Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

lovelys

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 10:31

Tara wat pittig! Ik heb met 18maanden gezegd dat ik hem wel in slaap voed, maar in de nacht niet meer (borsten slapen dan). Dit ging bij ons heel goed. Hij probeert het soms nog wel, maar met knuffelen en op mij liggen is het ook goed.
Op een duur is het een gewoonte en aangezien mijn man en ik graag voor een tweede wilde hebben we afgesproken dat ik de nachtvoedingen stopte.

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 09:43

Wat fijn al die reacties met herkenning en tips!

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:34

Ik kom hier ook graag meelezen! Volgde ook al wel wat Insta-accounts maar heb er nog een paar toegevoegd n.a.v. jullie tips. Borstvoeding loopt hier ook heel goed, verbaas me erover dat ik nu al soms de vraag krijg of ik "nog steeds" borstvoeding geef. Baby is bijna 4 maand en was van plan het nog wel een tijd te blijven doen.

Ben deze week wel weer begonnen met werken en ik vind het kolven wel irritant (nu 3x per werkdag), maar ik probeer het maar te zien als verplichte rustmomentjes in de drukke dag. Hoe gaat dat bij jullie?

lovelys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 19:57

Ik heb ongeveer tot zijn 18e maand gekolfd. Dit werd vanuit werk ook gewoon geaccepteerd,ondanks dat het wel ingewikkeld was met overname van de pauzes. Ik deed het de laatste 3 maand wel maar 1x per dag gekolfd

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:16

Jettie schreef:
Ik kom hier ook graag meelezen! Volgde ook al wel wat Insta-accounts maar heb er nog een paar toegevoegd n.a.v. jullie tips. Borstvoeding loopt hier ook heel goed, verbaas me erover dat ik nu al soms de vraag krijg of ik "nog steeds" borstvoeding geef. Baby is bijna 4 maand en was van plan het nog wel een tijd te blijven doen.

Ben deze week wel weer begonnen met werken en ik vind het kolven wel irritant (nu 3x per werkdag), maar ik probeer het maar te zien als verplichte rustmomentjes in de drukke dag. Hoe gaat dat bij jullie?

Hej, leuk je hier te zien :D

Ik heb de eerste maanden na mijn verlof twee keer per werkdag gekolfd. Ik had dan drie voedingen in de koelkast. Soms redde ze het met twee flesjes en direct live drinken zodra ik thuis was, soms had ze om 16.30 duidelijk trek in een derde fles en dan kolfde ik nog een keer als ik thuis kwam (tussen 17.45/18.30). Vanaf 9.5 maand ben ik terug naar 1x kolven gegaan (tussen de middag) en tijdens de kerstvakantie heb ik besloten om niet meer te kolven op mijn werk. Dat gaat goed, L drinkt op de opvang tussen de middag thee bij haar boterham, of een beetje gewone zuivel. Ze wordt bijna één dus kleine hoeveelheden zuivel kunnen wat dat betreft ook prima. Verder ging kolven beter als ik er lekker voor ging zitten en echt de tijd nam, kop koffie erbij, muziekje aan en vaak keek ik ondertussen iets op Netflix of video’s van L. Oh en ik kolfde in mijn eigen werkkamer, maar ging dan bewust op een andere stoel zitten zodat ik niet achter de pc bleef plakken :+

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:22

Ik heb gekolfd tot een jaar bij beide kinderen. Eerst 4 keer per werkdag, na een half jaar 3 keer. Na 9 maanden twee keer, daarna nog twee maanden in m'n pauze en met een half uur vakantie opnemen per dag. Na 11 maanden alleen nog in de pauze en met een jaar gestopt. Ik vond het bij de oudste te doen, maar bij de jongste had ik een baan waarbij het wat lastiger te combineren was.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 20:27

Ik ben momenteel aan het afbouwen met borstvoeding. Nu nog één voeding per dag en sinds vandaag kolf ik die ipv voeden. Mijn zoontje van 9 maanden heeft er niet meer genoeg aan.
Wat mij hielp voor het kolven is de wetenschap dat je prima borstvoeding en kunstvoeding kan combineren. Ik kolfde 3x voor twee voedingen en de andere voeding kreeg hij dus kunst. Geeft geen problemen en gaf mij wel rust.

