[Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Re: [Centraal] Voor alle vragen over anticonceptie, deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:02

Waarom vraag je dat dan niet meteen aan je dokter?

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 15:06

Dapy schreef:
Ik zal het wel merken, anders stop ik gewoon hoor.

Daar wordt je pas dik van Clown

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 19:25

haha, wel heel plaatselijk

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 21:14

Hallo ik heb een vraagje al zie ik dit topic al te laat.
Ik moest niet afgelopen zaterdag maar die zaterdag ervoor beginnen met de eerste pil van de strip.
Deze ben ik vergeten...de 1ste van de eerste week.. neem normaal rond 22uur a 23uur me pil in, maar heb deze dit maal de volgende zondag rond 15uur ingenomen en vanaf die zondag avond gewoon alles netjes op tijd. Nou hebben we die zaterdag en zondag wel gevrijd.
Maar heb verder nergens last van.. is het slim om pil maandje door te slikken of jist niet zodat ik kan afwachten dat ik ongesteld word.
Hoop nu niet allerlei verwijten en eigen schuld te horen krijg maar advies.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:15

Nuage schreef:
Marly_ schreef:
Klopt, ik ken ook een hoop mensen die 3x doorslikken, dan een keer ongesteld worden en dan weer doorslikken.

Nog even een vraagje: Ik heb dus de morning after pil geslikt, dit is nou ongeveer 3 weken geleden (in mijn eerste week van de strip) ik ben nu ongesteld geworden, heb in die weken daarna geen seks meer gehad, ik wou eerst ongesteld worden zodat ik zeker wist dat het goed zat. Nou het zit dus goed, ik ben zo ongesteld als ik maar zijn kan, maar nu is dus mijn vraag:
Moet ik de pil doorslikken een weekje zodat ik zeker weet dat hij veilig is of is hij al meteen veilig?
Ik heb de pil gewoon de weken na de map goed geslikt, heb alleen niet op diarree-tijden gelet (heb dus wel last gehad, maar weet niet meer of dat 3-4 uur daarna was)

Zal ik nou dan maar voor de zekerheid een weekje doorslikken + voorbehoedsmiddel gebruiken of is hij zoiezo gewoon veilig?

De pil is sowieso veilig. Een weekje doorslikken hoeft niet, mag wel.

Oke dankje, maar dan zit ik toch te bedenken:
En als ik nou toch eens binnen 3-4 uur van het slikken diarree heb gehad (volgens mij niet), maar als het nou tóch zo is, zou ik dan nog steeds veilig zijn? Tong uitsteken

(sorry onzekere ik Schijnheilig )

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-08 22:18

MeggieMea schreef:
Hallo ik heb een vraagje al zie ik dit topic al te laat.
Ik moest niet afgelopen zaterdag maar die zaterdag ervoor beginnen met de eerste pil van de strip.
Deze ben ik vergeten...de 1ste van de eerste week.. neem normaal rond 22uur a 23uur me pil in, maar heb deze dit maal de volgende zondag rond 15uur ingenomen en vanaf die zondag avond gewoon alles netjes op tijd. Nou hebben we die zaterdag en zondag wel gevrijd.
Maar heb verder nergens last van.. is het slim om pil maandje door te slikken of jist niet zodat ik kan afwachten dat ik ongesteld word.
Hoop nu niet allerlei verwijten en eigen schuld te horen krijg maar advies.

Ik snap de tijden eventjes niet:
Je moest beginnen op zaterdag, maar bent toen begonnen op zondag om 3u? En eigelijk moest je die zaterdag om 22-23 uur slikken?
Zo begrijp ik het tenminste.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 01:30

@ MeggieMea: je hebt de pil die je bent vergeten nog op tijd geslikt (binnen 24 uur) dus je hoeft je geen zorgen te maken.

@Marly_: Relax Haha! Je hoeft je echt geen zorgen te maken. Ook al had je wel diarree gehad binnen 3 uur (wat niet zo is) én had daardoor de pil van die dag niet gewerkt dan nóg hoef je je geen zorgen te maken. Wel een tip voor als je je zoveel zorgen maakt: neem je pil voordat je gaat slapen. Tegen de tijd dat je wakker wordt en naar de wc gaat zijn er al uren voorbij. En nog een tip: relax Haha!

