Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hanneke32xx

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 09:21

Ik heb afgelopen week samen met de orthopeed toch besloten om voor de operatie te gaan. Ik kijk er best tegen op, vooral de periode na de operatie... De orthopeed gaf aan dat ik na 4 a 6 weken wel weer kon werken (gehandicaptenzorg met kinderen) dus dat is nog te overzien. Nou hopen dat dit ook klopt... Hoe lang na de operatie konden de mensen die al geopereerd zijn, weer licht lichamelijk werk doen?

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:06

Hier was het 6 weken op 2 krukken.
Mn werk als hoefsmid heeft zeker wel een half jaar geduurd, iedere keer een beetje meer. M'n eigen pony's deed ik wel eerder, maar die zijn doodbraaf dat ik er op een krukje naast kon zitten.
Op kantoor heb ik geen dag gemist :j . Pootje omhoog kan ook onder mijn buro, werk bij m'n moeder dus alles kon geregeld worden.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 11:32

hanneke32xx schreef:
Ik heb afgelopen week samen met de orthopeed toch besloten om voor de operatie te gaan. Ik kijk er best tegen op, vooral de periode na de operatie... De orthopeed gaf aan dat ik na 4 a 6 weken wel weer kon werken (gehandicaptenzorg met kinderen) dus dat is nog te overzien. Nou hopen dat dit ook klopt... Hoe lang na de operatie konden de mensen die al geopereerd zijn, weer licht lichamelijk werk doen?

Ik ben misschien 1 of 2 weken thuis gebleven en daarna langzaam opgebouwd. Ik deed eigenlijk geen werk. Ik rolde rond op een stoel en stuurde mijn stagiaire aan.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 12:32

hanneke32xx schreef:

Ik snap dat je er tegenop ziet. Ik werk in de Jeugdzorg. Ik dacht ook na enkele weekjes wel weer te kunnen werken... Echter nu na 8 weken dus nog steeds op krukken, mede ook door het teveel doen.
Gehandicaptenzorg met kinderen (inclusief verzorging) kan best zwaar zijn. Ik heb me er wel op verkeken. Ik ben na 6 weken pas weer gaan werken, terwijl ik in principe zittend werk kan doen. Echter toch teveel gedaan (lees: te vaak lopen haha) en in 3 dagen tijd weer een enorm dikke knie die veel te warm was...

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:42

xMyrth schreef:
Ik ben 6 juli geopereerd (8,5 week) en loop nog steeds op krukken. Heb nu wel toestemming om kleine stukjes zonder krukken te lopen, bijvoorbeeld door de supermarkt enzo. Maar ga ik de hond uitlaten (al is het bijvoorbeeld maar 10 minuutjes) dan moet ik met krukken. Ik had echt verwacht dat ik nu wel meer zou mogen wandelen :( Mijn been kan nog niet helemaal strekken, ik zit nog op 2 graden...
Komende week gaan we op vakantie, een mooie wandeling maken zal er niet in zitten ;(
:(:)

Ja, het herstel heeft echt wel even tijd nodig, maar mijn ervaring is dat het dat echt wel waard is geweest. Geef de moed niet op! Scheuren is knudde en die knie wordt misschien niet meer zoals ie ooit was, maar het wordt echt wel beter.

Met mijn goede knie kan ik zelfs overstrekken, de andere zit denk ik op 0 graden. Op m'n knieën zitten met de billen op mijn hakken heeft bijna een jaar geduurd. Het duurt lang, maar vier alle kleine mijlpalen die je behaalt! Ik mocht na zes weken voor het eerst een keer zonder krukken lopen.

Waar ga je naartoe op vakantie?

@Hanneke: ik wil niet de pessimist uithangen, maar in de gehandicaptenzorg met kinderen werken, lijkt me na 6 weken nog behoorlijk vroeg. Vergt die baan lichamelijk niet veel van je? Natuurlijk is het vervelend voor je baas en collega's als je langere tijd uitvalt, maar dat zou eigenlijk niet jouw probleem mogen zijn.

Ik had een kantoorbaan en zelfs daarbij heeft het aardig lang geduurd voor ik weer fulltime bezig was, maar dat lag er ook aan dat mijn herstel me veel energie gekost heeft (en vermoedelijk speelde wat psychische klachten van de jaren ervoor ook hun part).

