Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Net begonnen met hardlopen, ik zoek medestanders!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:38

Ik heb vanochtend vrij dus ik hoefde niet eens belachelijk vroeg mijn bed uit om te gaan lopen voor het werk. Half negen vertrokken toen was het goed te doen. Tegen tienen begon ik het al aardig warm te krijgen. Duurloopje van 90min met daarvan 45min op tempo. Dat tempoblok ging vandaag lekker op 4min37/km. Zelfs het half uurtje uitlopen daarna ging nog op lekker vlot tempo.
Wel een fijn gevoel want ik had de laatste weken vaak het idee dat ik er wel erg veel moeite voor moest doen allemaal. Uiteindelijk 19km in 90min. Nog 19 dagen te gaan tot de marathon.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 11:56

Naath sorry volleybal haha. Kan me voorstellen dat je dan inderdaad al een mooie basisconditie hebt. Ik heb alleen echt korte broekjes en een 3kwart, maar jij bedoeld denk iets daartussen?

Roosvanblue dat is fijn! Rustig opbouwen inderdaad :)

Greetje knap hoor, mooie tijd ook.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 12:12

Daan_O, maakt niet uit :D Ja ik heb wel een paar korte broekjes van Adidas die ik gebruik voor volleybal, maar die trekken altijd wat omhoog. Ik heb wat dikkere benen en dat gaat dan schuren tijdens het hardlopen. Vandaar dat ik dus een broekje zoek die net boven de knieën zit. Al hoop ik natuurlijk dat mijn benen wat dunner worden nu :)

Vanavond maar ff een rondje hardlopen weer. Zaterdag voor het laatst geweest. Heb vanavond met een vriendin afgesproken dus moet toch maar na het eten ff snel gaan. Kleiner rondje maar dan zaterdag.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 13:33

@Roos wat fijn dat het zo goed gaat met je heup! Weet ook wat er nu precies mee was?

Mijn fysio heeft opzich niet gezegd dat ik op 'op rust' moet, maar ik zal haar morgen eens vragen. Gisteren had ik na het lopen gelijk meer last, nu valt het wel weer mee. Wel herken ik wat je zegt over lang in de auto zitten, als ik dan uitstap ben ik een paar passen mank zeg maar, had jij dat ook?
Maar ik ben echt wel heel rustig begonnen dus waar het dan door komt???

_Juudith

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:01

@Greetje63 ik heb ook ff bij de uitslagen gekeken. Bij de loop die ik wil gaan doen (als ik het red) ligt het tussen de 23 en 32 minuten. Gaat lekker bij jou zeg!

@zucchero zooo goeie morgen he! Dat je dat kan zo vroeg!

@Daan_O Ga ik volgende keer hard m'n best voor doen!

@RoosvanBlue Fijn dat het met je heup beter gaat!

Vanochtend met de fitness ook ff een stukje gelopen! ging best lekker en fijn dat ze even goed kijkt hoe je loopt! Kan het al veel beter volhouden, dus conditie word steeds iets beter! Daarna alleen afgemat met buikspieroefeningen whaha!

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:23

Poe, wat een geklets! Heb een druk weekendje gehad met een aantal logés. Iedereen wil natuurlijk met mooi weer op visite komen hier :+ Erg gezellig!

Roxanne, volgens mij kan je prima eens meedoen. Wedstrijd tempo ligt vaak iets hoger dan trainingstempo (toch?). Ik liep goed een minuut per km sneller dan bij de gemiddelde training. Op het tempo waarop ik mijn tempoblokken doe ongeveer.

Daan-o bij vermoeide benen is een beetje echte rust geen overbodige luxe inderdaad. Leuk dat jij ook op de mtb op pad gaat! Ik kan er echt zo van genieten.

Wat betreft de korte broek: ik ben erg blij met mijn Nike Dryfit strakke korte broek. Hij valt precies over het 'schurende' deel van mijn bovenbenen en is mooi aansluitend zodat hij niet opkruipt. Losse broekjes wordt me niet voor mij, 1x geprobeerd en echt noooooit meer.

Nelleke, hoe is het nu met je knie? Knapt het al wat op? Wel belachelijk van die tetanus spuit. Zeker omdat je ook veel op reis bent...

Ik las ook nog wat over shakes. Ik neem wel eens een vegan shake van rijst- en soja proteine. Kan niet goed tegen melkeiwit, dan is dit het alternatief. Ze zijn alleen echt smerig. Op het moment ben ik er een beetje zat van, dus neem ik ze niet zo vaak. Anders vaak 1 vlak voor of na het lopen. Als ik naar de sportschool ga sowieso 1 voor het trainen en soms 1 na (krachttraining). Kan die extra eiwitten wel goed gebruiken.

