gedwongen opname

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: gedwongen opname

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:14

Dat zeker :j maar je kunt als hulpverlening helaas niets beginnen wanneer iemand niet open staat voor hulp, en daar loop je als hulpverlener veel te vaak tegenaan.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:16

Idd, bij ons heeft wel meerendeel een RM (rechtelijke machtiging) of TBS, waardoor er op dwang behandeling overgestapt kan worden. Maar dat is voor beide partijen erg onprettig... voor de patiënten en hulpverleners. je wil tich een goede vertrouwensband en behandelrelatie met de mensen onderhouden... maar als laatste redmiddel is het helaas in sommige gevallen nodig.

Nicje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 17:30

hey, Broem...
Wat vervelend dat je zo met jezelf in de knoop zit...
Ik denk dat wat de humpverlening betreft heel erg meespeelt dat je niet open bent in wat er in je omgaat.... Wat je precies voelt enz..

Fijn dat je volgende week de intake hebt. Hopelijk kan je daar terecht en kunnen ze je daar helpen!!

Hopelijk zit je gauw weer wat lekkerder in je velletje!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-10 18:13

Ik vind het moeilijk om te reageren op je amies...

Voor mijn gevoel is dit mijn dagboek, de enige plek waar ik wel open en eerlijk kan (en mocht) zijn. Ik lees de reacties van anderen en leg de meesten daarna naast me neer, omdat ik ze niet kan geloven. Ik weet niet of ik het voor de aandacht doe, de meeste reacties vind ik erg moeilijk om te lezen. Als het wel zo overkomt dan spijt me dat, ik wil andere mensen niet tot last zijn. Daarom zal ik hier wss minder reageren, want nu heeft het een stigma, als ik iets negatiefs schrijf doe ik anderen pijn en dat wil ik niet. Dus ook al was dit puur een dagboekje voor mezelf, ik zal het niet meer doen.

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 18:37

Gewoon blijven schrijven Broem.
Als jij daar baat bij hebt, moet je dat doen. Ongeacht wat anderen daar van vinden of denken.
Je bent helemaal niemand tot last.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 19:25

Idd Broem gewoon blijven schrijven :j

Maar waar ik het wel mee eens ben, is dat een aantal mensen hier er voor moeten proberen te waken dat ze zich niet teveel laten meeslepen.
Die kunnen bijv. bepaalde posts van jou (over o.a. de hulp die je al dan niet krijgt) zien als dé waarheid, terwijl het zeer waarschijnlijk jouw waarheid is.
En het geeft niet dat het op dat moment jouw waarheid is(daar kan je verder nu ook weinig aan doen door je BS), maar er bevestiging op krijgen zal je niet helpen om uit de negativiteit te komen.

C.Alsemgeest en ik (en wellicht nog meer) zitten in het werk en zullen het makkelijker kunnen relativeren, tussen de regels door kunnen lezen etc.
Maar de 'leken' kunnen dat waarschijnlijk niet zo makkelijk, weten misschien weinig van BS en van de hulpverlening.
Iedereen kan je zeker steun geven, maar ja sommigen moet waken voor een aantal zaken.
Dat is iets wat ik de posters hier wel mee zou willen geven.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-10 21:04

Broem, gewoon blijven schrijven hoor.

Natuurlijk is het af en toe heftig om te lezen wat er in jou omgaat, maar dit is jouw topic en als iemand daar niet tegen kan dan moet die gene het gewoon niet lezen. Zo makkelijk dat er een uit-knop op een computer zit.
Natuurlijk houd ik in mijn achterhoofd en dat wat je schrijft jouw waarheid is, dat dat door jouw rot ziekte gekleurd is en dat jij daar niets aan kan doen op het moment.

Als je niet meer zou schrijven, dan ga ik me zorgen maken |(

Ik heb Broem een paar keer ontmoet tussen de paarden, dan is ze beslist geen persoon die de aandacht trekt. Eerder omgekeerd, ze blijft juist op de achtergrond.
En al zou ze hier om aandacht vragen, dat heeft ze dan nodig en dat is toch niet erg als wij haar dat geven?
En mochten er professionals zijn die vinden dat ik helemaal fout reageer dan graag een pb.

