Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:45

Hoi Samaritan, fijn dat het goed verlopen is! Waarom heb je zo lang gelopen met die beugel dan?

Wellicht is het wat te laat, maar een aantal van ons hebben baat gehad bij Arnica D6 druppels tegen de zwelling (en ijs opleggen).
Hopelijk gaat het snel beter met de zwelling en pijn!

Bij mij is vandaag dat apparaat op mn kiezen gezet voor de verbreding, denk dat er ongeveer een cm tussen zit tussen het ding en mn gehemelte.

Ik heb mijn 'planning' nog even nagevraagd (ben geen controlefreak, lijkt maar zo 8-) )
12 april apparaat erin
23 april operatie
8-12 dagen na operatie starten met aandraaien
Eind mei ongeveer klaar met aandraaien
Juli/augustus bovenbeugel erin
September/oktober apparaat eruit, en daarvoor in de plaats een draad over mn gehemelte om alles op zn plek te houden
En dan is het wachten op de volgende operatie...

Halders, heb jij nog tips voor slikken zonder slurpen? (en eten want het gaat er natuurlijk allemaal lekker onder zitten :+ Heb mezelf al 3x bijna laten stikken vandaag :') ) Ik heb zojuist eindelijk die filmpjes durven bekijken hahaha, ik heb idd precies zo'n apparaat gekregen.

Ik ben heel benieuwd hoe het met _Iris is na haar operatie!
Laatst bijgewerkt door Prairy op 12-04-12 16:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:46

Bedankt voor je antwoorden. Ben helaas dinsdagavond voor een auto gekomen met mijn scooter, dus ik ben aan het duimen dat die plekken op mijn hoofd dan weg zijn. Weet niet of je dan geopereerd mag worden?

Wel blij dat het jou best meevalt. Stelt me wat gerust. :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:49

Oei Poeltje! Dat klinkt niet goed! Beterschap daarmee zeg :(:)

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:17

@ Prairy: ik gebruik Arnicazalf en koel nagenoeg continu, maar ik geloof niet dat het veel geholpen heeft. Vandaag is de derde dag en die schijnt qua zwelling het ergst te zijn, dus ik hoop dat het de komende dagen flink zal slinken. De huid staat continu op spanning en dat is niet prettig. Van de kaak zelf heb ik niet veel last. Ik heb meer dan drie jaar een beugel. Dit is niet he gevolg van scheve tanden, maar drie keer wisselen van ortho door verhuizingen en ik heb er zelf voor gekozen om een tijdje mijn bovenbeugel eruit te halen.

@ Poeltje: beterschap! Maar denk je dat je ongeluk een probleem gaat vormen voor de verdere planning?

Prairy

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:38

Balen dat het dan zo lang geduurd heeft, hopelijk ben je nu wel redelijk vlot klaar dan. Hoe gaat het met voedingsstoffen naar binnen krijgen?

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 18:46

Dat wil wel, maar alles vloeibaar. Ik had een voorraad fruitpuree gemaakt, die ik nu aanleng met sap. Verder neem ik havermoutpap, verdund met melk en 's avonds doe ik wat soep in de blender. Maar ik heb zo'n zin in pizza!!! Of gewoon een boterham met kaas! Ik weet niet of ik het ga volhouden om zes weken niet te kauwen. Nu heb ik geen keus, maar ik hoop dat ik snel over kan op wat vaster voedsel!

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:06

Sterkte Samaritan!

Poeltje wat een naar bericht! Valt het een beetje mee, of ben je erg beurs? Die auto's geven ook niks mee he?

Een maand geleden heb ik me hier gemeld, en de ortho zou de aanvraag naar de verzekering sturen. Ondertussen heb ik nog niks gehoord, dus heb vandaag zelf maar gebeld. Blijkt dat het hele plan over 2 weken pas klaar is, en dan pas naar de verzekering gaat. Wachten duurt lang als je iets graag wilt...

Gister hebben ze wel 2 verstandskiezen getrokken ( die moesten er zowieso uit ) en inmiddels zie ik er net zo uit de als de hamsters in de Albert Heijn reclames...

