Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:12

pien_2010 schreef:
friezenfan2 schreef:
Why not?
Denk je dat er iemand is die dit leuk vindt? Lijkt me stug.
Als we ons nou gewoon allemaal houden aan deze maatregels kan er werkelijk ook meer.
Of misschien deze is beter als we ons allemaal aan de maatregels hadden gehouden waren we nu niet hier.

Mensen houden zich er vrij aardig aan de maatregelen. Alleen speelt nu ook mee dat het winter is en dat het virus dat heel erg fijn vindt.

Frankrijk zit al weer heel lang in lock down. Cijfers dalen MAAR zo langzaam.

Daar heb je wel gelijk in Pien. Eigenlijk is het in alle omliggende landen gewoon nog niet zo goed. Hoe streng de regels ook zijn en hoe goed iedereen zich er ook aan houdt.

In het voorjaar waren we hier al bang voor en eigenlijk gebeurd dat nu ook gewoon. Het wordt een lange winter...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:12

Coby, je hebt groot gelijk als je bedankt voor kerst. Dan komt er maar heibel, gewoon melden dat je liever een boze ouder hebt als een dode ouder.

Tja, toch doen "wij" op sommige vlakken totaal ons best niet meer lijkt het. Kijk naar de winkelstraten. Wat bezielt al die mensen om te gaan funshoppen hutjemutje? Het aantal thuiswerkers is niet meer te vergelijken ten opzichte van begin dit jaar. En soms denk ik ook, waar doe ik het voor. Als je langs de kerk fietst en er staan meer dan 50 bejaarden hutjemutje met elkaar te praten zonder mondkapje op :roll:

Maar er zijn ook mensen die al vanaf maart binnen opgesloten zitten, omdat naar buiten een te groot risico is voor ze. Ken iemand die enkel 's nachts naar buiten durft om een rondje te wandelen. En voor die groep blijf ik mij dan maar stug aan de regels houden. Jammer dat sommige mensen alleen zo ontzettend egocentrisch zijn.

En natuurlijk helpt de winter nu niet mee, maar gedrag speelt ook een grote rol.

Fitzroy

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:20

Tja, iedereen is coronamoe. Ik heb er wel begrip voor. Zolang je mag, kan het misschien niet verstandig zijn, maar doe je niets verkeerd.
Wij zijn als familie er ook klaar mee en hebben 4 hotelkamers geboekt met kerst. Zo kunnen we alsnog uit eten en doen we niets verkeerd met 2 tafels van 4.

Verder houd ik me keurig aan de 1,5 meter en draag braaf mondkapjes.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:25

Wij houden ons keurig aan alle regels, tot nu toe.
Maar met kerst zullen wij met meer dan 3 pp zijn.
Ik vind het wel een beetje lastig, maar de rest van de familie wil het vieren zoals andere jaren, iets met traditie.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:28

Het zal dan inderdaad heibel worden. Maar moet dan inderdaad maar.
In deze periode lijkt dit ook alles qua emoties uitvergroot lijkt te worden.

Dat zie ik op het werk, school. Waar kinderen thuis zijn met ouders die Corona hebben. Ouders die kapper zijn en niet melden dat ze Corona hebben. En dan voor en tegenstanders in je team.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:28

Electra63 schreef:
Wij houden ons keurig aan alle regels, tot nu toe.
Maar met kerst zullen wij met meer dan 3 pp zijn.
Ik vind het wel een beetje lastig, maar de rest van de familie wil het vieren zoals andere jaren, iets met traditie.

Ja hier ook een heeel lange traditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:31

Tradities zijn er om te breken toch. Ik zei al tegen m'n ouders, als corona de wereld uit is voor kerst 2021.. vieren we toch gewoon dan nog kerst. Midden zomer ofzo :') Het is toch bij ons puur vieren om het vieren, zit echt nul betekenis aan kerst verder.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:50

MarlindeRooz schreef:
Ja sorry maar ik denk echt dat 60% van de mensen zich met kerst niet aan de maatregelen gaat houden. Maak daar maar 80% van als ze dan nog aangescherpt worden. :+

En dan met oud en nieuw willen ze weer iedereen opzoeken en twee weken later zitten we dan weer met z'n allen in de penarie. Kijk er nu al naar uit -not-

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:52

Jaaa klopt helemaal. Maar met wat oudere ouders merk ik dat alles toch echt door moet gaan. Immers anders de laatste wordt dan vaak genoemd. Evenals verjaardag die 22e op de planning staat. Alles moet door en door en door.

