Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:22

Als ik zo ook me heen hoor en lees lijkt het mij een goed idee om maar 1 iemand met kerst te mogen ontvangen, dan kan iemand die alleen is toch naar iemand toe. Maar ik lees en hoor zoveel dat mensen gewoon op beide dagen visite krijgen of op visite gaan. Mijn ouders hebben er ook moeite mee dat ik dit jaar niet kom, maar het voelt voor mij niet oké.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:28

bigone schreef:
Ik denk dat de reguliere pcr test niet zo heel veel vals negatief of positief geeft. Die is zo goed ingesteld dat het misschien in 0,0001 % fout gaat. En de collega? Misschien was hij gewoon negatief en twee dagen later positief??

Mwah, die kennis ziet het toch vaak gebeuren. Wat je zegt over die collega kan hoor, maar wat Shadow zegt over die niet-aantoonbare hoeveelheden zit toch echt wat in. Kennis had het over een patiënt die tot 3x toe negatief is getest waarna ze met een of andere (long)scan wél konden zien dat er toch echt wel sprake was van Covid (vraag me niet over de specifieke dingen, geen verstand van :))) En zo zag ze het vaker gebeuren met patiënten, een vrij hoog aantal (op de afdeling dan) van vals-negatieven. Natuurlijk zijn dat anekdotes en geen cijfers, maar als het op zo'n covid-afdeling zo vaak voorkomt, dan vraag ik me toch af of zo'n negatieve test zoals bij mijn collega niet gewoon inhield dat er op dat moment inderdaad wel sprake was van covid maar nog niet genoeg virusdeeltjes om het aan te tonen?
Disclaimer: ik weet niet hoe zo'n test werkt en hoe de werking ervan zich verhoudt tot de vals-negatieven. Als iemand dat wel weet, dan lees ik graag die reactie (vind het wel rete interessant namelijk haha)

Edit: en nog steeds vind ik het belangrijk dat als je in aanraking bent gekomen met een besmet persoon of juist zelf klachten hebt, je je gewoon laat testen. Dit is gewoon uit nieuwsgierigheid en ab-so-luut geen betoog om je niet te laten testen! Dat dat duidelijk moge zijn haha.

veerledec

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 19:35

Mijn vader testte na vijf weken corona nog positief op de pcr-test in het ziekenhuis maar negatief op de kweektest, en was daarmee niet meer besmettelijk volgens het ziekenhuis.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:30

moonsparkle schreef:
Als ik zo ook me heen hoor en lees lijkt het mij een goed idee om maar 1 iemand met kerst te mogen ontvangen, dan kan iemand die alleen is toch naar iemand toe. Maar ik lees en hoor zoveel dat mensen gewoon op beide dagen visite krijgen of op visite gaan. Mijn ouders hebben er ook moeite mee dat ik dit jaar niet kom, maar het voelt voor mij niet oké.

Er mag niet gecontroleerd worden achter de voordeur.

Of je nu 1, 3 of 10 mensen op visite mag krijgen, welke regels (adviezen) de regering ook geeft, mensen gaan zich er niet aan houden.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:31

Lekkere vragen weer bij de persco.
Voor mij lijkt het duidelijke taal maar al deze journalisten blijven vragen wanneer kunnen we meer.
Het ligt aan ons dat we niet meer mogen. En zolang niet iedereen zich aan deze maatregelen houden zullen we niet omlaag gaan in die besmettingen en dus ook niet meer mogen.

Maar ik ben vast raar ofzo.

waar woon jij mvdende want dan sturen we gewoon de politie langs vanwege geluidsoverlast want dan krijg je wel een boete omdat je met meer mensen binnen zit hé

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:44

Gezien de cijfers zag ik liever strengere maatregelingen rondom Kerst. Ik voorzie flinke kerstinkopen en dan balen dat het diner niet door kan gaan en dan alsnog doen.
Wanneer ik zie dat er dit weekend nog 20 kratten bier gekocht worden met een groep zie ik nog veel feestjes komen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:44

Coby schreef:
Gezien de cijfers zag ik liever strengere maatregelingen rondom Kerst. Ik voorzie flinke kerstinkopen en dan balen dat het diner niet door kan gaan en dan alsnog doen.
Wanneer ik zie dat er dit weekend nog 20 kratten bier gekocht worden met een groep zie ik nog veel feestjes komen.

Dat gaan ze toch eventueel ook nog aanpassen? Of heb ik dat verkeerd begrepen

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:46

Er is inderdaad nog kans dat we voor kerst een nieuwe persco krijgen met wel strengere maatregels.
Dan heb je gewoon veel meer eten en hopelijk ruimte in de diepvries.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:47

En jij denkt dat mensen zich er dan wel aan houden?

