Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Iris

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:27

Paardrijden zal idd wel een tijd duren voordat dat weer kan...ik blijf op veilige afstand van mijn pony! Hij hoeft maar een keer gek te doen en dan ben je de klos.

Vandaag en gister ging het allemaal wat beter, nog wel veel pijn tussen mijn voortanden en onder mijn bovenlip maar met pijnstilling is het wel te doen. Alles is nu ook lekker groen/geel en ik kan niet wachten tot ik het gevoel in mijn bovenlip terug heb. Nadeel is wel dat ik allemaal wondjes in mijn mond heb vooral rondom de schroef en achter op mijn huig. Hopelijk krijg ik daar morgen iets voor mee want slikken en eten gaat nu toch met veel pijn en moeite.
Gister avond heb ik met moeite twee broodjes naar binnen gekregen door ze lekker in de soep te dopen en dan voorzichtig kauwen..dus dat gaat ook wel weer de goeie kant op! Kauwen vind ik nog steeds een beetje eng omdat je weet dat alles los zit maargoed dat is een kwestie van wennen.

Morgen eerste aandraaidag en daar zie ik behoorlijk tegen op..mijn moeder ook aangezien zij degene is die moet gaan draaien. Half 12 moet ik in het ziekenhuis zijn dus ik ben benieuwd :=

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 12:52

Prairy schreef:
MiiGurl schreef:
Ik mocht absoluut niet paardrijden van mijn kaakchirurg.
In mei ben in geopereerd en in september mocht ik eigenlijk nog steeds niet paardrijden van mijn kaakchirurg. Maar ik 'moest' wel weer gaan rijden want het carrousel seizoen begon weer.
Maar echt prettig voelde het niet :n

Weet je al meer van dat stuk ontbrekend bot?

Wel balen dat je zo lang niet kunt rijden zeg... Op zich wel logisch, t zit denk ik nog lang niet vast gegroeid allemaal zo snel.

Zeker 10 dagen, geloof niet dat de werkgever van Femmz echt een idee heeft wat zo'n operatie inhoudt.

Halders heeft op pagina 76 een animatiefilmpje staan, waarop te zien is wat er nu eigenlijk gebeuren moet. Misschien kun je dat als ondersteuning van je verhaal gebruiken, dat ze meer begrip ervoor hebben, dat het gewoon lang duurt voordat het bot weer aan elkaar gegroeid is?

Soms moet je goed voor jezelf opkomen he! Jij moet er de rest van je leven mee leven, je werkgever niet. Als het misgaat, of als je het nu niet laat doen omdat je nu geen problemen met je werkgever wil oid, dan heb je uiteindelijk alleen jezelf ermee, zeker op de lange termijn.

Nee mijn werkgever denkt dat het allemaal mee valt en ik na 10 dagen al weer werk in de stallen en die wedstrijd rij ! ik ga naar kaakchirirug bellen voor een papier waar staat dat ik niet mag paardrijden wat een gedoe zeg. Wanneer waren jullie weer aan het paardrijden na een kaakoperatie ? op aan het werk ?

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 15:14

mijn kaakchirurgg zei dat de meeste patiënten na 2 weken weer aan het werk gaan of naar school gaan, maar paardrijden is iets heel anders natuurlijk...

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 21:42

Nou, mijn laatste berichtje voor de operatie. De kaakchirurg heeft me net even gebeld. Of ik nog vragen had etc.
Moet sowieso tot woensdag blijven, maar misschien heb ik een begrafenis dan.. vanavond te horen gekregen dat mijn neef is overleden. Jullie horen nog van mij.

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-12 12:37

Jeetje, gecondoleerd Poeltje. Hopelijk ben je inmiddels weer een beetje op de been.

Hier inmiddels iets meer nieuws. De ortho belde mij zondagmiddag (ja echt waar haha) dat hij bezig was met de aanvraag en nog wat vragen had. Gister is alles de deur uit gegaan, dus nu gaat er eindelijk echt wat gebeuren.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:19

Mijn operatie is inmiddels ook weer twee dagen geleden. Alles is gelukkig goedgegaan.

Tijdens de narcose schijn ik heel vreemd te hebben gedaan. Begon heel vlug te ademen en heb geprobeerd me te verzetten (benen afzetten tegen het bed op). Zelf heb ik er niks meer van meegekregen.
Toen ik eenmaal op de uitslaapkamer lag, deed ik ook weer erg vreemd. Heb de hele tijd gezegd dat ik een bloedneus had (was helemaal niet zo), gevraagd waarom ze me wakker hebben gemaakt, want ik had zo'n mooie droom gehad. En waar die knappe dokter was.... Een van die verpleegsters wilde mij een zetpil geven, maar daar was ik ook niet zo van gediend. Uiteindelijk kreeg ik toch een zetpil, maar ik dacht dat hij eruit viel. Dus heeft mijn moeder nog even voor de zekerheid gekeken _O-
Verder verstond ik ook dat één van de verpleegsters zei: "We hebben je voortanden er even uitgehaald", dus ik was goed in paniek.
Mijn moeder verstond het ook.. :=

Die twee nachten in het ziekenhuis duurde me veel te lang. Gelukkig nu lekker thuis. Wel pijn, maar met die pijnstillers lukt het wel.

