Spastische darm belemmert leven

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manon_V

Berichten: 1660
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 19:51

Mijn dokter zei juist dat ik er nog overheen kan groeien..

Dat je er van af valt ben ik minder blij mee eigenlijk :=

En moeders wil alleen mee doen als ze bepaalde dingen nog mag eten , ach dan doet ze maar half mee..

Obelix, ik kon er redelijk wijs uit, al heb ik nog geen menus ofzo gzien??
Maar begrijp wel dat je bepaalde voedingstoffen weg ga laten enzo, waar je mogelijk op kan reageren :)

Edit: heb nu ook een voorbeeldje ontvangen via de mail.
Wat me meteen opvalt, is dat er als lunch een salade staat, hoe ga ik dat doen met school?? Kan niet echt een salade meenemen denk ik.. En ook het ontbijt, dat gaat nooit lukken in 20 min; een roerei bakken én opeten (alleen het opeten duurt al minstens een kwartier...)

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 22:03

Meer eten van dat wat je kunt hebben Manon, dan val je ook niet af. ;) Maar je kunt er inderdaad overheen groeien.

Ik had het op mijn 17e een miljoen keer zo erg als nu. Het is nu alleen wel 7 jaar later haha maar het is binnen een jaar met genoeg drinken zodanig rechtgetrokken dat ik ook als ik te weinig drink (wat ik algemeen doe, en dat is ook hoe het is ontstaan waarschijnlijk) geen last meer heb.

Dus het KAN wel... Ik denk omdat het een soort "allergie" is ofzo? Een overgevoeligheid in ieder geval.

ivy_power89

Berichten: 5874
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-09 23:59

wie gebruikt er hier dan ook van actimel, yakulth activia etc?

sinds ik yakult gebruik, heb ik wel minder last van een propvol gevoel

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 08:19

Ik gebruik activia,gebruik t smorgens.Heb ook een minder vol gevoel in mn maag.. En ga beter naar de wc ook trouwens :j

Manon_V

Berichten: 1660
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: Breda

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 09:15

Meer eten kan wel bij dat dieet, maar dan klopt het toch niet meer met opbouwen met bepaalde voedingsstoffen enzo?

Wij gaan trouwens het pakket bestelln, mijn ma vond het ook wel interessant :D

Yakult ed. gebruik ik niet. Dokter vond t niet nodig en ik mag geen melk (wat daar volgens mij wel inzit? )

ivy_power89

Berichten: 5874
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:21

nee tis een soort van yoghurt drink.

wel raar, een spastische darm wordt mede veroorzaakt door het feit dat we een slechte darmflora hebben. en die kun je aanvullen met dat soort producten. het werd ten zeerste aangeraden door al die proffesors en doktoren die ik toen op dat congres heb gezien van de PDS stichting.

maar is natuurlijk ieder zijn keus, ik ben blij dat ik het toch gedaan heb :)

Manon_V

Berichten: 1660
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: Breda

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:26

Yoghurt ed kan ik ook niet tegen he,, lactose ofzoiets ;)

Heb net mijn eerste rijles gehad, was heeeeel erg zenuwachtig :P
Maar het is echt mee gevallen, ook geen last van mijn buik.
Heb dat deze week eigenlijk helemaal nog niet gehad (vant weekend ook niet),, misschien omdat k ongesteld ben?? Raar := maar wel fijn :D

arabella2000
Berichten: 4152
Geregistreerd: 14-05-06
Woonplaats: zuid-limburg

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 12:32

yoghurt kan ik ook niet tegen.
Heb dus ook nog geen yakult etc geprobeerd.

Lolleke

Berichten: 2970
Geregistreerd: 27-10-03
Woonplaats: Discworld

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 19:31

@Manon_V: Dan wissel je het om ;) En een salade kun je prima 's avonds maken zonder dressing oid, en in de koelkast zetten en 's ochtends eten.
'sochtends een activia drink als je daar goed op reageert en een roerei mee naar school nemen gaat ook prima.
(ik doe echter ook niet een kwartier over het opeten van een roerei...)
Maargoed, wissel, draai om, maak klaar van te voren wat je klaar kan maken.
Ik heb altijd 's ochtends heel moeilijk kunnen eten en kan makkelijk om 8 uur wakker worden en om 12 uur pas eten. Dus bewaar het zowiezo voor 's middags.
Ga dat ook niet dwingen en doe dat ook gewoon. Wordt er niet zieker of dikker van ondanks alle "goedbedoelde" adviezen van de personen om me heen :=

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 11:40

Manon; fijn dat je geen last had na je rijles!

