Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Ladybird, Mjetterd, xingridx, ynskek, Polly

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 19:20

50 max is wel weinig ja. Powerkolven is een goed idee. Verder ben ik ook naar 1x gegaan op 9 maand en vanaf toen ben ik gaan aanvullen vanuit de vriezer.

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 20:57

Lukt het om bijvoorbeeld voor het werk nog even te kolven voor je begint, of een keer in de avond? Volgens mij is het nuttiger om 3x wat korter te kolven dan twee keer zo lang. Komt er na 20 minuten nog steeds wat uit? Kolf je dubbelzijdig of enkelzijdig? Dubbelzijdig maakte voor mij in opbrengst best wat verschil. Krijg je wel een toeschiet in de middag? Anders kun je daar als het echt niet lukt neusspray voor krijgen.

Floko

Berichten: 413
Geregistreerd: 31-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 20:59

Voormasseren, iets warms tegen je borst houden en een doek over je kolf heen zodat je niet ziet hoeveel je kolft. Dat waren de tips van mijn lactatiekundige.
Ik heb zelf gekozen voor "loslaten".. Ik meng totdat ik een portie heb en hij krijgt af en toe een kunstvoeding. En ik kan vaak 's avonds een keertje extra kolven omdat hij dan lang slaapt. Als je zegt dat er bij jullie een mooi ritme is, is dat misschien ook nog een optie?

Noeps
Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 22:45

Dank voor de tips en het meedenken! Powerkolven lijkt me een goede eerste stap, dat ga ik proberen, kijken wat het doet.

Bij m’n tweede kolfsessie heb ik wel een tsr, echter is het dan vaak niet zo sterk en veel als bij de eerste kolfsessie. Heel af en toe heb ik na 20 minuten nog een nieuwe tsr maar ook dan is de opbrengst uiteindelijk maar magertjes. Ik kolf nu nog wel eens bij thuiskomst om te zorgen dat ik de dag erna in ieder geval twee volledige voedingen mee kan geven naar de opvang, maar dat is in combinatie en koken en een moe kind wat vaak ook even gewoon wil knuffelen nog wel eens een uitdaging.

Bismarck

Berichten: 1815
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-22 08:00

Doe je tijdens het kolven ook wel weer even het toeschietreflex opwekken? Ik doe 2 min toeschietreflex modus, 6 minuten kolven en dan weer 2 minuten toeschietreflexmodus en weer 6 minuten kolven op werk.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 21:46

Lieve mama's, aanstaand weekend ga ik naar Horse Event met mijn paardenvriendinnen. Ik geef nog steeds borstvoeding en zal dus moeten kolven.
Helemaal geen issue verder, ik heb een dubbele handsfree kolf en kan daarmee praktisch overal kolven. Ik heb HE gevraagd of ik mijn kolf even om kan spoelen (ergens anders dan de wc's) zij geven aan dit niet mogelijk is.

Ik woon in Friesland dus het is een mooi eindje rijden.

Hoe zouden jullie dit doen? Ik kolf normaliter elke 3u.
Hoeveel koelpacs neem je mee in een koeltas om het de hele dag max 5gr. Te houden?

Tara_13

Berichten: 762
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:11

Mag je het niet bij een cateraar in de koelkast zetten? Misschien gewoon ergens vragen bij zo'n kraampje?
Ik zou 2 coolpacks dan doen.
Eventueel een thermosfles met gekookt water mee om je kolf schoon te maken?

