Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 19:13

Qua paardrijden, mijn orthopeed zei 4 maanden. Mijn fysio zegt, als het springen weer goed gaat (dat is ongeveer 6 maanden)
In het echte leven zat ik er na 8 weken voor het eerst weer op, toen wel veel pijn gehad en alleen kort gereden. Ongeveer 3maanden voordat ik relatief pijnloos kon paardrijden, nog steeds is doorzitten fijner dan lichtrijden. Is per persoon erg verschillend..

Stallen uitmesten deed ik na 2 maanden weer. Daarbij is het vooral afhankelijk hoe snel je weer zonder krukken kunt lopen en je moet wel nadenken dat je dan geen draaibewegingen maakt.

Ik heb geen pijn gehad van de operatie, wel de pijnstillers genomen omdat de orthopeed, de IC verpleegkundige en de fysio allemaal mij op het hart gedrukt hebben om het gewoon te nemen. Na 3 dagen geen pijnstillers meer genomen en eigenlijk alleen pijn gehad bij het uitvoeren van de fysio oefeningen.

Aukelizzy

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 20:08

Ik ben op het moment helemaal pijnstiller loos omdat ik waarschijnlijk door de pijnstillers een maagslijmvlies ontsteking heb gekregen. Vandaar het overgeven. Ik heb nu een anti braak middel gekregen en uiteraard een maagbeschermer(had ik al). Hopelijk knap ik nu op en hang ik aankomende nacht niet weer de hele nacht boven de pot.

Ik moet zeggen dat de pijn bij mij erg wisselend is. Soms een aantal uur bijna niets en soms een aantal uur flink aanwezig. Even doorbijten.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 20:14

Na precies 3 maanden zat ik weer op het paard. Eerder lukte niet omdat ik nog heel lang zwelling en stijfheid heb gehad. Heb weken mn been niet kunnen buigen :')
Hier geen operatie gehad trouwens, alleen fysio.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 20:19

Hopelijk knap je snel op! In het begin gaat het heel langzaam, maar op een gegeven moment gaat het echt snel met de revalidatie, geloof mij.

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-23 21:57

Aukelizzy schreef:
Hoi allemaal,

Ik zie dat dit een wat ouder topic is maar ik wil hier toch even mijn vraag stellen gezien hier meer mensen zijn die een reconstructie hebben ondergaan.

Ik ben gisterochtend om 8.00 uur geopereerd en ben aan het einde van de dag naar huis gegaan. Ik heb pijnstillers meegekregen (paracetamol, tramadol en Naproxen)Van de tramadol en naproxen wordt ik erg ziek (vannacht en vanmiddag de hele middag gespuugd) dus die neem ik nu niet meer waardoor ik het enkel op paracetamol doe. Nu heb ik toch wel flink pijn in mij knie en met name in mijn scheenbeen bot. Is dit normaal zo vlak na de operatie? Hadden jullie ook veel pijn? Ik lees namelijk overal dat de operatie niet heel pijnlijk zou moeten zijn. Hoelang duurde het bij jullie voordat de pijn wat acceptabeler werd?

Ik heb trouwens zowel een VKB reconstructie gehad als een ALL.

Ik heb ook heel veel pijn gehad de eerste drie dagen na de operatie. De zwaardere pijnstillers verdroeg ik niet zonder iets tegen de misselijkheid erbij te pakken. Hopelijk gaat het ondertussen beter!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 12:28

Dank voor alle reacties! Ik ben inmiddels nog steeds van de pijnstillers af en het gaat heel wisselend. Lopen gaat best aardig maar ik blijf flink last houden van mijn scheenbeen (soms in rust is het veel minder aanwezig maar met name als ik zit kan het flinke heftjge pijn zijn. Zijn er meer mensen die dit hadden? (Zit nu precies op 7 dagen na de operatie) Ik heb ook vaak een koude voet/onderbeen. Ik denk door de zwelling.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 14:16

Ik heb ook de meeste last gehad van mijn scheenbeen, ik had het wel alleen bij de fysio oefeningen en niet bij lopen en helemaal niet in rust. Iedere kruisband operatie verloopt anders.
Vanaf het moment dat je weer mag fietsen, voel je ook door de beweging dat de zwelling af gaat nemen, dat was het moment dat de pijn bij mij minder werd.
Heb wel nog steeds geen gevoel in de huid net onder de knieschijf, nu 20 weken na OK

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 16:15

Ohh wat vervelend zeg, dat je geen gevoel hebt in dat stukje huid. Gaat dat wel weer terugkomen of blijft dat waarschijnlijk zo?