Emotionele chantage lijkt het dan.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:53

Shadow0 schreef:
Ik vind het eigenlijk helemaal niet terecht dat dat steeds gesuggereerd wordt in die persco's dat het aan 'ons' zou liggen. Het ligt voor een deel helemaal niet aan 'ons'. Er zijn een heleboel mensen aan wie het niet ligt, die al heel veel teruggebracht hebben en uiterst voorzichtig zijn en die geen verdere mogelijkheid hebben om invloed uit te oefenen op hoe het loopt.

En het is knap laf van onze regering om daar de hele tijd de verantwoordelijkheid af te schuiven en niks te willen ondernemen om het beter aan te pakken. Ik vind het onvoorstelbaar respectloos naar al die mensen die heel hard werken maar niet ondersteund worden om dat werk ook goed beschermd te doen. (Beschermd tegen corona EN beschermd tegen alle scheldpartijen en geweld van mensen die niet mee willen wekren.) Respectloos naar alle mensen die al maanden grote delen van hun leven on hold zetten, alleen maar om te horen dat de regering niks kan bedenken om het een beetje te helpen.

We kunnen nog steeds beginnen met een samenhangender plan om corona terug te dringen, te beginnen met de wil om dat ook werkelijk te doen en niet het maar een beetje te zien, en als het dan niet goed gaat nog maar eens aan te kijken, en als dat niet helpt toch eens hopen dat het anders gaat maar eerst even afwachten of al dat 'hopen' van invloed is.
Daarna: nieuwsgierigheid naar wat er gebeurt. Waar doen mensen hun besmetting op? En waarom daar? Wat kun je gericht doen om die situaties te veranderen?

Want
- als het in de winkels is, gooi die winkels dan een tijdje dicht
- als het is omdat mensen die thuis kunnen werken toch op kantoor moeten verschijnen van hun werkgever, pak die werkgevers dan aan
- blijkt het om de scholen te gaan (waar er heel veel al van moeten sluiten) sluit de scholen dan een tijdje
- gaat het om mensen die de regels structureel aan hun laars lappen, probeer die mensen dan te bereiken (bij voorkeur met en goede inhoudelijke informatie en argumenten, en een backup met redelijke en consistente maar niet doorslaande handhaving.)
- gaat het om veel mensen die verspreiden voor ze klachten hebben, probeer dan het bron- en contactonderzoek via onder andere de app weer van de grond te krijgen

Etc.

Maar... niks van dat alles. Er is geen nieuwsgierigheid wat er gebeurt of waarom, men laat het maar een beetje op z'n beloop.

Eens. Een journaliste (weet niet van welke club) vatte dit goed samen in een vraag: "Ligt het aan gedrag of ligt het aan de maatregelen die niet toereikend zijn?"

De cijfers gaan echt weer de verkeerde kant op, maar onze regering staat erbij en kijkt ernaar. Mooie samenvatting van het beleid:

Afbeelding

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:58

Coby schreef:
Jaaa klopt helemaal. Maar met wat oudere ouders merk ik dat alles toch echt door moet gaan. Immers anders de laatste wordt dan vaak genoemd. Evenals verjaardag die 22e op de planning staat. Alles moet door en door en door.

Tja, zo laks met de maatregelen omgaan kan er ook voor zorgen dat het echt je allerlaatste Kerst wordt.
Afgelopen weekend is één van onze 'lange liggers' overleden. Zal niet onder de COVID-cijfers vallen omdat de test een paar dagen ervoor eindelijk negatief was na meer dan een maand vechten. Maar zonder COVID had diegene nu nog geleefd.
Zoveel met die patiënt meegemaakt, zoveel wat die patiënt moest doorstaan.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:58

friezenfan2 schreef:
waar woon jij mvdende want dan sturen we gewoon de politie langs vanwege geluidsoverlast want dan krijg je wel een boete omdat je met meer mensen binnen zit hé

Als het regio Rotterdam is succes, want hier kom echt geen politie langs met geluidsoverlast. En krijg je van de politie dat je het eerst maar zelf moet oplossen. mocht dit niet lukken gaan ze kijken of ze een auto vrij hebben (vaak niet dus). :')

Wow uniek normaal hebben ze er de mankracht niet voor. :=
Citaat:
In Rotterdam brak de politie in de nacht van vrijdag op zaterdag een studentenfeest in een huis aan de Kortenaerstraat af. De feestgangers deden de deur niet open voor de dienders. Die begaven zich vervolgens naar de achtertuin, waar een groep studenten zich verstopte. Uiteindelijk zijn 27 studenten bekeurd voor het overtreden van de coronaregels.

