[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:01

Als alle vragen waarvan de antwoorden in de bijsluiter staan hier niet gesteld zouden worden dan was dit topic minstens de helft korter. :))

Edit: of misschien is ' := ' toepasselijker. :+

Teelee

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 02:02

haha dat is waar idd _O-

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 18:25

Ik heb toch even een vraag, ook al heb ik de bijsluiter al grondig doorgespit :P Op zich ben ik vrij zeker van m'n zaak, maar even navragen geeft toch meer zekerheid misschien :)

Vrijdagnacht ben ik vergeten mijn nuvaring terug te plaatsen na een potje kroelen met m'n vriend ;) Ontzettend stom, omdat we altijd heel scherp erop letten dat we hem meteen terugplaatsen, soms voel ik 'm namelijk en halen we hem eruit. Ik werd om 09.00 wakker en schoot meteen omhoog, ik bedacht me ineens dat ik 'm vergeten was :oo We zijn rond 02.30 gaan slapen dus hij is er echt langer dan 3uur uit geweest.

Meteen de bijsluiter doorgespit en nu is het dus zo dat ik in de 3e week zit (vrijdagochtend is m'n 3e ringweek ingegaan). Ik heb de ring nu niet teruggeplaatst, maar weggegooid en wacht nu m'n doorbraakbloeding af :j

Hoe groot is de kans dat ik alsnog zwanger raak? Ik acht de kans zelf minimaal, aangezien je eisprong in de 2e week na je menstuatie plaatsvindt en ik m'n ring er in de 3e week dus een aantal uren uit heb gehad. Bovendien word ik nu direct ongesteld, omdat ik de ring er dus uit laat en aanstaande vrijdag plaats ik hem gewoon weer terug, zoals ik bij een normale ringvrije week ook zou doen :j Het is nu alleen zo dat m'n ringperiode korter is dan gewoonlijk, geen 28 dagen maar 22 dagen, omdat ik dus direct nu m'n ringvrije week in heb laten gaan.

Naar mijn idee hoef ik me weinig zorgen te maken en ben ik alsnog gewoon beschermd en is vrijen zonder extra voorbehoedsmiddel ook niet nodig en ben ik na deze ringvrije week ook weer 100% beschermd, maar bevestiging van bokkers zou toch prettig zijn :) Raden jullie mij aan om voor de zekerheid alsnog een MAP te halen of alsnog extra bescherming te gebruiken?

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:24

Beetje jammer dat je hem niet hebt terug geplaatst want nu ben je sowieso 1 week zeker niet veilig meer en ik geloof zelfs de week daarna ook niet.
Ik denk dat je wat vrijdagnacht wel goed zit maar ik zou zeker 2 weken bescherming aanhouden.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-09 19:49

Ik had 2 opties Zonnebloem; óf wel terugplaatsen, maar dan sowieso een nieuwe en dan 7 dagen extra bescherming óf meteen eruit houden en menstruatie afwachten :j Heb stukje uit de bijsluiter van internet gehaald en volgens mij heb ik dus goed gehandeld:

Afbeelding

Dat laatste heb ik nu dus gedaan, omdat ik hem anders toch aanstaande donderdag eruit gehaald zou hebben en ik nu dus iets eerder ongesteld word dan gepland :j Wel is het zo dat ik nog seksueel contact heb gehad met m'n vriend na zaterdagochtend, dus zonder ring. Maar uit de tekst in de bijsluiter begrijp ik nergens dat ik eventueel extra bescherming dien te gebruiken wanneer ik m'n ring in de 3e week vergeten ben, terwijl dat bij week 1 en 2 wél genoemd wordt :j Ik heb afgelopen 3 weken m'n ring gewoon onafgebroken gedragen en wacht nu m'n onttrekkingsbloeding af en wanneer ik vrijdagochtend m'n ring weer inbreng voor de komende 3 weken is het gewoon weer in orde, is mijn interpretatie tenminste?

Ik bel morgen sowieso de doktersassistente even, ik verwacht zelf niet dat ik voor een MAP moet, maar ben hier liever 100% zeker van :)

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:19

Ook ik overweeg om over te stappen op de Nuvaring. Toch wel spannend hoe dat gaat zijn met inbrengen en raar idee om altijd iets in je vagina te hebben!

Maar halen de gebruikers hem hier altijd uit met het vrijen? Dat lijkt me namelijk niks.... beetje onromonatisch ook :P!

Enne waar laat je hem dan als je hem eruit haalt, op je nachtkassie :P?

En gaat het goed met doorringen?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:23

Ik laat hem altijd wel zitten, soms als het een beetje irriteert haal ik hem er even uit. Wel altijd goed erbij nadenken om hem weer terug te stoppen :P
In het begin is het inderdaad een raar idee dat er iets in je vagina zit, maar dit went echt heel snel omdat je hem totaal niet voelt zitten.
Edit: Als ik hem eruit haal leg ik hem inderdaad even op m'n nachtkasje, daarna eerst even afspoelen met water voor ik hem weer terug stop.
Doorringen heb ik zelf nog nooit gedaan, plan m'n menstruatie altijd in 't weekend, dan zie ik m'n vriend namelijk meestal toch nooit.

Loesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:26

Haha slim!

Ik ben nu met de pil echt een dag of 10 ongesteld? En zo een lang tijd mijn vriend niet zien komt niet echt voor. Ben jij maar zo kort ongesteld dan?

