[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

ikke_draver

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-12 22:45

hallo,
ik heb een vraagje of jullie daarmee kunnen helpen.

ik heb al 2 jaar de pil en ongeveer 1,5 jaar daarvan Yasmin.
nou kon ik eerst nog wel doorslikken,maar nu niet meer.
iederen keer word ik weer opnieuw ongesteld, ondanks dat ik de pil probeer door te slikken
ik heb in de stopweek ontzettende buikkrampen en erg last van migraine.
zonder de pil ben ik een ramp zo onregelmatig, ook vind ik zelf dat ik erg veel vloei.

wat zou een goede oplossing kunnen zijn ?
( ga maandag sws de HA bellen)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 01:14

Ikke-draver: ik denk dat de pil dan te licht voor je is.. Maar zou inderdaad de ha even bellen en horen wat die er van vind :)

Mijn bloeddruk is al wat gedaald :D
Van 145/95 tijdens mn pilgebruik, naar nu 117/87.
Ik hoop dat met verloop van tijd de onderdruk nog wat gaat zakken en dat t dan gewoon zo blijft, dan ben ik helemaal happy! Maar ben al blij dat het nu al daalt (ik was wel bang dat door de hormonen in t spiraal mn bloeddruk niet zou dalen, nu hopen dat t zo blijft en hij in de loop der maanden/jaren niet weer gaat stijgen)

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:34

Zwitsal, heb jij nog veel last van krampen?
Ik de laatste dagen weer meer :(

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 12:43

Gisteren mijn eerste "ongesteldheid" gehad met spiraal. Letterlijk 2 druppels. _O- Dat was 't dan. :')

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-12 13:50

Nee bij mij nemen de krampen nu af.
Vandaag nog nergens last van gehad.. Ben nu aan t werk en twijfelde even of ik weer een normale broek aan zou doen maar ik dacht.. Laat ik nou maar niet met vuur gaan spelen.. :p
Wel een beetje last van spotting nog..
Ben benieuwd naar volgende week.. Nu 3 weken geleden laatste pil geslikt, dus over een week zou t theoretisch gezien weer tijd worden voor een menstruatie..
Ik hoop ook op 2 druppels haha!

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 01:33

Bloedingen heb ik gelukkig geen last meer van!

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:19

Ja ik noem dit ook niet echt een bloeding. Het is dat ik aan mijn lichaam voelde dat het "de moment" was want anders had ik het niet eens echt op gemerkt denk ik. _O-

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 13:37

Gefeliciteerd jolliegirl :D !

Ik zei gister nog vrolijk geen krampen te hebben, vanmorgen weer raak haha.
Soort van ondefinieerbare kramp.. Voelde meer alsof mn baarmoeder ed heel strak getrokken werden ofzo..
Niet heel aangenaam dus net maar weer een aleve genomen want ik moet zo weer werken.
Ben benieuwd wat dit nu weer te betekenen heeft , een grote ontdekkingstocht dit haha.

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:06

Toch hier maar even een vraagje achterlaten, want ik kom er zelf ook niet helemaal uit.

Vorige maand ben ik voor het eerst begonnen aan de pil.
Doordat ik nooit medicijnen heb geslikt, ben ik ze soms vergeten en dus een paar uur later de laatste ingenomen.
Totdat ik zó laat was, dat ik de stopweek een paar dagen eerder heb in gelast. En was ook meteen de dag erna ongesteld. (btw veel pijn gehad die week!)

Na de stopweek gewoon begonnen aan de 2e strip, alleen eerste pil vergeten en daarna nog wel 1/2x... maar nu gaat het al meer als een week perfect.
Alleen nu heb ik al 6 dagen last van een doorbraakbloeding..
Dit zijn hele kleine beetjes en eigenlijk volgens mij alleen maar oud bloed (donker van kleur).

Daarnaast moet ik erbij vermelden dat ik 2 weken geleden de MAP heb geslikt, dat was ook nog eens 2 dagen na mijn laatste menstruatie.

Is dit normaal, dat mijn lichaam zo reageert? of is er alsnog een kans op zwangerschap?
Ik wil denk ik sowieso een zwangerschapstest halen, om al mijn zorgen de wereld uit te helpen, maar even zien of dat nu al werkt, en vooral omdat ik dus nog iets bloed.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 18:35

als je (nog) niet zo secuur bent met het op tijd innemen van de pil, zou ik de gok niet nemen om onbeschermde seks te hebben. Je mag niet meer dan 7 dagen een stopweek hebben en je mag niet minder dan 3 weken je pillen slikken.
als je seks hebt in je stopweek, kun je niet zwanger worden, de MAP is dan ook niet zinvol geweest.
Als je een doorbraakbloeding hebt is de kans minimaal dat je zwanger bent.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:00

X_Linz_X schreef:
als je (nog) niet zo secuur bent met het op tijd innemen van de pil, zou ik de gok niet nemen om onbeschermde seks te hebben. Je mag niet meer dan 7 dagen een stopweek hebben en je mag niet minder dan 3 weken je pillen slikken.
als je seks hebt in je stopweek, kun je niet zwanger worden, de MAP is dan ook niet zinvol geweest.
Als je een doorbraakbloeding hebt is de kans minimaal dat je zwanger bent.

