Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:40

Je kan beter vaker kolven ja, met elke 2u heb ik m'n produktie wel omhoog gekregen trouwens, duurde 1-2 dagen voordat ik het merkte hoor.
En wat ik heb begrepen hoeft het kolven dan maar even, als je een tsr krijgt kan je al stoppen, dan hebben je hersenen dat seintje gehad.
Wat je ook kan doen is clusterkolven.

Susan, dat hoor je idd ook veel.
Nou ben ik in het zkh in nieuwegein bevallen, en daar vroegen ze me dus of ik Emma bij me wou houden of apart zodat ik kon slapen?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 16:42

Dat je als er meer tijd tussen zit meer kolft is wel logisch ja. Maar ondanks dat krijgen je hersenen een seintje dat je minder nodig hebt, omdat er meer tijd tussenzit. Dus je kolft bijv om 10u en om 14u pas weer. Dan is het seintje dat er 4u tussen zit. Dan denk jij de keer erna, met 4u kolf ik wel weinig, en gaat er weer meer tijd tussen zitten, en zo ga je steeds minder produceren uiteindelijk.
De beste kolf is ook nog steeds je kindje!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 17:27

Ik zou ook goed advies inwinnen. Een lactatiekundige is duur, als je verzekering hem niet vergoed. Je kunt ook contact opnemen met VBN of LLL. Die vrijwilligers komen ook thuis kijken, als jij dat wilt en je betaalt een kleine vergoeding, ten behoeve van de vrijwilligerspot. Ik geloof iets van 15,-

Als je tepels kapot gaan van het aanleggen, dan gaat daar ergens iets niet goed. Ik kwam uit het zh met kloven, door te weinig goede begeleiding. Mijn kraamhulp was erg ervaren en binnen paar dagen, met goede begeleiding, waren mijn kloven weg. Zeker in het begin is je kindje aanleggen een betere stimulans voor de productie, dan kolven. Kolven is een hele klus en werkt soms ook demotiverend (ik leg liever aan, dan dat ik kolf) en de opbrengst van het kolven kun je niet vergelijken met wat een baby drinkt tijdens het life voeden. Ik heb diep respect voor de mensen die fulltime hebben gekolfd en hun kindje daarna weer aan de borst hebben gekregen.

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 20:35

@ankem: Kan je niet vragen of je naast je pijnstillers motilium mag nemen? Is een vrij product. Niet schadelijk voor je baby en heeft als 'neveneffect' dat je melkproductie terug omhoog gaat. Heb ik als tip gekregen, omdat als ik ongesteld word verminderd mijn melk drastisch. En dan gewoon kolven. Hopelijk lukt dat wel voor jou.

Voor je melk productie omhoog te krijgen is kolven eigelijk een heel slechte methode is mij verteld. Omdat je die signale niet altijd doorkrijgt en niet alles eruit krijgt wat jou babytje wel doet. Het is beter om jou baby telkens aan te leggen ook als je borst leeg is wissel je naar de andere borst. als die ook leeg is wissel je weer naar de andere borst je hersnen krijgen dan weer het signaal en beginne direct aan te maken. En als dat beetje ook weer leeg is wissel je terug naar de andere borst. Zo om het uurtje. en dan de dag erna ga je merken dat je al meer melk hebt. DAt kan je dan wel een beetje instand houden met de kolven.Maar probeer echt zo minimaal mogelijk te kolven.

Nog een tip voor iedereen die kampt met een borstontsteking of een komende borstontsteking. Zorg dat je borst altijd leeg is maar ook echt leeg. Kolf desnoods na als je baby gedronken heeft. Dat doet eventjes pijn maar naa een dag is de pijn zo goed als weg. Heb ik ook als tip gekregen toen ik de tweede keer een borstontsteking voelde komen. De eerste keer wist ik niet wat die pijn was en te lang gewacht had al abscesse en koorts. Dat deed pas pijn. Maar met deze tip heb ik wel de tweede ontsteking kunnen tegen gaan zonder medicatie.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:45

