Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 23:29

Cowboy55 schreef:
IMANDRA schreef:
Ik ben absoluut geen persoon die veel op social media zit, maar krijg spontaan zin om iets te plaatsen met de hashtag #ikdoewelmee

Niet doen. Op social media spreekt men niet (meer) met elkaar. Er wordt alleen maar gezonden maar niemand heeft de ontvanger (nog) aan staan. Tijdverspilling. Bokt is wat dat betreft meestal (nog) wel OK.

Social media zijn geweldig. Op Twitter wordt nu gediscussieerd over of BN'er nou een afkorting is voor Beadem Niet of Behandel Nooit. :')

Cowboy55

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-20 23:31

You can’t fix stupid

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 00:27

Janinevv schreef:
Mijn moeder is vroeger als meisje geënt tegen de bof. Heeft ze het toch nog gekregen bijna overleden.

Is je moeder dan van na 1987 ?
Toen is nl pas het vaccin geïntroduceerd voor baby's.

Van de (dubbel) geënte mensen zijn ruim 99% beschermd door antistoffen.
Na 1 enting heeft 95% van de kinderen antistoffen vandaar dat er 2x geënt wordt om een hoger percentage te bereiken.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 03:04

Brainless schreef:
Janinevv schreef:
Mijn moeder is vroeger als meisje geënt tegen de bof. Heeft ze het toch nog gekregen bijna overleden.

Is je moeder dan van na 1987 ?
Toen is nl pas het vaccin geïntroduceerd voor baby's.

Van de (dubbel) geënte mensen zijn ruim 99% beschermd door antistoffen.
Na 1 enting heeft 95% van de kinderen antistoffen vandaar dat er 2x geënt wordt om een hoger percentage te bereiken.

Het toch krijgen kan altijd. M’n vriend is altijd ingeënt en heeft toch de bof gehad. M’n schoonmoeder heeft het er bij de foto’s nog over dat hij toch wel een boller hoofd had dan normaal :')

Bof is trouwens inderdaad wel een inenting die vaak ‘niet werkt’ . Zijn vaker nog besmettingen dat schrijft de Rivm ook gewoon op de website. Komt vaak voor onder jong volwassen (m’n vriend toen) en ook was er toen een hele reeks besmettingen onder ingeënte studenten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 06:18

Janinevv schreef:
Ik snap dan ook totaal niet waarom we dan de overheid of de wereld moeten volgen.

In Australië is het drama een man had op een strand geen mondkapje op en werd gewoon door een aantal boaz gegrepen.

Kleine baby’s in ziekenhuizen met hoofd maskers op.

Waarom!!?? Wat willen ze daar mee bereiken. Ik vind het echt schandalig dat er zo met kwetsbare baby’s word omgegaan. Net op de wereld en dan al zo behandeld worden.

En mensen maar zeggen dat alles normaal is? Alsjeblieft open jullie ogen toch, het is totaal niet normaal en het word na mijn idee alleen maar raarder!

Ik vind dit ook niet normaal en ik denk velen met mij. Ik vind ook dat ze in sommige landen enorm doorslaan en gek geworden zijn ja. Maar in Nederland hebben wij nooit dit soort extreme maatregelen gehad. En ik woon in Nederland, jij ook neem ik aan.

Nederland volgt "de wereld" niet overigens, zie bijvoorbeeld de mondkapjesdiscussie, daar kiest Nederland toch een andere weg dan bijvoorbeeld Belgie, Spanje en Frankrijk. Ieder land voert zijn eigen koers en doet wat ze denkt dat goed is. Kijk bijvoorbeeld naar Zweden, die doen het weer anders. Pas achteraf weten we wat nou verstandig was.

Edit: je moet je niet zo gek laten maken door sites als dat Xandernieuws joh. Dat heeft niets met de werkelijkheid te maken. Kijk gewoon om je heen naar wat er in je eigen omgeving gebeurt, dan valt het toch allemaal wel mee denken ik, en laat je niet bang maken door complotdenkers.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 08:43

Ik hoorde vanochtend een interview met Thomas Berge, die inderdaad uiteindelijk ook toegaf dat de hashtag #ikdoenietmeermee niet goed gekozen was... (gelukkig).. maar hij kon ook aangeven waarom een aantal BN-ers wat meer uitleg wil.. (de entertainment ligt echt gewoon helemaal op zn reet, ik snap wel dat een aantal van die mensen zich zorgen maken)

