Meer mensen met burnout/overspannen: deel 3

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:45

Ben benieuwd, dan wil je het eigenlijk kunnen gaan lezen, zeker nu jij er zo enthousiast over bent, dat werkt aanstekelijk! Is ook wel goed persoonlijk advies, dat heb ik nog nooit gehad maar we zullen het eerst eens met het boek proberen. Hoop er veel aan te hebben.

Edit; maar jij typte een uur terug al dat je naar bed wilde en nu hou ik je weer van je slaap af :D als je nu gaat lig je er nog redelijk optijd in. Zal zo het pakketje voor mn vriend is dichtplakken en ook naar de volgende verdieping vertrekken, ben best wel moe en ontspannen, tot nu toe.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:51

Het persoonlijke advies is wel prijzig. Ik heb het echt gedaan omdat ik zelf het idee had lichamelijk niet verder te komen met mijn herstel. Ik wist wel dat ik mijn energievoorraden weer moest gaan opbouwen, omdat ik die helemaal had uitgeput (logisch met een burnout). Iedereen zegt ook dat sporten dan goed is, maar wanneer doe je te weinig, wanneer doe je genoeg en wanneer doe je teveel? Dat wist ik niet en daardoor kwam ik niet vooruit. Ik bouwde geen nieuwe energie voorraden op zeg maar. Door het persoonlijk trainingsschema wist (en weet) ik dat ik precies genoeg doe. Niet te weinig (geen resultaat) en niet teveel (averechts resultaat).

Je kan het natuurlijk altijd doen, maar ik denk zelf dat jij al dusdanig ver hersteld bent (als ik jou zo hoor) dat jij al zeker een stuk verder bent als ik in dec. toen ik bij hem geweest ben. Ik denk dat je alleen aan het boek al heel veel kan hebben. Ben wel heel benieuwd wat jij er van vind.

Kreeg toevallig bij de dagbehandeling een boekrecentie over dit boek. Mijn begeleidster is er ook helemaal enthousiast over. Ik heb haar mijn boek geleend :+

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:55

Wordt al vrolijk van het idee, heb het net al naar mn vriend gemaild dat ik een boek heb besteld, ben zeer benieuwd. Zal nu ook eens gaan afsluiten, pakketje dichtplakken en naar mn bed. Morgen weer een werkdag en mn collega is op vakantie dus het zal wel wat drukker zijn, geloof ook nog een vergadering, we gaan het zien. Slaap lekker en tot morgen. Nogmaals bedankt, was prettig met je te praten.

Pilipa, hoe was het op je werk? Is het meegevallen?

Pollewoppy

Re: Meer mensen met burnout/overspannen: deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 21:58

Vond het ook fijn dat je er was :)
Ga nu ook naar mijn bedje toe. Weltruste he!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:12

Slaap lekker iedereen!

Ik heb een redelijk druk dagje achter de rug. Door mijn lijsten die ik bij hou is dat wel heel confronterend.

Vanmorgen running gehad, heb voor het eerst 3 minuten gelopen!!! *trots* Daarna heb ik nog met 2 meiden zitten kletsen daar. Vanmiddag heb ik de was gedaan, boodschappen gehaald, en wat aan mijn day zero project gedaan. Vanavond ben ik bij de paarden geweest en nu ben ik moe!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:19

Hey,

Pw vind het wel heftig dat je zo op die muziek therapie reageerde, is nou ook net niet wat ik zou verwachten, je bent ook weer druk bezig geweest daarna nog sporten ,.. je bent erg strak in je schema vind ik best knap.
Top dat je Civ even helpt met het kiezen van een boek.
hoop dat je a lekker op je bedje ligt!

Civ, positief je gesprek bij de psych, dat is wel fijn en zeker als je over 2 weken weer kan. Geeft dan weer iets om naar uit te kijken, hoop dat de spanning en druk van je borst af is, deze keer wel lekker in bad gelegen? Je vriend was heeft we gebeld dat is dan weer erg fijn, ja die mannen vindne dat bellen vaker niet zo nodig, maar uiteindlijk goe dgepraat en dat is dan weer goed. Toppie dta je een boek besteld hebt, kreeg van Pw ook de tip ..
Trouwens PW ik ben erg blij met het boek, is erg confronterend soms maar ook weer een goede spiegel en ik leer weer..

PEtu, ja straks begint het weer, wel fijn te horen dat je zo positief bent. Hoop dat het allemaal goed blijft gaan.

