Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

charrr91

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 19:57

Hier is het lichamelijk echt zwaar prut..
Mijn rug zit me aan alle kanten dwars, en niks helpt meer. Ik heb nu weer een half jaar fysio maar dit helpt ook niet. Geen enkele pijnstiller, gewoon niks. Krijg lichamelijk steeds meer klachten. Mijn heupen, polsen en vingers krijgen nu ook klachten, dit heb ik nooit eerder gehad. Ik werk een dag minder nu en merk dat mijn lichaam dit echt nodig heeft. 5 dagen werken gaat hem niet meer worden. Zo frustrerend want ik ben pas 33 en mijn hoofd wil zo graag, alleen mijn lichaam ligt zo dwars..

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-25 20:37

Wat zuur Char, het is nog knap dat je zoveel werkt. Goed voor jezelf zorgen is ook belangrijk he :(:)

Ik had vandaag een beetje een béh-dag. Tranen met tuiten gehuild bij het zien bij de aflevering van het afscheid van Eva van Over mijn lijk. Maar anders dan normaal kon ik daarna wel gewoon nog actief zijn. Even bij de paarden geweest enzo, dus lekker bezig geweest.
Ik heb dus allerlei taken op me genomen en ik ben zo blij dat ik lekker bezig ben. Heerlijk om met mijn brein weer aan het werk te zijn.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 22:12

Wat rot Char, je bent nog zo jong.

Hier gaat het ook niet tof. Mijn rug doet veel pijn en mijn schouder schiet ook niet op ondanks al maanden 2 keer per week kine. Ik heb nu zelfs hulp nodig om achterop de menwagen te komen.

Ik ben aan het sparen voor een tweedehands doorloopwagen maar de auto heeft roet in het eten gegooid. De ene reparatie na de andere. Weet je dat van te voren dan koop je een andere maar nu heeft hij al zoveel gekost dat het zonde zou zijn van al die reeds gedane reparaties. Daar had ik een nieuwe doorloopwagen voor kunnen kopen maar ik heb echt een auto met automaat nodig.

Mijn onderbeen werkt ook niet meer mee. Die doet niet alleen pijn maar vult zich met vocht en verkleurt waardoor het lijkt of de doorstroming niet goed gaat.

Maar goed, ik heb in elk geval gespreksstof voor de psycholoog van het pijncentrum morgen :') Overigens is dat nu niet bepaald mijn favoriete bezigheid maar het hoort er bij in het traject van het pijncentrum.

Positief is dat Sjors het tot nu toe super doet en onze jonge hond ook.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-25 23:22

Wat rot Char...sterkte :knuffel:
Weet je of warmte in jouw geval helpend is? ik draag met deze kou ook binnen handschoenen, wanneer ik naar buiten ga trek ik 2 paar over elkaar heen aan :o zodra het vriest draag ik buiten verwarmde handschoenen anders wordt de pijn echt ondraaglijk.

Met mij gaat het eigenlijk al weken niet goed en de laatste dagen zit ik met erg veel pijn in een soort overleef modus. Op mijn vrijwilligerswerk ben ik het gesprek ook aan gegaan, voorlopig kijk ik het nog aan tot de lente. Als mijn pijnklachten dan minderen dan is dat leuk en dan blijf ik doen wat ik doe, en zo niet dan stop ik met vrijwilligerswerk.
En de scootmobiel knoop waar ik al meer als een jaar tegenaan hik is ook doorgehakt, als het wil lukken ga ik eind deze week kijken bij een aanbieder met een showroom die ze ook kan aanpassen naar handicap, + het onderhoud kan doen. Hij zit wat verder weg als de aanbieder van de gemeente, maar deze heeft leukere modellen :+ O:)

Jasmijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 07:38

Percy schreef:
Mijn onderbeen werkt ook niet meer mee. Die doet niet alleen pijn maar vult zich met vocht en verkleurt waardoor het lijkt of de doorstroming niet goed gaat.