Vandaag weer een mooi rustig loopje gehad van 5 km. Ga nu langzaam verder trainen naar de 10 km. Heb 17/12 een 10 km run, dus tijd genoeg lijkt me zo!

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 14:51

Naath86
Welkom.
Ik ben niet afgevallen van het hardlopen.
Ik loop drie keer per week.
Soms twee keer als ik weinig tijd heb.
Twee keer loop ik tussen de 5 en 8km en een keer per week tien km en dit opbouwend naar 20.

Net eerste rondje hoor.

Dbiancal
Netjes dat is een leuke meevaller.

Juudith
Leuk rondje gelopen.
Rustig van start gaan is het halve werk.
Heb Ik zelfnog steeds moeite mee.
Leuke foto.

Robijntjah
Lekker Gelopen?
Zie het al. Sneller als vrijdag, netjes.

Anna
Fijn dat het beter gaat met de nieuwe techniek.
Watvoor techniek?
Hier geen last van steken dus kan je niet helpen.
Hopelijk helpt je aankomende dry needling wel.

Zucherro
heerlijk he zo lekker vroeg lopen. Je rondje ziet er goed uit.

daan
Ik loop drie keer per week.
2x tussen de 5 en 8km en een keer tien km. Opbouwend naar 20 km.
Bij Een drukke week loop ik soms twee keer ipv drie.

Jij loopt echt snel.knap hoor.
verhard of onverhard?
Af en toe een dagje niet sporten is wel fijn voor je lichaam.

naath
hier geen tips wat broekje betreft . Bij mij kruipen ze ook.

Roosvanblue
fijn dat het goed gaat met je heup.
lekker rustig opbouwen.

greetje
Nette tijd/afstand.

Susanne
Dat moet lukken.
Ik vond het opbouwen van vijf naar tien ook makkelijker gaan als van niets naar vijf.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 18:36

Ik heb net voor het eten nog even een rondje kunnen doen. 3.75 km in 25 minuten inclusief wat rekken en strekken.
Ik ben nu anderhalve week bezig maar krijg eigenlijk direct als ik begin met hardlopen last van mijn kuiten. Ik doe wel wat rek en strek oefeningen vooraf, maar toch krijg ik direct last ervan. Niet zo erg dat ik niet meer door kan, maar ik voel het gewoon. Is dit gewoon omdat mijn kuiten het niet gewend zijn?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:18

Volgens vele is het statisch rekken en strekken voor het lopen helemaal niet goed. Wel gewoon wat dynamische oefeningen te doen. Dus misschien juist het rekken en strekken achterwegen laten. Klein stukje dribbelen en daarna wat dynamische oefeningen en dan pas beginnen met je oefeningen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:24

Vooraf rekken en strekken is idd niet goed. Dan ben je nog niet opgewarmd en doe je er eigenlijk meer kwaad dan goed mee.

Ik wandel gewoon altijd eerst een stukje en ga dan rustig beginnen met lopen. Rekken en strekken doe ik enkel op het einde. Of als ik halverwege last krijg van harde kuiten dan ook even.

Ik heb besloten dat ik volgende week weer ga beginnen met hardlopen! Zal vanaf dan ook wat actiever mee reageren ipv vooral te lezen.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:28

Ow ik was niet duidelijk! Ik wandel eerst ook wel minuten dan 2 minuten rustig joggen en dan even wat spieren rekken. Maar direct al met het 1e stukje joggen voel ik mijn kuiten ook al. Het schijnt wel dat ik korte kuitspieren heb, loop heel veel op hoge hakken en op blote voeten loop ik graag op mijn tenen...

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 19:50

Dan moet je aan je te korte kuitspieren werken door gerichte rekoefeningen. Maar die oefeningen kun je gewoon door de dag heen oefenen en dus beter niet net voor het hardlopen. En veel op hoge hakken lopen is inderdaad funest. Dan is het gemakkelijk verklaarbaar die pijnsignalen in je kuiten. Het vervelende is dat te korte kuitspieren heel gemakkelijk tot blessures leidt. Bv scheenbeen blessures. Een hak verhoging dmv een inleghakje kan de problemen voor nu wat minder maken maar daarmee werk je feitelijk nog verdere verkorting van die spieren in de hand. Dus die zou je maar heel tijdelijk mogen gebruiken en alleen tijdens het hardlopen. Verder gerichte oefeningen doen en de hoge hakken zover mogelijk laten voor wat het is.
2 minuten is overigens ook wel heel kort om wat in te lopen. Nu voel je dan zelfs je kuiten al maar in het kader van een warming up echt te kort.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-16 23:24

Zo weer flink gekletst hier vandaag en gelopen +:)+

ZUCCHERO, jij was er vroeg bij zeg :wow:
Wel lekker he zo vroeg, heerlijk rustig nog.