Sandro daar heb je gelijk in. Maar JessAndHope kolft fulltime dus dan gaat je baby aanleggen niet. ;)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 21:57

@Nathalie: soms leg ik dr eerst aan met tepelhoedje en kolf daarna nog af. Maar zo nu en dan krijgt ze het voor mekaar om mét tepelhoedje nog de blaren er op te zuigen. Het klopt idd dat er dan iets niet goed gaat met aanleggen, maar nu (3 weken na dr geboorte) lukt het nogsteeds niet. Ze hapt groot aan, en gaat dan op het puntje zuigen. We krijgen het niet goed, dus dan maar kolven :j

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:11

Toch vind ik het raar dat het niet opgelost kan worden. Misschien eens een andere lactatiekundige of vrijwilligster van LLL/VBN laten komen?

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 22:15

Ziekenhuis, lactatiekundige en kraamzorg hebben er al naar gekeken. Ohjah, en vk en cb....
Waarschijnlijk is dr mondje gewoon nog te klein en moet ik nog even afwachten. En zo niet, dan blijf ik gewoon lekker kolven zo lang als ik kan en krijgt ze dat.

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 09:25

En ze heeft geen spruw? Soms echt heel moeilijk te zien. Mijn dochtertje had dat ook was echt niet te zien. Maar ik had telkens kloven en dat moest echt van ergens komen. Daktarin orale 4maal per dag in haar mondje. Vond ze ook nog echt lekker. En ook, klinkt wat ruw, haar hoofdje echt in je borst dus als ze aanhapt. Of eens de rugby houding? Heeft bij mij geholpen.
Ik heb overings geen tepelhoedjes gebruikt. Doet echt pijn eh. Maar met deze tips was het vol te houden eens ze echt drinkt mag je overings niets meer voelen van je kloven. Doet het wel nog pijn. Begin je ofwel aan een borstontsteking ofwel heeft jou baby pijn in de mond.

Phoef full time kolven traag werkje hihi. Als je niet anders is dat de enige manier.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 09:49

Daktarin mag niet meer bij pasgeborenen. Jammer genoeg, want schijnt een stuk beter te helpen dan Nystatine.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 11:02

Nope, geen spruw want uit de fles drinkt ze als een tierelier en ook geen tekenen van pijn. Ik krijg geen kloven, maar blaren. Als ik dan toch doorga met aanleggen dan gaan ze bloeden en geeft Jezh al haar melk terug (schijnen alle babys te doen zodra ze bloed proeven). Rugby houding, zittend, liggend, met 'grof geweld aanleggen', het zelf uit laten zoeken.... t helpt allemaal niet. En tot overmaat van ramp doen mijn tepels sinds gisteravond ook ineens erg pijn met kolven! Al zie ik geen kloofjes oid...

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 12:52

Ik heb ook erg pijnlijke tepels gehad, wel 6 maanden lang. Soms ging het poosje beter, maar dan kwam het toch weer. Bij mij was er toch spruw in het spel, ondanks dat ik het al 3x had behandeld. Bij ons beide was er niets te zien. Heb de laatste behandeling met gentiaan violet gedaan en toen was het klaar.
Kreeg tijdens de spruw ook last van vaatkramp (raynaud) en dat is ook erg pijnlijk.
De laatste 4,5 maand gaat het supergoed en we zitten al op 10,5 maand.
@Sandro
Heb nog domperidon in huis. Heb eerder een productiedip gehad. Heb het nog niet gebruikt. Dat kan ik altijd gebruiken, als we erg dippen.

Goh, het typt lastig met een dochter op schoot, die meent te moeten gaan staan en aan het toetsenbord te moeten zitten.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:35

Ik heb even een vraagje heah, nogal iets raars misschien, maar wil toch weten of meer mensen er last van hebben.