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 22:31

Wat bedoel je met 'mijn zoontje heeft er niet meer genoeg aan'?

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 22:38

Ik heb gelukkig altijd genoeg kunnen kolven in twee keer per dag. Onze derde is nu 9 maanden en ik doe nu soms 1 keer en als ik meer flesjes nodig heb 2 keer. Ik begin het ook wel zat te raken, ik ben bij de vorige kindjes gestopt met kolven rond 1 a 1.5 jaar, toen redden ze het overdag zonder. Wel langgevoed allemaal.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 23:57

Tink89 schreef:
Wat bedoel je met 'mijn zoontje heeft er niet meer genoeg aan'?

Huilen na de voeding tot er een fles komt en dan zo nog 100 ml opdrinken.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 00:15

Floko, wat fijn dat jou dit bevalt :) Echter.. “dat je prima bv en kv kunt combineren “, daar wil ik toch op inhaken. Je kunt het prima combineren als je aan het afbouwen bent oid maar het is dus niet zonder gevolgen voor je productie. Deze zakt wel degelijk (en misschien is dat ook wel wat je hebt gemerkt met je zoon, dat hij niet meer verzadigd was). Bij een passende productie is borstvoeding, zeker tot een jaar, nog voldoende. Food (vaste voeding) under one is just for fun; melk blijft de hoofdvoeding :)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:04

Corelli schreef:
Floko, wat fijn dat jou dit bevalt :) Echter.. “dat je prima bv en kv kunt combineren “, daar wil ik toch op inhaken. Je kunt het prima combineren als je aan het afbouwen bent oid maar het is dus niet zonder gevolgen voor je productie. Deze zakt wel degelijk (en misschien is dat ook wel wat je hebt gemerkt met je zoon, dat hij niet meer verzadigd was). Bij een passende productie is borstvoeding, zeker tot een jaar, nog voldoende. Food (vaste voeding) under one is just for fun; melk blijft de hoofdvoeding :)

Just for fun is wat mij betreft wat kort door de bocht. Zie hier: https://familyandconutrition.com/babyfoodforfun/
Je kindje heeft wel degelijk ijzer nodig bijvoorbeeld. Ook de kinderartsen die ik gesproken heb en de lactatiekundige ibclc zeiden: ze moeten wel iets binnen gaan krijgen. Maar melk is idd wel hoofdvoeding.

Verder helemaal eens over je combineren verhaal. Borstvoeding is in de basis vraag en aanbod en zeker als je een compleet voedingsmoment overslaat, gaat je lijf minder melk aanmaken.

Al heb ik altijd moeten bijvoeden wegens stille ondervoeding, ondanks elke 1,5 uur ofzo aanleggen, clusterkolven, extra kolven, en alle andere registers van de lactatiekundige, redden allebei mijn kindjes het niet op alleen bv. Dus die kregen na elke voeding nog 20 ml bij en dat was voldoende. Voedde ik nog steeds elke 2 uur, maar ze groeien nu iig. En ik heb het echt lang geprobeerd, ook met domperidon en fenegriek en alles wat we verder konden bedenken.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:40

Food onder une is mainly for fun. Voor de introductie van allergenen (zoals pinda, noten, ei) maar ook het leren kauwen (gevoelige periode tussen 6-12m) is vaste voeding toch echt wel heel belangrijk naast de melkvoedingen.

Wij zijn vanaf 9m kunstvoeding bij gaan geven. Mijn productie was (en is) stabiel genoeg om af en toe, niet dagelijks, een voeding over te slaan. Zo kon ik makkelijker een keer een avond weg zonder dat ik daarna nog moest kolven. Maar dat waren denk ik max 4 flessen per week. Ik heb altijd een goed afgestemde productie gehad. Ik kolfde precies genoeg (moest wel Boezemvriendjes slikken op werkdagen hoor), maar dus ook geen vriezer vol zakjes borstvoeding die we zouden kunnen geven ipv een fles kv.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 10:45

Mij heeft het mentaal enorm geholpen om flesvoeding erbij te gaan geven. Ik denk dat mensen het niet zo bedoelen, maar als borstvoeding gewoon super moeilijk gaat en je hebt van alles geprobeerd, dan overweeg je toch om te stoppen.

Door erbij te geven heb ik het 3 maanden langer volgehouden, omdat de druk er juist af was bij mij.