Meer last van mijn buik op dit moment. Die is nogal overstuur door het vloeibare..

Waren er trouwens meer mensen die Nutricia drinkspul kregen? Ik werd daar giga misselijk van.. #)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:26

Sorry, ik heb even hartelijk moeten lachen om wat je zei over je mooie droom en knappe dokter _O- Leuk van die hallucinaties :+ Beter dan een niet-bestaande bloedneus.

Fijn dat het wel goed gegaan is. Ben heel benieuwd hoe het zal gaan met het vloeibaar eten. Kun je geen fruitpapjes enzo (vooral met veel banaan, veel vezels en dat verstopt een beetje in je darmen, helpt misschien ook) eten ipv dat nutricia spul? Als je misselijk word is dat natuurlijk nooit goed. Zeker niet als je al beroerd bent...

Sterkte in ieder geval!

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:28

Toen ik dat later hoorde, moest ik ook wel erg lachen hoor.. Wist wel dat ik mooi had gedroomd, maar derest weet ik niet meer zo goed.

Heb vandaag wat soep gehad, ga straks lekker een potje olvarit naar binnen werken.. Want dat vla gebeuren komt me nu al mijn neus uit. :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 16:31

Ja dat kan ik me voorstellen :P

Fijn :) Ik heb vast voorbereidingen getroffen en er liggen 4 zakjes fruitspul in de vriezer. 1 banaan, 2 sinaasappels en 125 gram aardbeien is genoeg voor 2 porties. Goed met de staafmixer en slurpen maar (beetje aanlengen met water anders moet je zo hard zuigen)

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 19:09

Wat lekker Poeltje dat je het achter de rug hebt!
Ik maakte een ouderwets fruithapje die ik altijd voor mijn dochters maakte, sinaasappel uitpersen en daar een ligakoek in laten weken en dan een halve of hele banaan doorprakken, héérlijk!!!
Ik hoopte altijd dat mijn dochters niet meer hoefden hihihi en het vult ook nog eens!

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-12 23:48

Wat fijn Poeltje dat de operatie achter de rug is! Sterkte met het herstel, hopen dat dat voorspoedig verloopt.

Ik lees net het berichtje van Migurl, in mei geopereerd en t/m september niet paardrijden? Dat is wel heel erg lang! Ik ben echt zwaar verslaafd aan mn paardje en een paar weken is wel te doen. Maar maanden? Bijna een half jaar? Dat is wel heel lang! Misschien anderen met ervaring? Na 6 weken is dat bot toch vastgegroeid of valt dat tegen?

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 09:49

Mijn kaakchirurg zei dat je ongeveer 2 weken niks kunt doen, daarna gewoon weer sporten.

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 16:53

Molzebeer schreef:
Wat fijn Poeltje dat de operatie achter de rug is! Sterkte met het herstel, hopen dat dat voorspoedig verloopt.

Ik lees net het berichtje van Migurl, in mei geopereerd en t/m september niet paardrijden? Dat is wel heel erg lang! Ik ben echt zwaar verslaafd aan mn paardje en een paar weken is wel te doen. Maar maanden? Bijna een half jaar? Dat is wel heel lang! Misschien anderen met ervaring? Na 6 weken is dat bot toch vastgegroeid of valt dat tegen?

Het kwam ook mede doordat ze een stuk bot uit mijn heup hadden gehaald.
Ik moet ook eerlijk zeggen dat het zwaar was om niet even snel op het paard te stappen.

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 20:29

@ Femmz en Molzebeer: 6 dagen na de OK zat ik er weer op, in eerste instantie alleen stappen, maar gisteren (8 dagen na OK) heb ik tevens gedraafd en gegaloppeerd, ging prima. Botaanzet duurt 6 weken, dan is de breuk grotendeels hersteld. Ik kan me dan ook niet voorstellen dat je vanwege een kaakbreuk maanden niet zou mogen rijden, als er geen verdere complicaties zijn. Ik heb afgelopen november een gecompliceerde dubbele heupfractuur opgelopen nadat ik van m'n merrie ben afgevallen. Toen heeft het wel ruim vier maanden geduurd eer ik weer een beetje kon rijden.