ROOSVANBLUE, Fijn dat je geen last meer hebt van je heup, mu weer lekker rustig aan opbouwen.

GREETJE, Weer een flinke afstand zeg, gaat vast goed komen met die marathon +:)+ +:)+

JUDITH, Lekker wezen fitnessen, ook fijne afwisseling.

NAATH, Lekkr rondje, ik kan je daar niet in helpen, moet zelf nog gaan beginnen met hardlopen :o

Als er plek is ga ik morgen met een vriendin een proefles volgen met aquafit, ben benieuwd als het kan hoe dat is, zal me wel vies tegen gaan vallen :o :D
Mocht het wel wat zijn dan gaan we daar na de zomervakantie mee beginnen.

RoosvanBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:26

Anna79 schreef:
@Roos wat fijn dat het zo goed gaat met je heup! Weet ook wat er nu precies mee was?

Mijn fysio heeft opzich niet gezegd dat ik op 'op rust' moet, maar ik zal haar morgen eens vragen. Gisteren had ik na het lopen gelijk meer last, nu valt het wel weer mee. Wel herken ik wat je zegt over lang in de auto zitten, als ik dan uitstap ben ik een paar passen mank zeg maar, had jij dat ook?
Maar ik ben echt wel heel rustig begonnen dus waar het dan door komt???

Jep, dat had ik ook. Ik had allemaal knopen in mijn spieren en overbelast, door dat hypermobiele been. Mijn fysio zei ook niet dat ik op rust moest :P Maar omdat ik dat toevallig toch heb gedaan nu wel veel beter. Gisteren 3 km rondje gedaan dus ben benieuwd hoe het straks met autorijden gaat!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:30

Zwaai vanuit la France! Doe al de hele week pittige heuveltraining met fiks wat hoogtemeters :+
1.7k met 900 hoogtemeters is vast onderdeel van het rondje

nanoukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 08:47

ik meld me!
Sinds een paar maanden ga ik ook regelematig joggen.
Het is niet de allerleukste vorm van cardio voor mij maar ik ben toch altijd fier op mezelf als ik dan toch ben gaan lopen!
Ik ben gisteren een eergsteren s'avonds beide dagen een halfuurtje gaan joggen, waaran ik iets onder de 5km zat, redelijk traag tempo dus. (Was al 2 weken niet gegaan, daarmee)
Mijn grootse 'overwinning' is 1 uur 10 minuten gelopen!! (ononderbroken)
Sommige dagen gaat het ook 'gelijk niets' en andere dagen kost het me enorm veel moeite.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:05

Naath vervelend dat je steeds zo snel last hebt van je kuiten. Ik heb zelf eigenlijk nooit echt ergens last van dus weinig ervaring op dat gebied. Maar volgens mij heb je al goede tips van Greetje gekregen.

Idinn leuk dat je volgende week weer gaat beginnen!

Hyawatta wat leuk dat je vandaag een proefles aquafit gaat doen! Ik ga vanavond ook weer, zin in :D

Benangelique dat klinkt goed, veel plezier nog!!

Nanoukkie welkom en zo te lezen ben jij al behoorlijk fanatiek bezig!

Ik had eigenlijk op de planning vanmorgen vroeg te gaan lopen. Jullie voelen m al aankomen.. ;) Ik was 6 uur wakker maar mijn bedje lag te lekker :P
Vanavond aquafit, ga ik denk op de MTB heen, is totaal 18km. Vandaag dus weer niet lopen (gisteren ook al niet), en morgen denk ook niet want dan ga ik liever vrijdag als ik vrij ben.

Naath86

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 09:16

Bedankt voor de tips Greetje! Warming-up zal ik voortaan iets langer doen. Ik heb al even wat oefeningen gevonden voor mijn kuitspieren, dus die zal ik netjes gaan doen elke dag. Vandaag ook maar eens andere schoenen aan naar het werk :D Maar ik loop gewoon graag op hoge hakken...