Ik zie hier de afgelopen pagina's een beetje een rare situatie ontstaan.. Er zijn een aantal mensen die klakkeloos de overheid lijken te volgen (wat imo ook niet altijd het meest handige is, want ze doen hun best maar ze hebben het ook niet altijd 100% correct) en een aantal mensen die denken dat we een dictatuur ingaan..
maar er is toch ook nog een grijs gebied?
Ik zou zelf ook heel graag zien dat er meer onderzoek gedaan wordt naar besmetting in de buitenlucht. Vooralsnog wordt daar volgens mij echt helemaal niet naar gekeken...(zie de grote verontwaardiging rond de voetbal wedstrijd en 'hou je bek'.. maar waarom? is er een risico buiten? En zo ja, hoe groot dan? )
Ik zou ook graag horen hoe je zeker kunt weten dat ventilatie ergens wel of niet in orde is.. Ik lees wel 'ventilatie moet in orde zijn' maar hoe weet je dat, als je ergens binnenloopt?
Ik zou nog steeds graag willen weten of er ergens een duidelijk overzicht is van het aantal toegenomen besmettingen / besmettelijken / IC opnames / overlijdens.. En dan niet iets wat ik zelf moet uitrekenen, maar gewoon een tijdlijn. 'op die datum waren er zoveel besmettingen, zoveel besmettelijk en die zijn zoveel later in de IC beland' bijvoorbeeld. Ik kan me níet voorstellen dat er geen mensen zijn die zich daarmee bezig houden..
Ik ben ook heel benieuwd wat de discussie tussen aerosolenbesmetting en afstand etc nou precies is. De ene zegt 1,5 meter is voldoende, de ander zegt 8 meter is nog niet voldoende.. en het enige wat ze zeggen is dat de ander ongelijk heeft, maar een echt onderzoek wat iedereen kan lezen en kan geloven heb ik nog niet gezien (maar ik lees dan niet in de diepte qua wetenschappelijke artikelen) ..

En wat ik jammer vind is dat mensen echt tegen elkaar opgezet kunnen worden, door een crisis zoals deze.. Niks saamhorigheid, niks 'we zijn allemaal mensen'.. maar 'iedereen voor zichzelf en degene die niet in ons kamp zit, zit in het andere kamp"..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:34

Mensen zetten zichzelf tegen elkaar op, ik ben het grotendeels met je eens dat een aantal zaken duidelijker kunnen. Maar voor de onderzoekers en politici over de hele wereld is dit gewoon iets nieuws. En komen er zaken voorbij die later in de rit niet zo of anders blijken te zijn na meer onderzoek. Wanneer richtlijnen dan veranderen word er meteen geschreeuwd van onbetrouwbare politiek door een groep en dat doet de betrouwbaarheid van de politiek de das om .

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-20 09:45

Cowboy55 schreef:
MarlindeRooz schreef:
Illuminatie is terug!!!!!

Het is weer tijd voor mijn hoedje
[ [url=m/WFnxWU.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat je ook doet: geen Zeeuwse mosselen eten!

Ondanks dat ik strontziek word van dit ridiculiseren, het niet toelaten van andere meningen.. wil ik van jou een linkje naar de Zeeuwse mosselen- gekte, ben wel benieuwd. En altijd een mooie om te laten lezen aan mensen die alles geloven zonder zelf na te denken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:51

bigone schreef:
Mensen zetten zichzelf tegen elkaar op, ik ben het grotendeels met je eens dat een aantal zaken duidelijker kunnen. Maar voor de onderzoekers en politici over de hele wereld is dit gewoon iets nieuws. En komen er zaken voorbij die later in de rit niet zo of anders blijken te zijn na meer onderzoek. Wanneer richtlijnen dan veranderen word er meteen geschreeuwd van onbetrouwbare politiek door een groep en dat doet de betrouwbaarheid van de politiek de das om .

Het is iets nieuws, maar vanaf Maart wel al aan de gang.
Als er dan geroepen wordt "BIJEENKOMSTEN /SAMENSCHOLINGEN (in de buitenlucht) IS DOM / MAG NIET / WORDT BEBOET" en er blijkt nog heel niet perse dat dat zo is, dan vind ik dat wel een belangrijk ding.. Er hangt nogal wat vanaf..

Dat het met medicijnen, vaccins etc niet zo snel gaat, heb ik alle begrip voor..maar een aantal zaken die in basis heel belangrijk kunnen zijn ( o.a. ventilatie, besmettingsrisico , bescherming ) kun je niet zo lang laten hangen denk.. helemaal niet als men merkt dat er echt veel onrust ontstaat...

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:52

Cer schreef:
Ik hoorde vanochtend een interview met Thomas Berge, die inderdaad uiteindelijk ook toegaf dat de hashtag #ikdoenietmeermee niet goed gekozen was... (gelukkig).. maar hij kon ook aangeven waarom een aantal BN-ers wat meer uitleg wil.. (de entertainment ligt echt gewoon helemaal op zn reet, ik snap wel dat een aantal van die mensen zich zorgen maken)

