een half hoofd vandaag. Gisteravond al vaag en naar bed gegaan met een Aleve, maar 't trekt niet weg. Nu maar wat ingenomen en een dagje rustig aan. Ik geloof dat het langzaam minder mistig wordt daarboven.
Als ik jullie verhalen hoor valt het bij mij best mee de laatste tijd. Eén a twee keer per maand valt nog te bezien en met Imigran lukt het aardig om 'gewoon' door te leven.

:(:) en een digitale imigran! ;)

Laurabram

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:40

Thanx, die helpen altijd goed :j .

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-10 14:57

Ging weken goed maar vandaag iets minder. Werd al wekker met last van mn nek, maar tis zondag en slecht weer dus niet zo erg :).

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 17:55

Update vanuit Brabant:
De Metopropolol (wat een namen toch allemaal) schijnt goed te werken, maar ik wil niet te vroeg juichen. Vanaf vorige week helemaal geen aanval meer gehad en niet eens het idee gehad dat er iets op til is.
Ik merk wel dat als ik me inspan, ik 'ze sneller zie vliegen'. Ik zie dan wat rare vlekken e.d..
Ik slik nu tabletten van 50mg.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:04

Pieteritus, fijn dat het helpt!

Hier al weer dagenlang op en af hoofdpijn, de imigrannetjes gaan toch wel hard zo ... ;(
Ik heb er op stal de minste last van, afleiding en buitenlucht helpt blijkbaar wel ...

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 20:12

hallo,
@pieteritus: fijn dat het bij jou beter gaat dankzij de metopropololtartaat (= volledige naam)...bij mij hielp de propanolotartaat dus helemaal niet, viel er alleen maar door flauw en was continu duizelig omdat ik van nature een erg lage bloeddruk heb...

@ simodi: wat balen dat jij er zoveel last van hebt...knuf...

met mij gaat het nu beter dan ooit...sinds mijn laatste aanval die ik hier beschreef heb ik er geen een meer gehad, dus ik ben helemaal blij...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:00

Lammie, hartstikke fijn hoor!

Ik heb ook tijden (lees: weken) geen last gelukkig. Nu net weer wat meer achter elkaar, maar ik houd me altijd maar vast aan de gedacht dat het altijd weer over gaat. ;) Had me nu wat druk gemaakt over wat dingen en da's nooit goed voor het koppie!

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:18

Lammie en Simodi, wat geweldig!
Ik durf het ook bijna niet te geloven dat ik al een week geen drukkend gevoel heb en geen beginnende hoofdpijn.
Mijn bloeddruk wordt nu ook in de gaten gehouden, want die van mij is normaal ook maar iets van 110 over 70.

Nu is mijn jongste vanavond gillend wakker geworden. Ik was achter aan het paardrijden en heb mijn paard dus aan mijn oppas overhandigd en een kwartier bij mijn peuter van 3 op bed gezeten. Na een hoop huilen kwam eruit dat hij weer oorpijn heeft. Morgen gaan we op vakantie dus ik ga toch nog even met hem langs de HA.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-10 22:22

mijn bloeddruk is normaal 80/60 tegenwoordig...van 2005 - 2008 was ie nog lager...

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:43

Nog stééds geen last van een dreigende aanval. Ik durf zowaar te zeggen dat ik al een week geen migraine meer heb gehad!!

Wij zitten nu op de camping en de jongste is gister en vandaag bij de HA geweest.
Zijn oor is gespringen (ooronsteking) op donderdagnacht, vanaf die dag heeft hij continue een loopoor gehad. Nu heeft hij een keelontsteking en oorontsteking + spruw.
Arme vent!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 19:53

fijn dat je geen last hebt van je migraine...alleen wel sneu voor je jongste dat ie die ontstekingen en spruw heeft...heel veel beterschap voor hem...

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:28

Op zo'n momenten wil je heel graag al zijn pijn overnemen. Helaas gaat dat niet. Het liefst ligt hij nu de hele dag bij me op schoot, wat ik zoveel mogelijk toelaat.
Morgenvroeg is een mama-ochtend, ik ga lekker paardrijden met manegepaarden op 't strand. Hopelijk leuk!

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-10 20:34

ja ik snap wat je bedoelt (ook al heb ik geen kinderen)...
wel fijn dat je toch ook nog tijd voor jezelf kan maken...

Sneeuwelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:40

* zucht * na een tijdje Topamax opgebouwd te hebben, waarbij alles goed ging (hoezo, waarom reageerden ze er hier op bokt zo erg over?) kreeg ook ik ineens last van de bijwerkingen. Vermageren was al een tijdje aan de gang (en ik ben al vrij smal van bouw), ineens kwamen slaapstoornissen, concentratiestoornissen en depressie ook om de hoek kijken. Dus nog es een bezoekje aan de huisarts, en die was er ook wel over uit dat deze medicatie niet geschikt was voor mij en ik deze beter af kon bouwen. Maar wat nu proberen? "Een beta-blokker misschien? Eentje met minder bijwerkingen?" En dus kreeg ik Sibelium voorgeschreven. Een beetje opzoekingswerk toont echter dat Sibelium soms kan leiden tot de ziekte van Parkinson, en dat het zeker niet de meest aangewezen behandeling is voor migraine * voelt zich soms een proefkonijn* ...

Erretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 11:48

Sneeuwelfje schreef:
* zucht * na een tijdje Topamax opgebouwd te hebben, waarbij alles goed ging (hoezo, waarom reageerden ze er hier op bokt zo erg over?) kreeg ook ik ineens last van de bijwerkingen. Vermageren was al een tijdje aan de gang (en ik ben al vrij smal van bouw), ineens kwamen slaapstoornissen, concentratiestoornissen en depressie ook om de hoek kijken. Dus nog es een bezoekje aan de huisarts, en die was er ook wel over uit dat deze medicatie niet geschikt was voor mij en ik deze beter af kon bouwen. Maar wat nu proberen? "Een beta-blokker misschien? Eentje met minder bijwerkingen?" En dus kreeg ik Sibelium voorgeschreven. Een beetje opzoekingswerk toont echter dat Sibelium soms kan leiden tot de ziekte van Parkinson, en dat het zeker niet de meest aangewezen behandeling is voor migraine * voelt zich soms een proefkonijn* ...

Ik heb helemaal niet opgebouwd, mijn neuroloog heeft mij vanaf het begin af aan (gestart in juli dit jaar) op een behandeling van 2x 25 per dag gezet en verder niet omhoog. Ik heb mezelf de eerste week terug gezet naar 1x 25mg Topamax omdat ik er helemaal dizzy van werd. In de tweede week 25 erbij en dat gaat best goed,

Naast de tintelingen, wat moeheid, beetje opvliegend :o, wat kortademig en paar kilo's afgevallen gaat het best goed, het is al veel minder als in het begin moet ik zeggen.

Kiezen tussen 10 tot 15 aanvallen per maand of tot nu toe in bijna 3 maanden tijd maar 5 *\o/* , waarvan 3 in het begin, ik vind het heel bijzonder. Ik hoop echt dat ik op deze onderhoudsdosis, desnoods op 1-tje minder het vol kan houden, ik doe het ook voor een paar aanvallen per maand :oo.

Misschien is dat voor jou ook een optie?

Sneeuwelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 15:42

Aan mij werd het advies gegeven om de eerste week te beginnen met 25 mg, en vervolgens elke week verder op te bouwen tot aan 100 mg... Na enkele weken aan 100 mg voelde ik er de gevolgen van (ik ben 1m70 en weeg maar 55kg). Misschien is het inderdaad een optie om af te bouwen naar 50 mg, of zelfs 25 mg per dag, en te zien of ik me daar goed bij voel.

pieteritus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:40

Sneeuwelfje, balen zeg. Ik wist niet dat je daar zo erg van af kon vallen?

Onze jongste heeft, is vandaag gebleken, geen spruw, maar gewoon hand-mond-voetziekte en is er behoorlijk naar van. Ik heb hier de dienstdoende HA maar gebeld en mijn diagnose doorgegeven. Helaas is er niets aan te doen. 't Arme jong kan nu eigenlijk niet meer eten en drink alleen ranja, omdat verder alles prikt en kan ijsjes eten (maar dan alleen waterijs).

't Rijden aan het strand was heeeerlijk, ik heb genoten en probeer donderdag weer te gaan.
Nog steeds geen zicht op een volgende aanval.

Ik denk erover om mijn metapropolol (ik zal 't wel weer verkeerd schrijven) voortaan 's morgens te nemen, omdat ik 's avonds last heb van verlaging van mijn hartslag en dat vind ik eng.

lammie2701

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 19:47

ah wat balen zeg voor je jongste...veel beterschap voor hem...

wel fijn dat de strandrit geslaagd was en dat een aanval nog niet in zicht is...
dat verlagen van de hartslag klinkt inderdaad eng...ben zelf wel blij dat ik van alle zooi af ben (alleen imigran neussprays indien nodig en eventueel nog paracetamol met codeine erbij)...