Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:44

Op zich lost je diabetesverpleegkundige het wel op, door je later te laten eten.

Enne .. je bent echt niet de enige die vindt dat de voorlichting in ziekenhuizen beter zou kunnen. De DVN heeft niet voor niets cursussen in het leven geroepen :-)

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:38

Bij mij is het eigenlijk altijd prima gegaan in het ziekenhuis (ziekenhuizen :p) Spoot Apidra en Lantus, zo ingesteld (echt een week, alles super) Nu m'n pomp, net uit laten lezen, ook helemaal goed. Basaal ietsje aangepast, maar verder super..

Heb ik gewoon zo super veel geluk?

Zijn er nog 'verse' type 1 mensen hier, die meedoen in de Diamyd studie?

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:39

*waarom heeft het Diabetes topic de banner/reclame met dieet-citroensap-kuur-vetdoder nr. 1? *

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:42

@ Bonaire: vertel eens over de Diamydstudie?

Enne, er zijn inderdaad ziekenhuizen die het heel goed doen hoor :-) En de ene persoon is veel makkelijker in te stellen dan de andere, blijkbaar heb jij geluk (net als ik trouwens).

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:47

Nog nooit gehoord van de "Diamyd studie", ik ben juist zo iemand die al haar hele leven suiker heeft maar nog nooit goed geregeld is geweest en zelfs met de pomp krijg ik het niet voor elkaar..ach ja het zal wel bij me horen....

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:49

tootje71 schreef:
Nog nooit gehoord van de "Diamyd studie", ik ben juist zo iemand die al haar hele leven suiker heeft maar nog nooit goed geregeld is geweest en zelfs met de pomp krijg ik het niet voor elkaar..ach ja het zal wel bij me horen....

Je bent niet de enigste hoor, bij mij gaat het ook nog steeds niet elke dag super :o

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:51

Ik zit al mijn hele leven (38 jaar ) zo rond de 9 met mijn gemiddelde en de laatste tijd dringen ze er steeds op aan dat ie echt moet zakken, IK ZOU HET ZO GRAAG WILLEN !! was het maar zo makkelijk.... pffffff

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:54

Das wel balen Tootje.. voel je het wel aankomen? Dat scheelt al heel veel denk k..

Diamyd is een vrij recente studie, waarbij ze willen kijken of het door hen ontwikkelde vaccin misschien kan helpen in het beter instellen van 'verse' type 1 patienten en het voorkomen van verdere afbraak van de welbekende cellen/eilandjes.

In sommige/veel gevallen worden de eilandjes aangevallen door GAD-antistoffen. Ze hebben nu iets ontwikkeld wat werkt tegen deze anti-stoffen, zodat deze je insuline producerende cellen niet kapot maken..

Ik had 'geluk', ik was er vrij snel achter dat ik suiker had (heb er wss maar 2 maanden mee gelopen!) En had van mezelf nog wat insuline, daarom mocht ik toen mee doen met het onderzoek naar dit vaccin. Ik krijg 4 prikken in totaal, placebo's of echte, dat weet ik pas na 30 maanden waarschijnlijk. Ik weet dat ik de laatste ben in Nederland en wss alle deelnemende landen die nog net mee mocht doen, maar, ik dacht, misschien zit hier ook nog iemand die meedoet :)

Als dit vaccin echt werkt zou je dus langer je eigen insuline kunnen behouden, waardoor de kans op beter instellen groter is (dacht dat dat het grote voordeel was). Over complicaties op langere termijn, of die verminderen, durfden ze nog geen uitspraak te doen.

Was erg blij dat ik mee mocht doen! Toch het idee dat ik nog iets doe met mn suiker. Als ik er zelf niets aan heb, anderen misschien wel.

Weet niet zeker of ik het allemaal goed vertel, maar hier komt het ongeveer op neer.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:55

tootje71 schreef:
Ik zit al mijn hele leven (38 jaar ) zo rond de 9 met mijn gemiddelde en de laatste tijd dringen ze er steeds op aan dat ie echt moet zakken, IK ZOU HET ZO GRAAG WILLEN !! was het maar zo makkelijk.... pffffff

HEEL HARD de trap op en af rennen?

