ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mandarijn12

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:36

Lijkt mij ook heel erg leuk haha.

Is dit ook typisch ADHD? Ik heb een goede vriend (waar de spanningen (VOLGENS MIJ) flink aanvoelbaar zijn) gesmst. We kunnen nog niet zo goed met elkaar omgaan ook al willen we dat wel :') Hij is skieën en ik appte, en wel gelezen en dan stuurt ie niets terug. Twee dagen geleden. En dan denk ik gelijk dat hij een hekel aan me heeft :')

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:39

franka75 schreef:
Poess91 schreef:
Lijkt me leuk, weet alleen niet of ik durf :') hahaha

tuuuurlijk wel waarom niet , ik bijt in elk geval niet

Kijk dat veranderd de zaak, dan ben ik wel van de partij haha :D

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:40

En @mandarijn12 geen idee of dat typisch ad(h)d is maar dat heb ik ook altijd erg snel. Ben nu wel steeds meer aan het leren om te denken 'ik heb niets fout gedaan, dus als het zo is dan bekijken ze het maar'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:14

Ik denk dat iedereen dat wel heeft, maar irritant is het wel :')
Net als mensen die niet reageren op mailtjes ....... :z
En om de een of andere reden ben ik de enige die dat normaal gesproken wel doet ofzo?
Irritant,

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:37

Mensen om mij heen hebben d'r niet zo'n last van als ik :+
Kijk irritant is het sowieso, maar ik betrek het COMPLEET op mezelf :')

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:23

Oeh dat herken ik goed maar heb ik ook weer een beetje los gelaten, dit heb ik kunnen doen door gewoon mensen die ik goed vertrouwde er direct naar te vragen: Waarom belde, smste, mailde etc je niet terug? Die antwoorden proberen te onthouden...En um het speelt ook wel mee dat ik het vaak ook niet doe. Ik lees soms een mail en dan ben ik daarna weer met iets anders bezig waardoor ik dan weer die mail vergeet. Kan ook voorkomen dat ik weet dat de mail een uitgebreid antwoord vereist, iets waar ik dan even voor moet gaan zitten en perfectionistisch als ik ben wil ik daar dan ook écht voor gaan zitten en daarmee wordt het dan weer ingewikkeld (te weinig tijd of geen zin omdat ik weet dat het veel energie vereist...waarna ik me weer lui voel etc etc). Probeer mezelf nu aan te leren om direct terug te mailen want de taak mailen komt ernstig vaak terug in mijn agenda en wordt ernstig vaak weer de volgende dag opnieuw opgeschreven.

Met bellen met ik overigens gewoon een ramp. Ik neem vaak niet op omdat ik het lastig vind om opeens een gesprek met iemand te gaan voeren als ik eigenlijk met iets anders bezig ben. Ik wil die ander dan niet tekort doen en wil ook niet kortaf en bot overkomen dus dan neem ik niet op. Ik bel wel weer terug maar alleen als ik dan in een rustige ruimte zit en ik alle tijd heb.

Meeting kan overigens heel leuk zijn. Ik heb eventjes een module gevolgd met mensen met ADHD en ADD (vond er wel behoorlijk verschil zitten tussen die twee groepen ook in de nodige aanpak) en ik moet zeggen dat ik mezelf nog nooit zo vrij heb gevoeld. Ik vond het heerlijk om erheen te gaan omdat ik gewoon mezelf kon zijn, was zo'n stuk minder faalangsterig!

Heb zelf de laatste tijd veel last van het geen beslissing kunnen maken. Ik word er echt gek van! Heeft ook deel met faalangst te maken maar ook omdat er altijd zoveel opties mogelijk zijn. Ben bijvoorbeeld enorm vastgelopen in mijn studie en heb deze dan ook moeten opgeven (middelbare school ging nog wel goed omdat ik niet veel hoefde te doen en er meer structuur was) en nu moet ik bedenken wat ik dan wel ga doen. Jezus, gek word ik ervan. Zoveel keuze, zoveel afwegingen, het is echt een tornado. Daarnaast durf ik eigenlijk geen beslissingen meer te maken omdat ik al zo vaak op mijn bek ben gegaan. Sommige beslissingen te impulsief anderen weer niet haalbaar.

Nu moet ik ook zeggen dat mijn leven momenteel totaal geen structuur heeft en dat het op veel vlakken niet lekker loopt en dat speelt natuurlijk ook mee. Kan maar geen routine ontwikkelen en verzand meestal in het 100 opties hebben van dingen die ik op een dag kan doen maar dan niets doen omdat ik niet kan kiezen of het te ingewikkeld maak. Iemand die dit herkend?