Hoe gaat het nu met jou revalidatie?

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-23 17:22

Er is een kans dat het zo blijft, maar daar valt prima mee te leven.

Met mijn revalidatie gaat het eigenlijk heel goed! Ik ben al aan het springen, ook op 1 been etc. En dat valt me echt super mee hoe dat gaat. Ik ben nu al beter dan dat ik voor de operatie was (de orthopeed wilde mij eerst niet opereren), heb een half jaar na het ongeluk geprobeerd het op te trainen, maar ik bleef pijn houden en stabiliteit missen.

Vandaag toevallig een krachttest gedaan, samen met de fysio. En ik kon 90 kilo op 1 been op de legpress (5×), 90 kilo squat (1×) en 90 kilo deadlift (5×) doen, dus ik verbaas mezelf nog steeds iedere training haha. Ik ben wel echt heel fanatiek met de revalidatie, 4 dagen na OK was mijn eerste afspraak bij de fysio en in het begin ging ik 2× per week, inmiddels ga ik 3× per week en nog 1× zelf naar de sportschool, dus ik ben ook wel blij dat het resultaat er ook wel is.

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 13:13

Ik heb de eerste 1,5 week na mijn operatie ook wat last gehad van mn scheenbeen. Deze was ook helemaal blauw geworden, maar zodra het niet meer blauw was deed het ook niet meer zeer bij mij.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 16:53

Goed om te horen dat het dus niet vreemd is. Het wordt inmiddels ook wel iets beter, hoewel het bij mij ook nog erg dik en blauw is allemaal. Heeft nog even wat tijd nodig denk ik :o

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 18:55

Bij mij is het zelfs nog steeds een beetje blauw :')
Maar fysio zei dat ze dat wel vaker zag, ondanks dat het bij de meeste mensen niet zó lang blauw blijft

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 19:59

Jeetje, meen je niet. :Y) :+ Ben je inmiddels wel pijnvrij?

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-23 20:22

Yes gelukkig wel. Alleen tegen dingen aan drukken doet nog zeer, maar dat komt dus omdat het ook nog steeds blauw is :+
Maar ik kan de meeste dingen weer doen zonder pijn gelukkig

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 11:09

Hoi allemaal,

Daar ben ik weer :Y) Het herstel gaat bij mij gestaag door. De pijn en de zwelling zijn afgenomen en eigenlijk zit er voornamelijk nog wat zwelling in de knie zelf, maar dat is ook niet zo gek.

Inmiddels ben ik vandaag precies 3 weken geleden geopereerd en kom ik net weer bij de fyio vandaan. Het strekken van mijn been gaat best heel goed, het buigen wil alleen niet heel erg vlotten. Ik kan nu net aan 90 graden buigen zonder echt pijn. Als ik verder wil buigen dan heb ik het gevoel dat het stopt als het ware en ook niet verder wil. Als de fysio mij helpt en mijn been iets doorbuigt dan gaat hij wel iets door de 90 graden heen (zo rond de 98 graden) maar dan voel ik zelf erg veel weerstand en doet het ook echt wel zeer. De fysio geeft ook aan dat hij voelt dat mijn knie echt niet verder wil buigen dan dat en dat hij ook echt voelt dat het daar stopt en iets blokkeert. In de afgelopen drie weken heb ik wel wat buiging gewonnen maar het gaat erg langzaam en lijkt ook wel iets te stagneren nu. Ik heb donderdag weer een afspraak bij de fysio en hij heeft aangegeven dat ik donderdag echt voldoende moet kunnen buigen om op de hometrainer te kunnen gaan zitten. Dit omdat ik dan al richting de 4 weken herstel ga kruipen. Lukt mij dit niet dan wil hij dat ik even contact opneem met de chirurg/kliniek voor overleg omdat hij het niet helemaal 100% vertrouwd.

Nu ben ik dus ter vergelijking even benieuwd of jullie nog kunnen herrineren hoe snel jullie op de hometrainer konden en hoeveel graden jullie konden buigen ongeveer 3 weken na de operatie?

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 11:31

Ik zou je over die buiging niet te druk maken en het gewoon de tijd geven die het nodig heeft. Bij mij heeft het zeker een maand geduurd voordat ik helemaal rond kon trappen op de hometrainer (en dan moest ik het zadel heel hoog doen en een beetje scheef zitten).

