Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

upendo

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:50

Wat betreft psychologen en hulp.. Kies iemand die zelf ook HSP is.
Mocht daar behoefte aan zijn kan ik de site van mijn stagebegeleidster even linken. :)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:58

Hoi Seline! :wave: Niet geheel verrassend voor me om je hier te zien. Ik herken ook veel van wat je beschrijft (ook IRL wel). Wat fijn dat je zoveel aan je stagebegeleider hebt. :)

Ik heb een tijdje gezocht naar psychologen die uberhaupt iets met HSP deden. Google bood geen uitkomst, en mijn huisarts of de psycholoog waar hij me naar doorstuurde zoals hierboven beschreven dus ook niet. De enige dingen die ik kon vinden m.b.t. HSP waren niet-officieel-psychologen met niet-door-zorgverzekering-vergoedde tarieven. Je zou dan net iemand via-via moeten weten, maar ook dat is lastig (ik hoef bv echt niet naar dezelfde psycholoog als mijn moeder := als ik weet dat mijn psycholoog mensen kent ga ik ook niet zo gauw over ze praten, ondanks beroepsgeheim enzo).

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:04

Hallo! :D Haha voor mij ook niet verrassend om jou te zien! Ja, het is echt heel erg fijn om iemand te hebben die weet wat je doormaakt en wat je nodig hebt. :)

En hulpverlening is en blijft lastig ja. :) Ik zou eens kunnen rondvragen of er BIG geregistreerde HSP psychologen rondlopen. Ik ken wel een goede psycholoog, daar ben ik zelf bij geweest, maar dat is wel een eindje bij jou uit de buurt. :)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:32

Als je iets weet, graag! :) Epe is natuurlijk ook niet zo groot, dus zijn er minder psychologen. Apeldoorn zou ook best kunnen.

Er is trouwens ook een huiskamertopic voor de gegadigden. :Y) Mews @ [HK] HSP, wie kletst er mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 10:44

upendo schreef:
Hallo! :D Haha voor mij ook niet verrassend om jou te zien! Ja, het is echt heel erg fijn om iemand te hebben die weet wat je doormaakt en wat je nodig hebt. :)

En hulpverlening is en blijft lastig ja. :) Ik zou eens kunnen rondvragen of er BIG geregistreerde HSP psychologen rondlopen. Ik ken wel een goede psycholoog, daar ben ik zelf bij geweest, maar dat is wel een eindje bij jou uit de buurt. :)

Is dat in Arnhem? Misschien heb ik er baat bij. Wordt het vergoed? Ik ben zo'n arme studerende moeder dus heb alleen zo'n basispakketje :o :+

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 11:06

Ja twijfelen.. Praat me er niet van. Ik twijfel heel vaak over heel veel dingen. Ik kan al twijfelen welk brood ik moet kiezen :) maar dat terzijde.
Ik hou er ook niet heel erg van om ergens een label aan te hangen. Ik ben voor mezelf gewoon opzoek naar bevestiging/duidelijkheid zonder daar een soort van stempel mee op mezelf te drukken.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 12:01

Ze zit in Groesbeek en als je een doorverwijzing hebt van de huisarts wordt het vergoed! :j

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:34

Pien1989 schreef:
Ja twijfelen.. Praat me er niet van. Ik twijfel heel vaak over heel veel dingen. Ik kan al twijfelen welk brood ik moet kiezen :) maar dat terzijde.

Dat pak ik vaak anders aan: Van alles een beetje ;-) Ik eet 3 boterhammen als lunch en alle 3 met ander beleg omdat ik niet wil kiezen ;-) Maar dat ten zijde.

Veel hulp voor HSP (healings en zo) worden inderdaad niet vergoed. Dat is echt super jammer, omdat er veel goeds in de Alternatieve zorg te vinden is.

Hebben jullie trouwens ook het probleem dat jullie lichaam zelf gewoon heel gevoelig is? Iets heel snel flink pijn doet en zo?

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:38

11AFotograaf schreef:
Hebben jullie trouwens ook het probleem dat jullie lichaam zelf gewoon heel gevoelig is? Iets heel snel flink pijn doet en zo?

:j heel erg. Als iemand mij prikt met z'n vinger heb ik de volgende dag ongetwijfeld een blauwe plek

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:39

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nogal sceptisch sta tegenover healings. Wat houdt het in? :=

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:05

Precies kan ik het niet uitleggen, maar het wordt ook wel handoplegging genoemd. Er zijn veel verschillende vormen, dus het is ook afhankelijk van de persoon die het geeft. Het gaat vooral om je energetische deel van je lichaam, wat je niet kunt zien. Ik heb er wel wonderen mee zien gebeuren, maar helaas nog niet echt zelf ervaren.

lisanne87

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:07

Wat voor wonderen heb je gezien dan? Oprechte interesse :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:12

Dat mag hoor! Mijn broertje is vanaf dat hij 3 maanden oud was, erg ziek geweest: eczeem. Zelfs in Rotterdam in het Kinderziekenhuis konden ze hem niet verder helpen.
Uiteindelijk bleek er iemand bij ons in het dorp te zitten die handoplegging deed en die haalde hem in 1x van de jeuk af. Wel maar tijdelijk, om te voorkomen dat dat 4 jarig ventje knettergek werd, die was alleen maar die jeuk gewend. Dat is steeds verder uitgebouwd en daardoor is hij van zijn eczeem afgekomen. Alleen moet ie nog opletten met dingen waar hij allergisch voor is, maar hij is er wel van af.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:26