Ik zie hier de afgelopen pagina's een beetje een rare situatie ontstaan.. Er zijn een aantal mensen die klakkeloos de overheid lijken te volgen (wat imo ook niet altijd het meest handige is, want ze doen hun best maar ze hebben het ook niet altijd 100% correct) en een aantal mensen die denken dat we een dictatuur ingaan..
maar er is toch ook nog een grijs gebied?
Ik zou zelf ook heel graag zien dat er meer onderzoek gedaan wordt naar besmetting in de buitenlucht. Vooralsnog wordt daar volgens mij echt helemaal niet naar gekeken...(zie de grote verontwaardiging rond de voetbal wedstrijd en 'hou je bek'.. maar waarom? is er een risico buiten? En zo ja, hoe groot dan? )
Ik zou ook graag horen hoe je zeker kunt weten dat ventilatie ergens wel of niet in orde is.. Ik lees wel 'ventilatie moet in orde zijn' maar hoe weet je dat, als je ergens binnenloopt?
Ik zou nog steeds graag willen weten of er ergens een duidelijk overzicht is van het aantal toegenomen besmettingen / besmettelijken / IC opnames / overlijdens.. En dan niet iets wat ik zelf moet uitrekenen, maar gewoon een tijdlijn. 'op die datum waren er zoveel besmettingen, zoveel besmettelijk en die zijn zoveel later in de IC beland' bijvoorbeeld. Ik kan me níet voorstellen dat er geen mensen zijn die zich daarmee bezig houden..
Ik ben ook heel benieuwd wat de discussie tussen aerosolenbesmetting en afstand etc nou precies is. De ene zegt 1,5 meter is voldoende, de ander zegt 8 meter is nog niet voldoende.. en het enige wat ze zeggen is dat de ander ongelijk heeft, maar een echt onderzoek wat iedereen kan lezen en kan geloven heb ik nog niet gezien (maar ik lees dan niet in de diepte qua wetenschappelijke artikelen) ..

En wat ik jammer vind is dat mensen echt tegen elkaar opgezet kunnen worden, door een crisis zoals deze.. Niks saamhorigheid, niks 'we zijn allemaal mensen'.. maar 'iedereen voor zichzelf en degene die niet in ons kamp zit, zit in het andere kamp"..

Amen !
_/-\o_ _/-\o_

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 09:53

Andere meningen worden zeker toegelaten , we wonen in een vrij land. Verschil tussen de groepen is dat je met de ene goed kunt discussiëren terwijl de andere groep totaal niet openstaat voor zaken die al honderd keer bewezen zijn . Zodra je dat aanhaalt word je doodgegooid met Jensen , Bill Gates of wat er verder ook voorbij komt en krijg je de titel schaap want je bent blijkbaar niet wakker .
Terwijl ik me dus echt serieus afvraag wie hier nu zit te slapen en blindelings achter fake news aanloopt.

Sky_Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:13

Er wordt wel onderzoek gedaan naar verspreiding in de buitenlucht, dit is een review van meerdere studies https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.04.20188417v2

Conclusie is dat het risico veel lager is maar er wel nogsteeds een risico is, vooral wanneer er bij een evenement bepaalde 'knelpunten' zijn waar veel mensen ophopen. Dit soort studies kunnen alleen kijken naar casussen en niet in een gecontroleerde omgeving uitgevoerd worden, vandaar dat er niet direct uitsluitsel is van het een of het ander.

Wat ik overigens wel apart vind is dat we het hier maar blijven hebben over een vaccin als enige oplossing terwijl in China het normale leven alweer op is gepakt. Ik had laatst een vergadering met Chinese collega's en deze zaten tot mijn verbazing gewoon weer met zijn allen zonder afstand in een kleine vergader ruimte. Blijkbaar is het daar gewoon gelukt om het zover terug te dringen dat het geen risico meer is.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:14

Maar ook weer met strenge lockdown maatregelen. Daar zijn ze in China ook niet vies van.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:22

Sky_Britt schreef:
Er wordt wel onderzoek gedaan naar verspreiding in de buitenlucht, dit is een review van meerdere studies https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.09.04.20188417v2

Conclusie is dat het risico veel lager is maar er wel nogsteeds een risico is, vooral wanneer er bij een evenement bepaalde 'knelpunten' zijn waar veel mensen ophopen. Dit soort studies kunnen alleen kijken naar casussen en niet in een gecontroleerde omgeving uitgevoerd worden, vandaar dat er niet direct uitsluitsel is van het een of het ander.

Wat ik overigens wel apart vind is dat we het hier maar blijven hebben over een vaccin als enige oplossing terwijl in China het normale leven alweer op is gepakt. Ik had laatst een vergadering met Chinese collega's en deze zaten tot mijn verbazing gewoon weer met zijn allen zonder afstand in een kleine vergader ruimte. Blijkbaar is het daar gewoon gelukt om het zover terug te dringen dat het geen risico meer is.

Ah, dit is dat stukje over die knelpunten:
"Due to lack of surveillance and tracing systems, and confounding factors and variables, there was no evidence that robustly tested transmission at outdoor mass gatherings (circa 10,000+ people), which are as likely to generate transmission from the activities they prompt (e.g. communal travel and congregation in bars) as from outdoor transmission at the gathering itself."