Nee, dat is wel erg vervelend.. Maar heb je dan ook weinig last van hypo's? Of dat er dan wel ook nog bij?

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:58

Ik heb ook gewoon last van hypo's helemaal als ik mijn net wat meer inspan als anders dan dalen ze enorm snel..

Als kind lag ik echt in coma zo ver was ik maar tegenwoordig heb ik dat gelukkig niet meer en word ik meestal wel wakker als ik te laag zit.

Nu heb ik sinds twee jaar de pomp en ben ik eigenlijk van de nachtelijke hypo's af.

Mijn laaste gemiddelde was 8.4 ik helemaal trots maar de internist wat minder.

Ach wie weet haal ik ooit de 7.. :D

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:07

Nachtelijke hypo's lijken me echt verschrikkelijk en erg eng.. Ooit 1 keertje gehad..

En die 7 komt vast wel een keer :) Gewoon blijven proberen :)

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:14

Bonaire schreef:
Nachtelijke hypo's lijken me echt verschrikkelijk en erg eng.. Ooit 1 keertje gehad..

Bah ik heb het zelf ook een paar keer gehad, zelfs zo erg dat ik onder bewustzijn was.
En dat was best eng!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 20:26

Interessant onderzoek Bonaire.

Als je zelf nog wat insuline aanmaakt, ben je inderdaad vaak wat makkelijker in te stellen.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:05

Ann_Pam schreef:
Bonaire schreef:

Bah ik heb het zelf ook een paar keer gehad, zelfs zo erg dat ik onder bewustzijn was.
En dat was best eng!

Ik kan me nog herinneren dat ik daarna een paar uur mijn geheugen helemaal kwijt was en nootjes voor oliebollen aanzag en dan dat gevoel erbij brrrr gelukkig is het lang geleden dat ik zo ver weg was maar het blijft inderdaad wel een angst....

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:29

[
Ik heb geen idee waarom je bij katten 2 x daags Lantus moet spuiten. Interessante vraag ...

Misschien omdat bij 1 x de hoeveelheid teveel is op goed opgenomen te worden?

Katten hebben een snellere stofwisseling en ik hoor net dat mensen tijdens de maaltijd zich met andere insuline bijspuiten. Is dat zo??[

Goed begrepen. Maar dan weer niet iedereen. Mensen met diabetes type 2 spuiten vaak alleen langwerkende insuline en gebruiken tabletten erbij die de eigen insulineproduktie stimuleren.

Mensen met type 1 maken zelf helemaal geen insuline meer aan.

Katten hebben trouwens vaak diabetes type 2 en maken dus zelf nog insuline. De lantus kan als ondersteuning werken.[/quote]

Mijn poes heeft type 2 en moet 2 x daags insuline en een speciaal dieet

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:46

Ann_Pam schreef:
Bonaire schreef:

En dat was best eng!

Ik kan me nog herinneren dat ik daarna een paar uur mijn geheugen helemaal kwijt was en nootjes voor oliebollen aanzag en dan dat gevoel erbij brrrr gelukkig is het lang geleden dat ik zo ver weg was maar het blijft inderdaad wel een angst....[/quote]
Ja het is voor mij ook nog steeds een angst, heb het ook wel eens overdag gehad, was een keer zo erg, dat het gewoon leek op een epileptische aanval en de ambulance er nog aan te pas moest komen. Toen is het een beetje de verkeerde kant opgegaan, en daarna heb ik met hele hoge waardes rond gelopen, maar nu gaat het langzamerhand al weer iets beter en word mijn angst ook minder, want mijn hba1c is al weer gedaalt van 10 naar de 8 dus al een hele verbetering! Dat wel na 3 jaar dan..

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 21:50

Ik ben een keer op mijn vroegere werk ( c1000) weggevoerd met de ambulance.. ik ging karton wegbrengen en een collega zag me de hele winkel doorlopen behalve naar het magazijn..(zat dus enorm laag)

Toen ik met karton weer terug kwam viel ik steil achterover tegen de broodkratten aan en ging stuiterend over de grond met veel bloed (hoofdwond).

Nou ja na te zijn afgevoerd en gehecht kwam ik twee uur later de winkel in om te zeggen dat ik er morgen weer was...

