fibromyalgie..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jeddah

Re: fibromyalgie..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:32

Eleonoor schreef:
Om de verschillende dingen goed uit elkaar te trekken (er zijn hier duidelijk verschillende klachten), wil ik van de fybro mensen horen wat hun klachten zijn. Heb je geen fybro, geef dan eerst aan wat dan wel de diagnose is en geef je klachten.

Klachten:

Pijn in de pezen, aanhechtingen en spieren van alle gewrichten en onder rug
Schouders en achillespezen staan dagelijks "in de brand" zo voelt het.
Handen, voeten, knieen vallen snel "in slaap"
Dagelijks diaree
Vaak maagzuur, maar geen maagpijn
Knakkende gewrichten, al doet dat niet echt pijn, is wel raar, vooral enkels en polsen
Stijfheid wanneer ik opsta smorgens, maar ook nadat ik 5 minuten gezeten heb
Vermoeidheid en erg moeilijk om in slaap te komen
Angsten
Stemmingswisselingen (men denkt aan een Bi-Polaire stoornis, ik denk dat niet)
Slechte concentratie vermogen (men heeft ook ADD gedacht, maar is inmiddels uitgesloten)

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:32

En die opvliegers van warmte, dat meer aan de einde van de dag? Dat je dan warme handen/voeten hebt met blosjes op de wangen?

Hoe is jullie ontlasting? Veel last van diarree?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:34

Oja, ik heb overigens geen last van warmte/kou, maar ben wat dat betreft erg nuchter en doe heel veel aan "mind over matter".

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:43

Eleonoor schreef:
En die opvliegers van warmte, dat meer aan de einde van de dag? Dat je dan warme handen/voeten hebt met blosjes op de wangen?

Hoe is jullie ontlasting? Veel last van diarree?

Diaree dus dagelijks. Zie reactie boven de jouwe, waren haast tegelijk dus kan dat je het gemist hebt. Knipoog

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:46

Knipoog Zag ik ook later Jeddah. Ben benieuwd hoe het met de andere is gesteld.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:49

Wat is trouwens Mind of Matter?

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 18:53

Mind OVER Matter. Dat je met je gedachten, mind "over" het gevoel, matter, gaat. Dus als ik het koud heb, zeg ik gewoon dat het helemaal niet koud is,. Dat het heerlijk is dat frisse gevoel, dat ik zo blij ben dat het zo lekker koel is. Wanneer het warm is zeg ik tegen mezelf, wat een heerlijke warme deken heb ik toch om me heen, ik geniet er zo van! enz enz. Als je daar geoefend in raakt kan je veel dingen, pijn ook voor een deel, "wegdenken".

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:01

Ok, maar welk gevoel moet jij dan vaak 'wegdenken' Knipoog

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:02

Jeddah schreef:
Mind OVER Matter. Dat je met je gedachten, mind "over" het gevoel, matter, gaat. Dus als ik het koud heb, zeg ik gewoon dat het helemaal niet koud is,. Dat het heerlijk is dat frisse gevoel, dat ik zo blij ben dat het zo lekker koel is. Wanneer het warm is zeg ik tegen mezelf, wat een heerlijke warme deken heb ik toch om me heen, ik geniet er zo van! enz enz. Als je daar geoefend in raakt kan je veel dingen, pijn ook voor een deel, "wegdenken".

Yup, probeer ik ook al jaren te denken, maar mijn lichaam doet nog steeds niet mee Haha!

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:07

Ik zeg ook niet dat je álles weg kan denken Goof. Knipoog Maar wel veel.

Hmmm nu je het zegt moet ik vaak kou weg denken ja... Bloos

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:09

Jeddah schreef:
Hmmm nu je het zegt moet ik vaak kou weg denken ja... Bloos

Haha! Thnx

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 19:10

Waardoor ik overigens ook mijn spieren te veel aanspan (merk ik want ik heb het op dit moment ook koud en voel het in mijn bovenrug als ik er even bij stil sta, en wat vast ook niet echt meehelpt.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:07

voor Eleonoor
- Heftige spierpijn na inspanning
- pijn bij inspanning
- zere gewrichten
- knakkende gewrichten, en ze slaan regelmatig opslot, wat erg pijnlijk is
- dikke gewrichten
- met kou en vocht meer last
- niet lang in dezelfde houding kunnen blijven, heb dan snel pijn
- heel moe
- concentratieproblemen

jokeomar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 20:10

Ik heb gelukkig geen last van diaree, wel veel lucht in mijn darmen. Warm gezicht heb ik vooral las ik moe ben, maakt niet uit of dat aan het begin of einde van de dag is.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:21