Dus is er uiteindelijk weinig te zeggen over mensen in een park (want OEH de studenten ach en wee hoe durven ze!) of in een tuin ofzo..
Terwijl men het dan blijkbaar wel nodig vind om daar harde uitspraken tegen te doen ('zij verspelen hun recht op medische hulp').. op die manier worden mensen tegen elkaar opgezet.. of althans, dat doen mensen dan geheel vrijwillig....
Wat dat betreft vind ik het jammer dat daar in het Nederlands nog geen goede informatie over te vinden is, waardoor er buiten wellicht meer had gekund (maar ja, dat seizoen is nu ook al zo goed als voorbij)..
En iderdaad, die ventilatie.. hoe belangrijk is dat?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:27

Ja ik vind dat ook jammer Cer
Als je al het schreeuwende publiek langs de tour de france zag en er dan niemand van de 800 coureurs en hun staff positief testte dan zegt dat toch ook wat .

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:33

Maar als er weinig over te zeggen valt, vooralsnog in ieder geval, dan kan je toch beter het zekere voor het onzekere nemen en het gewoon niet doen? Er is immers gewoon risico. En als je alleen jezelf in gevaar zou brengen is dat 1 ding, maar je brengt het ook op anderen over. Ook al is het virus 'al' sinds maart actief, er zijn nog best wat dingen die niet duidelijk zijn. Dan heb ik liever een overheid die te strenge maatregelen invoert, in plaats van maatregelen die niet streng genóég zijn.

En dan ook de vraag: Wat denk jíj dat de overheid tot doel heeft met deze maatregelen? Ze voeren ze echt niet zonder reden in. Het is nota bene een regering die normaal gesproken de economie heel belangrijk vindt (in plaats van het sociale aspect). Zijn ze perfect? Uiteraard niet.

Maar het is allemaal makkelijk roepen dat het zo verkeerd is, maar ga maar eens in de schoenen van de regering staan, met de beperkte en soms tegenstrijdige informatie die er is.

Sowieso: dat er bij grote bijeenkomsten geen noemenswaardige besmettingen zijn wil niet zeggen dat het niet een groot risico is. Het zal maar net een superspreader-event worden. En dan?

Fijn dat die Thomas Berge toegeeft dat de hashtag niet handig is, maar het kwaad is al gedaan. Want dit interview wordt lang niet zo breed bekeken als de hashtag bekeken zal worden. En nu? Hoe lossen we dat op?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:53

Het doel is nog steeds flatten the curve, vanaf het begin al. Wanneer de zorg het niet meer aankan stort de boel in elkaar .

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:54

IMANDRA schreef:
Maar als er weinig over te zeggen valt, vooralsnog in ieder geval, dan kan je toch beter het zekere voor het onzekere nemen en het gewoon niet doen?

Nou ik vind wel een beetje dat men vanaf Maart tot september (en dan trekken we er twee maanden af want paniek) 5 maanden heeft gehad onder andere om te kijken naar besmettingsgevaar buiten..
Ondertussen zijn er al best wat events geweest wat superspreaders hadden kúnnen zijn, maar dat niet geweest zijn.. Dan gaat iemand zich toch achter zn oren krabben ipv bijvoorbeeld groepen jongeren (of gewoon 'mensen') uit parken/tuinen/straten blijven sturen (en daarbij de 'sociale controle' op mensen die illegaal in groepen buiten zijn, stimuleren)

Citaat:
Er is immers gewoon risico.
Nou, en dat vraag ik me dus af...
Ik zeg niet dat ik het niet geloof, maar ik twijfel daar wel aan...

Citaat:
En als je alleen jezelf in gevaar zou brengen is dat 1 ding, maar je brengt het ook op anderen over. Ook al is het virus 'al' sinds maart actief, er zijn nog best wat dingen die niet duidelijk zijn.

Anderen in gevaar, hoe dan?

Citaat:
Dan heb ik liever een overheid die te strenge maatregelen invoert, in plaats van maatregelen die niet streng genóég zijn.

Klopt hoor :j bij niet streng genoeg denk ik aan de USA bijvoorbeeld...
Maar mensen mogen toch ook dingen afvragen... Het is niet zo dat we hier gewend zijn om monddood achter een regering aan te lopen..gelukkig! Wat dat betreft lijkt het wel dat de overheid zo hoog in het torentje zit dat ze niet lijken te weten wat er op straat speelt... Dat kan toch ook niet zo zijn?

Citaat:
En dan ook de vraag: Wat denk jíj dat de overheid tot doel heeft met deze maatregelen? Ze voeren ze echt niet zonder reden in. Het is nota bene een regering die normaal gesproken de economie heel belangrijk vindt (in plaats van het sociale aspect). Zijn ze perfect? Uiteraard niet.