Heeft denk ik wel 2 maanden geduurd voordat ik weer normaal kon fietsen. Dus bij mij sommige mensen duurt dat gewoon veel langer en uiteindelijk komt het weer goed. Heeft je fysio geen oefeningen voor thuis meegegeven om die buiging te stimuleren? Dat hij per se wilt dat het donderdag al goed moet zijn, komt bij mij wel vreemd over.. Je moet het echt niet gaan forceren, maar rustig blijven oefenen.

/edit; ik ben niet geopereerd trouwens, maar ik had last van enorme zwelling die lang bleef.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 11:47

Voor mij is het bijna 6 jaar geleden, dus ik weet het niet meer 100%, maar het heeft bij mij ook wel een tijdje geduurd voor ik op de hometrainer kon. Wat mij verteld werd, is dat die buiging uiteindelijk vanzelf wel weer terugkomt en dat het eerder het strekken is waar je actief aan wilt werken. Wat SF zegt; echt niet teveel willen forceren.

Bijna een jaar na de operatie kon ik voor het eerst weer op mijn billen zitten als ik met mijn knieën op de grond zat. Even ter indicatie. Herstel heeft tijd nodig.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:18

Dank voor jullie reacties.

Begrijp me niet verkeerd. Mijn fysio wil absoluut niets forceren en het gaat er niet om dat ik donderdag moet fietsen om het fietsen en dat dat persee moet. Het gaat er meer om dat hij een blokkade voelt en dat niet helemaal vertrouwd. Als er geen of weinig progressie inzit wil hij dat ik voor de zekerheid even contact opneem. Niet dat er iets niet helemaal goed zit zegmaar. Dus hij is juist super voorzichtig. Dus het heeft niets te maken met dat ik persee van hem moet kunnen buigen etc. Maar meer dat hij merkt dat mijn progressie erg langzaam gaat en iets lijkt te stagneren. Misschien niet helemaal goed verwoord in mijn eerste bericht :o

Maar het stelt me gerust dat het bij jullie ook wel langer duurde voordat de buiging goed was.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:36

Extra controle kan vast nooit kwaad als hij uit zijn ervaring het gevoel heeft dat er iets niet lekker zit :) Maar voor jouw geruststelling: ja, het kan lang duren, ook zonder dat er iets niet goed zou zijn. Ik heb nog zelden last van mijn knie.

SpikkelFire

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:57

Haha oke! Ja het kwam een beetje over als het moet donderdag goed zijn. :+ Maar fijn dat hij er voorzichtig mee is en als hij het vermoeden heeft dat het niet helemaal hoort, dan is een extra controle wel prettig natuurlijk.

Maar het kan dus inderdaad heel lang duren en hoeft niet per se te betekenen dat je vooruitgang niet goed is. Ik heb eigenlijk ook nooit last meer van mijn knie.

Daantjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 17:44

Ik ben niet geopereerd, maar ben dus zo'n type die dus gewoon op de fiets ging zitten en er doorheen trapte. Merkte direct verschil na het fietsen dat de knie soepeler was. De fysio kon mij op dat moment wel wat....

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 22:28

Ik had juist het omgekeerde probleem, ik kon heel lang niet goed strekken.

Ik zat na 11 dagen weer op de hometrainer en vanaf dag 14 echt fietsen op de hometrainer. Het heeft bij mij wel anderhalve maand geduurd voordat ik kon strekken.

Zou me niet te veel zorgen maken, extra check is nooit verkeerd natuurlijk, maar het heeft gewoon echt tijd nodig.

Bokt990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:39

Ik lees ook even mee :D , ik heb 19 januari een voorste kruisband reconstructie gehad bijna 5 jaar na mijn ongeluk. 3 ziekenhuizen verder eindelijk iemand gevonden die het serieus nam en me wilde opereren. De revalidatie gaat tot nu toe heel goed! Ik kan nu alweer meer pijnvrij dan voor de operatie, dat was het doel maar ik was ergens toch bang dat dat niet zou gebeuren. Na heel veel zeuren bij de fysio (was hij nou niet bepaald blij mee := ) mocht ik na 3 maanden ook voorzichtig weer paardrijden en dat gaat ook steeds beter, alleen het lichtrijden gaat nog niet en galop heb ik nog niet geprobeerd. Hoe lang duurde het bij jullie voordat dat weer kon?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 14:57

Ik deed 5 wk na de operatie weer galop… lichtrijden duurde geloof ik 6-7 wk….
:)

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 19:22

Galop vond ik makkelijker dan draf, helemaal lichtrijden. Nog steeds zit ik liever door.

Wat vervelend dat niemand je serieus nam... ik had wel een beetje hetzelfde probleem, maar mijn tweede orthopeed wilde het gelukkig wel doen.