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:47

Ik vind kerst ook echt wel ongelovelijk lastig. Ik heb mijn ouders en broers samen echt al lang niet gezien, sinds July. Wij zijn (incl aanhang) met 7 personen.. Dat kan niet, maar ik woon helemaal alleen. En ik weet nu al wat er gebeurd als ik me aan de regels wil houden; dan spreken zij met zn 6en af en zit ik alleen thuis (is in oktober al gebeurd). Echt stom...

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:48

Ja sorry maar ik denk echt dat 60% van de mensen zich met kerst niet aan de maatregelen gaat houden. Maak daar maar 80% van als ze dan nog aangescherpt worden. :+

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:48

friezenfan2 schreef:
Er is inderdaad nog kans dat we voor kerst een nieuwe persco krijgen met wel strengere maatregels.

Ik ga ook dan niet uit van winkels sluiten. Dat was in maart ook niet zo, maar goed

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:49

Why not?
Denk je dat er iemand is die dit leuk vindt? Lijkt me stug.
Als we ons nou gewoon allemaal houden aan deze maatregels kan er werkelijk ook meer.
Of misschien deze is beter als we ons allemaal aan de maatregels hadden gehouden waren we nu niet hier.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:50

Wij kunnen ons wel aan die 3 afspraak houden, al is het niet leuk.
Mijn schoonouders wonen alleen wel ver weg .. dat vind ik wel lastig, dat wordt wel afgeraden aan de andere kant ik zou daar niemand zien behalve zij en de week ervoor zie we ook niemand (en zij ook niet)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:51

lenaa_tje schreef:
friezenfan2 schreef:

Ik ga ook dan niet uit van winkels sluiten. Dat was in maart ook niet zo, maar goed

Ik bedoelde meer dat je van te voren je kerst diner inkopen gedaan had en dus meer hebt omdat je misschien geen bezoek meer mag hebben.

lenaa_tje

friezenfan2 schreef:
Why not?
Als we ons nou gewoon allemaal houden aan deze maatregels kan er werkelijk ook meer.
Of misschien deze is beter als we ons allemaal aan de maatregels hadden gehouden waren we nu niet hier.

Waarom denk je dat veel landen er voor kiezen om toch te versoepelen tijdens de feestdagen?

Edit. Als je nu al weet dat er niemand komt koop je toch ook niks? Ook met kerst eten wij wat we op kunnen, is niks anders aan
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 08-12-20 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

MarlindeRooz

friezenfan2 schreef:
Why not?

Omdat mensen daar geen zin in hebben en denken dat het niks uitmaakt als zij zich er niet aan houden.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:52

Hier ook vreselijk in dubio. Ieder jaar kerst met zus en haar gezin en onze ouders.
Ouders en zus vinden zijn absoluut niet Coronaproof en hebben Sinterklaas goed gevierd zonder enige regel. Wij zaten thuis want ook nog schoonvader die terminaal is en die wij in de laatste periode niet willen besmetten.
En dan kerst ja gewoon aantreden kan eigenlijk niet. Vier personen op bezoek. Zijn dan met acht. Maar dan dikke heibel ben ik bang.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:53

De mensen die ik om me heen hoor houden zich er wel aan. Ikzelf ook.
Ik vind het jammer, maar wel belangrijk om me er aan te houden. Hopelijk kunnen we dan over een tijdje weer wat meer. Maar ik denk ook, dat we dat zelf in de hand hebben...

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:56

En als nou gewoon niet iedereen op het allerlaatste moment inkopen gaat doen, dan verspreidt het zich ook meer ipv alle die drukte in de laatste week.
Ik heb tijdens de afgelopen boodschappen steeds al wat meegenomen voor de kerst, dat gaat gewoon in de kelder of vriezer. Ik snap dat dit niet met alle boodschappen lukt, maar als nou zoveel mogelijk mensen de houdbare / vries boodschappen nu alvast meenemen hoeft iedereen op het laatste moment maar voor kleine boodschappen heen.

@Coby ik zou daar echt niet heengaan en al helemaal niet met oog op je schoonvader.
En als mensen daar geen begrip voor hebben dan is dat hun probleem en zijn ze je overpeinzingen niet waard. Kies voor wat jullie prettig vinden, niet wat een ander van je verwacht.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:58

Je zou willen dat mensen zo denken als opisop_shop maar dat blijkt helaas niet zo te zijn.

