Diabetes voor het leven!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Miiej

Re: Diabetes voor het leven!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 12:53

bij mij is het andersom, zodra ik in een warm land kom, blijf ik maar insuline toedienen.
Heel apart.

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:39

Ik spuit/bolus sowieso geen gigantische hoeveelheden, maar ben benieuwd hoe dat straks met warm weer is dan :)

Hoorde iets van mn schoonmoeder, die werkt in het zh, die had een patient (redelijk grote vrouw), die spoot 's avonds 140 eh lantus. Ik schrok me kapot xD Ik heb een tijd 6 eh lantus gespoten :0 en daarna 10 eh..

Maar ik ben ook niet zo groot.. maar toch. Wat spuiten/spoten jullie?

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 17:45

Ik spuit nog tweemaal daags, novomix 70/30, in de ochtend spuit ik 40 's avonds 18.
Toen ik een halfjaar in Polen zat kon ik af met 32 in de ochtend en 12 in de avond :)

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:06

Mensen een mijlpaal mijn eerste 10 kilo kwijt *\o/* *\o/*
nu vanaf 19 januari bezig met dieet onder begeleiding en ben van 4x daags spuiten naar 2x daags spuiten gegaan *\o/*

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 18:59

Valeria schreef:
Mensen een mijlpaal mijn eerste 10 kilo kwijt *\o/* *\o/*
nu vanaf 19 januari bezig met dieet onder begeleiding en ben van 4x daags spuiten naar 2x daags spuiten gegaan *\o/*

Kijk dat zijn mooie berichten !

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:15

goed zeg valeria, ik spoot 20 lantus

magriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:31

Valeria kun je mij wat tips geven? Ik ben ook bij een dietiste geweest maar kon er niks mee

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:32

Gefeliciteerd Valeria!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 19:39

wauw dat is super valeria!

Ann_Pam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:25

Super Valeria! Gaat zo te horen goed! :D

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 20:32

Mijn poes krijgt 2 x daags een injectie caninsulin, insuline voor huisdieren. maar soms gaan ook huisdieren over op Lantus. alleen dan moet je voor elke injectie en bloedsuikerspiegel weten en mijn poes is nuchter niet te meten. Is oorlog. Nu test ik paar x per week haar laagste punt, dat gaat goed,.

Vorige week had ze een hypo, ben erg geschrokken

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 09:41

@Valeria, wat een super resultaat !!!! Gefeliciteerd hoor!!!

@Carolina, Wat vervelend dat je waardes zo blijven rommelen!! Hoorde toevallig vorige week bij m'n verpleegkundige dat de HBA1c waarde een waarde is over zo'n 8 weken en dat de ochtendwaardes het 'zwaarst' meetellen zeg maar. Dat gaat bij jou dan weer niet op, want die van jou zijn dan juist heel mooi :P

@meikemarieke, wat apart dat jij de novomix nog spuit, ik moest er ongeveer 3 jaar terug vanaf omdat het helemaal uit de handel zou gaan?!?!? Had het vooral 's avonds graag blijven spuiten. Wij eten altijd erg op tijd en daarvoor spuit ik dus kortwerkende. Wanneer je dan 's avonds een koek bij de koffie of chips eet, is die insuline niet meer echt toereikend en gaat je suiker toch weer hoger dan normaal (oke, dan moet je niet eten :+ ) Dan ging met die mix dan weer véél beter.

Ik spuit geen lantus maar levemir en spuit daarvan voor het naar bed gaan 34 eenheden.

Bij mij is het ook absoluut zo dat in het buitenland met warm weer ik lagere waardes heb / minder hoef te spuiten!!

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:31

Kentaro schreef:
@meikemarieke, wat apart dat jij de novomix nog spuit, ik moest er ongeveer 3 jaar terug vanaf omdat het helemaal uit de handel zou gaan?!?!? Had het vooral 's avonds graag blijven spuiten. Wij eten altijd erg op tijd en daarvoor spuit ik dus kortwerkende. Wanneer je dan 's avonds een koek bij de koffie of chips eet, is die insuline niet meer echt toereikend en gaat je suiker toch weer hoger dan normaal (oke, dan moet je niet eten :+ ) Dan ging met die mix dan weer véél beter.