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:28

even een hele stomme vraag misschien, maar als je een mirena hebt hoe komt het dan dat je niet zwanger kan worden?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 12:30

@ Loes: Meestal ben ik maar 2/3 dagen ongesteld. 10 dagen is wel lang zeg :=
@ IvysToeter: Zou even zoeken op google, denk dat je daar het meest complete antwoord kan vinden ;)

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:22

@Ivystoeter: in het kort: het werkt als een gewoon spiraaltje en daarnaast geeft een mirena ook nog een hormoon af, zoals de pil. Het verschil met de pil is, is dat een mirena veel minder hormonen afgeeft, omdat de hormonen zeg maar meteen op de plaats van bestemming komen. Hierdoor is een mirena zelfs veiliger dan de pil.

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:28

Maar hoe kan het dan dat je toch nog ongesteld kan worden met de mirena, die houd je eitje toch tegen dacht ik of niet? :D

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:32

Dat ongesteld worden heeft niks met je eitje te maken, dat is je baarmoederslijmvlies wat opbouwt en weer afbreekt ;)

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:57

:o shame, ik dacht toch echt dat ik had geleerd dat je eitje vrijkomt, maar wanneer deze niet wordt bevrucht die wordt afgebroken, of een soort van afsterven wat er dan weer voor zorgt dan je ongesteld wordt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 13:59

Dat gebeurd ook wel, als je geen anticonceptie gebruikt, dan komt dat eitje inderdaad vrij maar als 't niet bevrucht wordt komt ie samen met het baarmoederslijmvlies mee naar buiten. Alleen zo'n eitje zou nooit zo'n ongesteldheid kunnen veroorzaken :P

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:46

:o? Hahaha ik heb heel iets gemist op school volgens mij :o

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 15:50

Ok of ik leg 't verkeerd uit maar volgens mij gaat 't zo :P

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 16:42

Sterker nog, het daadwerkelijke eitje komt nooit mee naar buiten. Dat is allang afgebroken en weer opgenomen vóórdat de hele zooi naar buiten komt. :+

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:41

waarom moet je altijd hard naar de wc rennen als je net seks hebt gehad? hihi

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:42

Dan hebben ze me dat helemaal verkeerd uitgelegd op school. :D Ik weet nog goed hoe ze dat zei:

Marietje springt naar buiten: Joehoeee!!!! ik ben er hoor.. en wacht op de visjes. De visjes komen niet en kunnen Marietje niet verder helpen. Marietje houd zich lekker warm in de magnetron, maar doordat de visjes niet komen sterft Marietje af. Marietje wordt vloeibaar en komt in de baarmoeder terecht. Daar komt de schoonmaakster die de baarmoeder schoonveegt en veegt Marietje zo naar buiten.

Je ongesteldheid dus :+

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:42

Gelukkig heb ik daar nooit last van Ivystoeter, ik ren altijd eerst naar de douche haha

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:43

Gebruik een condoom of leg een handdoek naast je bed, dan heb je dat probleem niet.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:50

hihi ik vind het ook niet echt heel erg.
moet er altijd wel om lachen.

Teelee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 18:54

IvysToeter schreef:
waarom moet je altijd hard naar de wc rennen als je net seks hebt gehad? hihi

_O- Geen last van :P
Idd gewoon een handoek in de buurt hebben ;)

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-09 19:06

Bij de 'gewone' pil, de Nuvaring en hormoonpleisters is er helemaal geen sprake van een eisprong, omdat de hormonen die hier in zitten de rijping van een eicel en dus een eisprong voorkomen. Als je dus in je 1e of 2e week je pil/pleister/ring vergeet loop je dus kans dat er alsnog een eisprong plaatsvindt en je dus zwanger raakt :j

Ik ben m'n ring vergeten in de 3e week en loop dat risico niet meer en kan daarom gewoon m'n menstruatie afwachten. Doktersassisente zei dat ik geen MAP hoef en geen risico loop, maar voor de zekerheid wel nog een weekje met extra bescherming moet :j Overigens wist ze het niet precies en kon ik haar nauwkeuriger vertellen wat er in de bijsluiter stond dan zij zelf, toch een kwalijke zaak als doktersassisente :\

Overigens verder nooit problemen met de Nuvaring, ik vind het nog altijd het fijnste anticonceptiemiddel hoor :j
Soms voel ik 'm tijdens het seksen en dan halen we 'm er dus gewoon even uit en leggen we 'm inderdaad even op het nachtkastje :D Klinkt heel onromantisch, maar m'n vriend en ik zijn daar vrij nuchter in en laten we eerlijk zijn, het moet voor beiden even prettig blijven :)

Doorringen gaat ook prima, ik doe het eigenlijk altijd zo: vrijdagochtend haal ik m'n ring eruit en wordt dan maandag ongesteld. Vervolgens plaats ik 'm donderdagavond weer zodat ik het vrijdag al niet meer ben :j Vervolgens laat ik de ring weer 3 weken zitten, haal de oude er op donderdagavond uit, plaats vrijdagochtend een nieuwe en ring dus weer 3 weken door en wordt dan pas weer ongesteld. Soms ring ik 2x door, maar heb dan wel erge krampen, overigens altijd al last van gehad, ook met de pil :j Wel is m'n menstruatie 2 dagen even heftig maar daarna zo goed als over. Ik hoef tenminste nooit meer iedere dag aan m'n pil te denken, alleen dus opletten dat je je ring terugplaatst als je 'm er even uit hebt gehad, zoals ik dus ervaren heb nu :+