Dat dieet he, dat is gewoon echt precies het scdiet! :j idd makkelijker om dingen om te wisselen. Maakt volgens mij qua voedingsstoffen en hoeveelheden weinig uit. Want het gaat erom dat het allemaal stoffen zijn die je lichaam kunnen verteren.

Ik ben gisteren bij een helderziende geweest :) was wel bijzonder, want hij begon ook vanuit het niets over m'n buikklachten.
En hij gaf heel duidelijk aan dat het echt aan m'n voeding ligt, en dat er iets is wat mijn lichaam niet kan verteren.
Ik ben er inmiddels aan uit dat ik een maand het sc diet ga proberen, want na een maand moet je al duidelijk verschil merken. Is het niks, dan heb ik het in elk geval geprobeerd :)

ivy_power89

Berichten: 5874
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:08

ik ben echt heel benieuwd hoe jullie dat dieet gaan ervaren.

Ik doe het voorlopig nog niet, want ik ken mezelf goed, en weet dat ik mij heel slecht aan dieeten kan houden... :(

joyce2

Berichten: 11136
Geregistreerd: 14-05-01
Woonplaats: Amersfoort

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:47

Als het bij jullie goed gaat, zonder af te vallen, dan ga ik eht ook proberen! Ik mag namelijk echt niet lichter worden dan ik nu ben...

M_EL_ISSA

Berichten: 2176
Geregistreerd: 26-06-08

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 20:49

Je mag onbeperkt eten, maar dan wel groente :')

Voor mij is het wel ideaal, hoef nou niet echt direct een dieet te volgen, maar 2/3 kilootjes eraf, zal niet verkeerd zijn :P

Manon_V

Berichten: 1660
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: Breda

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 21:30

Haha jaa,, ik zou het ook niet verkeerd vinden om mijn buikje kwijt te zijn, dus een kilootje of 2 eraf.
Zal mn vriend alleen niet blij mee zijn :+

Kytha, typisch hea, dat zo'n helderziende daar dan toch over begint!

Kytha

Berichten: 14944
Geregistreerd: 23-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 01:12

Hier mag er ook best een kilo of 3/4 af hoor ;-)

liiza

Berichten: 1574
Geregistreerd: 22-12-04
Woonplaats: Zwijndrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-09 18:11

Beetje laat, ik zie dit topic nu pas!
Ben het volledig met je eens. Sinds vorig jaar zomer vakantie heb ik al last gehad
van buikpijn en na vele onderzoeken is er een spastische darm uitgekomen.
Ik durf geen patat meer te eten, geen verdere vette dingen.
Als ik uit ga ben ik altijd bang om alchehol te drinken omdat ik bang ben dat het
daar ook van gaat lopen. Als ik een toetsweek heb op school dan is het een drama.
Ik durf veel minder doordat ik bang ben voor buikpijn.

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:24

fijn om te weten dat nog veel mensen dit hebben!

Ik heb het eigenlijk altijd al gehad. Mijn ouders moesten al onderzoeken laten doen toen ik 6 weken oud was :o
Ze hebben meerdere keren foto's gemaakt, maar nooit iets gevonden, dus ja, maken ze er maar "spastische darm" van.

Bij mij valt het mee wat ik wel / niet kan eten. Sowieso mijd ik kaas en chocolade, maar dat is tegen mijn migraine :+
Vettig eten heb ik geen probleem mee, wel met pikant eten.
En wat het ergste is: langere tijd niks eten (heb ik het over meer dan 5u). Ik moet echt geregeld iets eten, want daarna heb ik echt vreselijk pijn als ik weer eet!
Moet zeggen dat het vaak ook met periodes is.

Mijn gewicht is nu sinds een tijdje min of meer stabiel en op een goed gewicht. Mag ook niet gaan afvallen, maar ik moet ontzettend veel eten (eet meer dan mijn vader) om op dit gewicht te blijven. Eet ik dan nog meer, heeft het geen nut, want dan verteren mijn darmen niks meer en begin ik weer af te vallen. Het is dus echt een kwestie van juist afwegen wat wel of niet, en hoeveel...

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:37

Nemurin schreef:
Meer eten van dat wat je kunt hebben Manon, dan val je ook niet af. ;) Maar je kunt er inderdaad overheen groeien.

Ik had het op mijn 17e een miljoen keer zo erg als nu. Het is nu alleen wel 7 jaar later haha maar het is binnen een jaar met genoeg drinken zodanig rechtgetrokken dat ik ook als ik te weinig drink (wat ik algemeen doe, en dat is ook hoe het is ontstaan waarschijnlijk) geen last meer heb.

Dus het KAN wel... Ik denk omdat het een soort "allergie" is ofzo? Een overgevoeligheid in ieder geval.


serieus ? :=

En wat is genoeg drinken? echt die zogenaamde 2 liter?

