fibromyalgie..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

zobras

Re: fibromyalgie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:31

Even een vraag voor de dames, hoe is jullie menstruatie??

En toch graag mijn vraag over jullie eventuele diarree beantwoorden, dat zegt mij namelijk wel vrij veel.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:19

hier dan ook mijn lijst(je):
-altijd moe
-altijd pijn overal, vooral in nek, schouders en rug
-schouders, nek en 'niergordel'(in ieder geval lijkt er een soort band van links naar rechts onder de ribben te lopen) zeker elke dag wel in brand
-regelmatig ontstekingen in schouder, knie, pols
-slecht slapen ( moeilijk in slaap komen, tussendoor veel wakker)
-hoge spierspanning
-altijd stijf(vooral in de ochtend)
-vanuit de nekpijn, hoofdpijn als gevolg(drukkende,klemmende pijn...spanning slaat ook direct in mijn nek en hoofd)
-prikkelbare darmen, die op heel veel dingen reageren(steken, opgeblazen gevoel, lucht, klemmende pijn, diarree)
-altijd verkouden
-knakkende gewrichten overal
-vastslaande gewrichten (kaak bv)
-extreem flexibel, vooral wanneer ik sta...knieeen naar achteren gedrukt
-met koud en vochtig weer duidelijk toename in de klachten
-vaak koude voeten, die moeilijk warm worden
-gevoel dat gewrichten dik en warm zijn, in combinatie met pijnlijke steken
-einde van de dag vaak koude handen/voeten/neus...gloeiend gezicht

-ik slik de pil en regel de menstruatie zelf dus... wel altijd heftig.
-verder nog allergisch voor huisstofmijt, honden en katten...verder heftige reacties op gestoken worden door insecten

ik eet en drink, op kaas na, geen zuivel, omdat mijn darmen daar gigantisch van streek van raken.
een tijd geen suiker eten en drinken heb ik geprobeerd, maar merkte geen duidelijk verschil.
tegen teveel zetmelen kan ik ook niet (macaroni, spaghetti, aardappelen, pizza etc), net als tegen priklimonade, beiden eet en drink ik ook nauwelijks tot niet meer.
heb sinds een half jaar ongeveer acupunctuur en merk daar wel van dat mijn darmen veel meer tot rust gekomen zijn en meer kunnen hebben, kunst is nu niet te veel te willen ( niet tóch een glas sinas of niet tóch een bord pasta)
nog een vraagje voor jullie.... in mijn omgeving merk ik dat de meeste mensen met fibromyalgie moeders hebben die rookten tijdens de zwangerschap... ben heel benieuwd of dat bij jullie ook toevallig het geval is

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:33

Ik heb overigens ook een instabiele schouder (maar had dat al gezegd volgens mij). Deze subluxeert vaak. Verder zijn mijn enkels ook wat instabiel, als ik op verkeerde schoenen loop kan ik enorme last van mijn enkels krijgen, omdat mijn voeten dan heel erg naar binnen zakken zeg maar. Verder ben ik niet hypermobiel volgens de dokter! Dus ook misschien belangrijk en opvallend!

Verder is het misschien ook goed om te weten dat mijn ma niet gerookt heeft, maar ben ik wel allergies geweest voor babymelk uit de winkel! Ik heb erg lang overgegeven en was erg mager toen ik baby was! Mijn ouders zijn toen overgegaan op soya en toen was het goed. Momenteel drink ik nooit melk eigenlijk, maar heb er ook nooit mere last van gehad.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 20:33

Eleonoor schreef:

En toch graag mijn vraag over jullie eventuele diarree beantwoorden, dat zegt mij namelijk wel vrij veel.

Normaal, maar ben aan de pil. Bloed eigenlijk nauwelijks.

