B12 Tekort Deel ll

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:04

Mijn arts zei toen 4 maanden.

Bhriseis

Re: B12 Tekort Deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 13:07

Oh jee, zal ik in een hoekje kruipen en huilen :') Dat deze ellende nog twee maanden moet blijven duren... Niet dat mn B12 zo hoog stond na lange tijd supplementen. Stond toen nog maar op 240 of 280 ofzo.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:26

Bij mij had ze gezegt 6 weken maar dat lijkt mij erg sterk in zo korte tijd.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 14:33

Ik moet mezelf echt inhouden om niet gewoon youtube filmpjes op te zoeken, naar de apotheek te rennen en er zelf een spuit in te rammen hoor :') Wat een ellende is het.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 19:02

Je kan natuurlijk altijd eerder testen, is het nog wat te hoog dan test je een paar weken later gewoon weer. En niet alleen op vitamine B12, ook bv homocysteïne, MMA en B11 zou ikzelf doen. Ik test zelf nog veel meer dingen, maar dat is voor diverse (andere) dingen.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-17 21:09

Bhriseis schreef:
Oh jee, zal ik in een hoekje kruipen en huilen :') Dat deze ellende nog twee maanden moet blijven duren... Niet dat mn B12 zo hoog stond na lange tijd supplementen. Stond toen nog maar op 240 of 280 ofzo.

Dat vind ik eigenlijk geen waarde die past bij iemand die supplementen neemt. Wat voor supplement heb je gehad? Ik gebruik smelttabletten en doe het daar goed op, dat is wellicht nog een optie als je injecties niet voor elkaar krijgt?

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:00

Ik nam de ampules oraal in, zeker 5 per week, voor ik denk een maand of twee? Daarvoor met tussenpozen; eens een maand wel, een maand niet, drie maand niet, twee maanden wel... De eerste keer is een B12 tekort gesignaliseerd zo'n zes jaar geleden. Tussendoor ook nog een dik jaar Pfeiffer gehad, en een arts die mijn vermoeidheidsklachten toewijst aan de Pfeiffer (die al lang voorbij is) en te veel sport. Deze zomer opzettelijk een maand heel weinig gesport, echt naar mijn lichaam geluisterd, en toen kreeg ik de diagnose: je sport te weinig, daarom ben je zo moe |o

Toen ik uitlegde dat de uitslag misschien vertekend kon zijn door de supplementen, kon dat absoluut niet zo veel schelen, met mijn 240 of 280 had ik 'meer dan voldoende B12 hoor'.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:16

Oei! Ik zou nu drie maanden geen b nemen en dan het hele pakket testen bij je huisarts incl actief b 12 (holo Tc), Homocysteine en Methylmalonzuur.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 10:32

Dank je. Dan nog even zes weken of wat doorzetten, zucht. En daarna aan de slag met injecties, al dan niet zelf, en daarnaast nog zuigtabletten. Gelukkig dat ik thuis werk, ocharme alle mensen met een B12 tekort die wel gewoon er heel vroeg uit moeten dagelijks :(:)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:11

Of je zou de huisarts direct kunnen vragen klacht-afhankelijk te behandelen en je bloedwaarden loslaten. (Al is de Homocysteine en Methylmalonzuur nu wel prima te checken)
Bijv als behandeling: starten met 8 weken 2 x per week en dan kijken hoe je er voor staat. Zou je met je arts kunnen overleggen.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-17 12:19

Ik ben hiervoor bij twee verschillende huisartsen geweest (eenvoudigweg omdat mijn gewone huisarts 's ochtends vroeg geen consultaties houdt, en ik liever 's ochtends ga voor bloedafname). Beiden deden ze even lacherig over dat het een B12 tekort zou zijn. Ik doctoreer tevens, en wat ook geopperd werd is dat 'de tol van het doctoreren wellicht mentaal heel zwaar is', en dat mijn vermoeidheid daar vandaan komt. In plaats van even serieus te luisteren dat ik enorm op voeding/sport/voldoende slaap let, al jaren geleden een tekort had, maagzuurremmers neem en vegetariër ben.

De laatste twee maanden voel ik me ook gewoon lusteloos van de vermoeidheid, maar dat moet ik jullie vast niet vertellen.

Edit: ik betwijfel dus of ze 'zomaar' injecties willen geven :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:19

Een vraagje voor de mensen die zelf spuiten; welke maat naald gebruiken jullie?

Huisarts vertikt het mij te leren en ben via het ziekenfonds bij de wijkverpleging uitgekomen. Zij willen het mij wel aanleren *\o/* . Heb gister bij de apotheek de spuiten en naalden gehaald. Naald is dezelfde als die de huisarts gebruikt de 0.8x40 maar ik vind dat nogal een flinke jongen :=

Weissjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 16:36

Ik durf het zelf niet maar mijn vriend doet het. En we gebruiken inderdaad die joekel, 0.8*40. Het moet diep in de spier terecht komen dus die heb je ook nodig ;)

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 18:45

Ik gebruik ook geen 0,8x40, dat is m'n optreknaald. Ik gebruik daarna 0,6x25 geloof ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:06

Hmm dat is alweer een leuker maatje. Heb op zich geen naalden angst maar is toch wel wat anders dan zelf prikken.

Bij de huisarts kijk ik er ook nooit naar en had gewoon besteld wat zij gebruiken.

Morgen komt de wijkverpleging dus we zullen zien.

