Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Re: Niet vaccineren: hoe helpen we Corona de wereld uit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 14:10

Excuus ik had inderdaad gelezen dat je niet op de IC werkte maar had daardoor in mijn hoofd dat je niet met COVID-patiënten werkt. Via-via was een vraag, niet een statement ;).

Maar, hoe dan ook, ik blijf het apart vinden dat wat je vertelt niet in lijn ligt met de Nederlandse cijfers of de verhalen van verpleegkundigen & artsen die ik zelf van ze hoor.

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 14:36

IMANDRA schreef:
Excuus ik had inderdaad gelezen dat je niet op de IC werkte maar had daardoor in mijn hoofd dat je niet met COVID-patiënten werkt. Via-via was een vraag, niet een statement ;).

Maar, hoe dan ook, ik blijf het apart vinden dat wat je vertelt niet in lijn ligt met de Nederlandse cijfers of de verhalen van verpleegkundigen & artsen die ik zelf van ze hoor.

Dat mag jij vinden.
Wellicht werken zij niet op een covid afdeling.
Ik benoem verder geen cijfers,alleen een beeld van de werkvloer
Laatst bijgewerkt door ravellie op 19-11-21 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 14:37

Ze werken wel op COVID-afdelingen. Zelfs IC :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 14:41

Ik kan me voorstellen dat je als trainee ongelooflijk onder de indruk bent van ieder overlijden.
Maar het is niet terecht het te melden als: er overlijden ontzettend veel Covid patienten, want dat is niet de werkelijkheid.
Jóuw perceptie is zo te lezen (mijn perceptie van jouw posts dus): bijna iedereen gaan dood, kút.
Maar dat is - gelukkig - niet landelijk het geval, en ik weet zeker dat het ook niet in jouw ziekenhuis zo is. Het lijkt alleen maar alsof, omdat het dingen zijn die op jou indruk maken. Maar je moet en mag dat niet als feit of waarheid brengen.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 14:53

Ik werk zelf in het ziekenhuis, ook op de COVID afdelingen. Wat wij zien is dat mensen langer op de verpleegafdelingen liggen, waardoor de doorstroom een stuk minder is. Vorige golf gingen er meer mensen dood of naar de IC, maar door de vaccins houden mensen het langer vol. Er liggen vehoudings gewijs ook veel meer mensen op de afdelingen dan op de IC.

De IC heeft het ook druk met andere erg zieke patiënten, het personeels tekort is ook dramatisch. Op de verpleegafdelingen net zo.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 15:02

Komt het ook niet doordat er in verzorgingshuizen en in de thuiszorg geen personeel voldoende is om herstellende coronapatienten de zorg te bieden die nodig is? Dat is wat erbij aangegeven word door ziekenhuizen, de doorstroom is weg, ze kunnen ze niet ontslaan want er is niet voldoende plek. De hele zorg, niet alleen de ic staat op instorten.

lovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 15:03

Nou instorten is een groot woord, de mensen die eerder naar de IC gingen liggen langer aan de optiflow op de afdeling..

Sakura789

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 15:49

lovee schreef:
Ik werk zelf in het ziekenhuis, ook op de COVID afdelingen. Wat wij zien is dat mensen langer op de verpleegafdelingen liggen, waardoor de doorstroom een stuk minder is. Vorige golf gingen er meer mensen dood of naar de IC, maar door de vaccins houden mensen het langer vol. Er liggen vehoudings gewijs ook veel meer mensen op de afdelingen dan op de IC.

De IC heeft het ook druk met andere erg zieke patiënten, het personeels tekort is ook dramatisch. Op de verpleegafdelingen net zo.

Dat is precies wat je in de statistieken nu ook ziet.

Bij dezelfde hoeveelheid personen in het ziekenhuis, meer op de verpleegafdelingen en minder op de IC. Waardoor je geen code zwart krijgt op de IC's, maar wellicht wel op de verpleegafdelingen. De laatste kunnen denk ik wel meer patiënten aan dan de IC's, maar daar zal ook echt wel een max aan zitten.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 16:41

Toch een landelijk vuurwerkverbod gelukkig

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 19:09

Noem het toevallig en waarschijnlijk is dat ook zo, maar uitgerekend in de 2 gebieden waar FFP2 maskers verplicht was (Beieren en Oostenrijk) lopen de ziekenhuizen enorm vol.
Zou het misschien kunnen zijn dat de verspreiding in de zomer zo goed geremd is dat het nu extra hard opspeelt?
Is maar een gedachte hoor, ik heb geen idee.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 19:20

Sizzle schreef:
Zou het misschien kunnen zijn dat de verspreiding in de zomer zo goed geremd is dat het nu extra hard opspeelt?