Weet je zeker dat het geen trombosebeen is?
Want dan moet je zo snel mogelijk naar de dokter.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:11

Een leuker bericht :)
Vandaag een spontane verandering van plannen... Degene met wie ik mee kon rijden naar de scootmobiel showroom had vanmiddag een afspraak die uit viel, dus we konden vanmiddag al naar de showroom, waar ik ook meteen kon proefrijden. Ze hadden helaas geen modellen staan met pedalen voor mij om te testen, de verkoper had dat zelfs nog nooit gezien en dat moet blijkbaar echt op maat worden gemaakt. Maar goed, de mogelijkheid tot ombouwen is er en ik ga dat laten doen. Het wordt een Nipponia Pride, mijn proefrit erop was 30 meter ofzo want ik kan een gashendel bijna niet bedienen :+ Maar ik kon er wel prima dingen uitproberen zoals er op klimmen, ermee sturen, de wendbaarheid een beetje testen (keren, inparkeren enz), kijken naar de opbergmogelijkheden voor boodschappen enzo en ik ben om, het wordt hem.

Voor wie goed gaat op beeldmateriaal, dit wordt hem, het is de meest hippe scootmobiel die ik heb kunnen vinden, misschien dat meer mensen het leuk vinden om van het bestaan er van te weten. Niet alles voor mensen met een beperking hoeft eruit te zien alsof je hoogbejaard bent... gelukkig.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:38

Dat is een mooi wagentje , Telpeva !

Veel plezier ermee ! ( moet je hem zelf betalen, of krijg je er een tegemoetkoming bij )

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 19:55

Bedankt voor de waarschuwing Jasmijn. Trombose been denk ik zelf niet maar dat been heeft zwaar te lijden gehad door een verbrijzelde open beenbreuk waardoor hij bijna afgezet moesten worden. De laatste tijd begint hij weer meer op te spelen en zondag werd het steeds erger. Donderdag heb ik een afspraak bij de huisarts maar ik denk niet dat er veel aan te doen is. Ik heb veel last van het materiaal maar dat kan er niet uit omdat mijn botten niet sterk genoeg zijn.

Die is gaaf Telpeva, ik denk niet dat ik die van het ziekenfonds ga krijgen. Ben wel nieuwsgierig naar het prijskaartje. Hij lijkt op een gewone scooter. Krijg jij wel een tegemoetkoming? Van een scootmobiel met pedalen had ik ook nog nooit gehoord.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 20:35

Dankje Sterregoud & Percy! Wat ik precies eraan kwijt ga zijn is nog even onbekend, maar ik ga er van uit dat ik in aanmerking kom voor een persoonsgebonden budget vanuit de wmo. Zo'n anderhalf jaar geleden had ik dit al aangevraagd en op basis van mijn gezondheidsklachten ook toegewezen gekregen, echter is het er toen door omstandigheden niet van gekomen (ik werd geopereerd en de aanvraag is verlopen). Ik ga dezelfde aanvraag dus nogmaals indienen en ik hoop dat ze hem weer goedkeuren.

Die scootmobiel kost droog ongeveer 2600 euro, een pgb/wmo onderhoudspakket voor 5 jaar kost ongeveer 3000. De aanpassing om gas te kunnen geven dmv een pedaal kost zo'n 800 euro, de aanpassing om te kunnen remmen met een pedaal 900.

2600 + 3000 + 500 + 900 = totaal 7000 euro.
De wmo vergoed +- 3500 euro, de rest (3500) moet ik dan zelf bijbetalen.

Let wel! Dit zijn 'ongeveer' richtprijzen die ik online heb kunnen vinden, zodra ik hem ga bestellen dan ga ik te horen krijgen wat deze aanbieder precies zal gaan rekenen, want de aanbieder waar ik ben geweest heeft die prijzen niet op de site staan. Dit zijn de prijzen waar ik voor heb gespaard en waar ik nu rekening mee hou.
Het is veel geld als je in de bijstand zit, ik heb gelukkig wat spaargeld + een normale scooter die de verkoop in gaat en hopelijk nog geld opbrengt.

-

Als ik de pgb niet krijg, dan hoef ik ook het onderhoudspakket niet verplicht af te nemen, als dat het geval zal zijn dan koop ik hem volledig van mijn eigen geld maar dan is hij dus ook minder duur in de aanschaf.

charrr91

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-25 21:59

@Telpeva Warmte is idd een must. Draag overal een extra hemdje onder, en ga idd ook met handschoenen naar buiten.
Heb momenteel onwijs last van mijn rug en dat trekt door naar mijn heupen. Heb in al die jaren dat ik deze klachten heb nog nooit zo’n last gehad, en kamp al bijna 20 jaar met gewrichtsklachten. Helaas is er ook weinig tot niks aan te doen, wat alleen maar meer frustreert

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 11:20

charrr91
Wat naar dat het zo enorm pijn doet.
is iets van een verwarmde warmte gordel op accu niks voor je?