Ik heb goede gesprekken gehad, maar eerst zien dan geloven...
Net van de paardje saf en heb die kleine gelongeerd en die dikke gereden was zwaar maar ok, vriendin heeft geholpen met die kleine durfde niet zo goed maar de rest kan ik nu weer oppakken is net die grens waar ik alleen niet overheen durf... dus de dag was ok, maar heb ergens wat last van mijn schouders, zal wel van de spanning komen de laaste week, ga nu lekker naar bed.

Truste meiden

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 22:20

Angela wat ben jij druk geweest jeetje, hoop dat je beetje voldaan voelt! Slaap lekker meid.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:36

@ Pilipa: Fijn dat je gesprekken goed zijn gegaan. Nu afwachten dus begrijp ik. Hopelijk wordt de spanning in je schouders ook snel minder. Wel leuk dat je zo lekker bij je paardjes bezig geweest bent. Geeft vast een goed gevoel.

Welk boek lees jij ook alweer? Weet het niet meer helemaal zeker. Was het de kracht van zelfwaardering? Of een andere?

@ Angela: He bikkel, jij bent druk geweest. Wat fijn dat runningtherapie zo goed gaat. Ben trots op je! Vind het niet zo gek dat je moe bent na zo'n dag. Door je lijsten zie je meteen dat het absoluut niet waar is dat je niks doet ;)

Lukt het een beetje met je day zero project? Vind het zo goed dat je daar zo mee bezig bent :j Hoe was het bij de paarden? Weer een beetje van kunnen genieten?

Beetje geslapen allemaal trouwens?
Ik niet. Kwam heel slecht in slaap. Was eigenlijk best moe, maar als ik dan in bed lig en mijn ademoefening heb gedaan is het opeens gebeurd. Dat begint het malen en dan lukt het niet meer. Was nog weer aan het denken over muziektherapie en over de schemagerichte therapie waar ik mee ga beginnen volgende week. Daardoor ben ik me opeens weer even bewust van mijn probleem en dat had ik de laatste week een beetje weggestopt omdat het wel lekker ging.

Eigenlijk zie ik best op tegen de schemagerichte therapie. Ben bang voor wat het allemaal los gaat maken, maar we zullen het wel zien. Ben er nog steeds van overtuigd dat ik er wel eens veel aan kan gaan hebben. Donderdag eerst het advies gesprek om de resultaten van de vragenlijsten te bespreken. Dat vind ik ook wel erg spannend.

Het is gewoon weer even wat confronterender, maar ja dat hoort nou eenmaal bij in behandeling zijn.

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 08:44

Goede morgen allemaal,

Hoop dat jullie allemaal lekker geslapen hebben.

Pw ik lees dat jij niet zo een goeie nacht achter de rug hebt gehad, dat malen en herover denken an je dag is een bekend verhaal, zo moeilijk om die indrukken los te laten, en dan gewoon in slaap te vallen.
Maak je nog niet druk over volgende week meis, heeft weinig zin, ook al gaat het wat losmaken, daar je voor. Je gaat om er beter van te worden. Kijk er naar uit en wees benieuwd maar laat het je dag niet over nemen.
BEn benieuwd wat er donderdag uit je vragen lijst komt.
Ik lees nu indd de kracht van zelfwaardering, fijn boek , maar ook wel eens eng.. Maar doet me goed en daar kan ik wat mee.

Nou ik heb nog steeds last van mijn schouders , een druk pijn, probeer hier recht te zitten, dan zakt hte net door tot onder mijn schouders, daar blijft het dan... heb net een Ibu genomen, kijken of het helpt.

Wat heb jij nog op de planning staan Pw?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 13:28

Ben vanochtend weer naar dagbehandeling geweest. Had na de ochtendgroep nog ergotherapie. Ook daar werd ik met mezelf geconfronteerd, net als gisteren bij muziek. Dingen waar ik onder andere vandaag tegen aan liep waren bijvoorbeeld geen vragen durven stellen, moeite met complimentjes en ook weer het streng zijn voor jezelf. Het is de week van de confrontatie denk ik :+
Het kost me wel erg veel energie. Ik vraag me op zulke momenten wel eens af of ik ooit 'normaal' ga worden en gewoon dingen durf te vragen, of ik ooit een keer echt trots op mezelf kan zijn, zonder complimentjes weg te wuiven enz.

Ik heb "De kracht van zelfwaardering" inmiddels uit. Vond het ook een fijn boek, alleen spraken twee hoofdstukken me wat minder aan. Namelijk hoofdstuk 5 en 6, wat onder andere gaat over actieve verbeelding. Daar heb ik niet zoveel mee. De rest van het boek vond ik wel heel sterk. Veel herkenning. Eigenlijk lijkt de oplossing uiteindelijk heel simpel, alleen is het doen en toepassen een tweede. Voordat je gevoel uiteindelijk ook veranderd ben je wel even verder.

