Diabetes voor het leven ! deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dientje_Yara

Re: Diabetes voor het leven ! deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-12 19:48

oh haha niet zo duidelijk geweest door mijn enthousiasme hihi

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:11

Geeft niks, ik begreep het!
Back on topic: hier weer gepruts, nu al 3 dagen achter elkaar wakker geworden met een hypo.....

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 11:15

btw de vraag op de eigen verklaring luidt als volgt:
Wordt of werd u behandeld voor inwendige ziekten als suikerziekte, hart- en vaatziekten, verhoogde
bloeddruk, nierziekte of longziekte? Of hebt u een hart- of vaatoperatie ondergaan?

Dus ze maken geen onderscheid in type 1 of 2....

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:13

tootje71 schreef:
De pijn is snachts enorm minder dus dat is super maar overdag toch nog wel veel last.
Ook blijf ik erbij dat ik onbeschoft ben behandeld door die arts in de kliniek ik mocht niets zeggen alleen ja en nee en hij vond dat alleen artsen gelijk hadden dus die second opinion was onzin...

Flapdrol..Ik heb al zo vaak gezegd ik wil graag een scan maar die krijg ik maar niet.

En ook mijn fysio werd uitgemaakt voor iemand die er geen verstand van heeft nou ik blijf erbij dat ie wel degelijk gelijk heeft betreft de beknelling want als ik die band om heb dan gaat mijn arm zeer doen en als ik hem niet om heb en meer kan bewegen is er niets aan de hand..

Dus ga toch nogmaals naar huisarts om mijn beklag te doen maar denk dat ik er weinig mee verder kom...

hmm.. Kan je zoiets niet eisen dan? Jij betaald je premie voor de ziektekosten toch gewoon?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:19

Ik vind dat sowieso een belachelijke reactie voor een kliniek waar juist veel 2nd opinions komen!
blijf het allemaal een raar verhaal vinden..

net weer bloed laten prikken, woensdag internist. ben benieuwd!

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:22

Goed hoop hier mijn verhaal even kwijt te kunnen.

Dinsdag naar het ziekenhuis geweest.
Heb de laatste tijd van "slapende ledematen" heb dit gemeld in het ziekenhuis. Heeft dus met mijn diabetes te maken.
Ik krijg het allemaal niet voor elkaar. Ben gewoon zo kwaad op me zelf maar doe het niet express.

Iedereen in mijn omgeving zegt dat ze het begrijpen maar dat doen ze niet. Ze weten niet hoe het is.
Hoop dat iemand van jullie mijn probleem wel kent.

Ik zal vanmiddag het hele verhaal even hier schrijven en hoop dat jullie mij tips kunnen geven!

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 12:31

Ik kan je helaas geen tips geven over de 'slapende ledematen' maar wel over het gevoel dat mensen zeggen dat ze je snappen maar dit niet doen.

'Gewoon minder snoepen, zo moeilijk is dat toch niet?' of 'Vervelend voor je hoor, maar het is maar 4 keer spuiten!'

En dan ben je een moment alleen en dan denk je.. je weet niet half hoe k*t het is!

Maar aan de andere kant kan ik ook heel goed relativeren maar dan moet de andere persoon in een benardere positie zitten dan ik.. dan hoor je dat je collegaatje een darmprobleem heeft waardoor ze altijd met een luier loopt, of iemand anders die weer kanker heeft.. en dan kan ik met een gerust hart zeggen: 'het is maar suiker'.

Andere momenten heb ik het er wel heel moeilijk mee.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:11

Je hebt van die sokken voor 'slapende' benen. Heeft me moeder ook bij haar helpen ze erg goed (al heeft zij geen diabetes maar kanker gehad)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:11

Ken dat ook zo goed, ze zeggen het te begrijpen.

Ik ben nogal iemand van mijn eigen uiterlijk, maar heb erge spuitbulten op mijn buik, vind dat gewoon heel erg vervelend. en dan krijg ik altijd maar, van kom op meid, je bent hartstikke slank etc... Ja maar toch, voor mijn eigen gevoel is het gewoon hartstikke klote!
(Ik ben erg klein, heb dus weinig opp om te spuiten en weinig spek op mijn buik...) Het is dus allemaal erg lastig om af te wisselen van plek al doe ik nu wat beter mijn best daarvoor. We zullen zien..

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:12

En afwisselen met de bovenbenen helpt dat niet?

