Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

WinSel

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:31

Hallo Bokkers,

Omdat ik tot de conclusie ben gekomen dat de sportschool niks voor mij is, wil ik vanaf morgen gaan beginnen met hardlopen. Ik heb een app gedownload om het zo rustig op te gaan bouwen.

Ik zal een stille meelezer worden, maar ik lees graag jullie tips en ervaringen :j

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 10:44

Goed bezig! *\o/* Je bent altijd van harte welkom om je ervaringen te delen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Een paar goede schoenen is aan te raden ter voorkoming van blessures.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 11:16

Puera schreef:
Goed bezig! *\o/* Je bent altijd van harte welkom om je ervaringen te delen. Hoe meer zielen, hoe meer vreugd!

Een paar goede schoenen is aan te raden ter voorkoming van blessures.

Goede schoenen idd. En aandacht voor looptechniek + rustig opbouwen :)

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:42

SV, 75 km? No kidding?

BB80, klinkt als een leuk stukje natuur dat je meegepikt hebt in de duinen

Dilan, wat voor challenge is dat? Koude douche, het idee…

Troi, ik gebruik ook een gordel om de taille met meerdere compartimenten. Geen last met geklapper als hij op de goede plek hangt. Is deze:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb dus het trainingsschema opgepakt van EngergyLab maar gevloekt op de oude hartslagmeter (horloge van mijn man). Dat ding meet amper, blijft heel erg lang dezelfde waarde geven, waardoor je dus geen flauw benul hebt wat je aan het doen bent. Ga je van 107 opeens naar 188 en dan weer naar 107. Weer woest naar huis gekomen met het idee dat de 10Miles nevernooit gaan lukken. Ook gemerkt dat als ik 45 minuten loop, ik mezelf een tijd achteraf wat misselijk voel, wat volgens mij duidt op onvoldoende drinken vooraf. Gisteren mocht ik dan 30 minuten traag lopen, aan 10’ per km, maar ook dat gaat me niet af, ik loop sowieso te snel en dan kom ik alsnog licht bezweet thuis.

Ga morgen maar eens bij runnerslab langs denk ik, kijken of mijn schoenen nog ok zijn. Ik zit nu echt in dubio met die hartslagmeter, moet ik toch maar een andere halen (horloge of band? – met horloge natuurlijk meer functionaliteiten zoals trainingsbegeleiding, connecteren met app, muziek luisteren) of blijf ik beter op gevoel trainen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:51

Ik kom me ook even melden nadat Poes me op dit topic had gewezen :D

Ik was onlangs al vrolijk begonnen met hardlopen in combinatie met de app Trenara. Doel was 5km halen op 10 weken. Het lopen an sich qua conditie was de eerste keren pittig, maar ik merkte wel goede voortgang en evolutie.
Helaas heb ik na 4 loopsessies alweer even de handdoek in de ring gegooid i.v.m. overlast/overbelasting door hoogstwaarschijnlijk foute schoenen. Ooit heb ik asics aangeschaft en daar aardig wat metertjes op afgelegd tijdens stageperiodes als verpleegkundige, die waren daar ook voor aangeraden in de sportwinkel. Ik ben er nu echter achter gekomen dat asics behalve diverse types loopschoenen ook wandelschoenen heeft :Y) dus ik gok dat ik op zo'n type rondloop en geen echte schoen voor hardlopen. Want zelfs mijn basic running shoes van adidas gaven minder hinder... Het is een gel-type, ben de naam even kwijt maar lijken het meest op de Kayana en er staat een getal bij, nummer 15? Ik gok dat dat met de demping etc te maken zal hebben.

Voorlopig laat ik het even allemaal wat herstellen en ga ik me orienteren naar een goede, fijne loopschoen die wél past bij mijn doel en dan pak ik met alle liefde de daad weer op.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 12:55

Hè wat balen dat je niet lekker hebt gelopen, Foxy. Zit het horloge wel strak genoeg, of misschien niet te strak?
Misschien kun je uittesten wat voor jou werkt qua drinken. Vooraf een halve liter en ook spelen met de tijd hoever je het van te voren neemt. Ik merk dat ik bij langere afstanden goed moet drinken na afloop, anders krijg ik hoofdpijn.

Die 10 mijl gaat lukken, natuurlijk wel! *\o/*

Ai, wat jammer dat je al zo snel moest opgeven, Varekaj. Oudere schoenen verliezen hun demping ook.
Hopelijk herstel je spoedig en dan weer lekker aan de slag met nieuwe schoenen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:17

Ik heb intussen eens gekeken bij runner's lab (dankjewel foxy voor de vermelding daarnet, dat was de shop die ik zocht maar niet kon vinden) en ik ga daar eens een afspraak maken binnenkort.

Ik gebruik trouwens een garmin Forerunner 735 XT. Oorspronkelijk aangeschaft omdat ik vaak buitenritten doe en dan had ik wel een horloge nodig met gps. Niet alleen om zelf routes te tracken maar ook om zelf uitgestippelde routes op te downloaden en die dan te laten afspelen als routebeschrijving. Dit horloge is vooral bedoeld voor triathlon, maar je kan zowel binnen als buiten hardlopen registreren bijvoorbeeld.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:46

Welkom nieuwe mensen!