Zijn er hier meer mensen verzekerd bij het Zilveren Kruis? En hoe zijn jullie ervaringen hiermee mbt de behandeling?

Ik hoop zo dat ze toestemming gaan geven!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:17

Ik ben verzekerd bij ZK, bij mij is een machtiging afgegeven voor de behandeling van de ortho en de KC. Maar ik heb net mijn 1e nota van de ortho ingediend en ben nu af aan het wachten wat ze daarvan gaan betalen en wat ik evt. nog zelf moet betalen. Er staat nl. geen bedrag oid op wat ze gaan vergoeden en ik heb van een afspraak met de KC maar 10 van de 60 euro vergoed gekregen omdat dat schijnbaar niet geheel binnen de machtiging viel.

Verder had ik volgens mij binnen een week of 4 antwoord van de verzekering. Je moet overigens wel steeds de machtiging mee sturen met de rekeningen die je indient (kan ook via de website, heel makkelijk!)

Apart dat de ortho er zo lang over doet om de aanvraag naar de ortho te sturen. Ging dat niet in overleg met de KC? Ik moest eerst naar de KC en daarna heeft de ortho de aanvraag naar de verzekering gestuurd (al ging dat bij mij ook niet helemaal van een leien dakje want de ortho zei dat ik hem zelf moest sturen wat natuurlijk niet zo was...)

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:31

Operatie heb ik overleeft ;)

Op de uitslaapkamer flink veel pijn gehad maar na wat morfine was dit over..Ook twee flinke bloedneuzen gehad op de uitslaap kamer maar gelukkig mocht ik snel weer terug naar de afdeling. Daar wat geslapen en een bakje vla gekregen omdat ik duizelig was van de honger..Tegen een uur of 4 ibuprofen gehad en daarna nog een bakje vla en om 5 uur mocht ik gaan.

Pijn viel gister mee maar is vandaag wel veel erger, eten is een totale ramp en drinken gaat met een rietje maar dan wel aan de rechterkant want de linker kant van mijn gezicht is nog verdoofd :+
Heb op het moment veel last van die schroef in mijn gehemelte en van mijn voortanden want daar is het ook door midden gedaan! Heb al een spleet van een paar mm tussen mijn voortanden dus dat is best gek haha..

Maandag moet ik al terug komen voor het aandraaien! dit stond eigenlijk voor vrijdag 20 april gepland maar de kaakchirurg wil eerder beginnen.

Operatie is dus wel meegevallen en de pijn na afloop ook wel (had gister meer last van mijn verstandskiezen die eruit zijn) de pijn van vandaag valt dan wel weer wat tegen maar is te doen. Schroef zit ook verder naar achter dan verwacht.

Beetje warrig verhaal misschien maar heb net weer een zakje ibuprofen op :+

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 19:33

Tanden moet ik overigens wel poetsen van de kaakchirurg maar ik krijg mijn mond niet ver genoeg open :+

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 20:14

Leuk is dat, van die opdrachten waar je niks mee kan. Zeiden ze tegen mij ook, dan denk je echt van, ja en hoe denk jij dat ik dat voor elkaar ga krijgen?

Duizelig van de honger dat ken ik wel ja. Daarom neem ik volgende keer dus die druivesuiker mee.

Dat starten met aandraaien gaat wel snel ja! Lijkt me wel prettig... Iedere dag minder is een dag eerder klaar denk ik dan :P

Ik ben heel benieuwd wat je van dat aandraaien gaat vinden en hoop dat de zwelling en pijn snel afneemt.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 22:21

Ben echt blij met deze positieve verhalen! Fijn dat het is meegevallen, Iris.

Ik heb een grote schaafplek over m'n wang lopen die op dit moment flink aan het etteren is (sorry voor de details).
Geen idee in hoeverre ze daar problemen van maken in het ziekenhuis? Volgende week zie ik er toch niet uit, dus een schaafplek meer of minder maakt me verder ook niets uit. Morgen nog maar even een tetanus prik halen voor de zekerheid.

Meer last van mijn knie, maar daar hoeft toch niks gebroken te worden. Dus even afwachten allemaal.
Auto geeft inderdaad niet mee kan ik je vertellen..