Citaat:
En in Rotterdam maakte de politie een eind aan een bruiloft met 35 gasten, waar geen mondkapjes werden gedragen en geen afstand werd gehouden.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:01

Astorga schreef:
Coby schreef:

Tja, zo laks met de maatregelen omgaan kan er ook voor zorgen dat het echt je allerlaatste Kerst wordt.
Afgelopen weekend is één van onze 'lange liggers' overleden. Zal niet onder de COVID-cijfers vallen omdat de test een paar dagen ervoor eindelijk negatief was na meer dan een maand vechten. Maar zonder COVID had diegene nu nog geleefd.

En dat probeer ik al vanaf Maart duidelijk te maken. Ze balen ook al omdat ik anderhalve meter wil. Maar werk in het onderwijs en wil ze simpelweg zelf ook niet besmetten.
Hoop dat het snel beter gaat ook beter voor de verstandhouding zeg maar

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:02

mvdende schreef:
bigone schreef:
Gelukkig vandaag wél weer ruim 900 minder positieve testen. Hopelijk blijft het nu zakken.

Ben benieuwd wat de persco vanavond gaat doen.
Wel minder maar een zo hoog aantal positieven zonder een enkel verschijnsel betekend gewoon dat er heel veel asymptomatische mensen rondlopen die het virus ook verspreiden. En die gaan gewoon naar hun werk/school/sport/boodschappen doen enzenz. Lang niet iedereen gaat zich laten testen zonder symptomen en dit kan ook wel de reden zijn dat het zich zo razendsnel verspreid ondanks maatregelen.
Wanneer iedereen getest zou worden en je trekt die 10 % door dan krijg je een aantal besmette mensen waar je steil van achterover slaat. Dat betekend dus imo ook dat alleen een totale lockdown zou kunnen helpen om het virus er onder te krijgen. Zoals ze in China hebben gedaan. Moet er niet aan denken.

Klopt.

Maar dat is óók positief te noemen! Want véél mensen asymptomatisch betekent óók dat het virus niet zo gevaarlijk is voor die mensen.

Ik heb liever héél véél besmettingen en weinig echt zieke mensen dan weinig besmettingen maar elke besmetting is heftiger.

Dit is toch wel een stap in de goede richting dat het virus steeds meer in de richting van een stevige verkoudheid gaat en minder dodelijk aan het worden is.

Want als je het percentage besmettingen als iedereen getest zou worden, tegenover het percentage ernstig zieken zet, wordt dat verschil ook weer groter.

Het is geen stap in de goede richting, want er worden nog steeds veel mensen erg ziek.
Het enige verschil met de eerste golf is dat we nu kunnen testen en daardoor ook asymptomatische gevallen kunnen isoleren voordat die schade geven.
Hier was een halve afdeling (medewerkers en patiënten) besmet doordat er iemand lang asymptomatisch was. Niet echt een aanrader.

COVID vergelijken met een verkoudheid doet mij echt zeer.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:03

Astorga schreef:
Coby schreef:

Toch zijn er ook wel veel mensen die dat dan maar voor lief nemen. Daar kan je het zelf wel mee oneens zijn maar dat maakt het wel weer lastiger.
In sommige gevallen snap ik zo’n houding best wel.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:03

Brainless schreef:
mvdende schreef:
[
Er mag niet gecontroleerd worden achter de voordeur.

Of je nu 1, 3 of 10 mensen op visite mag krijgen, welke regels (adviezen) de regering ook geeft, mensen gaan zich er niet aan houden.

Dat hebben ze wel gedaan.

Als jij gewoon met 6 man in een huiskamer zit, met de luxaflex dicht en zonder herrie te maken, kan er ook geen melding geluidsoverlast komen.

