Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nessa

Re: Menstruatiecup. Wie, wat, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 11:08

Ik moet de cup ook altijd naar beneden duwen. Dus ik duw hem stukje naar beneden met mijn spier. Als ik bij de onderkant kan pak ik die met duim en wijsvinger. Duw hem in om vacuüm te verbreken en dan kan ik hem er zo uithalen.

En hogere cup moet ik echt niet. Deze past net. Maar ze kruipen bij mij omhoog. Betekend dat mijn baarmoedermond in de cup zit.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 11:13

Ik wiebel altijd een beetje aan het steeltje en trek hem dan langzaam naar beneden. Je moet niet aan het steeltje roppen natuurlijk als die vacuüm zit maar dat voelt zelf ook niet fijn. Zachtjes eraan kan wel het vacuüm breekt vanzelf

Moet zeggen dat die van mij ook heel laag zit

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 12:10

Ik pers, pak dan het puntje en trek hem naar beneden tot dat ik bij de onderkant kan. Dan knijp ik hem in om vacuum te verbreken.
Je moet hem idd niet eruit trekken zonder zelf vacuum te verbreken, dat vond ik erg pijnlijk.

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 12:34

Bedankt voor de tips, ik ga ze proberen :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:31

hier ook organicup en ik trek hem wel zachtjes aan het steeltje naar beneden,nooit problemen mee gehad eigenlijk.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 21:43

Zijn er hier ook jonge vrouwen die direct (of al snel) aan de cup zijn begonnen? Mijn dochter is net beginnen menstrueren en omdat de cup na jarenlange ellende voor mij een openbaring was, wil ik haar graag aanraden om eens een cup te proberen. Daar is ze nu, begrijpelijk na slechts een paar maal te hebben gemenstrueerd, nog helemaal niet aan toe. Ze weet dat het ding bestaat, dat ik het gebruik en dat ik er zeer goede ervaringen mee heb. Maar als jong meisje is het natuurlijk allemaal nog wat anders, nieuw, onvertrouwd met het eigen lichaam.
Wie is hier ook nog jong en met de cup gestart? Op welke leeftijd?

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:03

Mijn zusje is met 16 gestart maar die heeft er meer moeite mee en grijpt wel nog sneller naar een maandverbandje. Ze heeft vooral problemen met het indoen en haakt daarom snel af

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:06

Amber_anne schreef:
Mijn zusje is met 16 gestart maar die heeft er meer moeite mee en grijpt wel nog sneller naar een maandverbandje. Ze heeft vooral problemen met het indoen en haakt daarom snel af

Bedankt voor je antwoord! Daar ben ik dus ook een beetje bang voor: als je zo jong bent is het toch sowieso allemaal wat onwennig en onhandig. Dan loopt het misschien wat moeilijker in heeft ze er al snel geen zin meer in. En dat is zo jammer dan. Dus wil ik zeker niet pushen.
Anderzijds denk ik voortdurend:"Had ik het zelf maar wat eerder ontdekt!" Heel dubbel dus.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:24

soesita schreef:
Zijn er hier ook jonge vrouwen die direct (of al snel) aan de cup zijn begonnen? Mijn dochter is net beginnen menstrueren en omdat de cup na jarenlange ellende voor mij een openbaring was, wil ik haar graag aanraden om eens een cup te proberen. Daar is ze nu, begrijpelijk na slechts een paar maal te hebben gemenstrueerd, nog helemaal niet aan toe. Ze weet dat het ding bestaat, dat ik het gebruik en dat ik er zeer goede ervaringen mee heb. Maar als jong meisje is het natuurlijk allemaal nog wat anders, nieuw, onvertrouwd met het eigen lichaam.

Niet met cup maar wel meteen met tampons, was voor mij geen enkel probleem, ik schoof alles zo naar binnen, haha. Gaan tampons wel goed? Misschien een zachte/smalle cup om mee te beginnen?

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:32

Tampons heeft ze bij mijn weten ook nog niet geprobeerd. Vond ik aanvankelijk ook best spannend. :))

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-19 22:56

Ik heb zelf weinig moeite met inbrengen van de cup terwijl tampons nooit mijn ding zijn geweest. Ik gebruikte ze alleen bij gebrek aan andere opties zoals bij zwemmen. Misschien dat het ook wel komt omdat ik ondertussen wat ouder ben dat het makkelijker gaat.
Met tampons begon ik ook met van die tampons die een inbrenghulp hadden

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 06:57

Ik was ook met mijn tweede keer menstrueren al aan de tampons. Ik kan me echter wel voorstellen dat een cup toch anders is...

Hier lek de boel weer gigantisch door in de nacht... heb echt geen idee wat ik daar tegen kan doen :(

Remembrance

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 08:07

soesita schreef:

Jep! Ik ben gestart op mijn twaalfde, net nadat ik voor het eerst ongesteld werd. Ik heb er zelf naar gevraagd omdat ik het hele gedoe met maandverband en tampons irritant vond, en ik heb er nooit spijt van gehad.

Mijn eerste paar cyclussen is het wel eens lastig geweest met doorlekken etc maar na een tijdje heb ik er ook handigheid in gekregen.