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 21:07

Mijn menstruaties zijn enorm hevig. Ondanks het gebruik van de pil, vloei ik 5 dagen erg veel met grote stolsels

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 22:10

@eleonoor:
Geen diarree, anders stond dat er wel bij;-)

Af en toe, maar dat had ik al eerder vernoemd een onrustige darm. Wat ik niet had gezegd was dat dit vooral bestaat uit een opgeblazen gevoel en /of gevoel alsof er veel te veel lucht in mijn darmen rondrommeld. De Yakult helpt wel heb ik het idee.

Wat de hoogfpijn betreft, hoe dat voelt heb ik al vernoemd. Waar het zit is verschillend. Laatste tijd vaak linksboven in/ op mijn hoofd. Beetje moeilijk te omschrijven, maar zit, heb ik het idee meer links (vanuit mezelf gezien) dan rechts.

Als ik echter last heb van mijn rechtschouder en aangrenzend nek, dan straalt dit juist uit naar de rechterkant van mijn hoofd.

Komt de hoofdpijn meer algemeen van de spanning, dus bijvoorbeeld in drukke stressvolle periodes dan is de eerste situatie het geval. Komt de hoofdpijn meer door de uitstralende pijn vanuit mijn rechtschouder / nek, dan de tweede situatie.

Menstruaties zijn overigens normaal. Ben wel aan de pil en slik deze ook regelmatig door. Dat bevalt me prima, maar meer voor mijn eigen gemak dan dat ik anders hevige pijn heb daardoor. Soms de eerste dag, twee dagen wat krampen in mijn onderbuik, verder niets.

Hoop dat het zo duidelijk genoeg omschreven is.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 08:48

Eleonoor schreef:

Mijn menstruatie is ook normaal, maar ben wel aan de pil.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 10:38

whoehoe!!! het mentuig is binnen!! straks naar stal toe om te passen!!!!! Hyper!
Hopelijk kan ik dan weer echt bezig met paardje..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:08

Latruda schreef:
whoehoe!!! het mentuig is binnen!! straks naar stal toe om te passen!!!!! Hyper!
Hopelijk kan ik dan weer echt bezig met paardje..

Wat gaaf Haha! Zou echt super zijn Haha!

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:11

even m'n irritaties kwijt Nagelbijten / Gniffelen

Net weer wezen fysiofitnessen. Had de hele week al veel last dat alles zeer deed en het bewegen gewoon in slow motion plaats vond Nagelbijten / Gniffelen

Dus dat even gemeld en toen maar begonnen. Echt zeker in het begin ging het gewoon écht niet. Daarna wel wat beter maar niet zoals het hoort .

M'n fysio vind het dus ook écht niet normaal. Hij kan wel snappen dat je hypermobiel bent het allemaal wat losjes zit en wat moeizaam gaat maar zo extreem heeft hij het (volgens mij) nog niet meegemaakt.

Hij had ook nog gevraagt of er testen waren gedaan. Naja nee zowel m'n dokter als reumatoloog hebben alleen wat aan m'n armpjes en beentjes bewogen en bloed is onderzocht maar meer dus niet.
Dus ben benieuwd ga zaterdag even vragen of ik dat alsnog kan laten doen. Want dit is gewoon verschrikkelijk Nagelbijten / Gniffelen

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 11:18

Ach gut

Safrane

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 12:49

Ooo klachten opsommen!!!

- Hoofdpijn, soms migraines
- Spierpijn, plaats is telkens verschillend
- Pijnlijke gewrichten, voornamelijk enkels en handen/polsen
- Slecht slapen, veelvuldig wakker worden
- Concentratieproblemen
- Verslechterd korte termijn geheugen
- Koud (vooral koude handen/voeten)
- Last van rug & nek
- Krampen in darmen
- Pijnlijke menstruatie
- Depressiviteit
- Last van kortademigheid/duizeligheid bij zware inspanning (paardrijden)

Tja, dat zal het zo'n beetje zijn..

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:34

Eleonoor schreef:

Wil je het ook van mij weten? Ben namelijk hypermobiel en fybro is niet vastgestelt...