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:21

Beterschap Poeltje!

Bedankt voor je reactie Priary.
Het duurt zo lang volgens de dame die ik gister sprak, omdat het heel lang duurt voor de modellen klaar zijn. Daarna wordt het plan gemaakt en gaat het naar de verzekering, en met een week of 3 moet ik nu wel iets meer weten.

Overigens ben ik helemaal nog niet bij de kaakchirurg geweest. Ja woensdag voor mijn verstandskiezen, maar die moesten er zowieso uit. Mijn ortho heeft een privekliniek in Zoetermeer, en als alles doorgaat zal ook daar de operatie gaan gebeuren. Ik denk dat hij het plan rechtstreek met de kc daar maakt. En anders weet ik het ook niet. Ik wacht gewoon braaf af haha

nani87

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 09:55

@ Samaritan en Iris: fijn dat jullie operaties goed zijn verlopen en dat het jullie is meegevallen. Nu hopen op een snel herstel! Samaritan, bij jou is de onderkaak naar voren gezet toch? Ik heb ook een hele diepe beet waardoor mijn ondertanden in mijn bovengehemelte bijten, echt pijnlijk he? Ik ben zo benieuwd naar jullie resultaat. En iris, bij jou is een aparaat in je gehemelte gezet wat je moet gaan aandraaien toch?

@ Poeltje: echt balen zeg, vooral zo vlak voor de operatie. Heb je er veel pijn van? Hopelijk maken ze er geen probleem van. Beterschap in elk geval!!

@ Maniekie: Bij mij deed de ortho er ook wel lang over om de aanvraag op te sturen. De aanvraag van de KC was al veel eerder binnen bij de verzekeraar. Ik moest 21 februari naar het osteotomiespreekuur, gezamenlijk met de ortho en de KC en toen hebben zij een behandelplan opgesteld met een combinatieaanvraag en deze opgestuurd. Maar de ortho kwam een aantal weken daarna nog met een gedeelte van de aanvraag. Daarom duurde het bij mij ook vrij lang en had ik pas afgelopen dinsdag (10 april) bericht. Wat voor operatie zou jij moeten krijgen dan? Ik hoop dat je snel bericht krijgt!

Wie heeft er trouwens ervaring met het laten verwijderen van de verstandskiezen als de beugel er al in zit? Bij mij was het oorspronkelijke plan om de verstandskiezen er uit te laten halen in de tussentijd dat ik bericht van de verzekeraar had gehad over wel of niet vergoeden van het hele gebeuren en de plaatsing van de beugel (dat zou ongeveer 2 maanden moeten duren) maar nu kan ik dus binnen 2 weken al komen voor de beugel dus red ik het niet met de verstandskiezen er uit te halen. Dit zal dus moeten gebeuren terwijl de beugel er in zit! En minimaal 6 maand voor de operatie.

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 10:18

Nani, bij mij moet mijn onderkaak naar voren. Als ik het goed zeg, heb ik een overbeet van 12 mm.

Verstandskiezen eruit met beugel heb ik geen ervaring mee. Ik weet wel dat ik momenteel zo mee kan doen in de albert heijn reclame tussen de hamsters.
Werd het bij jullie ook zo enorm dik? De bovenkies was er zo uit, en heb ik ook geen last van, maar die onderste lag in mijn kaak, horizontaal, en die heeft ze er echt uit moeten slopen...

Zondag ga ik voor het eerst sinds een jaar weer starten met mijn paard, maar ik ga zo eerst maar eens heel voorzichtig proberen of ik uberhaupt wel kan rijden...

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:36

Sjongejonge!!! Ik denk iedere keer dat mijn hoofd niet nog groter kan worden, maar ik heb het steeds mis! Vanochtend stond ik op met een blauw oog. Ik heb de tape maar van mijn kin gehaald, er zat zoveel spanning op dat het niet grappig meer was. De zwelling zakt iets naar beneden nu de tape eraf is. Ik hoop toch echt dat het vanaf nu alleen nog maar zal slinken!

@ Nani87: Ik had inderdaad ook zo'n diepe beet. Mijn gehemelte was eigenlijk continu geschaafd. Heel pijnlijk vond ik dat niet, wel irritant. Mijn onderkaak is nu naar voren gezet.

