B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-12 23:16

Mysa, zonder roesje doen ze eigenlijk nooit. Ik heb sowieso al iedere dag pijn dus lijkt mij niet prettig zo´n slang ook nog eens door de darm te krijgen.

Jen, ow fijn dus je had alleen pijnstillers en geen roesje? Ja idd ik ben ook bang dat je zonder roesje alles voelt maar gewoon te suf bent om te reageren. Ik zou dan echt in paniek raken. Doen ze ook pijnstilling erbij spuiten als je veel pijn hebt? Laxeermiddel door de sonde zou misschien wel kunnen maar 2 liter lukt nog net. Je moet ranja door dat spul doen en je tong naar beneden op rollen dan proef je die viese smaak minder goed. Toen ik in het ziekenhuis lag door verstopping moest ik 4 liter laxeermiddel per dag dringen wat mij echt niet lukte. Ik kwam naast gewoon drinken op 2 liter en dat heb ik 5 dagen vol gehouden. Toen kon ik eindelijk naar de wc := Ik zou natuurlijk thuis al voor kunnen laxeren :+ Maar een gastroscopie doen ze toch nooit met een roesje? Je kunt wel vragen om zo'n spray die je keel verdoofd waardoor het minder gevoellig is. Lijkt me ook geen fijn onderzoek :\

Corina, wat leuk dat je zwanger bent, gefeliciteerd!! Liep jij nu ook bij Auwerda? Anders misschien een belafspraak regelen? Op het b12 forum staat ook iets over zwangerschap en b12 tekort.

mysa
correspondent/vertaler

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-12 11:10

Glossi, dan hebben we het waarschijnlijk over versch
Onderzoeken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 11:00

Ik ben vanmorgen bij de dokter geweest en heb een fijn gesprek gehad ook nam hij me heel serieus.
Hij vond het een goed idee om de B12 onder de loep te nemen en wilde tevens heel veel andere mogelijke zaken bekijken.
Ook mijn schildklier, nieren, ijzer, suiker en nog wat dingen zijn geprikt.
Ik heb 8 buisjes daar gelaten :=
Volgende week in de loop van de week zouden een aantal dingen binnen zijn.
Ik moet misschien alleen terug voor suiker te prikken als deze te hoog is aangezien ik niet nuchter was.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-12 12:59

Das best fijn dat hij je serieus nam en dat er een hoop geprikt is!
Even afwachten dus :)

Sneeuwelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 05:02

Hoi iedereen... ik kom hier even wat informatie inwinnen. Mijn vriend heeft namelijk al heel lang last van een tekort aan B12. Hij heeft hiervoor maanden lang supplementen genomen, maar dit heeft zijn waarden niet voldoende verhoogd (gestegen van 92 in november naar 102 nu, terwijl het boven 133 pmol/liter zou moeten zijn). Dus afgelopen vrijdag bij de dokter geweest, en een eerste injectie B12 in de arm gekregen.

Hij heeft echter niet het gevoel dat deze injectie aanslaat (hij heeft dit als kind ook gekregen, en voelde zich daarna veel energieker, nu niet). Hij blijft last ondervinden van futloosheid, slecht in/doorslapen, te weinig energie doorheen de dag. Herkennen jullie hier zaken in? Of zou zo`n injectie snel effect moeten hebben?

Verder, tijdens het sporten (vrij intensieve fitness), heeft hij snel last van een lage bloeddruk, de laatste keer dat we hem genomen hebben na het trainen was het 92/44. Hij krijgt het dan zwart voor de ogen, maar als hij even met zijn benen hoger dan het hoofd gaat liggen, voelt hij zich snel weer beter. Iemand ideeen?