Mt type 2 ben je toch insuline afhankelijk of is dat type 1?
Moet een verslag maken over insuline spuiten en moet dat er dus ook in verwerken maar weet het ff niet meer :o

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 13:59

Dat is type 1 :)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:03

Ik heb ook continue blauwe plekken van t spuiten, ook weinig vet om die naald in te zetten. Mn bovenbenen is helemaal geen doen, opzich heb ik daar wel wat vet (teveel als je t mij vraagt :')) maar toch presteer ik t standaard om daar een bloedvaatje te pakken. Heb t al es met dbvk besproken, samen gekeken waar ik dan moet prikken, geprobeerd en weer mis :+ Naja, het is geen ramp, tis alleen idd wel gewoon net minder mooi en zo'n reminder voor jezelf ook vooral..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:07

Ik weet natuurlijk niet hoe jij prikt?! Ik heb ergens thuis een instructie foldertje liggen over prikken.
Als je dat wat vind, wil ik hem wel eens zoeken en naar je mailen?!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:14

Ik prik zoals me geleerd is door dbvk, en nog met de kortste naaldjes ook, maar aders etc liggen sowieso heel hoog bij mij.
Maar, als je wil, graag, want als er tips in staan die ik nog niet gehad heb, dan kan ik er alleen maar beter van worden! :j

Calypso84

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 14:54

Jolandaa schreef:

Moet een verslag maken over insuline spuiten en moet dat er dus ook in verwerken maar weet het ff niet meer :o

Ik vond dit wel een goeie ezelsbruggetje voor mezelf:

Type 1 is voor 'jongeren'. Bij hun werkt de alvleesklier niet tot nauwelijks en moeten daarom insuline spuiten. Genezing is niet mogelijk en zitten hier dus heel hun leven aan vast.
Type 2 is voor 'ouderen' en mensen met overgewicht. Hun alvleesklier werkt nog wel, maar niet voldoende. Zij kunnen het nog af met pilletjes.

Dit is wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel globaal, maar zo hielp het mij erg om te onthouden :P

Dientje_Yara

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:01

heeeeel globaal ja hihi

ik snap helemaal wat je bedoelt mensen snappen er de ballen niet van erg vervelend
zo heb ik mijn moeder een keer gevraagd of ze in haar vinger wilde prikken haha je wil niet weten hoe lang ze heeft gezeten van ja oh nee ja nu oh nee haha en die is echt nergens bang voor

Ik maak me nu toch wel zorgen over die verklaring
de rijschool zei dat ze niet zo moeilijk doen en ik ken ook iemand die heeft het verzwegen al zou ik dat nooit doen.
ik moet namelijk 3 sep al afrijden maar is het nou zou dat als alles nog niet rond is je wel alvast mag afrijden en dan bijv je rijbewijs pas kan ophalen bij goedkeuring??/
alles staat namelijk al vast

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 15:44

Goed ik zal mijn verhaal kort proberen te houden dan kan ik mijn probleem uitleggen.

Sinds mijn 2de jaar heb ik Diabetes. Ben er mee opgegroeid. Alles ging altijd hartstikke goed elke dag standaard 5 keer prikken en spuiten.
Toen ik in groep 7 zat had ik in de nachten veel hypo's en hypers waardoor ik overdag vaak heel ziek was waardoor mijn leven heeel erg werd beinvloed.
Ik mocht als eerste tiener van mijn ziekenhuis een insulinepomp. Vond het ideaal. Kon er goed mee overweg.

Op de middelbareschool ging alles moeilijker. Wilde eigelijk aan niemand laten zien dat ik diabetes had dus prikte niet meer. Pomp gaf de hele dag basaal en dat was het dan ook. Geen maaltijdbolus geen vingerprik ik deed dit gedurende 6 maanden.
Tot mijn Hba1c ineens heel hoog werd. Dokter wilde in mijn pomp kijken naar het geheugen. Hierin kon hij zien dat ik nooit prikte.
Daarna volgde veel gespreken in het ziekenhuis.

Maar ben nooit meer goed terug gekomen in mijn prikritme. Het is niet dat ik het niet wil ik vergeet het gewoon echt.
Heb al van alles geprobeerd. alarm zetten, briefjes overal plakken, vingerprik bij mijn brood leggen.
En indd altijd krijg ik te horen dat snoep je toch minder (wat ik al amper doe) of nou wat is 5 keer prikken nou. Dat beinvloed je leven toch niet.
Mensen snappen dat gewoon niet!!