Winsel gewoon posten hoor, leuk juist.

Varekai dat is de gel kayano en dat is zeker een hardloop schoen.
Alleen zijn ze nu al bij de 28 (15 is het serienummer), dus jij hebt hele oude.

En ja foxy 75km haha.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 04-02-22 13:47, in het totaal 1 keer bewerkt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:47

Varekaj, wanneer schoenen ongebruikt in de kast staan verouderen ze heel snel.

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:48

Welkom WinSel en Varekaj! Veel lees en loopplezier in dit topic!

Ik zeg: gun jezelf een mooi horloge Foxy! :Y) #magvanmij
Je hebt er elke dag plezier van, super functioneel en door het doel wat je jezelf hebt gesteld gewoon al verdiend! Elke euro waard en het gaat je helpen denk ik.

Rot weer vandaag, net terug van 9,5 km wandelen met lichte tegenzin :brr: toch maar weer volbracht.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 13:54

Foxy, die challenge is van Rauwe Gewoontes op Instagram :)
Wat balen dat je hartslagmeter niet goed werkt. Ik merk dat bij mij de band het beste meet.
Ik vraag me eerlijk gezegd wel af of je het nog leuk vind om te trainen := Niet lüllig bedoeld hoor, maar als ik je posts lees, krijg ik het idee dat je vooral gefrustreerd raakt en het lopen meer een moeten dan een willen is. En dat is zonde, want je mpet natuurlijk niks.
Misschien is op gevoel trainen voor nu idd beter. En probeer om jezelf niet vast te pinnen op die 10 miles. Gewoon lekker gaan lopen. Grote kans dat die 10 miles prima gaat lukken. En zo niet, dan is dat ook geen ramp. Tussendoor wandelen kan ook toch?

Varekaj, welkom!
Bij Asics staat het nummer geloof ik voor de 'editie' van de schoen. Ik heb bvb de gel cumulus 22 gekocht en later de gel cumulus 23 gewonnen. Zijn dezelfde modellen, maar volgens mij is de 23 net wat nieuwer op de markt. :)

Nou, ziekenhuis zit er weer op hoor.
Eerst een longfunctie test gedaan. Blazen, daarna 4 pufjes, en dan weer blazen.
Hieruit bleek dat mijn longfunctie aanzienlijk verbeterde na de pufjes. Wat dus kan duiden op (een vorm van) astma. Wat ook een verklaring kan zijn voor de hoge hartslag en moeizame ademhaling tijdens het hardlopen. Maar ze gaan het nog uitgebreid bekijken nav de testuitslag.
Ook nog een longfoto gemaakt en bloed laten prikken.
Zou eigenlijk nog een tweede longtest moeten doen, waarbij er histamine ingespoten wordt om te kijken of ik daarop reageer. Maar gezien de test van vandaag is dat niet nodig en willen ze eerst verder kijken vanuit deze resultaten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 13:57

Ik ga er vanavond nog eens naar kijken welk model het exact is maar wat SV zegt zou wel kunnen inderdaad!

F_orumster: ik draag ze nog steeds met enige regelmaat, maar dan niet als loopschoen :o

In ieder geval ben ik al heel wat wijzer en ga ik binnenkort dus eens een goede schoen laten aanmeten.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 14:11

F_Orumster schreef:

Ben wel benieuwd hoe snel dat dan gaat? Ik heb zelf nieuwe schoenen gekocht, maand of 3 mee gelopen toen een jaar niet gelopen en nu weer vol in de opbouw. Zouden ze dan al niet goed meer zijn?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:05

Lieke schreef:
F_Orumster schreef:

Ben wel benieuwd hoe snel dat dan gaat? Ik heb zelf nieuwe schoenen gekocht, maand of 3 mee gelopen toen een jaar niet gelopen en nu weer vol in de opbouw. Zouden ze dan al niet goed meer zijn?

Ongebruikt zouden ze 10% demping per jaar verliezen. Je kunt ook zelf de kwaliteit van je zool en demping testen, op YT vind je video’s :j

Varekaj: idd goede schoenen en als het pijntje na 5 dagen niet verdwijnt zou ik ook gelijk laten doorverwijzen naar een sportkinesist. Die kan gelijk meekijken of er niet nog iets is. Dat kan je beter nú aanpakken dan later dan.
Ik moest 3 keer dezelfde blessure laten opflakkeren voor ik het snapte :D

Foxy: ik wou geen smartwatch maar voor het hardlopen toch mijn Venu gekocht en ik kan echt niet meer zonder.
Ik zou ook wat meer op gevoel lopen en dan achteraf eens kijken hoe je hartslag was (met een horloge). En daaruit zul je na een tijd doorhebben welke hartslag bij welke mate en gevoel van inspanning hoort voor jou. En idd: het moet leuk zijn e!