Heb overigens na het lopen helemaal geen last van mijn kuiten, vandaag dus ook niet. Het is echt tijdens het hardlopen zelf. Maar ik begrijp dus dat het niet normaal is als je net begint? Het is niet dat je kuitspieren moeten wennen?

Hyawatta, leuk aquafit! Zal best zwaar zijn ja!!

Nanoukkie welkom!

Daan zou voor mij ook te vroeg zijn! Mijn vriend zijn wekker gaat om half 6 en heb er wel eens aan gedacht om dan te gaan lopen, maar ik lig dan liever nog een uurtje op bed :)

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:10

Afbeelding

Afbeelding
Hoi allemaal,
Zie hierbij mijn schoenen. Ik heb ze pas een jaar. En zoveel loop ik nu ook weer niet..

Fabienne1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 10:26

@Roos: Fijn dat het goed gaat met je heup! Idd rustig opbouwen

@Zucchero: Lekker een vroege ochtendloop! Je hebt mij geïnspireerd!
Ik ben vanmorgen ook om kwart voor zeven vertrokken. Ik had de ronde qua afstand verkeerd ingeschat haha. Nog een eindje gewandeld, snel douchen en hup naar het werk. 7,6 km.

@benangelique: Zwaai terug! Lekker bezig in de heuvels.

@nanoukie: Welkom! Rustdagen tussendoor is ook belangrijk.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:32

Naath haha dat gevoel heb ik dus ook als de wekker zo vroeg gaat :+

Fabienne ik zou echt niet weten of dit normale slijtage is, lijkt me ook geheel afhankelijk van het aantal km's dat je loopt.

Dilemma!! Mijn zus gaat volgende week donderdag aan een wedstrijd meedoen, 10km. Je kan daar ook 4km lopen. Zal ik mee doen...? Ik merk nu al dat ik dan rete competitief word en wel bij de eerste 10 van de ca 70 deelnemers wil zitten. Mijn PR is 19.40, obv de uitslagen van de afgelopen 3 jaar zou ik bij de eerste 10 zitten als ik onder de 19.30 loop. Maar ik heb die 19.40 maar 1x gelopen, verder meestal rond de 20 minuten.... Dus eigenlijk wil ik gewoon alleen maar meedoen als ik onder de 19.30 kan lopen :P
*wilt nu hardloopschoenen aantrekken en 4km gaan lopen :') *

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:35

Fabienne, misschien ligt het dan aan je looppatroon. En hoeveel km heb je erop gelopen?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 11:36

Hahaha Daan wat zei je nou eerder over dat je niet zo competitief bent ingesteld? :P

Fabienne, ik weet ook niet of dit normale slijtage is. Het lijkt wel alsof je op de bal van je voet iets draait en dat daar de slijtage vandaan komt.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:11

Daan al dan niet bij de eerste 10 zitten zegt helemaal iets. Soms wordt je eerste met een waardeloze tijd. En dan loop je supergoed en haal je het podium niet eens omdat er toevallig ineens een aantal hele snelle dames hebben ingeschreven. Met het laatste ben ik toch zelf het meest tevreden. Maar dat je voor jezelf duidelijk een tijdsdoel hebt dan kan ik mij heel goed voorstellen. Heb ik voor mezelf ook altijd dat ik in ieder geval binnen een bepaalde tijd wil kunnen lopen bij wegwedstrijden alvorens ik mee zou doen.
Mijn zolen van mijn hardloopschoenen slijten eigenlijk nooit terwijl ik er toch een kleine 2000km op loop. Ze worden bij mij afgeschreven omdat de demping en de stevigheid eruit gaat en op een gegeven moment bij bosgebruik ook het bovenwerk kapot gaat.
Maar je loopstijl kan het slijtage beïnvloeden evenals factoren als gewicht. Ook je schoenen drogen bij de verwarming heeft invloed op de zool.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-16 13:50

Nel hoe gaat het met je knie?
Hahaha ja beetje maf inderdaad :') Ik heb zelf niet zo de behoefte om wedstrijden te gaan lopen maar mijn hardlopende omgeving zegt steeds maar dat ik eens ergens aan mee moet doen. Op zich grappig eens te proberen, dan weet ik of ik het leuk vind. Maar als ik het dan doe, dan ben ik dus blijkbaar wat meer competitief dan ik dacht :+

Greetje helemaal met je eens hoor, maar toch is mijn doel dan wel onder de 19.30 te lopen en bij de eerste 10 te zitten :P

Ik ga proberen deze week onder de 19.40 te lopen, als dat lukt doe ik misschien wel mee.