Broem, kop op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 01:38

Broem, niet stoppen met hier schrijven hoor. Er zijn teveel mensen die met je meeleven en belangstellend naar je berichten uitkijken. Dat wat jij schrijft is zoals jij het ervaart en dat mensen die ervaring hebben met BS hier kanttekeningen bij plaatsen wil niet zeggen dat ze niet met je begaan zijn. Zij kijken er alleen met andere (profesionele) ogen naar.

Kanelly, ben het met je eens dat wij alleen Broem's waarheid/visie horen en ik denk idd dat er niet vergeten moet worden dat er nog een andere kant aan het verhaal zit. Mensen uit het vak zullen dat zonder moeite herkennen terwijl mensen niet uit het vak dit moeilijker of niet kunnen. Wat maakt dat de reactie van de ene groep of de andere groep hemelsbreed kan verschillen. En hoewel goed bedoeld niet altijd een goed effect hebben.

Ook ik ken Broem persoonlijk en zoals ik haar ken is ze echt niet iemand die graag de aandacht op zichzelf heeft. Ik heb haar tussen de paarden gezien maar ook in Breda tijdens een opname. Het is zeker niet zo dat ze alleen maar de aandacht op zichzelf wil hebben en alleen over haar situatie verteld en dat ze zo onbegrepen zou zijn.

Broem, nogmaals blijft ons op de hoogte houden van wat je bezig houdt dit topic is een van je uitlaatkleppen en die heb je heel hard nodig. :(:)

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:28

tiwi1969 schreef:
Als je niet meer zou schrijven, dan ga ik me zorgen maken |(

Anders ik wel.

Het is jouw topic, jouw verhaal, jouw leven. Daar kan een ander niet over oordelen.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 11:34

Hoe ben je de nacht doorgekomen Naath?

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:17

bromfiets schreef:
Ik vind het moeilijk om te reageren op je amies...

Voor mijn gevoel is dit mijn dagboek, de enige plek waar ik wel open en eerlijk kan (en mocht) zijn. Ik lees de reacties van anderen en leg de meesten daarna naast me neer, omdat ik ze niet kan geloven. Ik weet niet of ik het voor de aandacht doe, de meeste reacties vind ik erg moeilijk om te lezen. Als het wel zo overkomt dan spijt me dat, ik wil andere mensen niet tot last zijn. Daarom zal ik hier wss minder reageren, want nu heeft het een stigma, als ik iets negatiefs schrijf doe ik anderen pijn en dat wil ik niet. Dus ook al was dit puur een dagboekje voor mezelf, ik zal het niet meer doen.

brom het je niet aantrekken. Mij doet het ook heel erg pijn wat iemand hier schrijft. Vaak is het ook zo, ze weten niet waar ze het over hebben. Zien het zwart-wit (dacht dat dit alleen bij borderliners was :D ). op de rest reageer ik ook niet, als er een discutie komt, maak dan een nieuw topic!!! niet hier!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:20

Er is niemand hier die Brom veroordeeld of teneer wijst, dus ik snap niet zo goed waar je op doelt?
Er mag best kritisch gereageerd worden. Iedereen hier heeft het beste met Brom voor en er wordt ook gereageerd door mensen die ervaring hebben met borderliners. Dat kan juist heel waardevol zijn.
Voor de rest wenst iedereen hier Brom het allerbeste :)

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:25

ja dat vind ik ook intressant mensen die ervaring hebben met BD. ik heb het gewoon over amies haar reactie, is veel te kort door de bocht

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 13:28

Ik heb er hard over nagedacht en jullie hebben gelijk, ik heb dit topic nodig als uitlaatklep. Dit is voor mij de enige manier om op mijn manier eerlijk te kunnen zijn. In het echte leven zeg ik weinig tot niks over mijn eigen situatie tenzij iemand er specifiek om vraagt.