Oh wat apart zeg! Heb ik nooit wat van gehoord. En ik krijg het nog steeds bij de apotheek, al 9 jaar!

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:57

Citaat:

Ik spuit geen lantus maar levemir en spuit daarvan voor het naar bed gaan 34 eenheden.

@ Kentaro: ik denk dat je in de war bent met de Mixtard 30/70 insuline. Deze insuline is inderdaad een paar jaar geleden van de markt gehaald. Dit was een mix van 30 procent Actrapid (werktijd 5-7 uur) en 70 procent Insulatard (de voorloper van Levemir). De Novomix is een combinatie van 30 procent Novorapid (werktijd 2-5 uur) en 70 procent Insulatard.

De langere werkingstijd voor het koekje bij de koffie of de chips zul je dus ook niet uit Novomix halen, die nog wel gewoon in de handel is. Het oplopen van de waarden in de avond is trouwens heel berucht bij Levemir, net als bij de vroegere Insulatard. Deze insulines zouden 24 uur lang moeten werken, maar werken beiden echt maar 16 tot hooguit 20 uur.

Er zijn een paar oplossingen: je Levemir 's ochtends en 's avonds spuiten en met je arts/dvk overleggen hoe je de verdeling maakt, dan haal je wel die 24 uur. Oplossing twee is overgaan op Lantus, die heeft wel een 24 uurs-dekking. Of, als je zonder bijeten 's avonds geen stijgende waarden hebt, ultrakortwerkende (Novorapid) spuiten voor je tussendoortje 's avonds.

En de allerbeste oplossing is een insulinepomp :-)

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 10:58

Is Lantus een insuline die door mensen 1 x daags wordt gespoten??

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:02

hoeveel verschillende soorten langwerkende insuline zijn er dan?
Ik moet donderdag over op 4 maal daags, ben ik alvast een beetje geinformeerd :)

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:29

Lantus is inderdaad langwerkend en die wordt in principe maar 1 keer per dag gespoten.

Misschien eerst het principe van langwerkende insuline uitleggen? Een mens functioneert 24 uur per dag en het lichaam heeft daarvoor dan ook continu insuline nodig. Die is nodig om glucose uit het bloed in je lichaamscellen te krijgen, die glucose is onze brandstof.

De glucose wordt geleverd door voeding, maar ook door in het lichaam opgeslagen reserves. Je lichaam gebruikt die reserves op momenten dat het geen glucose uit je voeding haalt en daarvoor moet je dus insuline spuiten/pompen als je niet genoeg zelf aanmaakt. We noemen dit de basale insuline. Deze insuline spuit je 1 of 2 keer per dag als langwerkende insuline. Vergelijk dit met een trosje druiven wat je onderhuids inbrengt en waar telkens een druiven van afgaat om in het bloed te worden opgenomen. Dit gaat vrij willekeurig met spuiten, terwijl je met een pomp druifje voor druifje inbrengt, afgepast op jouw lichaamsritme. In een pomp gaat dan ook alleen ultrakortwerkende insuline en die gaat elke 2/3 minuten je lichaam in.

De soorten langwerkende insuline die hier het meest gebruikt zijn zijn Lantus en Levemir. Het verschil?

Lantus werkt langer, die dekt netjes de 24 uur, maar kan bij sommige mensen wel leiden tot gewichtstoename. Bovendien is hij vaak branderig bij het spuiten.

Levemir kent de bijwerkingen niet, maar werkt vaak te kort om de 24 uur te halen en moet dan vaak in twee delen gespoten worden.

Naast deze twee bekenden is nog de oude Insulatard, die vaak enorme pieken kende zo'n drie á vier uur na het spuiten, waardoor mensen vaak voor in de nacht een hypo kregen en bij het opstaan als reactie op de hypo vaak hoge waarden hadden.