Volgens de reumatoloog ben ik hypermobiel geen fybro ik weet dus niet of je wat aan m'n lijstje hebt maar zal het toch even opsommen Lachen

- Dagelijks spierpijn
- Na inspanning meer spierpijn soms zelfs een ander soort spierpijn (zo omschrijf ik het maar even) dat ik écht niets meer kan doen. Zelfs een glas uit de kast pakken is eigenlijk al té zwaar op dat moment.
- Pijnlijke gewrichten met name knieen, enkels, polsen, schouders
- Knakkende gewrichten
- Gevoel van dikke gewrichten (vooral knie) ze zijn niet dik maar voelen wel heel dik aan. Zijn op dat moment ook niet warm of wat raars te zien maar voelt gewoon zo.
- Met kou veel meer last als zonder maar toch altijd spierpijn.
- geirriteerde pees in enkel
- Soms gewrichten die uit de kom schieten of bijna
- Spieren die vast gaan zitten.
- Vooral als ik véél spierpijn heb ben ik ook erg moe. Anders ook wel maar ben dat zo gewend dat ik eigenlijk niet anders weet.

en dan zal ik vast nog wel wat vergeten zijn Nagelbijten / Gniffelen

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:22

Thats_Me schreef:
Volgens de reumatoloog ben ik hypermobiel geen fybro ik weet dus niet of je wat aan m'n lijstje hebt maar zal het toch even opsommen Lachen

- Gevoel van dikke gewrichten (vooral knie) ze zijn niet dik maar voelen wel heel dik aan. Zijn op dat moment ook niet warm of wat raars te zien maar voelt gewoon zo.

Dit heb ik ook, en ook in mn voeten, net alsof het opzwolt, heel gek...

Zou dit iets zijn, of heeft iemand dit weleens geprobeerd, ondanks dat het met suiker te maken heeft , hier kwam een vriendin mee, die overigens slijtage heeft...
http://www.aov.nl/producten/complexprep ... erpakking/

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:30

liesje23 schreef:
Thats_Me schreef:

Dit heb ik ook, en ook in mn voeten, net alsof het opzwolt, heel gek...

Zou dit iets zijn, of heeft iemand dit weleens geprobeerd, ondanks dat het met suiker te maken heeft , hier kwam een vriendin mee, die overigens slijtage heeft...
http://www.aov.nl/producten/complexprep ... erpakking/

Oh ik zie dat dat ook goed werkt voor urinewegen. Ik heb ook veel last van blaasontstekingen en heb al een een nierbekkenonsteking gehad, maar dat zal wel niet enorm verband mee hebben. Misschien alleen dat ik minder weerstand heb, maar verder niet denk ik. Hoor er hier niemand over...

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-07 21:32

ik heb ook met regelmaat blaasontsteking.

Ik weet dat glucosomine veel gebruikt wordt mbt slijtage ( ook in de paardenwereld).
Ik ben benieuwd , want er staan wel veel klachten bij , waar je het kan gebruiken..

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 14:46

Tsja, dan zal ik mijn klachtenlijstje hier ook maar plaatsen;-)