Corelli

Berichten: 10002
Geregistreerd: 23-07-06
Woonplaats: Deventer

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:25

Wat betreft het tussendoor schoon spoelen; dit kan prima met koud water, dat lost het vet van je melk beter op dan warm water :) Dus met een flesje (kraan)water zou dat prima moeten lukken :j Daarna de kolfspullen in een hydrofiel wikkelen en je bent good to go

Solistar

Berichten: 773
Geregistreerd: 31-05-07

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:12

Wat leuk, een dagje HE. Ik geloof nooit dat op zo'n terrein geen ruimte is om even te kolven/ spoelen. Ik spoel mijn spullen trouwens tussendoor niet, zet het gewoon in de koelkast (las laatst dat dat mag, melk van 1 dag mag je ook samenvoegen). Zou gewoon bij een restaurantje oid vragen of ze je koeltas in de koelkast willen zetten en of ze een koelelement in de vriezer willen doen. Ik heb nog nooit meegemaakt dat iemand nee zei.

Britt

Berichten: 18906
Geregistreerd: 18-04-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 15:19

Ik heb nu al een paar keer Gekolfd op een evenement bij de ehbo stand. Die hebben vaak wel iets van ruimte en een koelkast.

Bismarck

Berichten: 1815
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 18:04

Ik wou net zeggen, de EHBO heeft vaak plek en een koelkast. Mocht je genoeg melk op voorraad hebben kan je het eventueel ook weggooien.

zefiros

Berichten: 409
Geregistreerd: 30-09-10
Woonplaats: Drachten

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 20:43

Ik dacht ook aan de ehbo stand maar daar zou de organisatie dan toch ook mee horen te komen zou je zeggen?
Ik vind het fijn om een plan te hebben dus dacht ik zal het van te voren regelen maar dat wordt wat lastig zo.

Lisanne_S
Berichten: 114
Geregistreerd: 06-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:12

Wat fijn dat er op bokt ook info over borstvoeding is. Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar kwam het tegen in de zoekfunctie. Ik ben sinds mei vorig jaar mama en de borstvoeding loopt super.

Er is wel iets waar ik onzeker over ben en dat heeft te maken met inslapen. s Avonds slaapt ze in aan de borst/op schoot. Dit bevalt ons beiden erg goed, maar ik heb gelezen dat dit het zelf in slaapvallen wat belemmert en nu gaat dat toch wat in mijn hoofd zitten. Wie heeft hier ervaring mee en hoe is dat verlopen? Soms vind ik het moeilijk om in te schatten hoe iets in de toekomst uitpakt en er kan nog zoveel gezegd en geschreven worden, alles is gekleurd. Dus ik ben opzoek naar ervaringen.

lovelys
Berichten: 1097
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:36

Mijn zoontje krijgt ook borstvoeding voor het slapen en ik was hier ook een beetje bang voor. Ondertussen blijkt dat hij ook prima zonder borst in slaapt valt. Als ik er niet ben, slaapt hij heel netjes zonder borst of iets. Als ik er ben, drinkt hij kort (5min) en gaat dan rustig liggen en valt in slaap. Hij is nu ruim 2 jaar en dit is sinds een jaartje zo.
Komt dus helemaal goed, zelfs met een borstverslaafde :o

Lisanne_S
Berichten: 114
Geregistreerd: 06-01-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 21:44

Hoi lovely’s, bedankt voor je reactie, dat is heel fijn om te lezen!

Tara_13

Berichten: 762
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:00

En het is helemaal normaal om zo in slaap te vallen. Je geeft je kindje een veilig gevoel.
Ieder kindje is anders en heeft andere behoeften. Volg je hart, dan doe je het gewoon goed!

MissAnnemijn

Berichten: 2376
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: København

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-23 23:25


Daenerys
Berichten: 2357
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:23

Tara_13 schreef:
En het is helemaal normaal om zo in slaap te vallen. Je geeft je kindje een veilig gevoel.
Ieder kindje is anders en heeft andere behoeften. Volg je hart, dan doe je het gewoon goed!