Soms helpt het gewoon als iemand zegt dat het oke is om te doen, ookal is het slecht voor je productie :)

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:15

Het moet vooral voor jezelf te doen zijn. Ik geef mijn zoons met alle liefde borstvoeding, ik ben ook wel iemand die daar echt heel veel voor over heeft (gehad). De oudste tot 2 jaar exact gevoed, tot 1,5 nog af en toe gekolfd geloof ik. Op zijn verjaardag gestopt omdat ik toen 20 weken zwanger was van de tweede en enorme nursing agitation had.

Mijn jongste is nu bijna 21 maanden, maar die leeft nog steeds op borstvoeding als hoofdvoeding waardoor ik dus ook nog 1 maar liefst 2 keer per dag moet kolven als hij bij de opvang is. Hij heeft afwijkende groei (percentiel 0,01 := ) en eetproblematiek, als in: hij begint nu pas langzaam wat vaste voeding te eten. Hij werd overigens al onverwacht dysmatuur geboren en er lijkt geen relatie tussen het niet eten en vertraagde groei te zijn, mogelijk wel andersom maar dat is nog niet bekend. Uiteraard mee bij vele artsen geweest en onder controle maar verder is hij zover nu bekend gewoon gezond, vrolijk en goed ontwikkeld. Door allergie voor o.a. koemelk en het weigeren van andere dingen van moedermelk dus helaas wel helemaal afhankelijk van mij. Dat is nu wel echt pittig! September begonnen met voltijd studie verloskunde en toen ik me daar een jaar geleden voor inschreef was het niet mijn idee om dan nog te hoeven kolven... :)) Lang leve domperidon in dit geval. Maar op dit punt, ben ik er wel echt klaar mee. Niet het voeden an sich, maar de afhankelijkheid van mij en mijn productie. Gelukkig merk ik verbetering in zijn eten laatste weken dus heb goede hoop.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 11:27

Zo, respect!

Lisanne_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-23 16:10

Ik kolf ook 3x per dag als ons kindje naar de opvang is. Door ziekte is mijn productie ook een tijdje lager geweest dan dat zij nodig had en als ze bij me was losten we dat handig op door een keer extra aan te leggen (waardoor de productie dus ook weer gestimuleerd werd). Toch hebben we ook een tijdje de avondvoeding aangevuld met een flesje kv. Dus eerst aanleggen en als ze bleef vragen en onrustig bleef, kreeg ze een flesje kv. Wij hebben Nutrilon Duo Balance gebruikt, ‘speciaal’ voor de combi met bv, moet zeggen dat ze het goed dronk en dat ze ook geen last heeft gehad van krampjes oid. Ik hou er wel rekening mee dat het waarschijnlijk een grote marketing truck is, maar he, het werkte wel ;)

Voor mij persoonlijk was dat heel fijn. De productie was niet voor niets lager, mijn lijf had de energie zelf nodig. En wat de lactatiekundige ook zei over de kwaliteit van de melk, ik zie wel een duidelijk verschil in hoeveelheid vet in de melk die ik toen kolfde en nu. Er zou theoretisch geen verschil mogen zitten in de kwaliteit, tot je ontzettend uitgehongerd bent, maar ons meisje viel wel af in diezelfde periode. Het is geen exacte wetenschap en we moeten er samen voor waken dat bv geen heilige graal wordt. Ja, het is de beste voeding en er zijn talloze manieren om je productie op peil te krijgen en het voeden zo lang mogelijk vol te houden. Maar kv is geen slechte voeding en ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak toch een beetje dat gevoel krijg als ik lees hoe er gereageerd wordt op moeders die kv (bij) geven. Floko en ruitje hebben beiden ervaren dat die combi voor hen werkt en dat is echt super fijn! En dat mag best ook gezegd worden, die ervaringen zijn heel waardevol.