Sorry, ik blijf er niet in geloven. :Y)

Je kan HSP niet verminderen, je kan er trots op zijn en de negatieve aspecten aanpakken. :)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 15:50

upendo schreef:
Je kan HSP niet verminderen, je kan er trots op zijn en de negatieve aspecten aanpakken. :)

Volgens mij huisarts wel hoor, door je emoties af te vlakken met antidepressiva. :P Ik heb dat overigens wel overwogen toen hij het aanbood, maar voor m'n idee zit ik dan gelijk voor altijd daaraan vast omdat het symptoombestrijding is. En ook nog kans dat het niet werkt zoals je hoopt of bijwerkingen heeft waardoor je er weinig mee opschiet. Dus toch maar liever niet.

Ik heb niet zo heel veel ervaring met dat soort dingen. Ik heb wel e.e.a. alternatieve geneeswijzen-dingen geprobeerd vanwege vermoeidheid e.d., maar dat hielp bij mij nooit. :\

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 17:51

Ik merk bepaalde dingen en heb soms dat ik "last" heb van dingen maar ik kan mezelf niet depressief noemen. Wanneer het extreem is dan snap ik dat daar medicatie voor gegeven worden en anders inderdaad een manier vinden om het te accepteren/mee om te gaan. Per persoon en per eigenschap is de heftigheid natuurlijk ook verschillend.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 08:40

Ik vind medicijnen daarbij geen oplossing eigenlijk. Het is er nog steeds, alleen zorgt de chemische troep in je lijf dat het minder heftig eruit komt.

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:30

Bovendien brengt antidepressiva een heleboel andere nare dingen met zich mee....

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:34

Pien, de HA benadrukte ook dat hij me niet depressief vond, maar dat het puur voor de emoties minder scherp te maken zou zijn. Maar idd, ik vond dit, naast evt bijwerkingen e.d., ook:

upendo schreef:
Ik vind medicijnen daarbij geen oplossing eigenlijk. Het is er nog steeds, alleen zorgt de chemische troep in je lijf dat het minder heftig eruit komt.

Dingen die je onderdrukt hebben meestal de neiging om er ooit een keer erg naar uit te komen. := Ik vond het wel jammer dat dat zijn beste oplossing was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 15:13

Dan haal je dus eigenlijk gewoon een stukje van jezelf weg, ofja... je onderdrukt het.
Ergens zou ik het een opluchting vinden als het zou werken, maar ik blijf liever mezelf ook al is dat soms niet altijd even makkelijk.

Hebben de dames die aan de pil zitten ook zo'n gigantische reactie op de hormonen? Ik ben een hele tijd pil loos door het leven gegaan bij het gebrek aan vaste relatie maar nu sinds een tijdje weer aan de pil en word er helemaal naar van. Zocht er niks achter maar ergens best logisch dat het verband zou kunnen hebben met HSP... of grijp ik helemaal mis? Enige ervaring? :)

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:08

Eigenlijk nooit over nagedacht, Wubwub. Ik zit al 10, bijna 11 jaar aan de pil en merk het niet sterk. Wel heb ik pas geleden gewisseld qua merk. Ik had een heel fijn merk, maar met het nieuwe jaar kwam dat merk te vervallen. Ik kreeg toen een nieuw merk toegewezen vanuit de zorgverzekering (terwijl het net die ene pil is die zelf betaald moet worden in verband met werking tegen acne), maar daar kreeg ik barstende hoofdpijn van. Die heb ik normaal al in de eerste paar dagen van mijn stopweek, maar nu kreeg ik die dus ook bij het slikken van de pil. Heb toen met moeite een ander merk kunnen krijgen en een medische verwijzing voor dat nieuwe merk.

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:27

Eigenlijk heb ik een beetje hetzelfde als 11afotogtaaf hierboven gehad;
Heel lang aan de pil en eigenlijk zonder problemen totdat ze een andere voorschreven omdat degene van toen veranderd was. Sinds dat moment alleen maar ellende mee gehad, tussentijds doorbraken, stemmingswisselingen en heel erg veel hoofdpijn.
Toen op advies van de dokter een spiraal laten plaatsen. Dat vond ik helemaal een regelrechte hel, heel veel last van gehad. Nu ruim een jaar verder wordt alles een beetje rustig en stabiel. Mijn lichaam reageert heel erg snel (gevoelig) op hormoonsveranderingen en helaas merk ik dat vaak terug in mijn humeur maar ook in mijn huid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:47

Ik heb dus eerst veel verschillende gehad voor ik een pil had waar ik minimaal op reageerde. Die is toen ook vervangen voor een B merk en sindsdien heb ik niks anders dan problemen. Spiraaltje wil ik niet, te veel slechte dingen over gelezen en ik durf het niet aan (geen schadelijke dingen maar eerder de bijwerkingen). Maargoed misschien toch eens overleggen of ik een andere pil mag want ik heb dus in die maandelijkse periode geen lontje... heel naar.

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 00:40

Hoe reageren jullie op (harde) geluiden?

niks

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 02:50

De pil werd ik altijd heel emotioneel van. Ik kan Er niet tegen. Of heel boos of verdrietig of gefrustreerd.. Ik ben blij dat ik dat niet meer hoef te nemen.
Hard geluid en kan ik niet tegen, Vooral als het een achtergrond geluid is..