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 12:34

Nou hier dan nog wat vraagjes (ondanks dat ik de pil slik, ben ik toch altijd bang om zwanger te worden..lekker vermoeiend):
Na een stopweek kun je toch gewoon de tijd veranderen waarop je de pil slikt?
Ik heb 1 strip geslikt en twee weken van de 2e strip, normaal stop ik op dinsdag, maar ben nu op zondag gestopt omdat het handiger is. Dat kan toch ook gewoon?
Nu krijg ik dus de kriebels omdat ik nog niet ongesteld ben geworden (alhoewel dat wel vaker even duurt) vandaar de vragen, ik heb wel altijd de pil optijd geslikt.
O en een laatste, ik weet dat je de pil te laat mag slikken, maar wat als je hem een uurtje vroeger neemt dan normaal?
Bedankt Haha!

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 13:42

O even een toevoeging, ik heb dus anderhalve strip ongeveer doorgeslikt, zaterdagnacht nog seks gehad en daarvoor nog de pil genomen om 23.00. Zondag heb ik geen pil geslikt omdat je naar mijn weten als je doorslikt zelf kan bepalen wanneer je stopt.
(Gosh om de een of andere reden begin ik em te knijpen..)

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 14:46

RoseK schreef:
O even een toevoeging, ik heb dus anderhalve strip ongeveer doorgeslikt, zaterdagnacht nog seks gehad en daarvoor nog de pil genomen om 23.00. Zondag heb ik geen pil geslikt omdat je naar mijn weten als je doorslikt zelf kan bepalen wanneer je stopt.
(Gosh om de een of andere reden begin ik em te knijpen..)

Maak je geen zorgen! De weken die je na je eerste strip slikt (dus zonder stopweek!) telt je lichaam allemaal als 3e week. Dus je kan inderdaad gewoon stoppen wanneer je wilt.

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:20

Maar op mijn beschrijvinhg van de pil stond namelijk echt dat het binnen 12uur moest.. en dat zou het dus niet zijn, dan had ik het zondag voor 11uur in de ochtend in moeten nemen.
Maar begrijp hieruit dat je dus geen 12uur maar 24uur binnen de tijd moet zitten?
Bedankt!

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 17:54

Bedankt voor je antwoord Lachen
Maar hoe kan het dan dat ik nog niet ongesteld ben? Heb zaterdag 23.00 de laatste pil genomen.
En kan je dus na de stopweek de tijd veranderen waarop je de pil slikt?

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-08 23:03

Nuage schreef:
@Marly_: Relax Haha! Je hoeft je echt geen zorgen te maken. Ook al had je wel diarree gehad binnen 3 uur (wat niet zo is) én had daardoor de pil van die dag niet gewerkt dan nóg hoef je je geen zorgen te maken. Wel een tip voor als je je zoveel zorgen maakt: neem je pil voordat je gaat slapen. Tegen de tijd dat je wakker wordt en naar de wc gaat zijn er al uren voorbij. En nog een tip: relax Haha!

Hahaha en het ergste is nog: ik neem de pil ook voordat ik ga slapen. Haha! En ik zal in het vervolg relaxen haha bedankt!

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-08 19:34

@ MeggieMae:

Hier in het topic staan ergens wat nieuwe regels voor pilgebruik. Volgens die regels zit je helemaal veilig en is er geen probleem. Volgende de oude regels had je de morning after pil moeten innemen (geloof dat dat binnen 72 uur na onveilig vrijen is).

Ik zou persoonlijk het zekere voor het onzekere nemen, alles beter dan kind/abortus, maar dat moet ieder voor zich bepalen Lachen

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-08 18:04

Ja het was ook maar ongeveer 4uur later dan 12uur wat op mijn gebruiksaanwijzing stond, maar wist niet hoe zeer die 4 uur invloed hadden..
Maar goed als het 24 uur was geweest had ik ook zeker wel een MAP gehaald maar het was 16uur later dus dacht dat het nog wel kon.
En toen kwam ik dit topic tegen en dacht vraag het gewoon even na voor zekerheid.