Ik weet niet precies aan wie je dit vraagt, én ik weet niet over welke maatregelen je het hebt..

maar het is wel een beetje de toon van dit bericht waarvan ik denk 'het lijkt wat verontwaardigd cq aanvallend, waarom is dat? ik vraag me gewoon hardop dingen af.'.. Maar misschien lees ik dat verkeerd :)

Citaat:
Maar het is allemaal makkelijk roepen dat het zo verkeerd is, maar ga maar eens in de schoenen van de regering staan, met de beperkte en soms tegenstrijdige informatie die er is.
Oh, dat had ik even gemist 'dat het zo verkeerd is'..
Overigens, ook de regering heeft weet van de uitspraken van bijv Maurice de Hond.. maar ipv wetenschappelijk tegengas tegen zijn uitspraken komt er .. niks.. ? Althans, weinig.. Een soort van halfslachtige ontkenning (nee hij weet er niks van), maar dat is nu ook niet direct heel wetenschappelijk te noemen.
Als regering die merkt dat het onrustig wordt in het land zet je dan toch een groepje onafhankelijke (en dan echt onafhankelijke) mensen aan het werk die beweringen kunnen ontkrachten of bevestigen? Want je hebt toch het beste met je volk voor?

Citaat:
Sowieso: dat er bij grote bijeenkomsten geen noemenswaardige besmettingen zijn wil niet zeggen dat het niet een groot risico is. Het zal maar net een superspreader-event worden. En dan?
Dat vind ik nu niet meer opgaan.. Daarvoor zijn er teveel grote evenementen geweest die superspreaders hadden kunnen zijn...
DUS moeten ze gaan kijken wat het risico is en hoe het werkt. Want het lijkt nu net alsof jij schrijft 'het kan heel erg uit de hand lopen, dus we doen dat gewoon niet meer'..
(dan neig ik een beetje naar de kant van 'sigaretten, verkeer, suiker veroorzaken veel doden, dus gewoon niet meer doen' hoewel dat niet goed vergelijkbaar is..)

Citaat:
Fijn dat die Thomas Berge toegeeft dat de hashtag niet handig is, maar het kwaad is al gedaan. Want dit interview wordt lang niet zo breed bekeken als de hashtag bekeken zal worden. En nu? Hoe lossen we dat op?
Geen idee wat voor vragen dit zijn en aan wie je die stelt?
Maar als ik zou reageren: Het interview was op ochtendradio, en wordt sinds half 8 vanochtend ieder half uur herhaalt in het nieuws van 538.. dus sja.. :)
En wat moet er opgelost worden? Ik weet niet wat voor kwaad er gedaan is, en wat de volgers van de BN-ers daadwerklijk menen te moeten ondernemen..? Of ze nu en masse de straat op gaan om .. ja, geen idee?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:57

Cer, ik ben het met je eens, je verwoord het duidelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 10:58

besita schreef:
Ja ik vind dat ook jammer Cer
Als je al het schreeuwende publiek langs de tour de france zag en er dan niemand van de 800 coureurs en hun staff positief testte dan zegt dat toch ook wat .

Ja dat zegt zeker wat. Namelijk dat er hoogstwaarschijnlijk geen besmette personen bij waren en dat de mensen met klachten netjes thuis zijn gebleven.

Je kan alleen zo’n hele groep besmetten als er een besmettelijk persoon is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:01

Sommige bn ers hebben ( zo denk ik er over) nogal wat leeghoofdige volgers die alles aanbidden wat diegene verkondigd en dat maakt dat je als bn er een verantwoording hebt naar de maatschappij. En ga het gesprek met de verantwoordelijken aan, laat kamervragen stellen maar ga niet op je social media dit soort zaken uitvechten.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:03

verootjoo schreef:
Ja dat zegt zeker wat. Namelijk dat er hoogstwaarschijnlijk geen besmette personen bij waren en dat de mensen met klachten netjes thuis zijn gebleven.
Je kan alleen zo’n hele groep besmetten als er een besmettelijk persoon is.

"Hoogstwaarschijnlijk" is té variabel.. dus zo zeker zegt dat niet wat, wat mij betreft...

Aangezien er in de zomer niet heel veel getest werd, kan ik me voorstellen dat er tijdens de VirusDemonstraties, BLM demonstraties, in de winkelstraten, op het strand en in de parkjes mensen hebben rondgelopen met Corona die eventueel asymptomatisch besmettelijk waren (volgens mij is dat dat je dan een actief virus bij je draagt, niet hoest maar wel anderen kunt aansteken?), en die periode zijn er niet veel extra mensen in het ZH beland, toch?

Áls degene die ziek waren, daadwerkelijk thuis bleven (dat kan ik me bij viruswaanzinmensen niet voorstellen, maar oke) kwamen daar idd geen besmettingen door.
Maar goed, nu stijgen de aantallen doordat mensen die lichte klachten hebben toch gaan werken, door café bezoek en door familie bijeenkomsten.
Ik kan me dan echt níet voorstellen dat, wat ik al eerder zei, er met een sportschool waar een sportklas voor 25 mensen op, pak m beet, 40m2 (in ieder geval, geen 1,5m tussen de sporters) géén problemen op kan leveren, maar dat mág dus wel. (dat is imo een groter risico dan een buiten event) En dat snap ik bijvoorbeeld niet...

