Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Nathalie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 17:55

Ik heb na mijn bevalling afgelopen jaar ook een uitnodiging gehad. Ik heb een spiraal laten zetten na mijn bevalling en aangezien die er volgend jaar weer uit moet voor een 2de laat ik het dan wel doen......
Ik word eind van het jaar 30.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:03

Cayenne schreef:
Tja euh, bij bevallingen moeten ze ook tussen je benen zijn en doet het vast nog meer pijn.
Dus ach, daarvoor zou ik het niet laten.

Ik wil zeker geen kinderen ...

Naja t magazine was idd over de top.. Idd een glossy ofzo maar dan over alles wat ze doen tussen je benen met een uitstrijkje..

higgins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 18:35

Heb de magazine niet gelezen, maar ben nu net voor de tweede keer heen geweest voor een uitstrijkje ( op je 35ste krijg je ook weer een oproep )
En wil even zeggen dat ik nergens last van heb gehad.
Ik lees hier allemaal nare ervaringen, maar dit hoeft dus helemaal niet zo te zijn.

Beide gevallen heb ik het laten doen bij de assistente en omdat ik van praktijk ben verandert ook door verschillende dames.

Het is echt niet eng en persoonlijk vind het eigenlijk niet zoveel voorstellen....
Maar goed dat is dus mijn ervaring hiermee.

Die boobpletter over een aantal jaar.... Daar kijk ik wel tegenop. Dit lijkt mij zeer pijnlijk -O-

Emma_s_girl

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 08:03

Mammografie is niet fijn, maar wel te doen, althans is mijn ervaring.

Gelukkig kan iedereen zelf kiezen of je wel of niet deelneemt. Of het verstandig is of niet is een heel ander verhaal. Als je alleen om een of andere folder liever het risico loopt om kanker te krijgen, mij best.

Babsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-15 13:13

Ik vanmorgen de assistente alsnog gebeld.. En aangegeven dat ik veel moeite heb etc..

Naja ze had alles wederom verteld uitgelegd etc en afspraak voor 08:50 om alles te bespreken en als ik dan wilde kon ik t onderzoek doen, of niet.

Word ik net teruggebeld ze had t overlegd met de huisarts en volgend jaar komt een goedgekeurde thuis test kit op de markt ( die er nu zit is nog niet goedgekeurd ofzo ) en dan kan ik die doen.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 19:49

Vanmiddag uitstrijkje laten maken. Is niet het meest leuke om te doen natuurlijk, maar het was zo gedaan en viel best mee voor mij.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:17

Wat fijn dat het meeviel Marlies en gefeliciteerd!!

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-15 20:31

Ik vind het nu toch weer spannend. Het was even naar de achtergrond.. maar dan ineens denk ik er weer meer aan.

Vriendin belde me namelijk. Zij had een half jaar geleden pap3b/cin1. Ze moest het een half jaartje aankijken of haar lichaam het zelf zou verminderen. Nu blijkt ze dus ineens toch cin3 te hebben en gaan ze een lisexcisie doen. Dat terwijl ze nu graag zwanger zou willen geraken.

Zelf had ik pap4/cin3 en was de lisexcisie dus direct raadzaam. Na deze ingreep bleken alle snijranden niet schoon te zijn en nu moet ik dus drie maanden afwachten of ook mijn lichaam de slechte cellen nog kunnen verminderen.

Ik was er niet zo mee bezig.. moet toch maar weer afwachten.. maar na een slecht nieuws bericht zet het me wel weer aan het denken natuurlijk.

Hoe is het nu met anderen hier?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 00:09

Heftig debbydeb.
Wachten is niet fijn.
Hoe heb je de lis ervaren?
Ik moet eerdaags weer, nu na voor de 2e x een half jaar wachten vanwege een pap2.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-15 10:05

Naar hoor!!!!
:(:)

Enne: afwachten en afwachten is twee.
Doe vooral je aandacht richten (..."doen we efkes", jaja...) op positieve zaken, zoek vrolijkheid op (lachen schijnt heus echt gezond te zijn), uitgebreid alle fruit eten wat momenteel te krijgen is, en ""vermijd stress"".

Kies echt voor jezelf, je lichaam heeft al haar energie nodig om de slechte cellen op te ruimen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-15 00:30

DebbyDeb die onzekerheid is echt killing. Ik hoop dat je lijf het zelf heeft opgeruimd en zo niet dat nog een lis oplossing biedt. Wat ik begrepen heb kun je 2 lisexcisies laten doen zonder gevolgen voor zwangerschap ed.

En ja sorry ik zeg het hard maar dat komt omdat een uitstrijkje wel het minste onderzoek is wat ik daar heb gehad: maar als de folder over het uitstrijkje je de boom injaagt Google dan even naar de folder voor baarmoederhalskanker en dan hebben we het ergens over. Ik snap niet dat iemand zo z'n kop in het zand steekt en nee ik heb er ook geen begrip voor.

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 09:34

Hannanas: ik heb de lisexcisie niet als pijnlijk of heel vervelend ervaren. De verdoving spuit voelde ik wel even prikken.. maar daarna was het bij mij prima verdoofd, dus gevoelloos gelukkig. Ik had wel last van de adrenaline die in het verdovingsmiddel zit. Hartkloppingen en trillingen in m'n lijf. Dat was even vreemd en daardoor voelde ik me na de ingreep wat slapjes. Na een paar dagen kreeg ik wat lichte bloedingen omdat het dichtgebrande korstje kapot was gegaan.. maar het stopte na paar dagen weer. Anders had ik terug gemoeten om het opnieuw dicht te branden. Maar is me meegevallen.