Het heeft me ook erg zeer gedaan dat ik manipulatief genoemd werd "omdat alle borderliners dat doen". Je kent mij niet en als je me wel zou kennen zou je zoiets niet zeggen. Ik cijfer mezelf weg voor anderen omdat ik mezelf niet genoeg waard vind. Ik vind het dan ook oneerlijk om te zeggen dat ik hier enkel om aandacht vraag. Als je mij in het echte leven zou kennen zou je weten dat ik niet graag in de aandacht sta. Dit is mijn dagboek, wat ik hier schrijf is van mij.

En over het feit dat ik er nog steeds ben... Je hebt werkelijk geen idee hoe het voelt om weg te willen zijn, maar het niet kunnen omdat je weet dat je anderen dan veel verdriet doet. Als je niet egoïstisch mag zijn, maar het zó graag wilt. Je hebt geen idee wat voor een gevecht dat is met je jezelf en hoeveel pijn het doet om elke morgen wakker te worden met zo'n slecht gevoel, om geen hoop te hebben, maar toch door te moeten voor de mensen om je heen.

Gisteren heb ik een gesprek gehad met de psychiater, hij vond me erg depressief maar wel erg eerlijk en daar bedankte hij me voor. Tegen die depressieve gevoelens heb ik nu een nieuw pilletje gekregen, valdoxan. Ik ben benieuwd of het me goed gaat doen.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:32

Dat ben ik met je eens :j Het is wel zo dat je negatief gedrag extra kunt versterken door het aandacht te geven. Dan komt iemand vaak in een negatieve spiraal terecht en is het moeilijk hier weer uit te klimmen. Ik heb altijd geleerd om niet teveel met een borderliner mee te praten. Tuurlijk is het niet erg om medelijden te tonen, maar uiteindelijk moet je weer vooruit kijken en niet teveel in het negatieve blijven hangen. Daar schiet niemand iets mee op.

@Brom, fijn dat je reageert!
Ik had nog wel een vraag over eventuele suicidale acties (hoop dat je daar niet mee bezig bent overigens.)
Ik krijg ook steeds meer met borderlinepatienten te maken die pogingen doen, maar het "lukt" hen nooit, en gelukkig maar. Sommige mensen doen het wel 2 keer per week en doen daar hun familie en vrienden natuurlijk erg veel pijn mee. Ik vraag me dan af waarom ze dit doen? Het wordt vaak zo gedaan dat ze misschien wel in het ziekenhuis belanden of een paar dagen ziek zijn / in de isoleer moeten, maar ze gaan nooit zover dat ze zeker weten dat ze niet meer ontwaken of wat dan ook. Daaruit maak ik dan op dat ze het toch niet willen (en gelukkig maar) maar waarom wordt het dan toch gedaan? En wat doen hulpverleners hier tegen? Ik ken iemand die er al minstens 70 heeft gedaan en ze is er nog steeds..
Overigens wil ik met mijn vraag niet zeggen dat het aandachtzoekerij is hoor. Ik snap het echt niet en zou graag wat meer inzicht hierin willen krijgen omdat het voor "buitenstaanders" gewoon niet te begrijpen is.

Hopelijk gaat het nieuwe pilletje goed werken en voel je je snel weer beter :(:)

Talithah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:34

Hallo Broem, ken je niet en heb je beginverhaal gelezen en niet alle reactie, ga zo alleen jouw berichtjes lezen.

Laat ik beginnen met je een groot compliment te geven!!!
Je vertelt heel open en eerlijk dat je bent opgenomen en ik vind dat zo geweldig dapper, je zult hier veel bekenden hebben en dan dit open vertellen.

Reacties kunnen je heel goed helpen en idd zul je verschil moeten maken tussen mensen die het niet kennen of begrijpen en mensen die je willen troosten en helpen,

Dus echt niet stoppen en opnieuw beginnen met een topic!

Het kan je zo helpen met weer op de been te komen.

Ik wil je heel veel sterkte wensen, heb bewondering voor je moed!

Hou vol meis, gaat je lukken!