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:54

Hmm als ik de reacties zo lees is binnen 4 a 6 weken werken wat ambitieus... De orthopeed heeft dit genoemd en had er zelf al wat vraagtekens bij, die nu wel bevestigd zijn door jullie... Ik moet voor de operatie toch nog een keer langs bij mijn fysio, misschien kan zij me een wat realistischer termijn geven voor werken. Ik werk niet heel veel trouwens. Heb 1 vaste werkdag, om de week op zaterdag. Die groep is fysiek gezien niet heel belastend, ze kunnen vrij veel zelf. Maar je bent wel veel aan het rondlopen e.d. dus wat dat betreft is het wel belastend voor de knie. Ik vind het maar lastig... Er is al zoveel inval en personeelstekort geweest op die groep, dat ik niet al te lang uit de running wil zijn

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-22 16:54

Ik merk nu, na 7 jaar, wel dat ik krachtverlies in mijn geopereerde knie heb... maar alsnog is het zoveel beter dan voor mn operatie... ik zou het zo weer laten doen als het zou moeten... :)

Ik deed 3,5-4 wk na de operatie weer 2 super rustige en simpele choreo's voor de groep (Zumba), en na 5 wk zat ik voor het eerst weer op Banjer... ik had wel hulp met op- en afstijgen, maar hey... ik zat weer... :) Het is denk ik wel duidelijk dat fysio niet heel gelukkig met me was :))
Na 3 maanden gaf ik voor het eerst weer een volledige Zumba-les, en na 3,5-4 maanden volgde ik mn eerste paaldansles weer... :D

Op mn knieën zitten, met mn enkels onder mn billen, heeft bij mij bijna 2 jaar geduurd... ik kon dat trouwens wel al vrij snel weer als ik mn been opzij legde... :)

hanneke32xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-22 10:27

Ik wordt a.s. dinsdag al geopereerd. Gaat erg snel ineens. Maar hoe eerder ik het doe, hoe eerder ik er ook vanaf ben

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 12:02

Kan ik mij nog melden in dit topic?
Heb net een lang, slepend proces achter de rug, waarbij ik een week geleden dan eindelijk geopereerd ben aan mijn voorste kruisband.
Zit nu dus midden in de revalidatie (opstart) en het is behoorlijk frustrerend.
Misschien dat praten met 'lotgenoten' het iets makkelijker maakt? :=

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 19:11

Welkom :wave:
Oh, ik kan me de frustratie goed voorstellen! Voor mij is de operatie ruim vijf jaar geleden, maar ik kan me een moment een paar dagen erna nog heel goed herinneren, waar ik totaal geen controle had over mijn been en mijn voet niet eens omhoog kreeg. Gooi je frustraties er gerust uit hier. Ik kan alleen maar zeggen dat het echt beter wordt, ook als dat nu misschien niet zo voelt :(:)

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:05

Wat fijn om de herkenning te lezen! Inderdaad je hak 1cm de lucht in tillen, hoe moeilijk kan het zijn?!
En toch lukte het me de eerste dagen niet eens bijna :=

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:22

Dat komt vanzelf goed Rose_Sonny… :)

Mijn operatie is in januari 7 jaar geleden… het lijkt erop dat het iets aan het rekken is… ik heb zeer minimaal wat instabiliteitsklachten, maar geen zwikklachten meer, zoals datwordt genoemd… ik merk wel dat ik wat minder kracht heb in mn geopereerde bern (altijd al gehad), en met rijden is mijn coördinatie wat minder… maar dat alles valt in het niets bij de klachten die ik voor de operatie had.

Ik zou volgens fysio normaal met 6-7 maanden gerevalideerd zijn, maar omdat ik heel veel sport, en tijdens het sporten ook heel veel van mn knie vraag, moest ik doorgaan tot “topsportniveau”… ik ben 10 maanden bezig gewwest.

Ter info: met 3,5 week deed ik heeeeel voorzichtig weer 2 nummers voor de groep ((ik geef Zumba), met 4,5-5 weken maakte ik mn eerste buitenrit weer met Banjer en met 3 of 4 maanden hing ik weer in de paal. Misschien overbodig om te zeggen dat ik best vaak op mn kop heb gehad van fysio O:)

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 20:57

Haha ja ik heb de eerste waarschuwing van mijn fysio ook al gekregen.
Je mag in eerste instantie niet fietsen in het verkeer, logisch want je kan er nog niet af springen in nood zeg maar.
Toen vroeg ik, of ik als ik weer op de hometrainer kon, of ik ook weer op het paard mocht. Daar maak je immers in principe geen nood afsprongen van.

Ze heeft me toch maar even herinnerd hoe ik mijn kruisband heb gescheurd en dat is dus echt moet wachten met paardrijden.

