ADD - ik word er zo MOE van!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:42

Piloetje, ik begrijp wel wat je bedoelt, maar je kunt het gewoon niet zo stellig zeggen dat het gewoon zo is...dat je met keihard werken er ook wel komt... dit geld voor jou, en dat is fijn :j en dat is ook absoluut iets waar je van mag/moet genieten.
maar het geld misschien niet voor persoon B, persoon B heeft misschien toch echt de ondersteuning van meds nodig. (en weer de toevoeging, al dan niet tijdelijk)
ik denk dat daar het probleem zit. stellen dat het zonder meds best kan en dat meds per definitie symptoombestrijding zijn.
net zo goed als stellen dat als je geen meds nodig hebt je misschien wel helemaal geen AD(H)D zou hebben
iemand die 1 van beiden stelt, bevestigd trouwens helemaal niets :n maar trekt een conclusie op basis van incomplete informatie en eigen ervaring

verschil ADD en ADHD, geen idee, ik kan vreseslijk verzuipen in mijn eigen hoofd maar ik kan ook gruwelijk chaos creëren voor mezelf
ik kan niet kiezen ;)

Piloetje

Re: ADD - ik word er zo MOE van!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:15

Hahaha _O- die is goed! Niet kunnen kiezen. Dat is echt een mooie samenvatting van AD(H)D!

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:21

Twijfelen of er sprake is van ADHD omdat je 'voldoende' kunt functioneren zonder medicatie is wat mij betreft bullshit. Inderdaad speelt je structuur heel erg mee, je omgeving, hoe je opgevoed bent etc., en zeker ook intelligentie.

Overigens, Menino, is een eetstoornis volgens mij niet geheel te genezen omdat het, net als ADHD, een psychische stoornis is volgens de DSM ;) Maar dat even terzijde.

Op deze site: http://www.artkeyology.nl/verschil-add-adhd.html staat een lijstje met verschillen tussen add en adhd. Ik heb echt kenmerken van beide. Heb de diagnose ADHD, maar kan bijvoorbeeld heel moeilijk nee zeggen, kijk de kat uit de boom, kan erg afwezig en dagdromerig zijn. Volgens deze site zijn dat kenmerken van ADD. Maar aan de andere kant kan ik erg impulsief zijn, zoek ik afleiding bij anderen en verhul ik onzekerheid door humor. Beetje van allebei volgens deze site :P.
Maar verzuipen in eigen hoofd klinkt wel meer ADD en chaos creëren meer als ADHD, maar bij mij wisselt het ook per situatie.

Over een meeting met iedereen te laat.. Ik ben ook wel zo'n type dat dus heel mooi op tijd kan zijn, juist omdat iedereen verwacht dat je te laat komt haha. Dat ik zo mijn best ga doen omdat ik me anders banketstaaf voel en dus super op tijd ben, of te vroeg, en dat de anderen het rustig aan doen omdat ze mij nog niet verwachten :P

Piloetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:52

Op de weekelijkse ADHD meeting voor therapie bij GGZ kwam zo'n 50% van de groep elke week te laat. Voor mij heerlijk dat ik verontschuldigend binnen kwam rennen en merkte dat ik niet de laatste was, omdat er nog zeker 4 van de 12 mensen ontbraken! Hihihihihi

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:56

Hmm bij ons viel dat erg tegen.. Ik was ook altijd te laat en helaas een van de weinigen die zo te laat was... :P Nou was het ook wel echt op een rot tijdstip, geloof dat het om 6uur begon.... Wie verzint dat?!

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:11

Menino schreef:
Naja, als je bepaalde aangeleerde strategieën hebt, kan het toch wel zo zijn dat je alsnog een onderliggende concentratiestoornis hebt. Juist vanuit het uitgangspunt dat het een stoornis in de hersenen is, zou dat voor sommige (volhardende) mensen op te vangen kunnen zijn door duidelijke methodes/ritme ed.