Geloof erin!

Knuf Wil

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 13:54

bromfiets schreef:
Het heeft me ook erg zeer gedaan dat ik manipulatief genoemd werd "omdat alle borderliners dat doen". Je kent mij niet en als je me wel zou kennen zou je zoiets niet zeggen. Ik cijfer mezelf weg voor anderen omdat ik mezelf niet genoeg waard vind. Ik vind het dan ook oneerlijk om te zeggen dat ik hier enkel om aandacht vraag. Als je mij in het echte leven zou kennen zou je weten dat ik niet graag in de aandacht sta. Dit is mijn dagboek, wat ik hier schrijf is van mij.

En over het feit dat ik er nog steeds ben... Je hebt werkelijk geen idee hoe het voelt om weg te willen zijn, maar het niet kunnen omdat je weet dat je anderen dan veel verdriet doet. Als je niet egoïstisch mag zijn, maar het zó graag wilt. Je hebt geen idee wat voor een gevecht dat is met je jezelf en hoeveel pijn het doet om elke morgen wakker te worden met zo'n slecht gevoel, om geen hoop te hebben, maar toch door te moeten voor de mensen om je heen.

super verwoord! Het is niet bij alle borderlinder manipulatief gedrag. ik heb ook het tegenovergestelde. ik doe alles voor de andere, zodanig dat ik altijd mezelf vergeet.
En dat ander stukje hé, klopt meid! Nu gaat het wat beter met mij, maar tot op een maand terug had ik dit ook heel sterk. Ik nam vb zelfs in de auto mijn hond mee, omdat ik zo wel oplette, en niet wou dat haar iets overkwam..

Goed dat je een nieuw "pilletje" gekregen hebt. Maar nog beter dat je het zelf aangegeven hebt!!

peer2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 14:17

Even een observatie van mijn kant. Zowel Bromfiets als Charlotvanre geven aan dat ze zich wegcijferen voor anderen. Dat jullie dat hier opschrijven betekent dat jullie je van van dit gedrag bewust zijn. Kan je je voorstellen (en dit bedoel ik niet banketstaaf, maar puur realistisch) dat dit op een bepaalde manier wel manipulatief kan zijn? Ik heb me in mijn leven ook te veel moeten bezighouden met zichzelf wegcijferende mensen, en dat vreet juist energie, voor beide partijen! "Nee, sla mij maar over, jij bent belangrijker", "Er is niks met me aan de hand, écht niet hoor", etc etc. En ondertussen wel met een uitsraling van heb ik jou daar.... Ik begrijp dat dit een onderdeel is van de aandoening die jullie hebben. Maar toch hoop ik dat jullie beseffen dat "jezelf wegcijferen" een omgekeerd effect teweeg kan brengen en er juist voor zorg dat je volop in de (negatieve) aandacht komt te staan...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 15:04

ik denk dat het weg willen cijferen een reactie is op de overweldigende gevoelens die de opmerking van amies te weeg bracht bij de ts :)
Normaal kan je dit relativeren en eventueel naast je neerleggen, des noods die opmerking gewoon negeren of kwaad worden. Maar met BS is dat moeilijk en ga je van het ene in het andere uiterste... dus spijt hebben van het eigen schrijven en ermee willen stoppen om deze ideeën en meningen bij anderen niet meer opgewekt worden een "oplossing" op dat moment.

TS, gelukkig blijf je schrijven :)
Ik denk dat het prettig is om buiten een instelling even te kunnen ventileren :j
Soms krijg je minder prettige reacties... maar niet iedereen begrijpt wat jij voelt, en hoe het is om continu naar de uitersten van je emoties geslingerd te worden :)

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 15:19

Had ik een heel verhaal getypt, is het weg... Nog maar een keer proberen.