Wellicht spuiten hier ook nog mensen Humaline? Die is vergelijkbaar met Insulatard, maar voor een andere fabrikant. Het ligt vaak aan het ziekenhuis welke fabrikant de beste ingang heeft ;-)

Ook nog maar even de meest gebruikte (ultra)snelwerkende insulines dan (kortwerkende insulines moeten de glucose uit je voeding in de cellen werken):

Novorapid: werkt 2-5 uur, wordt gespoten voor, tijdens of heel kort na de maaltijd en heeft soms het vemijn in de staart. Dat betekent dat Novorapid na 3 of 4 uur nog weleens een extra opleving heeft en dan voor hypo's zorgt. Een tussendoortje kan dat oplossen.

Humalog: werkt iets korter dan Novorapid en heeft niet het staartje. Van andere fabrikant en daarom wat minder bekend.

Apidra: weinig bekend, van dezelfde fabrikant als de langwerkende Lantus, werking ongeveer als van Novorapid.

Actrapid: 'de ouderwetse' insuline die 5-7 uur werkt en pas na een half uur begint te werken. Je moet daarbij dus altijd een half uur voor de maaltijd spuiten (niet handig) en je mag je tussendoortje niet vergeten.

Bij de mixinsulines zit je vrij vast op wat je mag eten, want even wat meer spuiten voor je maaltijd, betekent ook meer langwerkende insuline. Vandaar dat 2 x daags spuiten wel makkelijk lijkt, maar je eigenlijk veel minder flexibel maakt.
Laatst bijgewerkt door MoniqueT op 20-04-10 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:32

Interessant te weten dat lantus bij mensen maar 1 x daags gespoten wordt en bij katten 2 x daags.

meikemarieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:33

ok dankjewel! Duidelijke uitleg :)
Ben benieuwd wat ik voorgeschoteld krijg.....

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:34

Ik heb geen idee waarom je bij katten 2 x daags Lantus moet spuiten. Interessante vraag ...

Misschien omdat bij 1 x de hoeveelheid teveel is op goed opgenomen te worden?

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:39

Ga dat eens navragen. Mijn poes krijgt overigens geen lantus.

Sandeman

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 11:52

MoniqueT schreef:
Ik heb geen idee waarom je bij katten 2 x daags Lantus moet spuiten. Interessante vraag ...

Katten hebben een snellere stofwisseling en ik hoor net dat mensen tijdens de maaltijd zich met andere insuline bijspuiten. Is dat zo??

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 12:20

Sandeman schreef:
MoniqueT schreef:

Katten hebben een snellere stofwisseling en ik hoor net dat mensen tijdens de maaltijd zich met andere insuline bijspuiten. Is dat zo??

Goed begrepen. Maar dan weer niet iedereen. Mensen met diabetes type 2 spuiten vaak alleen langwerkende insuline en gebruiken tabletten erbij die de eigen insulineproduktie stimuleren.

Mensen met type 1 maken zelf helemaal geen insuline meer aan.

Katten hebben trouwens vaak diabetes type 2 en maken dus zelf nog insuline. De lantus kan als ondersteuning werken.

Amulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 16:14

Het feit dat Insulatard inderdaad niet 24 uur dekkend is was voor mij toen ook een reden om over te gaan op Lantus. Na het avondeten áltijd onverklaarbaar stijgen etc. Was na de overstap in een keer over :D

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:38

Het is toch verschrikkelijk dat ik hier op het forum meer/betere informatie krijg dan in het ziekenhuis :( :P
Ik vroeg vorige week nog aan m'n verpleegkundige (over wie ik juist heel erg te spreken ben!!) hoe en wat het verschil tussen Levemir en Lantus was. Het ENIGE was het merk!!!.....
Monique, ik weet inderdaad dat 's morgens en s' avonds dit spuiten de oplossing zou zijn, maar ik heb al zo'n moeite met het 4x spuiten dat ik een keer extra echt niet zie zitten :P (en ja, je hebt helemaal gelijk over de pomp................) Dit geldt dus ook voor een keertje extra kortwerkende spuiten :D
We hebben nu afgesproken dat wanneer ik 's avonds niets doe (dus aan beweging) ik later probeer te eten (dan heb ik wat langer in de avond iets aan m'n insuline en uiteraard minder gauw trek!) en eventueel iets meer spuit. Dit is afgelopen week erg goed gegaan!! (qua waardes)