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 06:59

Zijn waarde is zo laag dat het meerdere keren duurt voordat t aanslaat.
Hoeveel injecties krijgt hij nu per week/maand?
En hij kan het misschien als kind anders herinneren dan t was?
Dus dat hij al meerdere injecties had gehad?
Meestal merk je het nog niet na een injectie anders zoek eens op b12 forum daar staat Heeel veel info op.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 08:13

Mijn b12 is goed volgens de huisarts, alleen mijn bezinking is weer te hoog en mijn witten bloedcellen.
Donderdag weer een afspraak bij de ha.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:13

Ik vroeg me af: zijn er hier mensen die - zonder eerst een bloedonderzoek te hebben laten uitvoeren - zuigtabletten B12|11 zijn gaan gebruiken en zo ja, met welk resultaat?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:18

Dat heeft volgens mij geen zin als je b12 tekort op doordat je lichaam het niet opneemt.
Maar misschien weten anderen hier meer over.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 10:23

Ik heb een poosje zuigtabletten genomen, omdat mijn huisarts niet mee wilde werken aan injecties. Ik merkte niet dat ik daar beter van werd, hoewel dat met zuigtabletten wel zou moeten kunnen, aangezien de stof dan door de slijmvliezen word opgenomen, ipv dat het door de maag gaat.
Hoe dan ook, ik zou toch echt eerst bloedonderzoek laten doen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:24

Ik heb al een afspraak met de huisarts, dat komt dus wel goed.
En als hij een bloedonderzoek niet nodig zou vinden.. dan kan ik natuurlijk altijd zelf een test laten afnemen bij Check U.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 11:37

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:34

Sneeuwelfje schreef:
Hoi iedereen... ik kom hier even wat informatie inwinnen. Mijn vriend heeft namelijk al heel lang last van een tekort aan B12. Hij heeft hiervoor maanden lang supplementen genomen, maar dit heeft zijn waarden niet voldoende verhoogd (gestegen van 92 in november naar 102 nu, terwijl het boven 133 pmol/liter zou moeten zijn). Dus afgelopen vrijdag bij de dokter geweest, en een eerste injectie B12 in de arm gekregen.

Hij heeft echter niet het gevoel dat deze injectie aanslaat (hij heeft dit als kind ook gekregen, en voelde zich daarna veel energieker, nu niet). Hij blijft last ondervinden van futloosheid, slecht in/doorslapen, te weinig energie doorheen de dag. Herkennen jullie hier zaken in? Of zou zo`n injectie snel effect moeten hebben?

Verder, tijdens het sporten (vrij intensieve fitness), heeft hij snel last van een lage bloeddruk, de laatste keer dat we hem genomen hebben na het trainen was het 92/44. Hij krijgt het dan zwart voor de ogen, maar als hij even met zijn benen hoger dan het hoofd gaat liggen, voelt hij zich snel weer beter. Iemand ideeen?

Je vriend heeft waarschijnlijk een opname stoornis anders hadden de suplementen wel aangeslagen. Dit houd in dat hij zijn hele leven injecties ervoor moet nemen tenzij er een oorzaak is dat opgelost kan worden. Opstartdosis is 10 injecties in 5 of 10 weken. Daarna kijken of je rustig kunt afbouwen. Sommige prikken 2x per week, anderen 1x in de maand of zelfs 3maand. Dit hangt van zijn tekort en klachten af. Op deze site kun je meer lezen: http://stichtingb12tekort.nl/ en dit gaat over de waardes: http://stichtingb12tekort.nl/paper_refw ... 2dec07.pdf je vriend had al veel eerder injecties moeten krijgen...

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:37

Jannepauli schreef:
Ik vroeg me af: zijn er hier mensen die - zonder eerst een bloedonderzoek te hebben laten uitvoeren - zuigtabletten B12|11 zijn gaan gebruiken en zo ja, met welk resultaat?

Waarom zou je dat willen? Ik zou eerst maar een bloedonderzoek laten doen.. Mocht dat later nodig zijn zijn je b12 waardes verandert door de zuigtabletten en kloppen die niet meer.