Cayenne: Ik weet niet hoe het voor anderen is maar ik kan wel proberen om het van mijn kant uit te leggen... Ik heb nog geen echte poging gedaan, ik heb nog niet expres zoveel ingenomen dat ik niet meer wakker zou worden. Daarvoor heb ik te veel mensen om me heen die ik dan verdriet zou doen. Neemt niet weg dat ik het graag zou willen, ik fantaseer er dagelijks over hoe ik het zou doen en dat ik dan niks meer zou voelen. Maar ik mag niet egoïstisch zijn, ik moet aan de mensen om me heen denken. Ik zou het trouwens ook niet met pillen doen, het is tegenwoordig zo geregeld dat je nooit genoeg in huis hebt voor een dodelijke dosis en er zit braakmiddel in zodat je alles weer uitbraakt bij een overdosis.

De keren dat ik wel een overdosis heb genomen stond ik er niet bij stil hoeveel ik innam en wat het zou doen. Op dat moment wil je alleen maar de situatie veranderen, controle hebben over íets, want je gevoel draait helemaal door. Dus door pillen te slikken krijg je de grip terug op de situatie omdat je zelf de macht hebt om jezelf bewusteloos te maken en niks meer te voelen. Dat je eventueel niet meer wakker wordt is slechts een leuke bijkomstigheid.

Ik doe dat trouwens niet voor de aandacht, als ik een od neem ben ik meestal alleen en ik vertel het pas achteraf of niet in de echte wereld. Het is slechts controle terugpakken, snijden werkt voor mij hetzelfde alleen dan met minder impact.

Peer: Mensen zien niet altijd aan mij dat het slecht gaat, als het even kan houd ik mijn masker op. Dat ik dat op een gegeven moment niet meer kan zou ik niet manipulatief willen noemen.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-10 22:54

peer: ik ben er me idd van bewust. Hier ben ik ook aan het werken! Stap voor stapje. Maar zoals bromfiets zegt, meestal zien ze niet dat het slecht gaat met me. Mensen met borderline zijn zééér goed in een masker opzetten. Bijvoorbeeld: deze week vroeg iemand die bij een vriendin van mij was waarom ik eigenlijk altijd thuis ben. Ik vertelde het eenvoudigste dat ik een depressie heb (dat heb ik ook maar ja niet dat alleen), en die vrouw verschoot, ze dacht dat ik een super opgewekt iemand was. De vrolijke "spelen" is omduur niet moeilijk als je het heel je leven hebt moeten doen... Terwijl ik me eigenlijk op zo'n moment klote voel..

Bromfiets: ik vind het héél goed dat je blijft schrijven! Het is een goeie uitlaatklep!

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-10 23:44

Van mij denken ze ook altijd dat het goed gaat, voor de meeste mensen om me heen komen die opnames meestal uit de lucht vallen omdat ze denken dat ik zo vrolijk ben. Ik hang ook meestal de clown uit, maak mezelf belachelijk voordat een ander dat kan doen. Zeker als ik in een dis zit kan ik heel goed doen of alles op rolletjes loopt, maar daar weer uit komen en zelf gaan voelen.... Dat is zwaar, dan kan ik dat masker niet meer ophouden en ben ik een zielig hoopje mens (Tenzij ik boos ben, dan ben ik eerder een tornado.).

Maar dan manipuleer je je omgeving niet, manipuleren is in mijn ogen moedwillig de situatie naar je hand zetten. Ik probeer me dan alleen maar te verstoppen en zo klein mogelijk te maken. Ik zal niet zeggen dat mijn gedrag mijn omgeving niet beïnvloedt, dat is zeker waar maar ik doe het niet moedwillig of met opzet zo om mijn zin te krijgen.

Ik weet dat ik de mensen in mijn omgeving pijn doe door te zijn wie ik ben en door mijn gedrag. Zo hield ik tijdens de beoordeling door de psychiater mijn oren dicht toen mijn moeder op me in begon te praten. Dat heeft haar veel pijn gedaan, maar ik kon haar goede bedoelingen niet aanhoren. Het stampte door mijn hoofd dat ik het weer niet goed had gedaan en dat werd versterkt door elk woord dat ze zei. Op dat moment voel je alleen maar angst dat ze je laten vallen (Ik zou mezelf al lang hebben laten vallen) en daarom stoot je ze af. Maar op dat soort momenten kan ik niet anders reageren dan verkeerd lijkt het wel. Dat neem ik mezelf dan weer kwalijk en dan is het negatieve cirkeltje weer rond.