Schiet me nu net te binnen dat ik waarschijnlijk nog wat naaldjes heb liggen van de dierenarts :+ . Netjes in verpakking uiteraard. Zo maar eens kijken welke maat dat is.

Leverage

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 19:19

Ik gebruik die blauwe, 0,6 x 25 mm uit mijn hoofd.

Wie is er al ooit op een 2e controle moeten komen bij de B12 kliniek? Hoeveel doen ze nou eigenlijk bij zo'n 2e consult.. Ik heb een medicamenteuze therapie gekregen (wat voor mij super goed werkt, hoeft imo niks aan gewijzigd te worden), maar ze verwachten van mij wel dat ik min. 4 uur in de auto ga zitten en een vakantie dag opneem voor een gesprek van maximaal 10 min (tijdsbestek gegeven door de assistente).

Ik krijg hier echt een punt hoofd van, alles gaat goed, ik voel me beter dan ooit, therapie hoeft niet gewijzigd te worden maar ik moet wel min. 4 uur in de auto (exclusief files, ga richting 6 - 7 uur met files) voor een gesprekje wat ook telefonisch kan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 21:31

Heb ik even mazzel......heb 0.6x25 liggen :D

Sorry ik heb geen ervaring met de B12 kliniek. Vanwege de vele negatieve resencies op het net zit ik te wachten op een oproepje van het B12 institute in Rotterdam.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 16:56

met mijn vage klachten die veel op symptomen van b12 tekort lijken meld ik mij hier ook :o
symptomen zijn. en vooral het irritanste vind ik >;)
het de hele tijd koud zijn :brr:
redelijk slecht slapen.
veel plassen
stemmingswisselingen
idee dat mijn ogen niet mee werken
vorige winter ben ik ook bij de huisarts geweest en geprikt op de schildklier. weet zo niet meer of ze ook op B12 hebben geprikt de vitamine d was toen wel goed.
net gebeld en kan morgenmidag weer naar de huisarts
iemand nog tips?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 23:59

Mag ik mij hier ook melden?
Inmiddels zo’n 5 jaar geleden te horen gekregen dat ik ook b12 tekort heb. Al die jaren heb ik na de opstartdosering om de 2 maanden injecties gekregen. De laatste tijd zijn mijn klachten helaas alleen maar erger aan het worden. Aangezien de HA er zelf ook geen verstand van heeft zijn mijn moeder en ik afgelopen vrijdag samen naar de HA geweest voor een doorverwijzing naar het b12 institute in Rotterdam. Dit gaat hij nu voor ons in gang zetten gelukkig.
Mijn klachten zijn:
Altijd koud hebben
Slecht uit mijn woorden komen/niet meer op de meest simpele woorden kunnen komen
Snel moe zijn
Tijdens colleges in de ochtend bijna in slaap vallen
Vaak in de ochtend voelen mijn benen alsof ik al 10 gelopen heb.
Bleek in het gezicht
Snel geirriteerd

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 16:14

Pfff apotheek heeft weer iets nieuws, ik krijg al jaren een volledige verpakking b12 met vijf ampullen. Nu vandaag opeens een kapotgeknipte met drie stuks erin, geen bijsluiter niks. Want ze mochten niet meer voorschrijven? :o? Volgens zorgverzekeraar maar heb die gebeld maar komt niet van hun af. Apotheek heeft dus zelf wat lopen verzinnen. Geen bijsluiter niks erbij. Van verzekeraar moet ik huisarts bellen en uitleg vragen. De huisarts heeft er ook gewoon 5 aangevraagd. Die hebben dus doodleuk weer opnieuw aangevraagd nu. Moet nu apotheek weer bellen om uitleg en vragen waarom ik geen bijsluiter heb meegekregen. Wat niet eens mag

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 17:44

Hoe vaak krijg je een injectie? Als dat 1x per maand is, klopt het wel. Ze mogen namelijk officieel niet meer dan voor 3 maanden mee geven, voor de andere 2 krijg je dan een herhalingsrecept mee.

Bijsluiter weet ik niet zeker, maar volgens mij mag dat wel als je dat middel al vaker gehad hebt.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 18:03

Ik zit nu rond de eens per 4 weken maar aanpassend ivm trainen. Merk dat ik meer nodig heb als ik meer train. Maar zowel van verzekeraar als huisarts hadden ze gewoon de volle verpakking moeten geven. Huisarts heeft meteen herhaald en nu weer de goede tijd doorgegeven. En de apotheek eens boos opgebeld dat ze gewoon moeten leveren wat huisarts vraagt. Die lopen er laatste tijd vaker tegen aan dat patienten niet krijgen wat huisarts voorschrijft,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 19:50

Ik spuit 1x per week en haal per 10 ampullen. Maar merk dat de apotheek er inderdaad niet zo happig op is om in 1x zoveel mee te geven.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 20:30

Dat is raar. Ik krijg gewoon 50 ampullen in 1x mee :oo

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 21:11

Ik kreeg eerder gewoon een of twee verpakkingen van 5 mee. Al 18 jaar of zo. Ook dit jaar eerder gewoon volle verpakking mee en nu gaan ze knippen in een strip van 5. 8)7 liggen nu dus twee ampullen daar nu te slingeren. Apotheek was echt kwaad op me dat ik belde. Ze hadden het druk en geen zin om dit gezeur aan te horen {:)-:( . Huisarts was flink kwaad op ze. Benieuwd hoe ik vrijdag de rest ga krijgen. :+

Ellend is met dergelijk minimaal voorschrijven als breken van ampul al fout gaat heb je niks meer. %) brrr