Maar ik ga dit afsluiten voor vandaag voordat ik echt heel boos wordt. Fijne avond nog.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 20:58

Ik vind het eigenlijk helemaal niet terecht dat dat steeds gesuggereerd wordt in die persco's dat het aan 'ons' zou liggen. Het ligt voor een deel helemaal niet aan 'ons'. Er zijn een heleboel mensen aan wie het niet ligt, die al heel veel teruggebracht hebben en uiterst voorzichtig zijn en die geen verdere mogelijkheid hebben om invloed uit te oefenen op hoe het loopt.

En het is knap laf van onze regering om daar de hele tijd de verantwoordelijkheid af te schuiven en niks te willen ondernemen om het beter aan te pakken. Ik vind het onvoorstelbaar respectloos naar al die mensen die heel hard werken maar niet ondersteund worden om dat werk ook goed beschermd te doen. (Beschermd tegen corona EN beschermd tegen alle scheldpartijen en geweld van mensen die niet mee willen wekren.) Respectloos naar alle mensen die al maanden grote delen van hun leven on hold zetten, alleen maar om te horen dat de regering niks kan bedenken om het een beetje te helpen.

We kunnen nog steeds beginnen met een samenhangender plan om corona terug te dringen, te beginnen met de wil om dat ook werkelijk te doen en niet het maar een beetje te zien, en als het dan niet goed gaat nog maar eens aan te kijken, en als dat niet helpt toch eens hopen dat het anders gaat maar eerst even afwachten of al dat 'hopen' van invloed is.
Daarna: nieuwsgierigheid naar wat er gebeurt. Waar doen mensen hun besmetting op? En waarom daar? Wat kun je gericht doen om die situaties te veranderen?

Want
- als het in de winkels is, gooi die winkels dan een tijdje dicht
- als het is omdat mensen die thuis kunnen werken toch op kantoor moeten verschijnen van hun werkgever, pak die werkgevers dan aan
- blijkt het om de scholen te gaan (waar er heel veel al van moeten sluiten) sluit de scholen dan een tijdje
- gaat het om mensen die de regels structureel aan hun laars lappen, probeer die mensen dan te bereiken (bij voorkeur met en goede inhoudelijke informatie en argumenten, en een backup met redelijke en consistente maar niet doorslaande handhaving.)
- gaat het om veel mensen die verspreiden voor ze klachten hebben, probeer dan het bron- en contactonderzoek via onder andere de app weer van de grond te krijgen

Etc.

Maar... niks van dat alles. Er is geen nieuwsgierigheid wat er gebeurt of waarom, men laat het maar een beetje op z'n beloop.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:00

Coby schreef:
Hier ook vreselijk in dubio. Ieder jaar kerst met zus en haar gezin en onze ouders.
Ouders en zus vinden zijn absoluut niet Coronaproof en hebben Sinterklaas goed gevierd zonder enige regel. Wij zaten thuis want ook nog schoonvader die terminaal is en die wij in de laatste periode niet willen besmetten.
En dan kerst ja gewoon aantreden kan eigenlijk niet. Vier personen op bezoek. Zijn dan met acht. Maar dan dikke heibel ben ik bang.

Liever heibel dan doden. Klinkt misschien hard maar prima wanneer mensen in je familie zich niet aan de maatregelen willen houden maar last ze on ieder geval mensen die dat wel willen ook respecteren. Ik ben er bang voor dat er door Corona nogal wat families en vriendengroepen een heel andere kijk op elkaar krijgen .

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:05

friezenfan2 schreef:
Why not?

Mensen houden zich er vrij aardig aan de maatregelen. Alleen speelt nu ook mee dat het winter is en dat het virus dat heel erg fijn vindt.

Frankrijk zit al weer heel lang in lock down. Cijfers dalen MAAR zo langzaam.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-20 21:11

mvdende schreef:
[
Er mag niet gecontroleerd worden achter de voordeur.

Of je nu 1, 3 of 10 mensen op visite mag krijgen, welke regels (adviezen) de regering ook geeft, mensen gaan zich er niet aan houden.

Dat hebben ze wel gedaan.

Citaat:
In Rotterdam brak de politie in de nacht van vrijdag op zaterdag een studentenfeest in een huis aan de Kortenaerstraat af. De feestgangers deden de deur niet open voor de dienders. Die begaven zich vervolgens naar de achtertuin, waar een groep studenten zich verstopte. Uiteindelijk zijn 27 studenten bekeurd voor het overtreden van de coronaregels.

Citaat:
En in Rotterdam maakte de politie een eind aan een bruiloft met 35 gasten, waar geen mondkapjes werden gedragen en geen afstand werd gehouden.