Wat vervelend dat je nog steeds last hebt van je schouders. Kijk uit dat je niet gaat verkrampen, want dan kan je op een gegeven moment niks meer. Dit heb ik gehad een maand voordat ik thuis kwam te zitten (Ik stress? Nee hoor, met mij gaat het prima...). Het begon ook met last van mijn schouders en op een gegeven moment trok het door naar mijn nek en rug. Ik kon de auto niet meer in of uit. Probeer dat te voorkomen en als je last houdt, ga dan lekker even naar een masseur of een fysio die alles even lekker los kan maken.

Ik ga zo even stofzuigen en dweilen hier. Is wel even nodig. Daarna denk ik even op de bank liggen.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 16:06

Hoe is het hier allemaal? Lees vanavond even bij, ga zo richting mn moeder om daar mee te eten. Vandaag gewerkt, had vanmorgen weer wel spanningen maar ik heb het gelijk aangegeven aan mn collega's, dat geeft alweer wat rust. Verder is de dag wel rustig verlopen. Kreeg nog een lief emailtje van mn vriend. :+: Dat we er samen wel doorheen komen etc.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 18:12

Wat lief van je vriend CIV. Dat doet je vast goed :)
Goed dat je op je werk aangegeven hebt van je spanning en dat dat rust gaf. Hoe voel je je nu?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:18

Wat ontzettend lief van je vriend! En wat fijn dat je een collega hebt waarmee deze spanningen kan delen. Moet je vast een goed gevoel geven. Het alleen al kunnen benoemen is vaak al voldoende om te spanning te laten zakken.

PW: Ach, zo sta je weer met beide beentjes even op de grond. Dat hoort er bij zullen we maar zeggen en je word er alleen maar sterker van.

Ik heb vanmorgen een gesprek gehad met mijn behandelaar. Het was een fijn gesprek, dat wel. Maar ook ik kan geen complimentjes aannemen, voel me er heel ongemakkelijk bij. Ik vertelde over de aanvaring met mijn vriend afgelopen week, en ze vond dat ik heel goed voor mezelf ben opgekomen. En ze zei dat ik steeds sterker werd, en dat die grote terugval die eigenlijk normaal is bij zulke gebeurtenissen uit is gebleven. Ik bleef toch mijn ritme houden, en ging niet meteen weer hele dagen in bed liggen. Dat vond ze heel knap. Ik wuifde natuurlijk alles weg, maar achteraf heb ik me getrakteerd op een mooie nieuwe agenda. Zo kan ik nog beter een planning maken!

Ik heb vanmiddag een brief geschreven aan de nieuwe eigenaren van Sietske. Over hoe het met mij gaat en hoe het voor mij voelde om afstand van haar te moeten doen. Dat heeft me echt goed gedaan!

Net heb ik nog gelopen en zo heb ik vergadering van de menvereniging.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:25

Fijn dat je zo'n goed gesprek hebt gehad en dat je behandelaar ook benoemde dat je ook stappen vooruit aan het maken bent. Mag je jezelf best een schouderklopje voor geven ;)

Heb je de brief ook verstuurd naar de nieuwe eigenaren van Sietske? Wel fijn dat het schrijven je goed heeft gedaan!

Je hebt het zelf misschien nog niet helemaal door, maar je maakt echt stappen vooruit en jij begint in je berichten ook positiever en sterker te klinken! Dat vind ik fijn!

Succes bij de vergadering.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:26

Ik heb de brief inderdaad ook verstuurd! :D

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:27

Goed zeg!!
Ben heel benieuwd of je er wat op terug hoort en wat!!

GOED BEZIG!!!! :D

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:30

Angela, jij had een drukke dag gisteren? Wel lekker geslapen en vandaag een beetje rustig aan gedaan?

Pilipa, gelukkig waren de gesprekken goed, dat is al een begin, nu de praktijk nog. De kleine en de dikke _O- wel leuk dat het goed ging en wat hulp vragen is niet erg, komt wel dat je het straks weer alleen kan. Hoe was je dag? Ik heb gelukkig weer wel kunnen genieten van mn badje, boekje mee, kalmerende badolie erin en badderen maar. Hoe is het nu met je schouders? Misschien ook in een warm bad of warme douche, pas je een beetje op jezelf en red je het alleen?