En met mijn productie is het helemaal goed gekomen, zij het dat ik ‘s ochtends meer melk heb dan ze drinkt. Die wil ik graag standaard gaan kolven, maar nu heb ik nog een kolf waarbij je vast zit aan de unit (de Phillips Avent). Daarom ben ik aan het kijken naar een elvie kolf, heeft iemand daar ervaring mee? Ik kan waarschijnlijk de wereld aan ervaringen vinden, maar hoe ‘vrij’ ben je er mee? Kun je er bijvoorbeeld een stal mee uitmesten? Of leun je dan te veel voor over/gebruik je je borstspieren dan te veel? Dat zijn toch wel vrij specifieke ervaringen zeg maar ;)

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 09:03

Kolven en mesten tegelijk is met geen enkele kolf te doen, denk ik. Je moet die opvangbakjes echt wel netjes rechtop houden om lekkage te voorkomen. Zou het een idee zijn om met een haka de ene borst te kolven terwijl je de andere kant voedt? Tijdswinst, je kindje drinkt één kant helemaal leeg en tegelijkertijd gebruik je de haka.

En eens over combineren hoor, als het kan, is dat heel fijn! Maar het heeft dus vaak wel consequenties voor je productie. En de waarschuwing voor dat effect is wel op z'n plaats.

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:05

Lisanne_S schreef:
Ik kolf ook 3x per dag als ons kindje naar de opvang is. Door ziekte is mijn productie ook een tijdje lager geweest dan dat zij nodig had en als ze bij me was losten we dat handig op door een keer extra aan te leggen (waardoor de productie dus ook weer gestimuleerd werd). Toch hebben we ook een tijdje de avondvoeding aangevuld met een flesje kv. Dus eerst aanleggen en als ze bleef vragen en onrustig bleef, kreeg ze een flesje kv. Wij hebben Nutrilon Duo Balance gebruikt, ‘speciaal’ voor de combi met bv, moet zeggen dat ze het goed dronk en dat ze ook geen last heeft gehad van krampjes oid. Ik hou er wel rekening mee dat het waarschijnlijk een grote marketing truck is, maar he, het werkte wel ;)

Voor mij persoonlijk was dat heel fijn. De productie was niet voor niets lager, mijn lijf had de energie zelf nodig. En wat de lactatiekundige ook zei over de kwaliteit van de melk, ik zie wel een duidelijk verschil in hoeveelheid vet in de melk die ik toen kolfde en nu. Er zou theoretisch geen verschil mogen zitten in de kwaliteit, tot je ontzettend uitgehongerd bent, maar ons meisje viel wel af in diezelfde periode. Het is geen exacte wetenschap en we moeten er samen voor waken dat bv geen heilige graal wordt. Ja, het is de beste voeding en er zijn talloze manieren om je productie op peil te krijgen en het voeden zo lang mogelijk vol te houden. Maar kv is geen slechte voeding en ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak toch een beetje dat gevoel krijg als ik lees hoe er gereageerd wordt op moeders die kv (bij) geven. Floko en ruitje hebben beiden ervaren dat die combi voor hen werkt en dat is echt super fijn! En dat mag best ook gezegd worden, die ervaringen zijn heel waardevol.

En met mijn productie is het helemaal goed gekomen, zij het dat ik ‘s ochtends meer melk heb dan ze drinkt. Die wil ik graag standaard gaan kolven, maar nu heb ik nog een kolf waarbij je vast zit aan de unit (de Phillips Avent). Daarom ben ik aan het kijken naar een elvie kolf, heeft iemand daar ervaring mee? Ik kan waarschijnlijk de wereld aan ervaringen vinden, maar hoe ‘vrij’ ben je er mee? Kun je er bijvoorbeeld een stal mee uitmesten? Of leun je dan te veel voor over/gebruik je je borstspieren dan te veel? Dat zijn toch wel vrij specifieke ervaringen zeg maar ;)

Ik weet niet waar je woont, maar hier: https://www.borstkolfwinkel.nl/ of bij een andere aangesloten lactatiekundige (kraam afdeling tergooi Blaricum bijvoorbeeld) kan je kolven uitproberen. Daar heb ik veel aan gehad!

GJ9

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:07

Leuk trouwens dit topic!

Ik heb ook veel gehad aan de combi van kunstvoeding en borstvoeding, door de opstartproblemen en geen passende kolf (door leveringsproblemen was er geen setje voor de ziekenhuiskolf te krijgen), is mijn productie enorm teruggelopen in de eerste weken. Op zijn slechtst zat ik op 10 ml!
Door kunstvoeding bij te geven nam dat een hoop stress weg, en een paar weken later kon ik het weer helemaal zelf. Was wel enorm doorzetten maar alles waard!