Mijn collega's dachten dat ik half dood aan het gaan was en schrokken enorm toen ze mij zo snel weer zagen....

Helaas wel een joekel van een litteken eraan over gehouden...

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:12

magriet schreef:
Valeria kun je mij wat tips geven? Ik ben ook bij een dietiste geweest maar kon er niks mee

Hallo Margriet,
op wat voor gebied zou je tip swillen krijgen, voeding, beweging?

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:13

tootje71 schreef:
Ik ben een keer op mijn vroegere werk ( c1000) weggevoerd met de ambulance.. ik ging karton wegbrengen en een collega zag me de hele winkel doorlopen behalve naar het magazijn..(zat dus enorm laag)

Toen ik met karton weer terug kwam viel ik steil achterover tegen de broodkratten aan en ging stuiterend over de grond met veel bloed (hoofdwond).

Nou ja na te zijn afgevoerd en gehecht kwam ik twee uur later de winkel in om te zeggen dat ik er morgen weer was...

Mijn collega's dachten dat ik half dood aan het gaan was en schrokken enorm toen ze mij zo snel weer zagen....

had je toen je collega's niet ingelicht dat je diabetes had?

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:16

@t Tootje, ik leef al mijn hele leven (21 jaar diabetes) met een te hoog hba1c. met peieken van 11.4 hiermee had ik ook een ketoacidose. maar ook coma's heb ik wel meegemaakt.
omdat ik zo ontregeld was hebben ze mij op diabetesrevalidatie gestuurd.
ik heb hier zo ontzettend veel baat bij gehad! mischien dat jij en ook andere mensen uit het topic hier wat aan kunnen hebben.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 07:54

Ik weet wel zeker dat veel mensen baat kunnen hebben bij zo'n programma!

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:04

Valeria schreef:
tootje71 schreef:

had je toen je collega's niet ingelicht dat je diabetes had?

Ja wel hoor die wisten het wel maar konden zo niet aan me merken dat i last had ( ik had het ook niet gezegd) ze vonden het alleen wel vreemd dat ik de hele winkel heen en weer lipe met het karton en weer met karton terug kwam...maar ja toen was het al te laat...

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:08

Bij mij in het ziekenhuis (woerden) heb ik een diabetesbeweeg programma gevolgd en dat heeft me heel goed geholpen.

Het programma is nu afgelopen en nu weet ik hoe ik de pomp kan instellen als ik mij ga inspannen en waar ik op moet letten de suikers zijn al verbeterd dus ik ben erg nieuwsgierig naar mijn gemiddelde....

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:12

meikemarieke schreef:
Kentaro schreef:
@meikemarieke, wat apart dat jij de novomix nog spuit, ik moest er ongeveer 3 jaar terug vanaf omdat het helemaal uit de handel zou gaan?!?!? Had het vooral 's avonds graag blijven spuiten. Wij eten altijd erg op tijd en daarvoor spuit ik dus kortwerkende. Wanneer je dan 's avonds een koek bij de koffie of chips eet, is die insuline niet meer echt toereikend en gaat je suiker toch weer hoger dan normaal (oke, dan moet je niet eten :+ ) Dan ging met die mix dan weer véél beter.

Oh wat apart zeg! Heb ik nooit wat van gehoord. En ik krijg het nog steeds bij de apotheek, al 9 jaar!

De meezte mixtard soorten zijn uit de handel, hier in de plaats is de novomix gekomen. het verschil is de kortwerkende die erin zit. Bij de oude versie was het actrapid, bij de nieuwe novorapid

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-10 08:14

Valeria schreef:
magriet schreef:
Valeria kun je mij wat tips geven? Ik ben ook bij een dietiste geweest maar kon er niks mee

Hallo Margriet,
op wat voor gebied zou je tip swillen krijgen, voeding, beweging?

Vooral qua voeding aangezien ik moeite heb met bewegen, kan slecht lopen door een beenbreuk van 1.5 jaar geleden. OOk tips qua andere bewegingssorrten zijn welkom

2x lantus spuiten gebeurt volens mij bij m ensen ook wel. levemir iig wel. Ik ben het levende bewijs