PW, ik was gisteren ook moe maar op bed lijkt dat spontaan over te zijn, denkt dat dat door de spanningen komt en je lichaam weer paraat staat om te vluchten etc. Ben benieuwd hoe het donderdag zal gaan, het is opzich denk ik niet verkeerd dat die therapie veel los zou maken, zo leer je er mee omgaan en het misschien wel een plaatsje te geven maar ik snap wel dat je er tegenop ziet. Vond het heel lief van mn vriend, deed me goed, verwacht dat hij zo weer belt dus de tel ligt bij me.

Met mij gaat het nu wel, merk nog wel dat er wat spanningen zitten, hartkloppingen en pijn op de borst. Ben bij ma gaan eten maar die had geen fijne dag gehad en wilde dat ook kwijt, toen kwam mn stiefvader thuis, zijn auto is kapot of wij even de vervangende auto op konden halen want ze kwamen een hek plaatsen bij het huis, zucht. Was dus snel, snel eten en daarna weer de auto in. Ben vanaf de garage gelijk naar huis gereden, was nog een half uur want anders werd het wel wat laat en omdat ze met dat hekwerk bezig zijn zou het toch niet meer even ontspannen zitten zijn. Nu zit ik dan toch lekker op de bank, zou nog wat moeten doen maar vrees dat dat overmorgen zal worden. Edit: laatste berichten nog niet gelezen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:36

@ CIV: Niet over in zitten en gewoon lekker uitstellen tot overmorgen. Je hebt je rustmomenten nodig en pak die vanavond dan ook maar ;)

Vervelend dat je zo moest haasten. Dat is voor je spanning niet echt bevorderend. Goed dat je besloten hebt om meteen door naar huis te gaan.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 19:57

Nog even reactie op de laatste posts, jullie gingen even snel en ik had mn verhaal al getypt.

Angela, klopt wat jij zegt, benoemen is meestal al voldoende. Wat goed dat je jezelf hebt beloond, goed dat je behandelaar je hier even op hebt gewezen, hoe goed je wel niet bezig bent, hier ga je zonder te merken zelf aan voorbij. Van die brief is ook goed, heb je die via email verzonden? Dan heb je misschien al snel een reactie, heb je zowiezo nog contact met haar? Succes bij de vergadering, men jij ook? Je bent goed bezig (hoop dat je vriend dit ook ziet?) hou dit gevoel vast, meid! +:)+

PW, hoe voel jij je nu?

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:02

Het gaat met mij wat minder dan vorige week, maar niet heel slecht.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:09

Dat is wel jammer maar dat komt door die spanningen voor donderdag? En slecht slapen doet natuurlijk ook geen goed maar zo slecht als het ooit ging gaat het gelukkig niet, we blijven positief! :)

Kwam er net achter dat de vissen nog geen eten hadden gehad := vergeet best veel laatste dagen

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 20:16

Precies, we blijven positief! Het gaat zeker niet zo slecht als een tijd terug.

Het is een combinatie. Maandag de muziektherapie heeft ook veel met me gedaan. En vandaag de ergotherapie was ook vrij confronterend. Ik ben even van mijn roze wolk gedonderd :+ Als het met mij goed gaat, denk ik namelijk al gauw dat ik er weer helemaal ben. Er is bij mij (nog) geen middenweg zeg maar. Ik denk nog vrij zwart wit. Nu werd ik weer even met beide benen op de grond gezet doordat ik merkte dat mijn probleem er nog wel degelijk is.

De spanningen voor donderdag en de schemagerichte therapie spelen ook mee. Dan moet ik echt weer aan het werk met mijn probleem en daar zie ik best tegen op. Maar het is goed, dat wel :j

En het slapen speelt ook mee. Doordat ik wat minder slaap, voel ik me ook wat minder. Logisch gevolg.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:03

Ondanks dat je er tegenop ziet pak je je problemen wel aan, dat vind ik weer goed van je! Ik vind het ook nog lastig om de gulden middenweg te vinden, ga ook nog vaak te ver omdat het allemaal wel gaat. Opzich is het wel lekker dat we zo nu en dan kunnen denken dat we weer terug zijn, er zijn tijden geweest dat ik dit niet had. Hopelijk slapen we vannacht beter, het is nu in ieder geval weer minder warm, dat speelt bij mij wel mee.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:08

Dat scheelt inderdaad wel.
Ik ga zo naar bed, ben eigenlijk wel moe. Eens kijken of het een beetje wil lukken ;)

Voor straks alvast weltruste

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:09

Jij ook lekker slapen, nu je er wat eerder op ligt heb je misschien ook minder druk om snel te gaan slapen. En slaap je niet dan rust je toch, weltruste.