Het virus is heel erg virulent, het weer helpt niet mee en je kunt nog zo'n goede kapjes op hebben, als je ze onder je neus draagt (zie ik hier meer en meer gebeuren), als je slordig bent en je vingers niet ontsmet en daarna in je ogen gaat als je kapje virusdeeltjes heeft, als de vaccinatiegraad laag is, als er geen ventilatie was of weinig, etc etc. Je kunt niet zeggen het is dit of het is dat. Duidelijk is dat het virus er zin in heeft wereldwijd en het prikken is met man en macht om te proberen de schade te beperken.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 19:21

Ik denk dat het meer met de Delta variant te maken heeft Sizzle.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 19:27

Firelight schreef:

Delta is sowieso veel besmettelijker, maar als mensen hun kapje onder de neus of zelfs onder de kin gaan dragen, kunnen ze net zo goed geen mondkapje opzetten natuurlijk.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 19:27

Klopt Avalanche.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 19:34

Avalanche81 schreef:
Firelight schreef:

Delta is sowieso veel besmettelijker, maar als mensen hun kapje onder de neus of zelfs onder de kin gaan dragen, kunnen ze net zo goed geen mondkapje opzetten natuurlijk.

In die 2 gebieden mocht je dus niet die gewone chirurgische kin doekjes, maar waren de FFP2 verplicht. Die remmen natuurlijk veel beter.
Ik vroeg me daarom af of het remmen van infectie in de zomer dan extra hard terug komt daarna.
Maar anderzijds past NL niet in dat plaatje.
Was ook maar een gedachte speling.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 19:46

Ik snap die gedachte. Dat was ook het idee achter de 'intelligente lockdown'. Een lockdown en dan alles opengooien leidt denk ik tot dit soort dingen. Of dat idee klopt, weet ik niet goed. Ik denk dat de mutatie van het virus ook onwijs meespeelt.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-21 20:10

Interessant doordenkertje :D
Ik vermoed dat ze ook in de zomermaanden relatief hoge cijfers hadden gezien het FFP2 masker toen ook verplicht was ?
Daar komt dan de herfst bij en bingo. Of zoiets :+

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 12:29

Babootje schreef:
Toch een landelijk vuurwerkverbod gelukkig

Daar ben ik ook heel blij mee en niet alleen vanwege covid. Het land veranderde hier en daar in een oorlogsgebied,alle dieren in paniek en al weken eerder kon ik met de fiets amper nog de straat op wegens vuurwerkgooiende jeugd.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-21 13:12

Ik ook heel blij met verbod. Nu was het sowieso niet heel erg met vuurwerk in de straat waar ik woon, maar toch…..
Dochter woont met haar kinderen in volksbuurt in Harderwijk. Daar was geen enkel verschil met voorgaande jaren. Nog steeds oorlog. Niet normaal.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 10:38

truus1957 schreef:
Ik ook heel blij met verbod. Nu was het sowieso niet heel erg met vuurwerk in de straat waar ik woon, maar toch…..
Dochter woont met haar kinderen in volksbuurt in Harderwijk. Daar was geen enkel verschil met voorgaande jaren. Nog steeds oorlog. Niet normaal.

Dat tokkie-gedrag omtrent vuurwerk trekt sinds vorig jaar ook deze kant van het land op... Ze zijn de afgelopen week hier al begonnen en telkens schijnheilig laat op de avond op uitwijkplekken. Mijn pony is er ' s avonds helemaal van de regel van. En ik erger me er kapot aan. Waarom dat domme gedrag, zowel qua vuurwerk als de rellen rondom de Covid-vaccinatie...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-21 17:57

Shenavallie schreef:
truus1957 schreef:

Dat tokkie-gedrag omtrent vuurwerk trekt sinds vorig jaar ook deze kant van het land op... Ze zijn de afgelopen week hier al begonnen en telkens schijnheilig laat op de avond op uitwijkplekken. Mijn pony is er ' s avonds helemaal van de regel van. En ik erger me er kapot aan. Waarom dat domme gedrag, zowel qua vuurwerk als de rellen rondom de Covid-vaccinatie...

