Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Jettie schreef:Ik kom hier ook graag meelezen! Volgde ook al wel wat Insta-accounts maar heb er nog een paar toegevoegd n.a.v. jullie tips. Borstvoeding loopt hier ook heel goed, verbaas me erover dat ik nu al soms de vraag krijg of ik "nog steeds" borstvoeding geef. Baby is bijna 4 maand en was van plan het nog wel een tijd te blijven doen.
Ben deze week wel weer begonnen met werken en ik vind het kolven wel irritant (nu 3x per werkdag), maar ik probeer het maar te zien als verplichte rustmomentjes in de drukke dag. Hoe gaat dat bij jullie?
Corelli schreef:Floko, wat fijn dat jou dit bevaltEchter.. “dat je prima bv en kv kunt combineren “, daar wil ik toch op inhaken. Je kunt het prima combineren als je aan het afbouwen bent oid maar het is dus niet zonder gevolgen voor je productie. Deze zakt wel degelijk (en misschien is dat ook wel wat je hebt gemerkt met je zoon, dat hij niet meer verzadigd was). Bij een passende productie is borstvoeding, zeker tot een jaar, nog voldoende. Food (vaste voeding) under one is just for fun; melk blijft de hoofdvoeding
Lisanne_S schreef:Ik kolf ook 3x per dag als ons kindje naar de opvang is. Door ziekte is mijn productie ook een tijdje lager geweest dan dat zij nodig had en als ze bij me was losten we dat handig op door een keer extra aan te leggen (waardoor de productie dus ook weer gestimuleerd werd). Toch hebben we ook een tijdje de avondvoeding aangevuld met een flesje kv. Dus eerst aanleggen en als ze bleef vragen en onrustig bleef, kreeg ze een flesje kv. Wij hebben Nutrilon Duo Balance gebruikt, ‘speciaal’ voor de combi met bv, moet zeggen dat ze het goed dronk en dat ze ook geen last heeft gehad van krampjes oid. Ik hou er wel rekening mee dat het waarschijnlijk een grote marketing truck is, maar he, het werkte wel
Voor mij persoonlijk was dat heel fijn. De productie was niet voor niets lager, mijn lijf had de energie zelf nodig. En wat de lactatiekundige ook zei over de kwaliteit van de melk, ik zie wel een duidelijk verschil in hoeveelheid vet in de melk die ik toen kolfde en nu. Er zou theoretisch geen verschil mogen zitten in de kwaliteit, tot je ontzettend uitgehongerd bent, maar ons meisje viel wel af in diezelfde periode. Het is geen exacte wetenschap en we moeten er samen voor waken dat bv geen heilige graal wordt. Ja, het is de beste voeding en er zijn talloze manieren om je productie op peil te krijgen en het voeden zo lang mogelijk vol te houden. Maar kv is geen slechte voeding en ik moet eerlijk zeggen dat ik vaak toch een beetje dat gevoel krijg als ik lees hoe er gereageerd wordt op moeders die kv (bij) geven. Floko en ruitje hebben beiden ervaren dat die combi voor hen werkt en dat is echt super fijn! En dat mag best ook gezegd worden, die ervaringen zijn heel waardevol.
En met mijn productie is het helemaal goed gekomen, zij het dat ik ‘s ochtends meer melk heb dan ze drinkt. Die wil ik graag standaard gaan kolven, maar nu heb ik nog een kolf waarbij je vast zit aan de unit (de Phillips Avent). Daarom ben ik aan het kijken naar een elvie kolf, heeft iemand daar ervaring mee? Ik kan waarschijnlijk de wereld aan ervaringen vinden, maar hoe ‘vrij’ ben je er mee? Kun je er bijvoorbeeld een stal mee uitmesten? Of leun je dan te veel voor over/gebruik je je borstspieren dan te veel? Dat zijn toch wel vrij specifieke ervaringen zeg maar
iirrssjjee schreef:Ik lees al een poosje mee. Mijn zoontje is 4,5 mnd en krijgt borstvoeding. Ik heb nu gedoe op het werk ivm kolven... Ik werk op woensdag 3,5u, maar er is geen tijd om te kolven. Ik ben zwemlesgever, dus kan ook niet zomaar weg. Ben er al flink over in discussie gegaan... Ik leg mijn zoontje nu aan een half uur voordat ik weg moet (ik moet 5 min lopen naar mijn werk), zodat ik zo leeg mogelijk ben, maar ben dan na 3u wel weer vol. En aangezien ik veel loop en beweeg, gaan mn borsten dan echt wel zeer doen....
Nog even iets anders. Op welke leeftijd sliepen jullie kindjes langer snachts? Hij komt nu snachts namelijk nog elke 2/3u... Begint me zo langzaam wel een beetje op te breken.