Overigens is er wat mij betreft in deze geen 'gelijk' of 'ongelijk'.. ik vraag me gewoon dingen af, ik maak nergens een strijd van...

Hiraeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:12

Ik vind dat je best een beetje kritisch mag kijken en ik vind dat Cer dat ook netjes doet. :j Het wordt voor mij anders als mensen te ver doorslaan in hun kritiek en alles wegwuiven als onzin en een dictatuur.

Zodra jij besluit dat een masker voor jou onzin is breng je andere mensen juist in gevaar, zelfs al woon je in Lutjebroek of een ander gehucht met twee gevallen. Als jij besluit om te demonstreren tegen de maatregelen, breek je daarbij al meerdere regels die er voor zijn om mensen in veiligheid te houden.

Sommige mensen moeten met het OV om te werken en hun centen te verdienen. Het is dan heel naar als een groep mensen besluit om daar nog wat extra risico's aan te binden.

Overigens hoop ik wel dat we hier van leren en dat er de volgende keer wereldwijd een vergelijkbaardere oplossing komt. Nu krijg ik dus Britten die discussiëren over hoe het allemaal onzin is want 'in Nederland dragen ze geen maskers en daar gaat het ook goed' :+ Ik hoop dat er aan het einde van de rit wat methodes zijn die succesvol zijn geweest en die misschien over een paar decennia toegepast kunnen worden op een breder publiek. Heb je ook niet die schuine gezichten omdat bepaalde landen er lak aan hebben, bijvoorbeeld. :P

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:14

Cer schreef:
Nou ik vind wel een beetje dat men vanaf Maart tot september (en dan trekken we er twee maanden af want paniek) 5 maanden heeft gehad onder andere om te kijken naar besmettingsgevaar buiten..
Ondertussen zijn er al best wat events geweest wat superspreaders hadden kúnnen zijn, maar dat niet geweest zijn.. Dan gaat iemand zich toch achter zn oren krabben ipv bijvoorbeeld groepen jongeren (of gewoon 'mensen') uit parken/tuinen/straten blijven sturen (en daarbij de 'sociale controle' op mensen die illegaal in groepen buiten zijn, stimuleren)

5 maanden is niks, zeker niet wanneer goede onderzoeken (volgens mij) zo lastig zijn.

Cer schreef:
Nou, en dat vraag ik me dus af...
Ik zeg niet dat ik het niet geloof, maar ik twijfel daar wel aan...

Maar bij twijfel, niet doen, toch?

Cer schreef:
Anderen in gevaar, hoe dan?

Jij kan geen last of symptomen hebben, maar je kan het wel overdragen. Jij loopt dus niet als enige risico.

Cer schreef:
Klopt hoor :j bij niet streng genoeg denk ik aan de USA bijvoorbeeld...
Maar mensen mogen toch ook dingen afvragen... Het is niet zo dat we hier gewend zijn om monddood achter een regering aan te lopen..gelukkig! Wat dat betreft lijkt het wel dat de overheid zo hoog in het torentje zit dat ze niet lijken te weten wat er op straat speelt... Dat kan toch ook niet zo zijn?

Zeker! Kritisch zijn is goed. Maar de regering doet niet zomaar de dingen die ze doen en het is altijd makkelijk roepen vanuit de zijlijn. Dat moeten mensen denk ik wel onthouden.

Cer schreef:
Ik weet niet precies aan wie je dit vraagt, én ik weet niet over welke maatregelen je het hebt..

maar het is wel een beetje de toon van dit bericht waarvan ik denk 'het lijkt wat verontwaardigd cq aanvallend, waarom is dat? ik vraag me gewoon hardop dingen af.'.. Maar misschien lees ik dat verkeerd :)

De maatregelen die we nu in Nederland hebben bedoelde ik. De vraag was ook niet specifiek naar jou bedoeld (en ook absoluut niet aanvallend, sorry als het zo overkwam!). Maar sowieso wel benieuwd naar jouw antwoord :j. Hardop dingen afvragen vind ik niks mis mee ^^

Cer schreef:
Oh, dat had ik even gemist 'dat het zo verkeerd is'..
Overigens, ook de regering heeft weet van de uitspraken van bijv Maurice de Hond.. maar ipv wetenschappelijk tegengas tegen zijn uitspraken komt er .. niks.. ? Althans, weinig.. Een soort van halfslachtige ontkenning (nee hij weet er niks van), maar dat is nu ook niet direct heel wetenschappelijk te noemen.
Als regering die merkt dat het onrustig wordt in het land zet je dan toch een groepje onafhankelijke (en dan echt onafhankelijke) mensen aan het werk die beweringen kunnen ontkrachten of bevestigen? Want je hebt toch het beste met je volk voor?

Sorry voor de verwoording, ook die was niet specifiek naar jou maar de dingen die hier in het topic genoemd worden. De maatregelen zijn nooit goed, zijn verkeerd, zijn onzin etc.