@ Manieki: Misschien kunnen we samen solliciteren bij de AH. Ik ben ook een reusachtige hamster nu. Ik had 11 mm overbeet. Ik geloof niet dat ik de komende dagen kan rijden!!! Stofzuigen was al niet prettig vanochtend. Toen ik een verstandkies had laten trekken, had ik totaal geen last van zwelling of pijn. (lucky me :) )

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 18:38

He, wat lees ik? Nog meer hamstertjes hier? Ik ben ook een AH hamstertje en dan heb ik nog niet eens mijn kaakoperatie gehad _O-

Manieki

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:20

Haha Poeltje, bij mij zijn er ook alleen maar 2 verstandskiezen getrokken... wil niet eens weten hoe ik er met heftigere ingrepen uit zou zien!

Afbeelding
Is niet heel charmant he :o

Wie hamsterd er mee?

Samaritan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:12

Dat is nog niks!!! Mijn wangen zijn minstens vier keer zo dik ;-)

_Iris

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 20:37

Hier nog een hamster haha!
Vandaag erg veel pijn gehad! voornamelijk het gedeelte onder de neus waar het bot dus door is..ook moeite met eten vandaag en dus gaan gewone paracetemol er ook niet meer in. Mijn moeder is vanmiddag even naar de apotheek gereden en nu heb ik zetpillen meegekregen.

Hopelijk morgen een wat betere dag..

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:33

ik vraag mij af wanneer ik weer terug kan paardrijden ; ik krijg een een operatie aan mijn onderkaak voor overbeet. Mijn werk verwacht van mij dat ik 10 dagen na de operatie een zit competitie rij en week daar op 3 pony's op wedstrijd uitbreng. dit lijkt mij onmogelijk !!

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:49

Ik mocht absoluut niet paardrijden van mijn kaakchirurg.
In mei ben in geopereerd en in september mocht ik eigenlijk nog steeds niet paardrijden van mijn kaakchirurg. Maar ik 'moest' wel weer gaan rijden want het carrousel seizoen begon weer.
Maar echt prettig voelde het niet :n

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-12 22:56

who, ja ik ga bellen met de kaakchirurg maandag hoe het zit dat is wel heel lang zeg

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 06:11

MiiGurl schreef:
In mei ben in geopereerd en in september mocht ik eigenlijk nog steeds niet paardrijden van mijn kaakchirurg. Maar ik 'moest' wel weer gaan rijden want het carrousel seizoen begon weer.

Weet je al meer van dat stuk ontbrekend bot?

Wel balen dat je zo lang niet kunt rijden zeg... Op zich wel logisch, t zit denk ik nog lang niet vast gegroeid allemaal zo snel.

Zeker 10 dagen, geloof niet dat de werkgever van Femmz echt een idee heeft wat zo'n operatie inhoudt.

Halders heeft op pagina 76 een animatiefilmpje staan, waarop te zien is wat er nu eigenlijk gebeuren moet. Misschien kun je dat als ondersteuning van je verhaal gebruiken, dat ze meer begrip ervoor hebben, dat het gewoon lang duurt voordat het bot weer aan elkaar gegroeid is?

Soms moet je goed voor jezelf opkomen he! Jij moet er de rest van je leven mee leven, je werkgever niet. Als het misgaat, of als je het nu niet laat doen omdat je nu geen problemen met je werkgever wil oid, dan heb je uiteindelijk alleen jezelf ermee, zeker op de lange termijn.

MiiGurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 11:48

Prairy schreef:
MiiGurl schreef:

Weet je al meer van dat stuk ontbrekend bot?

Wel balen dat je zo lang niet kunt rijden zeg... Op zich wel logisch, t zit denk ik nog lang niet vast gegroeid allemaal zo snel.

Helaas weet ik nog niet wat er mis is.
Dit hoor ik pas in Mei.
Kreeg wel te horen dat die twee kiezen eruit moeten want ze zitten los.

Ik heb nog steeds last tijdens het rijden van mijn kaak en heup (is een stukje uit mijn heup gehaald om de boel op te vullen).