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:50

Mirjam het is heel herkenbaar, wat betreft je studie zou ik lijstjes gaan maken met de dingen die je leuk vind om te doen, je goede en slechte eigenschappen (evt met hilp van studiebegeleider, oudrrs, vrienden) en dan op zo'n manier proberen te structureren en vanuit daar je keuze te maken.
Succes!!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:15

Ik ben echt zo blij, door mijn problemen heb ik vroeger nooit een diploma gehaald en ik ben gewoon iemand die slecht leert uit boeken, laat mij maar gewoon iets doen.
Daardoor is het wel lastig om op mijn leeftijd werk te vinden wat ik vol kan houden.
Nu ben ik 3 weken geleden ergens begonnen onbetaald maar gewoon om ervaring op te doen in het werk en nu ben ik een handtekening verwijderd van een betaald jaarcontact voor maximaal 24 uur.
Echt zo fijn dat mijn kwaliteiten op deze manier wel gezien worden.

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:29

Wauw dat is wel heel gaaf zonnebloem! Inderdaad fijn dat kwaliteiten wel op zo'n manier worden gezien, ieder mens is verschillend en lang niet iedereen komt tot zijn recht op een opleiding.

@ guccio, ik ga weer opnieuw proberen een lijst te maken. Heb het al wel vaak geprobeerd maar misschien moet ik het blijven doen omdat een lijstje kan veranderen, nieuwe adviezen, nieuwe inzichten, nieuwe mogelijkheden weet ik het. Heb zelfs al een heel uitgebreid onderzoek gehad en daar kwamen wel nuttige eigenschappen uit maar die hield niet rekening met het feit dat het niet haalbaar voor me is om een studie te doen met onwijs veel leerwerk/termen leren. Althans nu nog niet haalbaar, zeg nooit nooit :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:35

Mandarijn12 schreef:

dan ben je gewoon erg onzeker....

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:43

Jeeeuuj Zonnebloem! Goed joh! Gefeliciteerd!

Menino&Mandarijn, denken jullie ook niet dat veel ADD'ers ook erg onzeker zijn (met name wanneer nog niet geaccepteerd), juist omdat er zoveel niet lukt?

Ik ben ook onwijs onzeker. Denk altijd dat het aan mij ligt. Maar dat komt denk ik ook omdat er ook zo verschrikkelijk veel is wat ik fout doe.... dat ik er altijd maar vanuit ga dat het mijn schuld is. Ook al denk ik dan achteraf 'Heeee.....maar eigenlijk was dat helemaal niet mijn schuld'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:52

ja dat denk ik wel. Maar er zijn ook veel mensen onzeker, zonder ADD...
Maar er kan indirect wel een verband zijn.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:57

zonnebloem18 schreef:
Ik ben zoals ik dat weleens noem sociaal gehandicapt, het is wel een stuk beter geworden, maar ik heb nog altijd veel moeite met nieuwe mensen en nieuwe situaties.
Bij een drukke verjaardag of in een kroeg ofzo zijn er altijd wel momenten dat ik even een paar minuten mijn rust pak.
Soms ga ik gewoon even op de WC zitten of ik ga de kat even aaien, het zal de meeste mensen niet eens opvallen maar ik heb dat wel echt nodig.

.

Is dat typisch ADHD? Ik trek dat ook niet, zó herkenbaar! Vorige week naar de keuken gevlucht en stokbrood gaan snijden. Teveel drukte om me heen! Ik dacht dat dit best vreemd was van mezelf :+

LiVetime

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:59

Das erg ADD/ADHD inderdaad! Op m'n werk ging ik vaak ieder uur even naar de wc. Gewoon om even rust te hebben in m'n hoofd voor een minuut.

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:04

Gek is dat he? Ik vind mensen leuk en ik hou van gezelligheid maar soms trek ik dat ook onwijs slecht. Vroeger ging ik dan altijd boekjes lezen. Helemaal weg was ik dan. En wat vonden ze me toch een makkelijk kind! Het was gewoon mijn manier om me af te sluiten van de drukte.

Nieuwe mensen zijn ook niet mijn kopje thee. Wordt er altijd een beetje zenuwachtig van. Bellen kan ik soms een uur volhouden...en soms neem ik ook gewoon niet op, kan ik het in mijn hoofd niet bijhouden ofzo. Nieuwe mensen/bedrijven/vage kennissen bellen....Verschrikkelijk! Al heb ik wel werk gedaan waarvoor ik veel moest bellen, zowel naar Duitsland als Engeland als de VS. Dat was dan weer geen probleem. Net alsof het pas een probleem wordt als het over mij persoonlijk gaat.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 17:13

Vooral die laatste zin is erg bekend ik kan zaakjes altijd prima regelen op het werk of voor een ander maar als het voor mezelf is doe ik het uiteindelijk op het laatste moment, te laat of helemaal niet.
En bellen bah, ik bel voor mijn werk heel veel maar zelf de telefoon pakken om iemand te bellen doe ik met veel moeite.