Ik zou haar inderdaad gewoon laten weten dat de mogelijkheid open staat en dat het iets is wat ze kan proberen als ze er aan toe is :)

Edit: Ik kan me herinneren dat ik zelf eigenlijk al best een beetje voorbereid was voordat ik de cup echt begon te gebruiken door veel filmpjes op YouTube te kijken.
Uit mijn hoofd weet ik dat Precious Stars Pads veel informatie heeft op menstruatiecups. Zij heeft ook veel filmpjes over de verschillende soorten cups, tips op hoe je hem moet inbrengen en eruit halen, etc.
Dat heeft mij toen veel geholpen, dus misschien ook een aanrader voor je dochter! :)

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-19 08:58

Dank je, Remembrance, daar kan ik wat mee. Die filmpjes zijn inderdaad een goede tip. Die kan ze geheel vrijblijvend bekijken als ze geinteresseerd zou zijn.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:34

Ik heb Cute Cotton vorige week gemaild, maar ik krijg geen reactie helaas. Nog even wachten, nog een keer mailen? Hoe lang duurt het meestal?

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 12:54

Bij mij duurde het maar 2 dagen, dus zou nog een mailtje sturen voor de zekerheid.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-19 17:36

Ik heb antwoord! Ben wel iets verder maar weet het nog niet zeker helaas :)

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-19 10:15

Welke cup is over het algemeen soepeler? MeLuna Classic L of Claricup 2? Ik heb nu 1 die qua maat goed is, maar zo stug is dat verwijderen moeilijk en pijnlijk is (Lunetten 2). Advies was om misschien een maatje kleiner te gaan, maar deze heb ik echt wel nodig de eerste 2 dagen.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:48

Volgens dit is de Claricup net iets harder dan de MeLuna Classic, maar er staat niks over de Claricup 2... http://cupkiezer.nl/hrf_faq/hoe-weet-ho ... emspieren/

Ik heb ook m'n eigen vraagje: gebruik nu voor het eerst de MeLuna Sport M, maar merk dat ik blíjf doorlekken, echt om gék van te worden. Gebruik voor mijn lichte dagen een Ladycup, maar daar bleef ik ook mee doorlekken. Ik heb het idee dat de MeLuna wat lang is, maar weet het allemaal even niet meer. Moet 'm voor mijn gevoel best ver inbrengen voordat 'ie lekker zit, wat ik bij de Ladycup overigens ook had.

Heb wel het idee dat hij goed uitgevouwen is, dus ik snap het niet zo. Wie heeft de gouden tip??

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 21:57

Weet je waar je baarmoedermond zit? Je zou kunnen voelen of je de cup wel daar over/voor plaatst en niet per ongelijk te ver/er naast.

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 22:49

Urbiezira schreef:
Volgens dit is de Claricup net iets harder dan de MeLuna Classic, maar er staat niks over de Claricup 2... http://cupkiezer.nl/hrf_faq/hoe-weet-ho ... emspieren/

Ik heb ook m'n eigen vraagje: gebruik nu voor het eerst de MeLuna Sport M, maar merk dat ik blíjf doorlekken, echt om gék van te worden. Gebruik voor mijn lichte dagen een Ladycup, maar daar bleef ik ook mee doorlekken. Ik heb het idee dat de MeLuna wat lang is, maar weet het allemaal even niet meer. Moet 'm voor mijn gevoel best ver inbrengen voordat 'ie lekker zit, wat ik bij de Ladycup overigens ook had.

Heb wel het idee dat hij goed uitgevouwen is, dus ik snap het niet zo. Wie heeft de gouden tip??

Heb je al geprobeerd om hem droog in te brengen? Dit was voor mij de enige methode om doorlekken te stoppen.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 00:43

Ik maak hem steeds droog, inderdaad. Leek te helpen...maar dus toch niet.

Baarmoedermond heb ik geprobeerd te voelen, maar zodra ik de cup in doe vind ik het toch moeilijk om 'm zo te positioneren dat 'ie daar in de buurt zit. Weet dan niet meer in welke richting ik de cup moet bewegen, oeps. Ik ga het nu in ieder geval nog eens proberen, want dat ding is zo lek als een mandje, haha.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 07:02

Misschien toch nog een andere cup?
Ik ben niet zo'n Meluna fan, heb 2 verschillende gehad en lekte standaard door...

Bij mij doet eigenlijk alleen de diva goed zijn werk (behalve in de nacht maar daar lekte ik met de grootste tampons ook altijd door).

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 07:06

corine1981 schreef:
Misschien toch nog een andere cup?
Ik ben niet zo'n Meluna fan, heb 2 verschillende gehad en lekte standaard door...

Bij mij doet eigenlijk alleen de diva goed zijn werk (behalve in de nacht maar daar lekte ik met de grootste tampons ook altijd door).

Het verschilt dan echt heel erg per persoon. Heb 3 verschillende meluna geprobeerd (S classic, S classic shorty en S sport shorty gebruik ik nu). Lekte bij geen enkele, enkel geswitched ivm makkelijker inbrengen en pascomfort.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 07:35

Mag ik mee ook melden? Ik heb de MyCup. Maar ben nog niet 100% tevreden. Ik plek niet door oid maar heb het idee dat ie wat lang is (heb een dochter, heb het idee dat de boel wat verzakt is na bevalling).

Kopen jullie gewoon steeds een nieuwe om te proberen? Ik vind ze best aan de prijs!