Ik heb altijd al gehad dat als iemand aan mn tepels zat ik ineens in een hele rare gemoedstoestand terecht kwam. Ik had dan het gevoel dat ik ieder moment in janken uit kon barsten, maar alsi k dat dan probeerde om me opgelucht te laten voelen... dan lukte het niet. Dat gebeurde soms wel en soms niet.
Nu met kolven heb ik dat dus iedere keer als ik kolf. Ik voel me dan ontzettend beroerd, denk aan allemaal beroerde dingen en heb het gevoel dat ik het niet meer trek.
Ik probeer dan wel aan Jezhlyn te denken, maar eigenlijk word dat gelukzalige gevoel overstemd door dat depri gevoel. Ik baal hier zo van! Het maakt kolven er absoluut niet leuker op, dat in combinatie met de pijn en het om de 2 uur kolven zorgt er voor dat ik er als een berg tegenop zie.
Wat het is en hoe het kan, geen flauw idee :? Ik heb het dus al mn hele leven, maar met kolven heb ik het dus echt iedere keer.
Ik voel me ondertussen hondsberoerd er door en ben het spuug zat. Kennen meer mensen dit?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:40

Het komt veel voor dat mensen zich zo voelen bij een toeschietreflex. Maar dat je dit ook voelde voor je bevallen was vind ik dan weer raar. (misschien kan het wel trouwens, dat weet ik niet)
Het komt iig vaak voor, neerslachtige gevoelens bij een TSR. Ik heb er heel soms last van, meestal krijg ik juist een soort vlinders in mijn buik.

Maar, dat je er zo tegenop ziet kan wel erg slecht voor je productie zijn..

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 13:42

Daar was ik dus ook al bang voor. Ik voel me nooit depressief oid, maar wel dus als ik nu moet kolven. Het voelt gewoon heel erg beroerd.

sandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:13

at JessAndHope: amaai chapeau dat je het volhoud!!! Jij ziet jou dochtertje echt doodgraag!! Wel jammer dat het jou zo tegen zit. Want als alles super gaat dan is het echt zalig!! ik hoop echt dat het binnekort beter gaat voor jou.

daktarin is hij in belgië toch nog het eerste wat de dokters voorschrijven. Werkt super. wat is de reden dat het niet meer mag?

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:15

Ik denk dat het toch een gevolg is van de hormonen-whirlpool op het moment dat je een TSR hebt. Schijnt vaker voor te komen.
Ik heb er zelf ook wel een beetje last van gehad, maar gaat nu beter.

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:18

En hoe verklaar je dan het feit dat ik er al heel mn leven last van heb? Toen was ik toch echt niet zwanger ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:24

Jess and hope: moet je eens het artikel op borstvoeding.com lezen, over de oxytocine factor. Zijn idd meer mensen die daar last van hebben. Heeft met het hormoon te maken en dat maak je niet alleen aan tijdens voeden/kolven.

Ankem: misschien dat het idee dat je iets achter de hand hebt je wel genoeg rust kan geven dat je productie dit aankan? Zou bij mij iig wel zo werken.

Hier alles prima, alleen blijft links hopeloos achter qua productie na die ontsteking. Best wel maf omdat links altijd de kant was waar het meeste uit kwam. Leg nu steeds eerst links aan, of kolf ipv te voeden maar het doet nog niet echt veel.

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:30

Je maakt altijd wat oxytocine aan als iemand aan je tepels zit... is een reflex van het lichaam!
Hetzelfde heb je tijdens sex, levert ook een oxytocine shot (waardoor je elkaar heel erg lief vindt), daardoor kunnen je borsten gaan lekken tijdens sex.
En natuurlijk tijdens de bevalling!

Lees dit maar eens: http://www.borstvoeding.com/problemen/a ... d-tsr.html

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:36

Ja, dat artikel bedoelde ik ;)

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 15:37

jeetje, daar staat eigenlijk alles wat ik dus heb/ervaar/voel....
Alleen kan ik het niet rijmen met het feit dat ik het dus al mn hele leven heb als iemand/ik aan mn tepels kom....

am13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:36

dat aanraken vd tepel wekt een reflex op> oxytocine

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 16:38

Ook als je niet zwanger bent en/of borstvoeding geeft? :oo
Nou, gezegend ben ik dan maar weer zeg.... Vind er niks aan!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-10 19:18

Oxytocine wordt toch ook het knuffelhormoon genoemd? ;)