Dan heeft de politie geen poot om op te staan! Ze mogen namelijk niet zomaar binnen komen.

En ze zullen echt niet huis voor huis af gaan om bij iedereen binnen te breken of ze zich wel aan de max 3 visite houden.

Willen ze voorkomen dat mensen met meer dan 3 visite kerst gaan vieren, dan moeten ze wel érg strenge regels gaan invoeren 22 december. Denk dan aan een totaal straatverbod, uitsluitend de straat op mogen voor boodschappen en andere noodzakelijke dingen.

Maar dat rijmt niet met maximaal 3 mensen op visite, dan kan er namelijk helemaal niemand meer op visite.

En dan ga je een héél boos volk krijgen!

We gaan waarschijnlijk de 2e week van januari een grote piek zien in de besmettingen, hopelijk duurt die piek niet te lang.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:05

Inderdaad, ook die lichte verkoudheidjes kunnen omslaan in ic bezoek en beademing. Mensen die alleen maar hele minimale symptomen krijgen mogen hun handen dichtknijpen.
Rutte heeft het duidelijk gemaakt dat een flinke verzwaring ban de maatregelen er in zit wanneer het de komende twee weken niet beter gaat. Meteen weer van sommige journalisten de vraag wat dat dreigement betekend. Is geen dreigement , is het enigste wat ze nog kunnen om in januari niet totaal kopje onder te gaan.
Hoop dat het aan is gekomen en zeker ook werkgevers de mensen naar huis sturen om daar te werken.
Want de maatregelen die hij dan moet nemen zijn de hele boel plat leggen. En als dat gebeurt hebben wij Nederlanders het met zijn allen veroorzaakt. Want dit is niet meer ik houd me aan de regels en jij niet , we zitten allemaal in dezelfde oliebol en helaas raken ook mensen die zich aan de maatregelen houden toch besmet.
Laatst bijgewerkt door BigOne op 08-12-20 22:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:07

bigone schreef:
Ik denk dat de reguliere pcr test niet zo heel veel vals negatief of positief geeft. Die is zo goed ingesteld dat het misschien in 0,0001 % fout gaat. En de collega? Misschien was hij gewoon negatief en twee dagen later positief??

Ik moest tijdens het meelezen wel een beetje lachen om die 0.0001%, er is in werkelijkheid echt geen test met zo'n hoge sensitiviteit en specificiteit. Het is ook altijd een afweging die je maakt met de bepaling van je grenswaarden etc, het een gaat ten koste van het andere. En de PCR test is op het moment de beste manier voor het aantonen van aanwezigheid het virus hoor, maar absoluut niet zo perfect..

Verder moet ik zeggen dat hier op het dorp met name de senioren samenscholen en zonder mondkapje in de winkel rondlopen. Ik moet er wel wat om gniffelen eerlijk gezegd.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:08

bigone schreef:
Inderdaad, ook die lichte verkoudheidjes kunnen omslaan in ic bezoek en beademing. Mensen die alleen maar hele minimale symptomen krijgen mogen hun handen dichtknijpen.

Ik ben echt verre van een ontkenner en zelfs uiterst voorzichtig maar dit strookt niet echt met het aantal besmettingen en het aantal ziekenhuisopnames.
Zo als jij het stelt met in je handjes knijpen had dat percentage nog veel hoger moeten zijn en gelukkig is dat niet zo. Daar mogen we inderdaad heel blij mee zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:09

Nee liever heel weinig besmettingen zodat er niet teveel mensen ziek worden. Maar als iedereen schijt blijft hebben aan de regels zonder dat daar echt redenen voor zijn dan blijven we nog lang bezig.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:12

Het aantal ziekenhuisopnamen blijft deels beperkt omdat mensen ook op veel andere plekken veel zorg krijgen, her en der voorbij het verantwoorde. Thuiszorg en huisartsen die zorg op zich nemen die eigenlijk in het ziekenhuis hoort. Mensen die op verpleegafdelingen of binnen tehuizen verpleegd worden, maar wel heel ernstig ziek worden. Ze verdwijnen een beetje uit beeld als je heel erg inzoomt op 1 detail (zoals de IC of de ziekenhuizen) maar het zijn nog steeds heel veel mensen die ernstig ziek worden, en er overlijden tientallen mensen per dag.