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:18

Het schijnt wel zo te zijn dat AD(H)D'ers vaak onzeker zijn ja.. Maar op zich ook niet zo gek, we zijn toch 'anders' dan anderen, en dat kan je natuurlijk best onzeker maken.

Whatsapp is wat dat betreft ook funest. Hoe vaak ik wel niet bang was dat mijn ex in de kroeg met een ander stond te flirten als hij niet reageerde... Net zo hard trouwens met sms, ben sowieso onzeker.

njiloj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:46

zo. ik ga weer eens even bijlezen. Ik was dit topic alweer enigzins vergeten... }:0

mirjam_kl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:51

milo schreef:
zonnebloem18 schreef:
Ik ben zoals ik dat weleens noem sociaal gehandicapt, het is wel een stuk beter geworden, maar ik heb nog altijd veel moeite met nieuwe mensen en nieuwe situaties.
Bij een drukke verjaardag of in een kroeg ofzo zijn er altijd wel momenten dat ik even een paar minuten mijn rust pak.
Soms ga ik gewoon even op de WC zitten of ik ga de kat even aaien, het zal de meeste mensen niet eens opvallen maar ik heb dat wel echt nodig.

.

Is dat typisch ADHD? Ik trek dat ook niet, zó herkenbaar! Vorige week naar de keuken gevlucht en stokbrood gaan snijden. Teveel drukte om me heen! Ik dacht dat dit best vreemd was van mezelf :+

Ook ik herken me hier helemaal in. Vind het dan ook prettig dat er niet meer binnen gerookt mag worden in de kroeg, kan ik er elke keer even tussen uit. Verjaardagen vreten energie en trek me dan ook vaak terug als daar de mogelijkheid toe is. Drukke steden...pfff daarna kun je me opvegen ook dan probeer ik en van te voren al bijgeslapen te hebben en na die tijd moet ik echt even niets om me heen hebben.

Nieuwe mensen vind ik ook niet prettig, ben dan vrij afstandelijk hoewel ik echt helemaal geen hekel heb aan mensen hoor. Ben hier gewoon erg onzeker in geworden.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 02:19

Mandarijn12 schreef:

ja dat herken ik ook wel gewoon ook omdat wij toch al snel verwijten krijgen. Ik ben er allergish voor kritiek. kan er wel mee omgaan maar dan kunnen anderen om mij heen dat weer niet en krijg ik weer kritiek die ze zelf niet kunnen handelen. Ik probeer ook vaak te voorkomen dat ik boos word want dabn ga ik eerst huilen van kwaadheid en onrecht, En als dat niet afdoende werkt voor mij word ik echt heel erg gemeen en ga ik echt zulke lelijke dingen zeggen dat ik dingen wel eens voorgoed kan verknallen. Maar daar hebben ze het dan wel naar gemaakt. Ze moeten niet hun hak op mijn schorpioenen staartje zetten

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 02:22

milo schreef:
zonnebloem18 schreef:

.

Ja absoluut dat heb ik ook , tegenwoordig heb ik een smartphone dus dan ga ik spelletjes spelen , of het nieuws lezen, dan houd ik teminste mn muil, want natuurlijk praat ik altijd te veel volgens iedereen, ben ook al twee keer ergens uitgezet 2 dagen na de kerst nog, want de mensen komen daar voor hun rust. tsssssss
Je wilt niet weten wat er dan door je heen gaat

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 02:23

We dwalen af meeting?
haha goed he

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 10:21

Daar heb ik gelukkig geen last van franka...

Denk dat we wel heel erg verspreid wonen...Misschien even inventariseren zodat we een lokatie kunnen kiezen ergens in het midden? Jullie mogen ook bij mij komen, maar ik kan wel met zekerheid zeggen dat dat niet in het midden is :D . Heb wel genoeg ruimte!

Mandarijn12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 11:15

Ja echt tof om te doen. Ik kan eventueel ook wel iets regelen hier denk ik. Maar erg centraal ben ik ook niet. (Noord GLD)

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:31

Of anders gewoon Utrecht?

Ik heb trouwens een ACHT voor mijn herkansing! :D *\o/* En dat terwijl ik een uur vantevoren gewoon totaal hysterisch was omdat ik zéker wist dat ik het totaal niet kende en net zo goed niet kon gaan... :n
Ik wil proberen een 7 gemiddeld te staan, (en dat gaat denk ik best wel lukken!) zodat ik kan solliciteren voor een plaatsje in één van de honours programmes :) Maar daardoor ervaar ik wel weer extra druk tijdens de tentamens, ik leg de lat altijd zo hoog voor mezelf... :o