Morgen naar Retie voor 19 Km. Hopelijk blijft het droog.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:27

Ik weet het niet zo van die demping verliezen als ze in de kast staan. Klinkt verdacht veel als een verkooppraatje.

Ik ben niet fit. Heel slecht geslapen, verkouden, keelpijn. Daarom ging het lopen denk ik zo moeizaam woensdag. Vandaag gewoon gaan werken want gisteren een negatieve zelftest en vanmorgen ook. Maar ik sta wel op scherp, want ik mis steeds 5 of 6 kinderen in mijn klas, die corona hebben.
Hopelijk slaap ik vannacht een beetje bij en kan ik morgen even trailen met mijn vriend.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 18:38

Ahh beterschap SV

Poes, zou fijn zijn als het droog blijft idd. :)

Ik ben vanmiddag bij de fysio geweest voor krachttraining. Daarna nog even lek geprikt :')

Dus zal morgen wel weer spierpijn hebben.
Nu uitgeteld op de bank, want alles bij elkaar was vandaag toch nog best vermoeiend. Was al moe na de onderzoeken in het ziekenhuis.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 18:41

Ik had oude asics liggen toen ik begon, echt een duur model, en daar was echt alle demping en stevigheid uit na enkele jaren in de kast. Die kon je zo verwringen en dubbel vouwen. Ook toen ik bij decathlon werkte heb ik het zo geleerd en zeker niet als verkooptruc.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 19:17

Supervixen schreef:
Ik weet het niet zo van die demping verliezen als ze in de kast staan. Klinkt verdacht veel als een verkooppraatje.

Ik ben niet fit. Heel slecht geslapen, verkouden, keelpijn. Daarom ging het lopen denk ik zo moeizaam woensdag. Vandaag gewoon gaan werken want gisteren een negatieve zelftest en vanmorgen ook. Maar ik sta wel op scherp, want ik mis steeds 5 of 6 kinderen in mijn klas, die corona hebben.
Hopelijk slaap ik vannacht een beetje bij en kan ik morgen even trailen met mijn vriend.

Ik heb ergens in Spanje mijn schoenzolen er compleet afgelopen op een berg.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 19:49

Welkom nieuwe mensen, praat vooral gezellig mee! Goede schoenen zijn essentieel, dus daar zou ik zeker niet op besparen. Hopelijk lopen binnenkort jullie veel plezierige kilometers!

Foxy, denk dat je uiteindelijk bent gaan lopen voor je plezier. Het klinkt alsof je een beetje gefrustreerd raakt nu met je schema :(:) misschien is dat beter dat even los te laten en weer het plezier te vinden.

Dilan fijn dat je long test al wat meer duidelijkheid lijkt te geven. Wanneer hoor je meer?

SV beterschap!

Hier was het vandaag origineel takkeweer. Ik had echt geen zin om twee uur door de regen/wind te rennen voor de volledige training die Jeff bedacht had (14*800 meter snelheid). Dus ik heb een rondje van ongeveer 10km met intervallen gedaan, ongeveer een uur onderweg geweest. Dat was ongeveer de helft van de geplande training en ging lekker :)

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-22 20:12

Snap dat je met dit weer geen zin had. :=

Maandag heb ik een telefonische afspraak om de resultaten te bespreken.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:15

Spannend Dilan.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 20:17

Snap dat je geen zin hebt in zo'n lange training @Kylan. Morgen wordt het beter weer, misschien kun je dan nog wat bijlopen? ;)

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:31

Mwah, voor zondag heeft ie een lange duurloop van 21km bedacht, dus vind ik het wel even prima :+

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 21:58

Kylan schreef:
Mwah, voor zondag heeft ie een lange duurloop van 21km bedacht, dus vind ik het wel even prima :+

Hahaha. Nee, dan snap ik hem wel :')

Hier de uitdaging nog steeds gaande. Woensdag 5km gedaan, gisteren 4,5km, vandaag 4km *\o/* allemaal op een relaxed tempo. Kortom, afgevinkt voor vandaag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-22 22:33

Mijn asics waren indertijd ook niet bijster goedkoop (denk ergens rond de €120-150) maar dat ze demping verliezen met ouder worden kan volgens mij wel. Ik had een paar wandelschoenen van mijn moeder gekregen die 2 jaar in de kast hebben gestaan. Ik trek ze aan, zet 3 stappen en vond het raar voelen. Alsof er kauwgom onder zat. Ik schraap 1x met de zool over het asfalt en letterlijk de hele onderkant vloog in kruimels alle kanten op. Dag schoen.

Intussen niet meer gelopen sedert maandag en de pijntjes zijn weg. Juist heel subtiel even wat gevoeld na de springles vanavond aan mijn scheenbeen, maar ik zat ook op crosslengte ipv "gewoon" jumping. Dus er heeft sowieso meer druk op mijn onderbeen gestaan, en na het afstappen was het gelijk weg.
Goddank dus op tijd bij geweest.