Ik heb trouwens nog nooit (na die periode op de middelbare school) een hba1c gehad onder de 8.5 (oude waardes)

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:25

Noukie schreef:
Ik prik zoals me geleerd is door dbvk, en nog met de kortste naaldjes ook, maar aders etc liggen sowieso heel hoog bij mij.
Maar, als je wil, graag, want als er tips in staan die ik nog niet gehad heb, dan kan ik er alleen maar beter van worden! :j

Ik ook..
Zelfde probleem en bovenbeen is bijna enkel spier en dus erg moeilijk pijnloos prikken. Doe het nu veel meer naar de zijkant toe en dat gaat nog aardig goed.
zou niet weten wat ik moet doen als dat ook weer zeer gaat doen...

Misschien dat die tips inderdaad wel handig zijn :j

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:26

Ash, moeilijk hoor! En ik ken het wel, je zit in de puberteit en ontwikkeld een soort van schaamte.

Ik denk dat het blijven prikken heel belangrijk is, mijn hba1c is langzaam aan ook aan het dalen, maar duurt lang.

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 16:29

Ja alleen soms als ik minder aan mijn hoofd heb gaat het heel goed en dan word het drukker met van alles en dan vergeet ik het.

Ik heb indd ook erge prikplekken van mijn pomp. Rode rondje, soms blauw en worden daarna littekens :( Heel mijn benen en buik zitten onder.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 17:04

ik heb gelukkig weinig last van blauwe plekken, maar als het blauw wordt, dan meteen erg blauw en een grote plek!
Over je rijbewijs, je moet eerst een eigen verklaring opvragen bij je gemeente (kost een paar euro) die moet je laten invullen door een onafhankelijke arts (ik heb m laten invullen door mn huisarts) dan opsturen naar CBR, die beslissen verder. Bij mij hebben ze besloyen dat ik een rijbewijskeuring moet ondergaan bij een oogarts, terwijl mn huisarts speciaal erbij had gezet dat er niks aan mn ogen mankeert! maar is omdat ik >10 jaar diabetes heb. Ik heb CBR nog gebeld omdat ik het onzin vind, aangezien ik al jaarlijks gecontroleerd wordt en er niks mis is met mn ogen...... maar moet toch, weer bij een onafhankelijke arts en voor eigen kosten (75 euro)

Mijkee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 18:38

Ash; ik herken je verhaal heel erg goed! heb er ook jaren mee geworsteld en eigenlijk nog steeds. Wel bolusste ik altijd maar prikte 2x op een dag. En ik heb ook littekens op mijn billen en schaam me daar ook best voor
Eigenlijk pas sinds andere halve week prik ik weer 5 á 6 keer op een dag. Ik merk dat mijn bloedsuikers echt beter zijn geworden en krijg heel veel steun van mijn vriend en die probeerd het echt te begrijpen en te snappen. En dat is voor mij echt heel belangrijk want voor mezelf zou ik het niet doen. Maar ik wil een leuk en lang leven hebben met mijn vriend en daar doe ik het voor :)

Heb je ook al last van complicaties? Kan je 1 tip mee geven; probeer iets te zoeken wat voor jou het waard is om voor jezelf beter te zorgen. Want eigenlijk verwaarloos je jezelf gewoon door niet goed op je bloedsuikers te letten :) en dat is doodzonde!

Het is een hele lastige situatie waar je moeilijk uitkomt maar het is wel het proberen waard! :)

Ash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-12 19:46

Ja mijn vriend steund mij hier ook onwijs in en probeerd het ook te snappen. Hij stimuleerd me dan ook heel erg maar we zien elkaar om de week waardoor ik heel vaak terug val in mijn oude patroon.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:22

Calypso84 schreef:
Jolandaa schreef:

Ik vond dit wel een goeie ezelsbruggetje voor mezelf:

Type 1 is voor 'jongeren'. Bij hun werkt de alvleesklier niet tot nauwelijks en moeten daarom insuline spuiten. Genezing is niet mogelijk en zitten hier dus heel hun leven aan vast.
Type 2 is voor 'ouderen' en mensen met overgewicht. Hun alvleesklier werkt nog wel, maar niet voldoende. Zij kunnen het nog af met pilletjes.

Dit is wel heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeel globaal, maar zo hielp het mij erg om te onthouden :P

heeel globaal gezien ik in de ouderenzorg werk\stage loop en daar ook insulinr geprikt word dus hrlas ezelsbruggethe gaat vior mij niet op

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-12 15:27

over dat; nirmand snapt mr. ik probeer het tebegrijpen hoe het is. het lijkt mij herl lastig nietzomaar e kunnen eten. als ik in de stad loop en iets lekkers zie hoef ik alleen aan mn geld denken julie naturlijk ook jamaar heb ik mn insuline wel bij me?
(denk ik) Ikzou nooi zeggen jamar het is maar zovaak prikken gewoon omdat ik niet weet hoe het voor een ander is.