Zo draai je rond en rond in je eigen negatieve gevoelens, wanhopig omdat het lijkt of je er niet meer uit kan komen. Dan verlies je de controle over je eigen gedachten, het gaat zo snel dat je het zelf niet meer bij kan houden en dan moet je iets, meestal het verkeerde.

Verder heb ik een "probleem" op de afdeling, er is iemand binnengekomen die mij erg aardig vindt. Dat is geen probleem,maar ze komt te dichtbij, ze wil mij redden, het was voorbestemd dat ze op de afdeling kwam zodat ze mij kan helpen. Ze kust me, geeft me knuffels en komt heel erg in mijn persoonlijke ruimte. Ik word gered als ik God aanroep om me te helpen, veel water drink en enkel groenten en fruit eet. Ik moet mijn pet afzetten want die blokkeert de verbinding tussen mij en God, mijn vader. En ze bedoelt het allemaal goed, ik wil haar niet kwetsen maar ik word er echt heel erg zenuwachtig van. Ik verstijf zodra ze in mijn buurt komt, weet mezelf geen houding te geven, dus ik ga staren en stamelen. Ik heb al geprobeerd om uit te leggen dat ik helemaal niet in God geloof en dat ik respect heb voor haar mening maar dat ze die niet op moet dringen. Tegen haar zeggen dat ze fysiek te dichtbij komt durf ik niet.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 01:17

kan je het niet in een gesprek aangeven aan de begeleiding?
Wellicht kunnen zij goed op haar overbrengen dat het goed bedoelt is, maar dat jij er in jouw situatie even niet op zit te wachten :)

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:25

Wel zeggen hoor, jouw ruimte heb je nodig en als mensen daar ongevraagd en ongewenst binnenkomen dan moet je daar wat van zeggen.
Als je het niet voor je zelf doet dan toch zeker voor de ander zodat het niet opstapelt en je uiteindelijk echt boos wordt. -:(-

Deze Angel zit natuurlijk ook niet voor zweetvoeten bij jou op de afdeling, ze zal het goed bedoelen maar het zal wel een deel van haar problematiek zijn.
Bespreek dit ook met de begeleiding zodat ze haar in de gaten kunnen houden als ze teveel in jouw ruimte komt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-10 11:56

bromfiets schreef:
Van mij denken ze ook altijd dat het goed gaat, voor de meeste mensen om me heen komen die opnames meestal uit de lucht vallen omdat ze denken dat ik zo vrolijk ben. Ik hang ook meestal de clown uit, maak mezelf belachelijk voordat een ander dat kan doen. Zeker als ik in een dis zit kan ik heel goed doen of alles op rolletjes loopt, maar daar weer uit komen en zelf gaan voelen.... Dat is zwaar, dan kan ik dat masker niet meer ophouden en ben ik een zielig hoopje mens (Tenzij ik boos ben, dan ben ik eerder een tornado.).

Maar dan manipuleer je je omgeving niet, manipuleren is in mijn ogen moedwillig de situatie naar je hand zetten. Ik probeer me dan alleen maar te verstoppen en zo klein mogelijk te maken. Ik zal niet zeggen dat mijn gedrag mijn omgeving niet beïnvloedt, dat is zeker waar maar ik doe het niet moedwillig of met opzet zo om mijn zin te krijgen.

Het is inderdaad geen manipuleren, maar op die manier werk je wel je eigen hulpverlening tegen en heb je er zelf ook erg weinig aan. Dan is het niet verwonderlijk dat mensen je niet goed kunnen helpen. Wanneer je dan vervolgens roept dat de hulpverlening niet goed hun werk doet, ja dan is het wel manipuleren want zij kunnen er ook niets aan doen.
Ik snap best dat het moeilijk is, maar uiteindelijk heb je alleen jezelf hiermee :(:)