Mijn orthopeed zei letterlijk, ik heb eigenlijk nooit mensen die paardrijden. Voetballen etc mag je 9 maanden niet. Laten we voor paardrijden 4 maanden zeggen.
Ik denk dus dat ik wel weer eerder dan 4 maanden op een paard zit.

Maar goed, nu net week 1 erop zitten. Dus dat duurt nog even.

Hebben jullie na de operatie ook zo'n last gehad van die endoknoop? Ik heb wel wat ervaringen in het topic gelezen over de schroef, ik denk dat dat ongeveer hetzelfde is, al twijfel ik of die knoop gaat oplossen. Maar 78 pagina's terug lezen was me toch wel een iets te grote uitdaging :=

Bij mij was er het probleem dat ze met de kruisband op spanning zetten, de endoknoop in de boortunnel trokken, ipv dat die op de botrand bleef hangen.
Na een paar keer proberen, toch besloten er een grotere aan te zetten. Daardoor duurde de operatie wel 45 minuten langer dan gepland.

Ik had alleen een ruggenprik, kon mijn knieën al weer bewegen voor ik op de recovery was :=. Gelukkig geen pijn gehad. Alleen ze doen zo'n bandje om je bovenbeen zodat de bloedtoevoer naar je been werd afgesloten. Deze ging ik naar het einde toe wel voelen. Achteraf was dat dus omdat de ruggenprik al langzaam begon uit te werken.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:02

Wat is een endoknoop? :o

Die band heb ik de hele operatie door gevoeld... ik voelde m zelfs nog toen ie er al af was... dat was tegen 1:30 ongeveer weg (en de operatie begon rond 10:00).

Bij mij werkte de ruggenprik niet goed, dus ik heb een dubbele gehad... en toen ging het wel goed... de anesthesist kwam al met de propofol aangelopen, maar dat heb ik geweigerd... "ik blijf hoe dan ook wakker, anders wordt er niet gesneden"...

De 2 spinaals waren rond 20:30 ongeveer uitgewerkt... toen kon ik ook weer plassen en voorzichtig uit bed komen :)

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:07

Aan het uiteinde van de 'nieuwe kruisband', zetten ze in het onderbeen een endoknoop (resp. endobutton).

Deze zorgt ervoor dat de kruisband op zijn plaats blijft. Als je precies wilt weten hoe of wat, dan zou ik even endobutton kruisband oid in Google gooien. Daar staan wel duidelijke plaatjes bij.

Ooh heftig joh, dat de ruggenprik niet goed pakte. Dapper dat je het toch gedaan hebt, ondanks dat zelfs na de tweede het nog niet perfect was...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-22 21:53

De tweede werkte perfect hoor, heb niets van de operatie gevoeld (alleen duwen en het trillen van de boor, maar geen pijn)… alleen die band voelde ik wel… die zat heel strak… en eigenlijk heb ik ook helemaal geen pijn gehad aan mn knie… donderdag geopereerd en zondag de laatste oxycodon ingenomen.. nam het alleen in vanwege de hoofdpijn, nawee van de spinaal :=

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 00:21

Rose_Sonny schreef:
Wat fijn om de herkenning te lezen! Inderdaad je hak 1cm de lucht in tillen, hoe moeilijk kan het zijn?!
En toch lukte het me de eerste dagen niet eens bijna :=
Ja, precies dat! Alsof er lood in mijn voet zat. Ik heb toen heel slim met mijn andere been het geopereerde been omhoog gelift en vervolgens dat andere been teruggetrokken. Been viel meteen naar beneden toe - dat was geen pretje := en uitermate frusterend, heb liggen janken. Maar zoals gezegd ging het daarna gelukkig beter en is het nooit meer voorgekomen.

Ik ben onder narcose geopereerd. Endoknoop zegt me zo ook niets, kan ook niet zeggen of ik last heb gehad van de "ophanging".

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-22 00:41

Maar als die tweede perfect werkte, dan had je eigenlijk die band niet mogen voelen toch? Ja druk ervan omdat ze je huid eigenlijk niet kunnen verdoven (ten minste, zo heb ik het begrepen)?
Wel fijn dat je geen pijn hebt gehad, behalve hoofdpijn van de ruggenprik. Die moet wel extreem geweest zijn als je daarvoor de oxy hebt moeten nemen o.0
Ik bewaar de oxy voor verkoop op de zwarte markt haha. Ik heb inderdaad eigenlijk ook geen pijn gehad. Heb de eerste 3 dagen keurig mijn paracetamol en naproxen genomen die het ziekenhuis heeft voorgeschreven. Orthopeed heeft mij op het hart gedrukt dat dat belangrijk was, ook als ik geen pijn heb. Maar daarna heb ik nog 1 dag paracetamol standaard ingenomen en toen laten staan.
Ik merk nu wel dat ik meer kan, dus meer doe, waardoor ik in de nacht wel een beetje stekende pijn heb. Nu al 2 nachten op rij. Dus ga denk ik toch even een paar dagen voor de nacht wel paracetamol innemen, want niet slapen is het niet waard.