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 13:54

hallo mensen,
ik heb 5 weken geleden mn eerste prikpil gekregen, depo provera 150 ml. (ik ben 17 trouwens).
heb nu sinds een maand een heel machteloos gevoel, heb een vriendje en ik ben heel bang om hem kwijt te raken, krijg chagrijnigheids-aanvallen tegen hem en kan alleen nog maar zijn negatieve dingen zien. Ik ben heel snel geirrirteerd de laatste tijd en kan me doodergeren aan bepaalde mensen of dingen en reageer me dan ook gelijk af op hun. 's avonds kan ik niet goed slapen en 's ochtends word ik altijd tussen 8 en 10 wakker als ik kan uitslapen, al ben ik uitgeweest tot 5 uur 's ochtends. ik voel me steeds heel schuldig tegenover mijn vriendje dat ik zo chagrijnig doe en barst dan in huilen uit. als ik daar over nadenk, bijvoorbeeld als ik 's avonds wakker lig voel ik me zo machteloos en hulpeloos, bang om hem te verliezen en bang om weer chagrijnig te worden.

nou krijgt 10% (dacht ik) van de mensen depressies van depo provera, en ik heb een paar kenmerken opgezocht daarvan:

sombere stemming, voelt zich waardeloos, schuldgevoelens, vrees, bezorgdheid en hulpeloosheid, moeite met inslapen en met doorslapen.

het is zeker verstandig om te stoppen met deze pil en een andere anti-conceptie te zoeken? of wen je aan deze injecties en gaat de depressie over?
ik koos voor de prikpil en niet de gewone omdat ik chaotisch ben, maar daar kan ik wel aan wennen als het moet. na 6 weken moest ik mn tweede injectie halen dat is maandag over een week. zal ik gewoon de huisarts bellen en raad vragen? of zijn er hier mensen met dezelfde ervaring en weten die raad?
dankjewel Bloos

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 14:26

10% die depressie krijgt lijkt me sterk? Maar ik zou zeker een gesprekje doen met je HA als je je zo vreselijk voelt....

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 14:52

Zeer vaak (> 10%): vochtretentie, hoofdpijn, nervositeit, buikpijn, asthenie, onregelmatig menstrueel bloedverlies (bloedingen of amenorroe of beide), gewichtsverandering. Vaak (1-10%): depressie, slapeloosheid, verminderde libido of anorgasmie. Duizeligheid. Misselijkheid, opgeblazen gevoel.

1 tot 10 procent.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:03

Boem das veel... Tot 1 op 10 die een echte depressie krijgt? Begrijp niet hoe ze het nog voorschrijven dan...

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:53

Omdat er 9 op de 10 zijn die nergens last van hebben. Vind 't niet zo gek dat ze het dan voorschrijven hoor. Een vriendin van me kon bv. ook niet tegen de pil, die werd er ook erg depressief van. Die heeft nu de implanon, en daar heeft ze geen last van. Misschien ook een ideetje?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 15:56

ik vind bij een menselijk geneesmiddel een ratio van 1 op 10 voor depressie (en dan heb ik het wel over klinische depressie) ronduit niet kunnen...

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:19

1-10% is wat anders dan 1 op de 10.

Hermelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 16:33

't Is dan wel geen klinische depressie voorzover ik weet, maar een depressie veroorzaakt door een middel. Als 't goed is verdwijnen de symptomen dan ook als 't gebruik stopt. Tsja, ik vind 't wel kunnen. Als 90-99% van de mensen die het gebruikt er wél goed door geholpen wordt, die anderszins niet of minder goed geholpen zou kunnen worden...

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:18

10% is wel 1 op 10 natuurlijk Knipoog Ze geven een foutmarge van 10% op hun eigen schatting: in het beste geval 1 op 100 in het slechtste 1 op 10 en dat is veel...

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-08 18:36

Ik heb de ballen verstand van het correcte gebruik van de pil, maar het enige wat ik weet is dat ik hem ongeveer rond dezelfde tijd moet nemen [bij mij variërend van 09:00 uur - 13:00 uur] en als ik hem vergeten heb hem binnen twaalf uur moet slikken [vanaf het laatste tijdstip bij inname] gerekend. Tot nu toe gaat het goed. Clown

Ik snap alleen niet waarom ik doorslikken niet verdraag. Ik word er een soort ziek van en krijg gewoon wekenlang bloedingen tussendoor. Bekend verhaal?