Natuurlijk helpt structuur ontzettend, maar die moet je jezelf maar wel net kunnen bieden. En dat is toch ontzettend lastig als ADHD-er. Zelfs speciale ADHD trainingen voor kinderen maken maar een deel van de kinderen subklinisch qua ADHD symptomen, dus of je dat jezelf echt aan kunt leren, ik betwijfel het. Ook intelligentie, opvoeding etc. zijn echt niet zaligmakend. Ik heb een universitaire studie afgerond (in de neuropsychologie notabene, dus kennis van compensatiestrategieën voldoende, sterker nog, ik leer andere ADHD-er (kindjes) met hun beperkingen omgaan :+ ) maar kan toch echt mijn eigen huis niet opgeruimd houden of mijzelf een fatsoenlijk dag-nachtritme bieden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:12

op tijd komen...now there's a challenge :D
mijn wekker gaat om 06:15
ik begin meestal om 9 uur met werken (soms half negen, maar laten we voor dit voorbeeld uit gaan van 9 uur.)
dan kom ik dus op 2 uur en 45 minuten van opstaan tot beginnen met werken.

ik moet dus in de tussentijd aankleden, tanden poetsen (5 minuten werk)
ontbijten(10 minuten werk)
de hond uitlaten (minimaal 45 minuten werk)
dan kom ik op 1 uur totaal wat betreft moetjes...
ik vraag me iedere dag weer ernstig af waar de overige 1 uur en 45 minuten blijven ???
iedere keer weer ren ik op het laatste moment de deur uit , terwijl ik de hond een aai geef, de vaat in de vaatwasser prop en ondertussen ook nog aan het bedenken ben of mijn tel in mijn zak zit etc .
en kom ik net op tijd bij mijn cliënt aan (soms een minuutje te laat, seriously it's progress, vroeger kwam ik altijd minimaal 5 minuten te laat...laat ik het over schoolperiodes maar niet hebben := )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:13

Heino, ik ben samen gaan wonen met een über gestructureerd persoon...dat helpt :+

maar ik ben vanuit mezelf, voor mezelf echt dramatisch wat betreft dag en nacht ritme vasthouden := ben op een gegeven moment maar langdurig nachtdiensten gaan draaien, dan maakte het niet uit dat mijn ritme ondersteboven lag

ritme en structuur...nog zoiets, ik heb al ene boek liggen van de opleiding die ik wil gaan doen..maar ik hoef an sich nog niet te leren, want ik ben nog niet met die opleiding bezig, die start pas in september... dat voorstuderen schiet er dus nog al eens bij in
Laatst bijgewerkt door Sonja_vR op 23-01-13 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:15

Sonja_vR schreef:
Heino, ik ben samen gaan wonen met een über gestructureerd persoon...dat helpt :+

Nou bij helaas niet, ik sleep hem gewoon mee in mijn chaos :+
Hij is dus een schoolvoorbeeld persoon met ADHD-trekjes bij wie het er door zijn moeder altijd met behulp van extreme structuur uitgestampt is. En nu mist hij die structuur en komen er ook steeds meer trekjes boven. En van mij hoeft ie geen structuur te verwachten :D

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:18

lol, ook herkenbaar , gelukkig is vent niet zo snel uit zijn structuur te halen...
kantoorbaan, 6:15 gaat de wekker, 10 seconden later staat hij op, gaat douchen , naar beneden, eten, en om 5 voor 7 naar zijn werk ...punt.
dat werkt voor mij heel fijn :D
hoewel ik vermoed dat vent wel ADD-ig is hoor, maar wel met heel sterk aangebrachte structuur.

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:07

maar een meeting lijkt me echt wel leuk, wie nog meer?

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:08

Lijkt me leuk, weet alleen niet of ik durf :') hahaha

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:45

Ik heb een hekel aan ochtenden en sta liever helemaal niet op :p maar ik zit me standaard in de trein op te maken en ontbijt nooit thuis maar onderweg of op de uni. En toch heb ik meestal zo'n 3 kwartier de tijd in de ochtend. Knap he, waar die tijd heengaat.. Maar ja, ik ga gerust heel bokt langs 's ochtends, en facebook en twitter. Of erger me aan haartjes bij mn wenkbrauwen en ga flink zitten epileren..

Haha poess91 (hoe heet je?), waarom niet durven?

Peppertree

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:46

Straks snappen jullie mijn grappen ook niet. Vind ik ook wel eng.

Of is dat dan weer faalangst? Hmmmm...

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 23:53

Ik vind het ook heel eng... :D Maar ik moet toch op de een of andere manier een soort van sociaal leven krijgen...

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:00

martinique schreef:
Haha poess91 (hoe heet je?), waarom niet durven?

Haha Kim, hoi! Aangenaam haha.
Ben altijd zo stil in een nieuwe omgeving met nieuwe mensen, bang om zo'n doelloos aanhangsel te zijn xD.