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:45

Ik heb trouwens ook last van kortademigheid, tjonge hoe meer jullie opschrijven hoe meer er nog bij mij naar boven komt. Clown
Ik heb ook het idee dat ik maar geen conditie opbouw. Nu leg ik me erbij neer dat ik geen uren kan doorbrengen in de sportschool, maar vroegah niet.

Ik heb erg last van mn menstruatie, slik wel de pil. De ene x is het heel hevig, dan weer heel weinig. Geen pijl op te trekken dus.

Ook last van mn darmen, kan niet zeggen elke dag diarree, maar toch wel met regelmaat.

Koud (vooral koude handen/voeten)

Mij viel op dat jullie eigenlijk ook allemaal wel spreken over pijnlijke polsen,handen en voeten, terwijl je dat amper op fibromyaglie site's terug kan vinden en dat er gesproken wordt op vaak pijnlijke plekken in rug/schouderbladen/ heupen ed.

Mijn ouders hebben geloof ik ook niet gerookt, maar dat zal ik eens na moeten vragen.
Ik had wel last als baby zijnde van krampen, huilde ook heel erg veel.

Ook allergisch voor huisstofmijt.

Hoofdpijn is ook verschillend, heeft ook wel met de menstruatie te maken.
Maar als ik pijn heb van mn nek, dan is mn hoofdpijn ook weer anders, dan als dat door stress is bijvoorbeeld.
Het is altijd wel zware hoofdpijn.

Zo, dat was mijn aanvulling weer. Haha!

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:50

@ Eleonoor :
Misschien kan je een enquette maken ofzo, die iedereen in kan vullen, zodat je een goed beeld krijgt.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 13:55

liesje23 schreef:
Ik had wel last als baby zijnde van krampen, huilde ook heel erg veel.

Nou al twee dus dan, die in de babytijd al gevoelige darmen (buik) hadden. Misschien nog meer mensen????

Ik ben volgens de elektroaccupunturist ook allergisch voor histamine! Had toen ik die candida had wel erg last van. Ik kon bijvoorbeeld helemaal geen varkensvlees eten etc. Nu gaat dta beter, maar mijn darmen reageren er nog steeds op doormiddel van opblazenw, winderigheid en obstipatie. Verder heb ik ook hooikoorts en als het goed is heeft dat ook te maken met histamine.
Laatst bijgewerkt door PolosportJ op 26-09-07 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 14:31

That's me, als je aangeeft welke diagnose de HA wel heeft gegeven mag jij gewoon je klachten hier neerzetten.

Polosportj, ben van plan een overzicht te maken van de genoemde klachten en dan in een tabel neer te zetten wie welke klachten heeft opgenoemd. Om zo te kijken welke overeenkomsten er zijn. Moet alleen nog tijd vinden om die overzicht te maken.
Zal dan ook mijn literatuur erop na slaan wat precies gezegd wordt van Fybromyalgie. Dat zal ik dan hier neerzetten voor jullie.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 15:28

@eleonoor, ben erg benieuwd, dus als je meer weet, kom maar op!

Overigens heeft mijn moeder wel gerookt toen ze zwanger was. Ben half thuis (bleef steken) half in het ziekenhuis geboren. In ziekenhuis mocht ze niet roken. Toen ze eenmaal weer thuis was heeft ze nog 1 keer 1 sigarette gerookt en is daarna definitef gestopt. Mijn vader rookt nog steeds, toen ook al.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-07 19:15

Kortademigheid heb ik inderdaad ook! Maar wijdt dat altijd aan mijn overgewicht, dus geen idee wara het van komt.

Ik was een normale, juist stille baby, geen huilbaby of kramperige baby. Mijn moeder heeft wel gerookt en ik ben allergoes voor huisstofmijt, stro, hooi, katten, dons zaagsel.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 00:48

Heb vanavond geen tijd gehad, hoop dit nog de komende dagen te krijgen om de lijst te maken. Die stuur ik trouwens liever op via e-mail, want ik wilde hem in excell maken. Pas als ik die lijst klaar heb wil ik gaan reageren met wat meer uitleg over hoe de chinese geneeskunde daar naar kijkt.