Ik heb te lang gewacht met kv bij geven, omdat ik bang was dat het het begin van het einde zou zijn. Maar het tegendeel was waar gelukkig!

Jettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 18:18

Fijn om jullie kolfervaringen te lezen! Gaan combineren met kunstvoeding is hier ook niet uitgesloten hoor. Voel nu de behoefte nog niet, maar als de borstvoeding te veel energie gaat kosten, is het mooi dat het kan.

Ben ook wel benieuwd naar ervaringen met een handsfree kolf zoals de Elvie of Youha!

Jinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:12

Ik heb de Youha lange tijd gebruikt. Nooit mee gemest maar gok als je niet te wild doet dat het wel gaat. Heb er vaak genoeg was mee staan vouwen of stofzuigen, of tijdens het autorijden. Ik vond het ideaal. Inmiddels gestopt met kolven, zoontje is bijna 15 maanden en m'n borsten laten zich niet meer foppen door een kolf :') Dus ik kolf gewoon niet als ik aan het werk ben, productie lijkt er niet onder te lijden. Vond het ook wel pittig worden op het werk zonder betaald kolfrecht om m'n pauze op te offeren om te kolven.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:48

Ik lees al een poosje mee. Mijn zoontje is 4,5 mnd en krijgt borstvoeding. Ik heb nu gedoe op het werk ivm kolven... Ik werk op woensdag 3,5u, maar er is geen tijd om te kolven. Ik ben zwemlesgever, dus kan ook niet zomaar weg. Ben er al flink over in discussie gegaan... Ik leg mijn zoontje nu aan een half uur voordat ik weg moet (ik moet 5 min lopen naar mijn werk), zodat ik zo leeg mogelijk ben, maar ben dan na 3u wel weer vol. En aangezien ik veel loop en beweeg, gaan mn borsten dan echt wel zeer doen....

Nog even iets anders. Op welke leeftijd sliepen jullie kindjes langer snachts? Hij komt nu snachts namelijk nog elke 2/3u... Begint me zo langzaam wel een beetje op te breken.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 21:51

Je hebt daar gewoon recht op he, dan moeten ze maar lessen om je heen plannen oid.

Die van mij kwam om de 2/3 uur tot 8 maanden ofzo, dat wil je vast niet horen :+

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-23 22:02

iirrssjjee schreef:
Ik lees al een poosje mee. Mijn zoontje is 4,5 mnd en krijgt borstvoeding. Ik heb nu gedoe op het werk ivm kolven... Ik werk op woensdag 3,5u, maar er is geen tijd om te kolven. Ik ben zwemlesgever, dus kan ook niet zomaar weg. Ben er al flink over in discussie gegaan... Ik leg mijn zoontje nu aan een half uur voordat ik weg moet (ik moet 5 min lopen naar mijn werk), zodat ik zo leeg mogelijk ben, maar ben dan na 3u wel weer vol. En aangezien ik veel loop en beweeg, gaan mn borsten dan echt wel zeer doen....

Nog even iets anders. Op welke leeftijd sliepen jullie kindjes langer snachts? Hij komt nu snachts namelijk nog elke 2/3u... Begint me zo langzaam wel een beetje op te breken.

Je kolfrecht inzetten om 45min later te starten of vroeger te stoppen? Je werkgever had hier al veel eerder op kunnen anticiperen, je had niet vanuit het niets ineens een kind in je armen natuurlijk.

Hier was (en is) het slapen nooit echt fantastisch gegaan, altijd vaak en snel weer wakker. Maar daarin merkten we geen verschil tussen live bv, een flesje bv of een flesje kv. Het frequent wakker worden lijkt wel te passen bij het temperament van onze dochter en is voor baby’s en jonge kinderen ook nog heel normaal. Co-sleeping / bedsharing waren en zijn de grootste uitkomst om allemaal enigszins uitgerust voor de dag te komen.

Oh en de zeldzame keren dat ze doorsliep (>6u onafgebroken slapen) was na borstvoeding. Dat nam bij mij wel de twijfel weg dat het slaappatroon aan mij of aan de borstvoeding zou liggen, want daar stuurt de omgeving toch wel snel op aan. “Misschien heb je niet genoeg voeding, flesgevoede kindjes slapen toch vaak wat beter hè, misschien heeft je melk te weinig voedingsstoffen, …”