Maar moet de regering tijd gaan steken (wanneer het volgens mij al druk en stressvol genoeg is) om elk 'gekkie' te ontkrachten dmv een wetenschappelijk essay? Op de sites van WHO en RIVM wordt veel wetenschappelijk onderbouwde uitleg gegeven.

En wat is écht onafhankelijk? Ga je een groep hieraan aan het werk gaat zetten vanuit de overheid zal je die moeten betalen. Bam, weg onafhankelijkheid. Het is helaas niet zo makkelijk als je stelt ben ik bang.

Cer schreef:
Dat vind ik nu niet meer opgaan.. Daarvoor zijn er teveel grote evenementen geweest die superspreaders hadden kunnen zijn...
DUS moeten ze gaan kijken wat het risico is en hoe het werkt. Want het lijkt nu net alsof jij schrijft 'het kan heel erg uit de hand lopen, dus we doen dat gewoon niet meer'..
(dan neig ik een beetje naar de kant van 'sigaretten, verkeer, suiker veroorzaken veel doden, dus gewoon niet meer doen' hoewel dat niet goed vergelijkbaar is..)

Het verschil is dat bij sigaretten, verkeer en suiker al kilo's wetenschappelijk bewijs is. Hier is er nog veel onzeker. Moet dat onderzocht worden? Zeker! Moet er gekeken worden naar de risico's? Zeker! Moet je nu maar roepen 'we weten het nog niet zeker dus ga je gang maar'? Absoluut niet. Zekere voor het onzekere.

Er zal maar net een besmet persoon aanwezig zijn die een grote groep aansteekt. En die mensen steken weer anderen aan... En dan? Het had voorkomen kunnen worden. Je weet het gewoon niet zeker, dus dan kan je het beter niet doen.

Cer schreef:
Geen idee wat voor vragen dit zijn en aan wie je die stelt?
Maar als ik zou reageren: Het interview was op ochtendradio, en wordt sinds half 8 vanochtend ieder half uur herhaalt in het nieuws van 538.. dus sja.. :)
En wat moet er opgelost worden? Ik weet niet wat voor kwaad er gedaan is, en wat de volgers van de BN-ers daadwerklijk menen te moeten ondernemen..? Of ze nu en masse de straat op gaan om .. ja, geen idee?

Jij noemde het interview, dus idd een reactie op jou ;). En zo'n hashtag op social media bereikt natuurlijk veel meer mensen dan een nieuwsjournaal van een enkele zender.

Volgers van die BN'ers worden nu gesterkt in hun overtuigingen. Waar ze eerst alleen commentaar gaven maar wel netjes de regels volgden, is er nu het risico dat ze de regels ook daadwerkelijk aan hun laars gaan lappen. Geen mondkapjes, geen afstand, toch met jan en allemaal gaan afspreken etc.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-20 11:54

Wat ik al aangaf.. 5mnd voor vaccins, genezingen, behandelingen etc vind ik echt niet heel lang.. ik vind dat ze al superver zijn met bijv een vaccin, gezien de korte tijd die ze eraan hebben kunnen werken..
Maar, er wordt wel wat gezegd over mondkapjes, 1,5meter afstand, binnenzitten, ventilatie etc.. Dan kan in dat rijtje het risico van buiten wel degelijk meegenomen worden, is mijn idee.
De verontwaardiging over de volle stranden met het mooie weer... ook hier op bokt.. Alsof mensen eigenhandig de brandstapels aanstaken... En dan denk ik 'als je als overheid merkt dat er zoveel onrust is, probeer daar dan wat mee'.. Nu ook met de verontwaardiging over de zogenaamde illegale feestjes.. Ze weten niet eens precies wat illegaal is.. Waarom hadden er geen kleinschalige evenementen mogen plaatsvinden, met toezicht? Uit de 'illegale' evenementen zonder toezicht lijken geen grootschalige besmettingen te zijn ontstaan.. maar een hele branche ligt aan de geelhonger vanwege inkomstenderving..

Over dat anderen in gevaar brengen.. als ik bij een groepje mensen ben, en ik zie daarbuiten voor gedurende 2 weken geen anderen, dan zie ik niet helemaal wat het probleem is (ik heb me dat al meerdere keren hardop afgevraagd).
Net zoals men er maar vanuit gaat dat studenten áltijd naar opa en oma gaan (ouderen, de meest vergeten groep in NL, en nu gaan we ineens állemaal bij onze ouderen op visite? ) .. ik vond dat ook echt ongestoelde aannames.. "ja want studenten die bij elkaar zitten gaan ook naar oma en opa".. eh.. wie zegt dat?