Kido

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 18:56

Jannepauli schreef:

Eerst prikken is handiger want na tabletten kan je valse waarden krijgen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-12 21:00

Glossi | Kido: er staat toch niet dat ik zuigtabletten op de bonnefooi zou willen proberen? Ik vroeg me alleen af of er mensen waren die dat doen|deden omdat die zuigtabletten niet receptplichtig zijn.
Ben vanmiddag bij de arts geweest en omdat dit zo'n aardige en kundige man is, heb ik al een mooi lijstje voor een zeer compleet bloedonderzoek, inclusief B12|B11 en ook andere vitaminewaarden (B6,D3). Als ik het voor elkaar krijg om vanaf een uur of twaalf vanavond 10 uur nuchter te blijven, kan ik morgen laten prikken.

Lunalen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 11:58

Hoi,
Ik val hier nog even binnen.
Heb eindelijk voorschrift van de HA gekregen om een "deftige" opstart kuur te beginnen.
Mijn B12 stond 150, ben dan begonnen met zuigtabletten van NOW en na enkele maanden stond die 750 al zal dat wel "verekend" worden door de zuigtabletten.
Ik kreeg dan toch mijn voorschrift om 2Xweek voor 5 weken te prikken. Belt mijn HA me bijna in paniek op dat mijn waarde nu 2000 staat en dit toxisch hoog is, ik mag niet meer zoveel prikken..
Grr..ben dus overgestapt naar 1 X per week 10.000 microgram Hydroxo van Sterop.
Hier in Belgie is enkel dit of Cyanocobalamine verkrijgbaar.
Maar ik blijf zo ELLENDIG moe !!!
Zou het lang duren voor ik iets van die vermoeidheid voel minderen ??
Mijn D stond 31 na inname van om de 14 dagen D Cure en was volgens de HA dik in orde..ik lees toch andere dingen over een dik in orde waarde...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:07

Zodra je begint met spuiten, is je waarde altijd te hoog.

Mijn artsen zijn daarom ook al in paniek. Maar ik hou het echt niet langer vol dan 1.5/2 week :+

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 12:26

Een overdosis b12 bestaat niet, dus je kunt gewoon doorgaan met twee keer per week prikken :-)

DDDMakkink

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 14:17

Ik heb ruim een week geleden mijn B12 weer gehad maar blijf moe
Als het even kan lig ik in de middag ook op bed

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 15:57

Daphne__ schreef:
Een overdosis b12 bestaat niet, dus je kunt gewoon doorgaan met twee keer per week prikken :-)

Idd, een teveel aan b12 plas je gewoon uit. Volgens mij staat er een artikel over op de b12 site. Wetenschaplijk.. Daar zou je even rond kunnen kijken.

Jannepauli, zo kwam het wel over omdat je vroeg of er meer mensen zijn die zonder bloedonderzoek zuigtabletten gebruiken. Ze zijn idd vrij te krijgen maar waarom zou je dat nemen als het niet nodig is. Denk niet dat er mensen zijn die ze zomaar gebruiken zonder dat ze weten of ze een tekort hebben.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:04

Nee Glossie, dat staat er niet: bovendien: jij maakt er nu "meer mensen" van.. maar ik schreef: zijn er hier mensen die - zonder eerst een bloedonderzoek te hebben laten uitvoeren - zuigtabletten B12|11 zijn gaan gebruiken en zo ja, met welk resultaat? Beter lezen dus :D
Nou ja, het is verder niet van belang - ik slik niks zonder te weten of iets wel of niet nodig is.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-12 16:16

Elodie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 13:47

ook ik va leven binnen... is b12 te kort alleen op te lossen via de huisarts? of kan je ook gewoon vitamine pillen slikken van de kruitvat ect?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-12 14:42

luwaniej1 schreef:
ook ik va leven binnen... is b12 te kort alleen op te lossen via de huisarts? of kan je ook gewoon vitamine pillen slikken van de kruitvat ect?

Ligt eraan welke klachten je hebt en hoe laag je B12 waarde is. Met injecties vul je een tekort sneller aan natuurlijk. En soms hebben mensen wel een jaar iedere week 2 injecties nodig, daarna kan worden afgebouwd naar minder.
Soms werken ook smelttabletten B12, gewone pillen B12 worden slecht opgenomen.