Ik heb er nu 2 jaar last van ongeveer.. En na wat onderzoekjes krijg je gewoon weer een stempeltje en leer er maar mee leven. En in periode van stress ed (leuk die feestdagen) is het bij mij weer erger. Ik kan er ook zo maanden geen last van hebben, maar ben over het algemeen gewoon gevoelig. Nu weer iets gegeten wat niet goed gevallen is, of niet goed was, 2 dagen leegloop ;) Bij mij heeft het alleen geen effect op mijn gewicht, hoogstens dat ik vaak een 'opgeblazen' buik heb. Mijn gewicht is denk ik al 7 jaar stabiel.
Wat ik de laatste tijd ook regelmatig heb, is gewoon niet kunnen eten. Zo misselijk zijn dat ik gewoon niets naar binnen krijg. :\

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:40

Ligt PDS aan onze slechte darmflora? Hm dat kan ook wel, want als je PDS hebt heb je bv. ook snel gas. Dus er ZIJN er zat (want gas is eigenlijk gewoon het uitademen van die darmflora, de bacteriën helpen je darmen dingen verteren en dan ademen ze CO2 uit)... Maar wat doen ze dan? Te hard werken? Doet zeer? GEEN IDEE.

Hm. Snap wel dat het er mee te maken heeft maar hoe moet ik dan nog maar eens logisch beredeneren. *medisch aangelegd*

Activia hielp overigens niet echt met klachten ofzo want die had ik tegen die tijd niet zoveel meer, maar had wel minder vaak opgeblazen gevoel en daar heb ik dan wel weer gauw last van ook al heb ik dan geen pijn.

Gekke darmflora-beestjes. :+

Coberlina

Berichten: 6637
Geregistreerd: 01-06-02
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 01:51

ik heb ook wel sneller pijn bij stress hoor, of als ik echt véél te veel eet (feestdagen of restaurant) of te weinig drink de hele dag

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 02:21

Hmm.. maar als het alleen aan die 'darmflora' ligt, moet het dan niet wat makkelijker op te lossen zijn? Of ben ik nu te naief?

Activia vond ik niet te eten of drinken.. :o

Pijn heb ik overigens zelden.. Wel altijd activiteiten in mijn buik.. rare geluiden enzo :+ En heel vaak misselijk.. Dagen dat ik echt te weinig eet en dagen dat ik echt teveel eet.

Nummus

Berichten: 13161
Geregistreerd: 27-02-09
Woonplaats: Amersfoort

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:22

Rare geluiden ken ik. Maar die heb ik ook best wel van mijn moeder geërfd, die is er nog beter in dan ik, en die heeft nooit last van haar darmen. ;)

Maar ik denk ook dat als het aan de darmflora ligt (tis eigenlijk darm"fauna" en dan klopt het nog niet he?) het veel makkelijker op te lossen was want je kunt gewoon de ideale omstandigheden voor zo'n beestje maken door de juiste dingen te eten, en mensen die heel verkeerd eten hebben net zo goed darmflora dus die kunnen heel wat hebben.

Mij was verteld dat de spieren om de darmwand heen te hard moesten werken. Dus blijkbaar zijn die sneller moe/verkrampen die sneller, en dat doet dus zo'n pijn. Darmspieren zijn namelijk behoorlijk aanwezig en over de hele lengte van de darmen zitten twee lagen, eentje er omheen en een laag in de lengte. Als dat allebei gaat zitten verkrampen geloof ik graag dat die pijn daarvan komt. :+

ivy_power89

Berichten: 5874
Geregistreerd: 16-09-06
Woonplaats: almere

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 16:28

spastische darm heeft meerdere oorzaken.

als jouw darmflora niet goed is, en dat zou gassen veroorzaken, worden er een hoop prikkels uitgegeven die de pijn daardoor veroorzaken.

de darmflora en een spastische darm hebben altijd wat met elkaar te maken

(zoals die proffesor zei, op het congres waar ik was vorige maand)

Manon_V

Berichten: 1660
Geregistreerd: 26-03-07
Woonplaats: Breda

Re: Spastische darm belemmert leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:00

Pff ingewikkeld allemaal zeg :=

Gisteren is hier het boek binnengekomen, dat bij dat paket van dat ene dieet hoort.
Die weekmenu's zijn via de mail gekomen,, de eerste week alleen omelet als ontbijt en sla als lunch :=

Volkoren
Berichten: 5143
Geregistreerd: 04-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 20:17

Pff.. succes daarmee ...

Het is lastig. Bij mij is het voornamelijk door stress denk ik. Het eten kan de ene keer verkeerd vallen en de andere keer niet... Maar ja wie weet ben ik ooit de rust zelve :Y)