-----
Ja ik heb ook geprobeerd met de andere voet op te tillen inderdaad, maar ook dat was niet te doen. Jankend en gefrustreerd de eerste dagen op bed gelegen tijdens deze oefening.
Ik dat aan de fysio verteld, en toen zei ze al dat bijna iedereen dat de eerste dagen heeft. Ik moest niet vergeten dat het pas 3 dagen na de operatie was en dat het vanzelf kwam. Geduld is niet mijn beste eigenschap, eigenlijk bezit ik deze eigenschap helemaal niet :=.
Maar jij zegt het ook MoonWencke, dus het zal toch wel 'vanzelf' komen. Maar toch begrijpt niemand hoe frustrerend het is, dat je zoiets (in je hoofd) simpels niet kan doen :=.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-23 22:43

Hoi allemaal,

Ik zie dat dit een wat ouder topic is maar ik wil hier toch even mijn vraag stellen gezien hier meer mensen zijn die een reconstructie hebben ondergaan.

Ik ben gisterochtend om 8.00 uur geopereerd en ben aan het einde van de dag naar huis gegaan. Ik heb pijnstillers meegekregen (paracetamol, tramadol en Naproxen)Van de tramadol en naproxen wordt ik erg ziek (vannacht en vanmiddag de hele middag gespuugd) dus die neem ik nu niet meer waardoor ik het enkel op paracetamol doe. Nu heb ik toch wel flink pijn in mij knie en met name in mijn scheenbeen bot. Is dit normaal zo vlak na de operatie? Hadden jullie ook veel pijn? Ik lees namelijk overal dat de operatie niet heel pijnlijk zou moeten zijn. Hoelang duurde het bij jullie voordat de pijn wat acceptabeler werd?

Ik heb trouwens zowel een VKB reconstructie gehad als een ALL.

xMyrth

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 00:00

Ik heb niet echt heel veel pijn gehad, maar slikte wel mijn voorgeschreven medicatie.

Jij mist de twee sterkste nu, dus kan me heel goed voorstellen dat je last hebt... :(

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 07:54

Even bellen met de polie en/of apotheek of ze een alternatieve pijnstiller hebben voor je. Comfort is wel belangrijk voor herstel. Met veel pijn heeft je lichaam meer stress.

Ik mag binnenkort voor VKB en hechting meniscus dus ik lees wat mee. Vooral opzoek naar vanaf wanneer weer paarrijden en stallen uitmesten. Besteed nu alles uit en wil het veel liever zelf weer kunnen doen

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 08:12

Dank jullie wel voor de reacties. Ik heb nu inderdaad contact opgenomen met de kliniek en wordt straks terug gebeld. Ik blijf heel ziek (maagpijn en overgeven, vooral in de nachtelijke uren) ondanks stoppen van de pijnstillers. Dus even overleggen hoe en wat. Denk zelf dat ik misschien een maagzweer heb.

VWestra, paardrijden zal wel even duren denk ik voordat dat weer kan. Denk dat je snel op 4 a 5 maanden moet rekenen. Mesten denk ik wel weer wat sneller. Ik besteed dat nu ook zelf uit en hoop dat met een week of 8 zelf weer te kunnen.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 10:55

Paardrijden kon ik al vrij snel weer… Ik zat er met 4,5 week weer op… moet er wel bij zeggen dat het een westernzadel was, dus extra stevigheid en een knop om me aan vast te houden :D

VWestra

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:11

Banjer schreef:
Paardrijden kon ik al vrij snel weer… Ik zat er met 4,5 week weer op… moet er wel bij zeggen dat het een westernzadel was, dus extra stevigheid en een knop om me aan vast te houden :D

Ook na de VKB? Dat is wel heel hoopvol namelijk!
Paard is heel braaf gelukkig dus bang voor onvrijwillig afstappen ben ik niet

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 14:20

VKB en gescheurde meniscus gerepareerd/weggeknipt :)