... en de mensen die wel langdurig ziek worden maar waarbij het 'maar' blijft bij gewoon niet van de bank kunnen komen van kortademigheid en vermoeidheid, die komen helemaal nergens in de cijfers terecht, maar het heeft wel een flinke impact op hun kwaliteit van leven! En dit geldt nadrukkelijk niet alleen voor 70+-ers ofzo: dit raakt allerlei mensen in allerlei leeftijdgroepen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:13

lenaa_tje schreef:
bigone schreef:

Ik ben echt verre van een ontkenner en zelfs uiterst voorzichtig maar dit strookt niet echt met het aantal besmettingen en het aantal ziekenhuisopnames.
Zo als jij het stelt met in je handjes knijpen had dat percentage nog veel hoger moeten zijn en gelukkig is dat niet zo. Daar mogen we inderdaad heel blij mee zijn.

Ik zeg dat het kan niet dat het bij iedereen gebeurt.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:17

Ben het weer met je eens Shadow0 :o Ik typ alleen wat trager dan jij.

lenaa_tje schreef:
bigone schreef:

Je komt pas in het ziekenhuis terecht als het echt echt ernstig is. Die grote groep mensen met matige klachten wordt regelmatig vergeten. Maar hebben wel een wekenlang herstel en gaan misschien nooit meer zo functioneren als voorheen. Ik heb er meerdere in mijn kennissenkring op afstand begeleid.

lenaa_tje schreef:
Astorga schreef:

Toch zijn er ook wel veel mensen die dat dan maar voor lief nemen. Daar kan je het zelf wel mee oneens zijn maar dat maakt het wel weer lastiger.
In sommige gevallen snap ik zo’n houding best wel.

Het maakt misschien niet uit of ik het ermee eens of oneens ben, maar het heeft wel invloed op mijn werk en mijn leven. Iedereen die nu loopt te miepen op een mondkapje op moeten in de supermarkt moet eens een paar uur achtereen in PBM werken. Mijn neusbrug is ondertussen zo geïrriteerd dat het ook met een vrije dag niet meer wegtrekt. En ik doe het met liefde hoor, maar de ellende waar mijn patiënten doorheen moeten voorkomen lijkt me nog veel fijner.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:21

Dat zeg ik ook niet hé? Ook ik vind de regels belangrijk maar ik ga mijn bejaarde overbuur vrouw geen dingen weigeren of verbieden. Zij is ver in de 90 en kiest er bewust voor dingen juist wel te doen. Voor haar is het leven niet zinvol, het is heek realistisch om te zeggen dat het haar laatste kerst is. Dus viert zij het wel met haar zoon. Dat kan dan heek vervelend zijn voor de mensen op de ic of alle andere mensen die dingen moeten laten etc. Dat is haar gelukje.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 22:26

Wat is haar plan als ze wel COVID krijgt? Wil ze dan thuis blijven of opgenomen worden in ziekenhuis of verpleeghuis?

Toevoeging:
Zelfs mensen die denken geen toekomst meer te hebben, die worstelen met de zin van het leven of er misschien zelfs wel bijna klaar mee zijn hebben nl lang niet altijd nagedacht over wat ze dan wel willen als ze overvallen worden door ziekte en wie of wat ze daarvoor nodig hebben. Soms schrikken ze ook van de standaard opnamevragen over wel/niet reanimeren of IC. Het kan juist heer belangrijk en waardevol zijn om vooraf over die levensvragen na te denken en de antwoorden te delen met je naasten.

Eén van mijn patiënten was ook al op leeftijd, maar had toch nog net een nieuwe auto gekocht omdat ze er zoveel plezier aan beleefde om kleinzoon naar school te brengen bij slecht weer. Toen ze bij ons kwam dacht ze dat ze dat ze die auto nooit zou gaan rijden, omdat het COVID-dubbeltje best eens de verkeerde kant op zou kunnen vallen. We hebben haar toch weer relatief fit het ziekenhuis uit kunnen krijgen en ze was zo blij dat haar leven nog niet afgelopen was. Heb een foto gemaakt van het kaartje wat ze bij ons achterliet.
Laatst bijgewerkt door Astorga op 08-12-20 22:36, in het totaal 1 keer bewerkt