Citaat:
Maar de regering doet niet zomaar de dingen die ze doen en het is altijd makkelijk roepen vanuit de zijlijn
Als de regering nou gewoon een beetje open is in de dingen die ze doen en waarom ze dat doen, zou het al een stuk schelen.
Ik ben bijv heel benieuwd naar de uitleg over het artikel wat ik net ergens las, over het inzetten van de koeriers mbt de testlabs.
Ik vond ook dat er ENORM lang gewacht werd met de uitleg over het laten vertrekken van het toestel met beschermingsmiddelen (ik geloof dat het 2 debatten duurde voordat Rutte iets zei over waarom dat toestel mocht vertrekken, ondertussen kon de PVV fijn twijfel trekken over het hoe en waarom), de uitleg over de hoeveelheid mondkapjes die Baudet kon kopen, en DeJonge die zei dat ze er niet waren.. Omdat ze zelf zo vaag lopen te doen, gaan mensen twijfelen..
Ze runnen geen pannekoekenfabriek, ze runnen een land en dat doen ze niet alleen, dat doen ze met een heel 'bedrijf'.. dus daar mag best wat resultaat van komen.
Als DeJonge zegt 'de GGD's hebben capaciteit" en een aantal zeggen "we hebben geen capaciteit" dan moet er ergens een hartig woordje gesproken worden met iemand, het liefst hardop, zodat iedereen dan gelijk weet waar het misverstand zat.. :)

Ik vind de maatregelen in NL prima te doen.. ik walg van het woord "muilkorf", mensen die dat woord gebruiken hebben nog nooit echte probleme gehad, denk ik. We mogen in NL de regering voor van alles en nog wat uitmaken, en bij overtreding van een regel krijg je misschien een boete.. Dat is op andere plekken wel anders.. (niet dat je niet kritisch moet blijven, maar mijn gevoel is dat we hier best prima doorheen kunnen fietsen) :j

Ik denk dat de regering met de maatregelen probeert schade te beperken, maar ik denk ook dat dat beter kan, en ik denk dat ook in de regering (net zoals in het bedrijfsleven) mensen zitten die gewoon niet zo handig zijn met bepaalde dingen (of gewoon geld willen verdienen, of een telefoontje vergeten, of persfotografen vergeten etc...)

En de voorbeelden die ik geef zijn niet "elke gekkie" .. maar er zijn wat gekkies met een grote gemene deler, zoals de 1,5 meter, besmettingen buiten, en lucht-aan-/afvoer bijvoorbeeld. Als je daar wat over kan zeggen, dan heb je meerdere vliegen in 1 klap.
En dan moet je niet net zoals Van Dissel zeggen:"wij denken dat dat niet zo is", maar dan moet je komen met uitleg. Want het 'wij denken dat het niet zo is' is ergens op gebaseerd. Dan kun je toch gewoon delen?

Ik snap dat echt onafhankelijk een utopie is. Wat ik heel jammer vind is dat aan bijna elk instituut wel een soort van schandaal, belangenverstrengeling of verwikkeling gekoppeld kan worden.. Als je als gewoon iemand een cijfer op je rapport vervalst, heb je kans dat je nooit meer werk vind. Als je op hoog niveau de broer van je vrouw een subsidie toeschuift, krijg je wachtgeld (bij wijze van) .. Dus dat helpt helaas allemaal niet..
Ik denk dat het toegeven van fouten, of 'we weten het nóg niet' ook prima kan bijdragen aan een open communicatie. Maar het lijkt wel dat het heel stellig een JA of NEE moet zijn, en als het dan anders blijkt, dan wordt het lastig .. want sja, je was zo overtuigd ergens van..

Citaat:
Moet je nu maar roepen 'we weten het nog niet zeker dus ga je gang maar
Dat is ook wel weer heel gechargeerd.. dat zeg ik in ieder geval niet :)
Maar je kan ook niet wegkomen met 'we weten het nog niet zeker, tot nu toe heeft niets tot een superspreader geleid, maar iedereen die in een openbaar park zit, of een tuinfeest geeft, krijgt een bekeuring en een aantekening! (en met een beetje pech een publieke schandpaal op social media)'.

Citaat:
Er zal maar net een be smet persoon aanwezig zijn die een grote groep aansteekt. En die mensen steken weer anderen aan... En dan?
Nja, en dan heb je een oplopend aantal besmettigen.. net als nu. Met het verschil dat je dan wel kan weten waar het door komt (namelijk door het event) en nu eigenlijk niet.. ;-) (flauw)

Citaat:
is er nu het risico dat ze de regels ook daadwerkelijk aan hun laars gaan lappen. Geen mondkapjes, geen afstand, toch met jan en allemaal gaan afspreken etc.

Welnee.. mondkapjes hoeven al bijna nergens, afstand houdt bijna niemand zich meer aan en afspreken kan nergens dus dat gaat ook niet. Ik denk dat dat wel meevalt..
VirusWaanzin doet ook waar ze zin in hebben, al een poosje.. Daar merken we verder niet heel veel meer van... ik denk dat dat wel meevalt.
Althans, hier in Den Haag zit het OV nog steeds grotendeels leeg, mensen in OV hebben kapjes op, drukke plekken valt alles mee (behalve dan de vnl Duitsers die naar het strand kwamen vandezomer) terrasjes zitten normaal vol.. oh ja, en de helft van de artiesten (als het niet meer is) kunnen WW gaan aanvragen.. ;)