Telpeva
Wat een enorm gaaf ding!!!
Wat een prijs zeg, maar ja wat is er niet meer duur.
Maar als je er je vrijheid mee terug krijgt wel waard.

@percy
Balen dat het bij jou ook steeds niet goed gaat zeg.
Is het niet je schouder dan wel je been ;(

Ik heb vorige week echt een goede week voor mijn doen gehad, maar deze week is het weer zwaar prut...
Nou ja, gaat ook wel weer over zullen we maar zeggen

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 13:59

Oh jaa... Echt he, "het gaat wel weer over voordat ik een mannetje word", gebruiken jullie die kreet ook? _O-

Het is inderdaad niet goedkoop. De afgelopen jaren ben ik heel stug wezen sparen omdat ik al de vrees had dat ik een voertuig moest gaan laten ombouwen om weer te kunnen rijden. Dit was een meerjarenplan waar ik al een tijd mee bezig ben

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-25 19:14

Balen dat het nu weer slecht gaat DP.

Die opmerking gebruikte mijn moeder altijd Telpeva :D
Op zich is de aanschafprijs nog wel redelijk, die van mij was niet veel goedkoper, die krengen zijn best duur. Gelukkig heb ik hem gekregen van het ziekenfonds.

Heb je weleens een tens apparaat gebruikt Char? Het is geen wondermiddel maar het geeft voor mijn rug en nek wel wat verlichting. Ik heb alleen wel altijd mijn man nodig om die plakkers op mijn rug te doen.

Voor mijn schouder ga ik nog steeds 2 keer per week naar de kinesist. Gelukkig is het een aardige jongen en hebben we gespreksstof anders zouden het zware halfuurtjes zijn.
Zijn vriendin heeft een paard en hij weet niet veel van paarden dus ben ik hem aan het bijscholen :D

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 16:42

Ik gebruik 'jongetje', maar sinds mijn dochter een poosje heeft getwijfeld over haar gender is dat toch een beetje een beladen zinnetje geworden hier in huis := Nu een paar jaar later komt het weer terug :))

Wat mij de laatste tijd opvalt: als mensen horen wat er allemaal mis is met mij, zeggen ze dat ze dat zo sneu voor me vinden. Ik ervaar dat niet zo, ik ben gewoon zoals ik ben en dat is al zo sinds ik een jaar of 18 was. Of eigenlijk eerder, maar toen begonnen de diagnoses te komen (psoriasis, reuma, aangeboren lekkende hartkleppen). Ik kan eigenlijk niet zo goed om met dat medelijdende. Hoe doen jullie dat?

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-25 16:46

Mm ik heb dat zelf nog niet gehad. Wel dat mensen zeggen dat ze het vervelend voor me vinden of dat ze dat niet van mij verwachten. Misschien kun je benoemen dat je dat vervelend vindt, dat je dat zelf niet zo ziet?

Ik maak juist ook wel eens grappen over mijn situatie, gisteren zei iemand 'ik wil volgende week ook vakantie', toen antwoordde ik 'ik ben afgekeurd, ik heb altijd vakantie' :') Toen keken ze me wel even raar aan haha.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 16:48

Ook dat herken ik wel: 'oh, dat had ik niet van jou verwacht'. Nee, want zo lang het kan, zal ik het niet laten zien. Piepen doe ik wel als ik weer thuis ben. Maar soms komt het in een gesprek naar voren, op moment wat meer omdat er aan mijn hart zal moeten worden ingegrepen, en dan krijg je dus dit.

Edit: Dat benoemen doe ik ook wel hoor, alleen snappen mensen dat dan weer niet :))

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 20:02

Medelijden is niet prettig inderdaad. Daarentegen vind ik medeleven en empathie wel prettig.

Sommige mensen gaan geheel de andere kant op en denken lollig te zijn. Dat ik vaak grappen maak over mijn lichamelijke problemen wil niet zeggen dat ik het waardeer als er flauwe grappen gemaakt worden. Leuke grappen mogen altijd, daar kan ik wel tegen.