Janneke2: stress was even lastig te vermijden. Ben gaan samenwonen in een totaal nieuwe omgeving.. ook een nieuwe baan en nieuwe stal voor m'n paard. Veel stress maar dus ook veel afleiding. Inmiddels een maandje verder.. komt wat tot rust nu.

Nuage: heb idd ook begrepen dat een tweede lis nog geen gevolgen hoeft te hebben. Maar hangt geloof ik ook wel wat af van hoeveel ze erbij weghalen en hoeveel ruimte je zelf hebt natuurlijk. De ene baarmoederhals kan langer/dieper zijn dan die van de ander geloof ik.

En ik kan soms ook even met m'n ogen knipperen als ik sommige (niet nuttige) argumenten lees om jezelf niet te laten checken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-15 10:08

Debbydeb, dat klinkt te doen!
Ik hoop ook op zo'n lis. Als het er van komt.

10 november afspraak, ben benieuwd.
Al m'n klachten zijn er nog, vanaf de laatste twee jaar. Bloeden na de seks. Moet toch ergens door veroorzaakt worden wat er daarvoor niet was. Lijkt weer erger te worden nu, dus ben heel benieuwd wat er 10 nov uit gaat komen.

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 11:15

*schopt topic omhoog*

Hier helaas weer/nog steeds een pap 3a. Vorige keer ook, toen bij de colposcopie geen afwijkende gebieden dus niks gedaan... Nu weer een colpo dus.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-15 18:41

Vervelend. Hopelijk doen ze nu wel iets, want dit lijkt me toch niet fijn.

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 13:26

Voor de mensen die mijn verhaal volgden.. Het kan dus wel...

Van pap4 met afwijking cin3, na een lisexcisie (waarvan snijranden niet schoon waren).. nu na vier maandjes toch pap1 bij de eerste controle!

Mag dan misschien wel van geluk spreken denk ik.. maar toch..

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-15 21:02

Wat fijn voor je, DebbyDeb!!!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 00:51

Fijn!!!! Gefeliciteerd met dit herstel!

(En een hele opluchting, lijkt me zo....)

DebbyDeb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 13:22

Ja zeker een opluchting.. ik geloof het nog niet helemaal en ik denk dat het toch altijd wel in m'n hoofd blijft zitten. Maar ik moet het laten rusten en erin geloven dat mijn lichaam het toch "opgeruimd" heeft.
Voor de anderen.. succes/sterkte bij het wachten op uitslagen.. bij ingrepen en bij herstel. Xxx

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 16:21

Gefeliciteerd debby!
Ontzettend fijn nieuws!
Moet je nu na een jaar terug komen?

Ik heb het uitstrijkje vanochtend weer gehad.
Laten we hopen dat mijn lichaam eindelijk de pap2 ook opgeruimd heeft nu. Bloedde wel weer als een rund dus dat betwijfel ik..

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-15 18:38

Ah crap, ik kom er door dit topic achter dat ik ook maar eens moet gaan bellen. Ben 27, maar af en toe wat bloed na de seks. Ik ga denk ik maar gelijk morgen bellen, niet teveel over nadenken. :Y) Nog nooit een uitstrijkje gehad.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 10:32

Ik heb gisteren een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. (Toch een beetje uitgesteld. := ) Het was niet prettig en een beetje pijnlijk, maar het is me toch wel meegevallen dus ik zie er nu ook niet meer tegenop, als ik het weer een keer moet laten doen. :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 12:39

Goed gedaan Dorien!!
Hopelijk is de uitslag ook goed. Verder heeft de huisarts geen bijzonderheden geconstateerd?

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:07

dorientjuh schreef:
Ik heb gisteren een uitstrijkje laten maken bij de huisarts. (Toch een beetje uitgesteld. := ) Het was niet prettig en een beetje pijnlijk, maar het is me toch wel meegevallen dus ik zie er nu ook niet meer tegenop, als ik het weer een keer moet laten doen. :)

Heb ik bij de huisarts ook gehad dat het pijnlijk was. Toen doorverwezen naar gynaecoloog omdat de huisarts de baarmoedermond niet kon vinden (dit is de 2e keer al door 2 verschillende huisartsen) Bij de gynaecoloog nergens last van gehad.

Ik las ook wat reacties over die zelf kit, pas daar wel mee op. Bij een uitstrijkje nemen ze cellen af van de baarmoedermond. Ik maak zelf uitstrijkjes ik vind de baarmoedermond soms nog knap lastig te vinden, laat staan dat je het zelf gaat doen. Ik kan mij niet voorstellen dat je alle cellen af kunt nemen als de baarmoeder wat gekanteld ligt. Daarnaast is het iemands werk en zijn die mensen wel wat gewend, die weten na die tijd echt niet meer hoe jij er van onder uit ziet (waarschijnlijk net als al die andere vrouwen). Ik weet dat echt niet meer na die tijd, tenzij je het vol hebt hangen met piercings dan blijft het mij wel bij ;)

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-15 13:07

Ze heeft voor de zekerheid ook gelijk een SOA test gedaan.
Ze zei dat ze niks afwijkends kon zien. Wel dat het gevoeligere slijmvlies dat aan de binnenkant van de baarmoedermond zit bij mij niet precies ophoudt aan de grens van buitenkant - binnenkant, maar dat dat slijmvlies bij mij iets verder doorloopt aan de buitenkant. Dat zou volgens haar de bloedingen kunnen verklaren. Over drie weken zou de uitslag van het uitstrijkje binnen moeten zijn, maar ik mag na 2 weken al bellen om te kijken of de uitslag al binnen is.

Als beide testen negatief zijn, ging zij er vanuit dat de bloedingen onschuldig zijn.