@ Poeltje: je hebt het er dus ook op zitten (grotendeels)! Bij mij was vrijdags (dinsdags geopereerd) de zwelling maximaal, vreselijke dag gehad toen. Ik heb toen de tape van m'n kin gehaald, waarna de zwelling wat naar beneden zakte. Ik weet niet welke kaakchirurg je had, maar die van mij was zeker knap ;-)

Bij mij is de zwelling inmiddels bijna afgezakt. Alleen de kaakrand is nog dik en hard. De geligheid is helemaal naar de hals gezakt. Praten gaat aardig goed, tandenpoetsen lukt ook weer helemaal. Overdag slik ik geen pijnstillers meer, alleen 's avonds, dan heb ik wat meer pijn. De kaakchirurg was zeer tevreden. Ik draag inmiddels elastieken, prima te doen. Al met al is het me echt enorm mee gevallen.

Qua eten neem ik inmiddels geprakte aardappels met groente, goed fijngemaakt met een klein beetje boter. Vlees eet ik sowieso niet. Ik ben gek op custard en griesmeel, dus dat eet ik graag. Soepje in de blender, fruitpuree, allemaal goed te doen. Roereitje, of gekookt ei prakken. Ik kom totaal aan ong 1200 kcal per dag, veel te weinig, maar ik voel me er prima bij. Ben inmiddels 4 kilo afgevallen.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:30

Mijn kaakchirurg was absoluut niet knap, dus hoe ik erbij kwam.. geen idee. :D

Eigenlijk eet ik al best wel weer wat. Brood zonder korst, soep, slaatje, yoghurt.
Had gisteren mijn zwaarste dag, vandaag valt het wel mee. Ben heel erg groen en geel, maar verder gaat het wel. Heb a.s. woensdag een onderlinge wedstrijd, maar ik weet nog niet of ik wel ga starten.
Ondanks dat ik men vond de kaakchirurg het nog niet zo'n goed plan door het stuiteren van de kar.

Tandenpoetsen wil redelijk, krijg er nu al een beetje een tandenborstel tussen. Voorderest veel spoelen.
Elastiekjes heb ik er ook inzitten. Tape heb ik er helemaal niet omgehad.

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 21:59

Poeltje schreef:
Mijn kaakchirurg was absoluut niet knap, dus hoe ik erbij kwam.. geen idee. :D

Eigenlijk eet ik al best wel weer wat. Brood zonder korst, soep, slaatje, yoghurt.
Had gisteren mijn zwaarste dag, vandaag valt het wel mee. Ben heel erg groen en geel, maar verder gaat het wel. Heb a.s. woensdag een onderlinge wedstrijd, maar ik weet nog niet of ik wel ga starten.
Ondanks dat ik men vond de kaakchirurg het nog niet zo'n goed plan door het stuiteren van de kar.

Tandenpoetsen wil redelijk, krijg er nu al een beetje een tandenborstel tussen. Voorderest veel spoelen.
Elastiekjes heb ik er ook inzitten. Tape heb ik er helemaal niet omgehad.

Waar ben jij geopereerd dan?

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:00

Oke, mijn wedstrijd kunnen afzeggen van werkgever. Phoee dat viel nog mee... ze zeiden , dan verzet je het toch gewoon ? maar nee hoor !. we hebben gebeld naar kaakchirurg en we krijgen de assistente aan de telefoon die zei al vast 2-3weken naar operatie niet paardrijden ! dusja.. verder nog iemand die na zijn operatie weer paardrijd?

Fry

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-12 22:16

Zoiets heb ik ook... ik kijk even mee :)

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 10:28

Samaritan schreef:
Waar ben jij geopereerd dan?

In Drachten.

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-12 13:22

FIjn Poeltje dat alles achter de rug is voor je!

Bij mij gaat het ook wel redelijk..heb nog wel last van de hechtingen in mijn bovenlip en heb de zijkanten van mijn gehemelte kapot maar dat was allemaal normaal volgens de kaakchirurg. Eten gaat nog moeizaam maar dat komt ook omdat mijn gehemelte kapot is en het eten daar dan langs schuurt en dat is best pijnlijk.
Brood kan ik weet eten maar dan wel zonder de korstjes en met iets zachts erop..ook moet ik het brood flink klein snijden want dingen afbijten gaat niet aangezien ik totaal geen gevoel heb ik mijn tandvlees en daardoor ook niet in mijn tanden zeg maar. Het kan nog een jaar duren voordat dat gevoel terug is helaas. Heb van de week een aantal dagen gewoon mijn avond eten in de blender gegooit en dan kan ik het wel eten.