Ik denk dat het gefrustreerde jeugd is die elke aanleiding aangrijpen om te gaan rellen en klieren.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-21 16:37

Sizzle schreef:
Noem het toevallig en waarschijnlijk is dat ook zo, maar uitgerekend in de 2 gebieden waar FFP2 maskers verplicht was (Beieren en Oostenrijk) lopen de ziekenhuizen enorm vol.
Is maar een gedachte hoor, ik heb geen idee.

In de zomermaanden heb je het seizoenseffect.
Dat heet te maken met door de lucht vliegende pollen en de invloed die dat heeft op mensen met een pollenallergie. Het zet het immuunsysteem aan en het virus schijnt daarop te reageren.
In landen met wisselende seizoenen is er in de zomermaanden dus een extra rem op het virus, dat je in landen waar het altijd warm is dus niet ziet. In de herfst heb je dat effect niet. Dat plus een mutatie dat het virus meer besmettelijk maakt en het feit dat mensen meer binnen zitten, geeft dus die enorme toename in het najaar.
Dat wetende (+ het voorbeeld van verleden jaar) was die toename geen verrassing.

Maaike_Indy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 12:11

Even terug werd Roemenië als schrikbeeld gebruikt om te laten zien hoe mis het gaat wanneer er een laag vaccinatie percentage is. Nu zijn we een aantal weken verder en wordt er met geen woord meer over Roemenië gerept.

Op dit moment is er nog 1 judet (provincie/departement) dat boven de 2 maar onder de 3 besmettingen per 1000 inwoners zit en dat met een vaccinatie percentage van 39.1% ( https://datelazi.ro/ ).
Het typische was dat de judeti met de laagste vaccinatie percentages het eerste in het groen kwamen. Suceava, waar wij wonen, liep voorop *\o/*

Nu moet ik zeggen dat er hier behoorlijk strenge regels zijn. Als niet gevaccineerde kom je behalve supermarkten (wanneer deze niet in een mall zijn) niet meer in grotere winkels. De decathlon voor een paar sokken is een no go -O-
Lidl en de markt gaat gelukkig nog wel. Op het platteland gaat alles nog gewoon door zoals altijd. Zonder mondkapjes (alhoewel wel verplicht) en de scholen zijn gelukkig ook weer open. Ze hadden eerst als regel dat de kinderen naar school mochten wanneer minimaal 60% van de leraren gevaccineerd waren maar daar zijn ze gelukkig snel op terug gekomen. Daar was heel veel weerstand tegen.

Hier in Roemenie geldt, op dit moment, dat vaccinatie percentage dus blijkbaar niet direct wat zegt over het aantal besmettingen.
Ondanks dat we bijna helemaal in het "groen" zijn, zijn er nog steeds zware beperkingen. Heeft het dan nog met gezondheid te maken of wil "men" de drang om te vaccineren onverminderd hoog houden?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 12:32

Dat is toch logisch? Corona wordt door sociaal contact overgebracht. Wil je die verspreiding stoppen, dan moet je of die sociale contacten beperken door strenge maatregelen of je moet de kans op verspreiding verkleinen door vaccineren.

Het zijn gewoon communicerende vaten. Je kan of hele strenge maatregelen hebben en weinig vaccineren of weinig maatregelen en veel vaccineren of een combinatie daar tussenin. In Roemenië zitten ze dus op strenge maatregelen en weinig vaccineren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-21 12:35

En ergens zal er een grens zijn op basis van bevolkingsdichtheid. Strenge maatregelen in dichtbevolkte gebieden zullen toch niet genoeg zijn, vermoed ik.
En ik denk zomaar dat het Roemeense platteland vrij dun bevolkt is, en dat de behoefte aan feesten en in de kroeg hangen er niet zo groot is, en dat de financiele middelen voor de gemiddelde plattelands Roemeen dat ook niet toelaten.