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:09

Haha meeting, leuk :)

Ik mocht willen dat ik meds had in mijn schooltijd! Dat zou zoooo veel gescheeld hebben! Zelfs de sph, paar jaar geleden, was frustrerend. Toen pas merkte ik dat ik gewoon niet 'normaal' kon functioneren in een schoolse setting (als je jong bent denk je daar niet over na:p). Wat zat ik me ip te vreten of in slaap te vallen in de les, die nervositeit was ultiem hinderlijk. Als ik een pilletje had gehad was dat niet gebeurd. En dat heeft niks te maken met aanleren van vaardigheden maar is gewoon snoeiharde adhd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:12

ja, dat vind ik ooknwel het vervelendste. Het organisatorische gedeelte gaat nu redelijk.... Maar datin de klas zitten en dan 2 uur moeten luisteren naar een dicent waar geen woord van binnen komt :z Da's naar....

ik ben ook stil hoor, poess91 :+ weenie of ik het zou durfen :)

martinique

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:20

Ja heerlijk, college volgen.. Of studieboeken lezen.. Zo fijn! :( maare, ook met meds volg ik de college niet hoor :+

Ja ik ben ook niet zo goed met vreemde mensen hoor.. Maar misschien als we allemaal zo zijn dat het makkelijker is! Of ik drink wat, dan kom ik wel los..

Sociaal leven? Wat is dat? Ik heb toch mn paarden? :p
Ahh nee zo erg is het niet, maar nieuwe mensen blijven lastig..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:27

Ik ben zoals ik dat weleens noem sociaal gehandicapt, het is wel een stuk beter geworden, maar ik heb nog altijd veel moeite met nieuwe mensen en nieuwe situaties.
Bij een drukke verjaardag of in een kroeg ofzo zijn er altijd wel momenten dat ik even een paar minuten mijn rust pak.
Soms ga ik gewoon even op de WC zitten of ik ga de kat even aaien, het zal de meeste mensen niet eens opvallen maar ik heb dat wel echt nodig.

Vandaag wel weer een dip gehad, ik heb morgen een presentatie voor een workshop, het moet gaan over mij en mag maximaal 10 minuten duren.
Tja dan ben ik dus wel weer zo perfectionistisch dat ik alleen maar iets wil doen wat goed en af is maar wel weer zo chaotisch dat ik rond 9 uur vanavond pas begonnen ben.
Gelukkig mochten we het invullen zoals we zelf wilde, dus ik heb een powerpoint-presentatie gemaakt met steekwoorden en foto's waar ik zelf wel een verhaaltje omheen brei.
Ik ben volgens mij wel klaar en als het niet goed is jammer dan.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:29

Haha ik moet wel zeggen dat ik dankzij de paarden wel nog het meeste heb leren kennen!

Misschien is het dan juist wel goed als wij elkaar allemaal meeten, als we allemaal met vreemde mensen altijd wat stilletjes zijn. Misschien komen wij met onze eigen gekke humor bij elkaar wel helemaal los haha :')

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 02:59

Poess91 schreef:
Lijkt me leuk, weet alleen niet of ik durf :') hahaha

tuuuurlijk wel waarom niet , ik bijt in elk geval niet

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 03:07

Geloof me ik dnk dat we beter bij elkaar passen als gewone mensen en adhders en dat zal je net als hier heel snel merken, we zijn allemaal lotgenoten en helpen elkaar daar ben ik van overtuigd, en allemaal hetzelfde zijn geeft zoveel herkenning

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 03:08

milo schreef:

Ik mocht willen dat ik meds had in mijn schooltijd! Dat zou zoooo veel gescheeld hebben! Zelfs de sph, paar jaar geleden, was frustrerend. Toen pas merkte ik dat ik gewoon niet 'normaal' kon functioneren in een schoolse setting (als je jong bent denk je daar niet over na:p). Wat zat ik me ip te vreten of in slaap te vallen in de les, die nervositeit was ultiem hinderlijk. Als ik een pilletje had gehad was dat niet gebeurd. En dat heeft niks te maken met aanleren van vaardigheden maar is gewoon snoeiharde adhd.

Ik ben met allemaal 6sen geslaagd voor mn mavo maar ik had hem en ik was heel erg blij maar inderdaad ik heb zo hard moeten werken ervoor

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:02

franka75 schreef:
milo schreef:

Ik ben met allemaal 6sen geslaagd voor mn mavo maar ik had hem en ik was heel erg blij maar inderdaad ik heb zo hard moeten werken ervoor

ook weer heel herkenbaar..... was veel drukker met anderen dingen, en ik ben ook met een zessen geslaagd voor de Mavo... Maar toen ikdaarna wat deed wat ik echt heel erg leuk vond, gingen de cijfers enorm omhoog.