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 08:38

Heel fijn Eleonoor!

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 10:00

ik ben benieuwd eleonoor! sta daar absoluut voor open. acupunctuur bv heeft nu al meer voor mij gedaan dan vanaf mn 12e (ondertussen al 11 jaar) met tussenposes fysiotherapie

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:04

Mensen wat heb ik het koud. Ik heb toch maar verwarming aangezet. Is overigens pas eerste keer dit jaar, dus valt nog mee misschien. Tot nu toe deed ik steeds extra kleding aan, heerlijke warme wegduiktrui ofzo;-)

Vanmorgen lekker wezen zwemmen op het roessingh....
Heerlijk warm water, fijn relaxen en met maar 3 mensen in zwembad. Super!
Voelde me helemaal niet lekker, maar deed me toch even goed.
Vriendlief is namelijk dit weekend naar zijn ouders geweest. Zowel zijn zusje als zijn vader waren niet helemaal lekker, verkouden, keelpijn, spierpijn, etc, griepverschijnselen dus. Tsja, wat denk je, vriendlief had het maandagavond ook te pakken en ik nu dus ook. Vooral ontzetend vol gevoel in mijn hoofd, verkouden en enorme keelpijn. Vermoed dus dat ik weer eens richting keelontsteking ga. Meestal als ik aangestoken wordt met dit soort symptomen dan gaat het richting "vol" hoofd (alle holtes verstopt), keelpijn en spierpijn......blegh, voelt helemaal niet lekker. Ga straks op werk vragen of ik komende twee dagen even uren mag terugschroeven. Want tsja, als dit nu doorslaat zoals het wel eens doet bij me, dan heb ik over 2 dagen geen stem meer. Dat gebeurd bij mij nogal eens met dit soort symptomen en tsja, aangezien je veel telefoonwerk doet is dat niet zo handig.....

Ach gewoon even rustig aandoen. Heb daardoor trouwens ook al nu de derde dag niet gereden. Is niet zo'n fijn weer, nat en koud en vochtig, dat bevorderd het ook zeker niet.

Heb vorig jaar griepprik gehad, maar blijf er vatbaar voor. Wel minder dan zonder prik, maar goed, of dat ook een symtoom is???

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:33

hey mensjes Lachen
ik heb een vraagje
wat voor pijnstilling gebruiken jullie
gebruik nu als t erg is Ibuprofen 400mg
maar of dat nou echt goed helpt Scheve mond
probeer het meestal op te lossen met warmte, maar soms hou ik het echt niet meer uit Scheve mond

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-07 11:39

Zo, ik laat mijn neus ook weer eens zien hier Clown

@MissToseland, ik heb meloxicam 15, die gebruik ik op de dagen dat ik moet werken anders is het niet te doen maar nu het gure weer er weer aankomt heb ik er ibuprofen600 bij gekregen, die mag ik niet samen gebruiken (weet eigenlijk niet waarom niet maar dat zal niet goed sporen samen) maar van de ibuprofen mag ik meer op een dag gebruiken dus ik ga het een tijdje met die alleen proberen.
Ik het overigens de bruispoeder versie, ik zou eigenlijk ibuprofen 800 krijgen maar die zijn er niet in poeder en dat zijn van die megabommen, daar stik ik dus in en zetpillen verdraag ik ook niet dus vandaar de poeders maar die zijn er weer alleen in 600mg Clown

Ik wil ook wel een lijstje klachten zetten maar ik heb er nog even het fut niet voor.
Ga zo eerst naar de apotheek een nieuwe voorraad ibuprofen halen, misschien dat ik daarna wat beter kan typen dan ga ik het nog eens proberen Knipoog