Vanmorgen ben ik wakker geworden met een zere nek. Gelukkig had ik een afspraak met de kine en heeft hij de harde spieren wat los gemasseerd.
Op de terugweg door het dorp gingen de scholen net uit en er is een oversteek hulp meneer (hoe heet dat eigenlijk?) die zich altijd "gepast" gekleed. Vandaag was hij in Valentijnstenue met een hoed vol rode hartjes :D Ik moet altijd grinniken als hij zich weer eens heeft uitgedost.

Bij de apotheek bleek mijn ene inhaler opeens niet meer vergoed te worden. Die zitten per 3 in de verpakking en moesten opeens 80 euro kosten terwijl het alternatief nog niet beschikbaar is. Dus ik zei "laat maar dan". En toen kreeg ik het gratis mee omdat ze er toch mee zouden blijven zitten :)

Dat soort dingen maakt mijn dag weer goed.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-25 22:08

Zooo dan, 80 euro is ook niet niks om op zo'n manier achter te komen, wel heel fijn dat je hem mee kreeg!

Medelijden heb ik niet zo veel last van gelukkig, soms wel dat mensen ongevraagd dingen van mij willen overnemen zodat ik mijn handen niet hoef te belasten (kop koffie van a naar b tillen, helpen met jas aantrekken). De bedoeling is lief maar ik voel mij altijd juist een beetje extra zwak erdoor en opgelaten, volgens mij krijg ik op zulke momenten ook een knalrooie kop.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-25 09:49

Gelukkig heb ik in mij omgeving geen mensen die mij zielig vinden. Wel houden mensen er doorgaans rekening mee dat ik niet heel lang kan staan, maar niemand benoemt het dat ik sta te wiebelen, wat ik erg prettig vind.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-25 13:41

Nee hier idd ook niet. Sterker nog, vrienden en kennissen zijn juist blij als ik ergens bij ben.

Psychisch gaat het nog steeds goed, maar lichamelijk blijft het eigenlijk steevast hetzelfde. Ik slaap nog steeds veel en ik heb onwijs veel moeite met opstaan. Als ik dan eenmaal op ben en uit bed dan gaat het wel, maar het blijft de meeste ochtenden een strijd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 19:46

Hier heb ik al een paar mensen gehad die gewoon blunt zeiden: "Goh, dat lijkt me wel pittig voor <naam vriend>." Aaaaah, dat voelt echt vet banketstaaf als ik dat hoor. Dude, zeg dat tegen hem en niet tegen mij... Dan voel ik me helemaal een melaatse. :')

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 22:55

Telpeva schreef:
Medelijden heb ik niet zo veel last van gelukkig, soms wel dat mensen ongevraagd dingen van mij willen overnemen zodat ik mijn handen niet hoef te belasten (kop koffie van a naar b tillen, helpen met jas aantrekken). De bedoeling is lief maar ik voel mij altijd juist een beetje extra zwak erdoor en opgelaten, volgens mij krijg ik op zulke momenten ook een knalrooie kop.

Dit herken ik ook wel ja, met name mijn lieve schoonmoeder doet dat. Echt een schat van een mens maar 'Dat doe ik wel, jij hebt last van je handen' kan ik niet zo goed tegen :')

Gelukkig nog geen opmerkingen tegen mij over mijn man!

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-25 23:17

Dat ken ik ook wel. Super goed bedoeld en vaak welkom maar ook heel vaak niet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:42

Beetje offtopic maar omdat ik het nergens anders op bokt echt lekker kan posten en ik het toch even kwijt wil, mijn aanvraag voor een pgb voor een scootmobiel is nu ingediend, nu ben ik helemaal zenuwachtig :+

Ik hoop vooral dat ik hem in ieder geval rond de zomer al heb zodat ik ermee op pad kan, het is nu zulk lekker weer en ik baal dat ik weer voor de zoveelste keer op stap wil, lekker naar buiten om een eind te rijden, maar niet kan.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-25 13:59

Is toch niet offtopic, tenminste vind ik van niet.
Hoort er ook wel bij.

ik ga voor je duimen dat je die gave scootmobiel kunt krijgen!