Mee eens. Ik voed mijn baby ook in slaap. Op de opvang valt hij ook vaak bij de fles in slaap, maar hij kan ook prima zonder voeding inslapen.
Mijn oudste van bijna 3 vraagt soms nog of ik bij hem blijf tot hij slaapt. Dan doe ik dat. Andere keren slaapt hij zelf in.
Als die kleintjes aangeven dat ze je nodig hebben geef ik daar eigenlijk altijd aan toe. Ze worden zo snel groot :o

Lisanne_S
Berichten: 114
Geregistreerd: 06-01-08

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 13:39

Wat fijn om al deze ‘echte’ reacties te lezen. Ze valt inderdaad ook in slaap als ik er niet ben, bij papa en de opvang. Dan wel vaak met haar speentje, iets waarvan ik ook vaak lees dat het moeilijk af te wennen is. Maar ik snap ook wel dat het vooral geschreven word zodat je weer een cursus of consult koopt bij een coach.

Dankjewel voor je hart onder de riem Tara_13!

Goede voor de tip voor het insta account MissAnnemijn, zal ik eens in duiken. Momenteel heeft ze koorts en gelukkig ben ik vrij, kan ze lekker de hele dag bij me liggen. En ik heb dus tijd zat om wat te lezen ;)

Daenerys, nou zeg dat. Deze week heb ik vrij en eigenlijk ben ik blij dat ze niet fit is. Het is niets ernstigs en anders verval je zo snel in de klusjes voor huishouden ect. Nu gedwongen om tijd samen door te brengen.

lovelys
Berichten: 1097
Geregistreerd: 13-03-12

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:07

Mijn zoontje vindt het inderdaad ook fijn dat ik blijf tot hij in slaapt valt. Hij heeft een tijdje gewoon zelfstandig geslapen, maar na een paar nachtmerries en totale paniek, geeft hij weer aan dat hij graag wil dat ik bij hem blijf liggen tot hij slaapt.

Noeps
Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-12-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 15:14

MissAnnemijn schreef:
Dit is heel normaal. Vaak vinden ze bij vader/ oppas een andere manier. Op een andere manier in slaap vallen komt echt wel ooit.
Ik volg op instagram https://instagram.com/mothernourishnurt ... MyMTA2M2Y= en dat vind ik een fijne pagina.

Ja! Zo'n fijne community op die insta <3.
Ik denk dan ook: als zoveel kinderen fijn gaan slapen als ze aan de borst en/of op schoot in slaap vallen, dan zal het ook wel biologisch normaal zijn. En alle kinderen kunnen en zullen uiteindelijk zelfstandig gaan slapen.

Bismarck

Berichten: 1815
Geregistreerd: 09-01-09
Woonplaats: Achterhoek

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:03

De eerste 6 maanden kon ons zoontje niet zelfstandig in slaap vallen. Het was of aan de borst of niet slapen. Overdag kon hij ook niet alleen slapen. Dat is inmiddels veranderd en nu voed ik hem voor het slapen gaan. Soms valt hij aan de borst in slaap en soms leg ik hem wakker weg. Maar hij is dus niet meer zo afhankelijk als eerder. Ben ook juist heel blij dat ik zo’n wondermiddel (borstvoeding) heb :D

SplashIsLief

Berichten: 33033
Geregistreerd: 01-01-04
Woonplaats: Loon op Zand

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:08

Ook nog een aantal NL'se volg tips; @thegentlekidd @liefdevaneenmoeder.nl @studiododo.byliesl @the_nurturingkind
Gaan over slapen maar dus ook over in slaap voeden.

Noeps
Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-12-04

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:17

En @roomborstvoeding :)

Tara_13

Berichten: 762
Geregistreerd: 30-10-05
Woonplaats: t Gooi

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 20:25

en @happybabycoach :)
het is gewoon fijn om online wat steun te vinden, vooral als je er even doorheen zit erg fijn!

Mijn zoontje is nu 22 maanden en helaas nog erg vaak wakker 's nachts. Erg vermoeiend, maar door de bovenstaande accounts weet ik ook dat het normaal is en dat ieder kindje zijn eigen proces en noden heeft.