Ik ben in juli 2006 gediagnosticeerd voor fibromyalgie. Daarnaast heb ik hypermobiele gewrichten en diverse allergie-en. Ben bijvoorbeeld allergisch voor een aantal insecten waaronder wespen. Daarnaast sinds begin dit jaar bestaat er vanuit mijn huisarts vermoeden dat ik ook een soort pollenallergie aan het ontwikkelen ben. Klachten beschreven zijn dus alle klachten samengevat:
- gevoelige, snel geirriteerde spieren. Hiermee bedoel ik gevoelig bij druk, maar bijvoorbeeld ook snel een moe (en dus pijnlijk) gevoel (niet alleen na inspanning).
- gevoel van warmte rondom gewricht zonder zelfs warm te zijn / voelen en zonder koorts te hebben. Gewricht kan daarbij rood zijn en soms voelt of het is gewricht wat gezwollen.
- pijnlijke steken in diverse gewrichten. Momenteel zijn dat vooral beide polsen, knie-en, rechter heup, rechterschouden, onderrug, nek en heel af en toe enkels.
- Soms gaat dit stekende gevoel in deze gewrichten over in een drukkende pijn. Voelt soms net alsof het gewricht uitgewrongen wordt.
- Snel koud hebben, vingers / tenen (vooral nagels) lijken dan wat dan snel de neiging te hebben wat paarsig te worden.
- Wanneer (bijvoorbeeld voeten) eenmaal koud zijn dan wordt ik heel moeilijk weer warm.
- Ben ik eenmaal warm dan blijf ik ook lang warm. bijvoorbeeld bij naar bed gaan erg last van koude voeten, maar dan bij wakker worden juist te warm voelen.
- Snel spierspanning en dan ook te hoge spierspanning. Ik heb dan veel moeite met deze spanning los te laten waardoor pijnklachten weer meer opspelen.
- Bij koud / nat / vochtig weer duidelijk toename van klachten.
- Regelmatig last van spanningshoofdpijn (doffe drukkende zeurende pijn), bijvoorbeeld door slecht slapen of verkeerd gelegen hebben tijdens slapen.
- Bij toename klachten neemt ook vermoeidheid snel toe. Vermoeide gevoel blijft dan lang aanwezig, heb redelijk lang nodig om bij te komen.
- Bij spanning / stress in woon / werk situatie snel toename klachten.
- Laatste tijd meer problemen met in slaap vallen. Wordt 's nachts steeds vaker wakker. Waar ik eerst nog makkelijk in slaap viel, wordt dat nu moeilijker. Lig daardoor 's nachts ook steeds vaker wakker. En doordat ik minder slaap en tot rust kom 's nachts overdag ook meer (pijn)klachten.
- bij insectensteken snel overgevoeligheids reacties. Snel groter wordende harde schijf rondom de bijtplek. Bij wespensteken is het voorgekomen dat binnen 3 uur mijn gehel bovenbeen zwaar ontstoken was. Daarbij komend licht gevoel in hoofd, hoofdpijn, soms misselijk.
- In voorjaar snel geirriteerde ogen. Daardoor iets wazig zien, kan zich uiten in hoofdpijn.

Mh, is hele waslijst, heb gevoel dat ik nog wat vergeten ben, maar wat?

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:08

Heb je last van diarree Risje?

Kan je je hoofdpijn beter omschrijven, hoe de pijn is en waar op je hoofd?

Bovenstaande twee geldt trouwens voor iedereen die dit nog niet heeft beantwoord Knipoog

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 16:44

Eleonoor ik had al gevraagd welke hoofdpijn gezien ik 3 verschillende heb...

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:24

sronnie, alle drie, en ook graag dan aangeven wat de oorzaak is van een van die drie hoofdpijnen.

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 17:26

Ik begrijp dat je niet alles kunt onthouden maar aangezien wij alles vrijwillig beantwoorden zou ik het fijn vinden als je dan ook daadwerkelijk leest wat ik schrijf, de oorzaak staat er namelijk al bij.

zobras

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:03

sronnie schreef:
Overigens heb ik 3 verschillende hoofdpijnen, 1 is er altijd en dat komt door een foutje van de artsen bij mijn geboorte, de 2e als ik pijn heb en de 3e als ik moe ben Clown

Wat ik dus graag zou willen weten is wat voor hoofdpijn je hebt

1: ten gevolge foutje van de arts tijdens geboort
2: als je pijn hebt
3: als je moe bent

Dan graag waar op je hoofd het zeer doet (bovenop, zijkant, boven ogen, achter ogen, noem maar op) en wat voor pijn (stekend, zeurend, klemmend, enz).

Lindah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-07 19:29

Voor Eleonoor:

-Pijn in de gewrichten/spieren als ik lang in dezelfde positie zit/sta enz.
-Stijfheid in gewrichten
-'S avonds merk ik dat ik overbelast ben van de dag. Bijvoorbeeld hele zere handen van het schrijven.
-Bij kou en nat weer meer last
-Er is vastgesteld dat ik overlenig ben, en mijn spieren niet veel steun bieden aan mijn gewrichten
-Knakkende gewrichten en ze schieten vaak vast
-Vaak moe, vooral als ik meer last heb van de pijn
-Altijd koude handen en voeten

De pijn is verschillend. Het kan stekend zijn bij bewegingen of inspanningen, maar vaak is het een pijn die voortduurt. Stekend en alsof er aan 2 kanten van je gewricht getrokken wordt.

Hiernaast heb ik ook last van migraine. Dit is vaak in, of vlak na, drukke periodes. Ook werd het erger toen ik de pil slikte. Toen had ik het wel 2x per week. Vooral hormonaal dus.