Tja en het aandraaien gaat wel..het is een naar gevoel maar nog niet echt pijnlijk het enige wat je voelt is een enorme druk en na afloop brand je mond een tijdje maar dat zakt ook wel snel af..De afgelopen twee dagen voel ik bij de tweede slag wel een stekende pijn maar dat zakt ook weg. Ik hoef per dag gelukkig maar 1 kleurtje te draaien en mag als het lukt ook 2 kleurtjes draaien maar dit heb ik nog niet gedaan.
Elke dag zie je het verschil heel goed na het aandraaien en de spleet word al snel groter, volgende week donderdag heb ik een afspraak bij de ortho en die zal bepalen of ik genoeg heb aangedraait of niet daarna moet ik de schroef bij de kaakchriurg vast laten zetten en blijft de schroef en sowieso nog 3 tot 4 maanden inzitten en misschien wel langer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 15:54

Ik ben gisteren ook onder het mes gegaan... Moest me om 8u melden, dus ik dacht mooi! Lekker op tijd, ben ik tenminste nog niet zo slap van niet eten enzo, zoals vorige keer.

Mooi niet dus, was ik pas om half 3 aan de beurt :( Ja de dokter scheen alles omgegooid te hebben. Lig je daar dan uren te wachten, op een gegeven moment maar eens gaan vragen (om 12u ofzo) of ik nog eens aan de beurt zou komen.

Na de operatie voelde ik me echt niet lekker, en op een gegeven moment gooit de zuster het bed plat. Waarop ik overeind schoot om lekker ff over te geven. Fijn, bedankt! Zooi bloed in mn maag schijnbaar. Nog een paar keer overgeven, duizelig, niet reageren enz enz. De verpleegsters wilden me eigenlijk snachts daar houden. Ja mooi niet dus }:0 Ik ga naar huis! Gelukkig heb ik een heel koelbloedig vriendje want ook in de auto ging het mis... Snachts ook nog een paar keer, dus alles is nu eruit gegooid en kon pas rond 3u vanmiddag wat eten.

Ben een mooie hamster... Nou maar hopen dat het snel wegtrekt want hopelijk heb ik volgende week dinsdag alweer een sollicitatiegesprek :')

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:00

Zelfde dag naar huis? Welk ziekenhuis ben je geopereerd? Mijn kaakchirurg vindt de operatie redelijk heftig om gelijk dezelfde dag weer naar huis te gaan. Klinkt niet fijn. Bij mij is het inmiddels meer dan een week geleden, maar mijn wangen zijn nog steeds wel wat dik. En ben nog steeds mooi geel.

Vrijdag moet ik op controle en daar ben ik eerlijk gezegd wel aantoe. Mijn boventanden vallen nu alweer een stukje over mijn ondergebit. Dus hoop dat dat rechtgetrokken wordt met mijn beugeltje.
Verder is mijn kaak nog heel erg zoekende, gelukkig heb ik elastiekjes in.

Vind het trouwens ontzettend slecht dat je zolang hebt moeten wachten.. Echt niet netjes.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 16:52

In Genk, Belgie. Maar was niet de onderkaak operatie, maar verbreding bovenkaak. Als de onderkaak aan de beurt is moet ik wel een nacht blijven.

Ik moet vrijdag ook op controle en dan gaan ze gelijk 1e keer aandraaien. Brrr

Nee dat vond ik ook niet! Ga ik vrijdag ook zeker iets van zeggen, want deels daardoor ben ik denk ik zo ziek geworden. Totaal geen energie meer.

Zal vast wel rechtgetrokken worden :)

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 17:45

Klinkt niet echt fijn Prairy!

Verder veel last ervan of valt het wel mee? En eten enzo?

Ik moet donderdag weer terug naar de ortho en dan hoor ik hoelang ik nog moet draaien..zit nu op een halve cm!
Maar tot nu toe ook nog geen pijn gehad met draaien alleen een vervelend drukkend gevoel..Eten kan ik nu ook wat minder omdat er steeds meer spanning op de kiezen enzo staat. Brood gaat zoder korstjes en ik probeer van alles gewoon uit, maar je merkt wel dat dingen die zacht lijken toch te hard zijn om te eten.

(tussendoor is alles weer een keer aangedraaid en dit keer hoorde ik de boel kraken := )

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 19:04

In Zwolle mag je ook dezelfde dag naar huis, mits je 's ochtends vroeg geopereerd bent, want bij mij niet het geval was. Vandaag is het twee weken geleden en het gaat erg goed. Resultaat is erg mooi, ben sinds gisteren weer aan het werk. Voel me echt prima. Succes Prairy! Zowel met je herstel als met je sollicitatiegesprek. Ik was een week na de OK ook nog kanariegeel, hoop dat dit voor jou anders zal zijn!