Uh dat vind ik hier wel een heel gewaagde uitspraak. De kans is minimaal maar ze is er wel degelijk. :?
Als je zo laks bent met de pil kan je beter gewoon geen onbeschermde seks hebben.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 19:02

Kans op zwangerschap is idd minimaal en de bloeding kan heel goed door de MAP veroorzaakt zijn. Een testje kan nooit kwaad, zou ik zeker even doen voor de zekerheid. Ik zou wel proberen om echt veel secuurder te gaan worden met slikken. Een MAP nemen is niet zo best voor je lijf en die onzekerheid is ook niet zo fijn natuurlijk. Kun je geen melding 'pil innemen' in je telefoon zetten? Dat hielp mij destijds om secuur te slikken :j

ielsjj_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 20:53

Ja, daarom gaat het inmiddels ook goed, omdat ik dus de melding heb aangezet, mocht ik het alsnog vergeten.
Maar ik heb de MAP geslikt, in de stopweek, na mijn eerste strip. En helaas heb ik die niet al te secuur geslikt en we hebben niet opzettelijk onveilige sex gehad, vandaar :) En ookal is de kans klein dat je 2 dagen na je menstruatie echt vruchtbaar bent, wou ik liever geen risico nemen.

_Emm_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 13:47

Als je een android telefoon hebt is er ook een app die je helpt de pil te onthouden, de PillReminder app. Hij gaat elke dag op een vast tijdstip af en hij denkt mee met je strip (dus 21 dagen wel, 7 dagen niet). Ik vind het in ieder geval echt ideaal!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:31

Vraagje mbt pil/zwangerschap (nee het gaat niet over mij ;)).
Kan het zijn als je 1 dag diarree(of braken) hebt (en trouw slikt) je van die ene keer zwanger kan raken?
(In mijn bijsluiter staat dat als je trouw slikt die 1x diarree geen kwaad kan en volgende dag gewoon moet slikken *zo interpeteer ik de tekst)
En stel je zou er zwanger van zijn, dan is dat dus gebeurd in week 1-2 na je menstruatie ongeveer.
Bij de eerst volgende stopweek heb je dan al geen bloedingen meer (ik hoor vaak dat dit wel zo is namelijk)/als je wel bloed dan kun je eigenlijk toch niet weten dat je zwanger bent (tenzij je gaat testen)?

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:19

Van 1x de pil niet slikken (= diarree binnen x aantal uur na het slikken) kun je idd zwanger worden. De pil wordt er onbetrouwbaarder door.
En het hoeft idd niet zo te zijn dat de bloedingen dan ophouden. Het gebeurd geloof ik niet zo vaak maar bij sommige vrouwen gaat de 'menstruatie' gewoon door elke maand.

Dus als er een pil vergeten is, er rond die tijd onbeschermde seks heeft plaatsgevonden.. Dan zou iemand zwanger kunnen zijn ja.
Kans is niet zo heel groot, maar het kan wel.
Enige manier om er achter te komen is een testje doen. (En dan bijv een maand later nog een keer een testje, als iemand echt pas net zwanger is willen de hormoonlevels nog wel eens te laag zijn voor zo'n zwangerschapstest. )

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 15:28

Wat Zwitsal zegt klopt idd :j

En als ik een tip mag geven wbt testjes: koop een goedkope, bvb die van Hema of Kruidvat huismerken. Deze zijn supergevoelig en reageren al op iniminie beetjes zwangerschapshormoon, waardoor je al heel snel weet of je zwanger bent. Testen als Clearblue of andere bekende merken claimen 99,9% betrouwbaarheid en dat bereiken ze door pas hogere levels zwangerschapshormoon aan te tonen. Dan is het idd vrij zeker dat je daadwerkelijk zwanger bent :)

Zwitsal

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:05

Staat er trouwens echt letterlijk in jouw bijsluiter dat 1x diarree geen kwaad kan? Kan me niet voorstellen dat dat erin staat..

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:27

Zwitsal nee er staat bij diarree iets in trand van dat als je hele maand gewoon slikt en je eenmalig (1dag) diarree hebt de kans eigenlijk niet aanwezig is (dat maak ik eruit op)
Dat als je keer niet slikt wist ik idd.
Gaat niet om mij maar iemand beweert zwanger te zijn (lang verhaal ik heb er verder niks mee van doen ;)). Zat me alleen af te vragen wat kon en wat niet. Maja misschien lucky shot geweest :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:31

Bijsluiter van mijn pil;

..... in geval van overgeven of ernstige diarree
Als u binnen 3-4 uur na het innemen van een tablet moet overgeven, of ernstige diarree krijgt, is er
een kans dat de werkzame stoffen niet volledig in het lichaam worden opgenomen. De situatie is
vergelijkbaar met het vergeten van een tablet. Na overgeven of diarree moet u zo snel mogelijk een
nieuwe tablet uit een reservestrip innemen. Indien mogelijk binnen 12 uur na het tijdstip waarop u
normaal uw pil inneemt. Als dit niet mogelijk is, of als de 12 uur al voorbij zijn, moet u het advies
volgen zoals hierboven aangegeven bij “Wat te doen bij het vergeten van tabletten”.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:35

Oke thnx bij mij stond laatste zin er niet geloof ik/ anders.

Maar is duidelijk het kan dus.
**stukje weggehaald**
Laatst bijgewerkt door Ashley5760 op 26-11-12 17:07, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 16:45

Poeh, wat ben jij achterdochtig zeg. Het lijkt wel of je het haar totaal niet gunt.
Als ik logisch nadenk: Je hebt niet door dat de pil niet gewerkt heeft en dus onbeschermde seks. Dan is het tijd voor de stopweek, maar je blijkt niet ongesteld te worden terwijl dat wel zou moeten. Je gaat nadenken en denkt, heej, misschien kwam het daardoor. En je doet een zwangerschapstest. Niks geks aan toch en heel logisch dat je het dan zo snel weet?

[edit] welke pil gebruik jij? Ik kan het me ook niet voorstellen dat erin staat dat het niet uit zou maken :n

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 17:04

Zap: zoals ik al zei ingewikkeld verhaal van mij mag ze gerust zwanger zijn ;) stel de vraag niet voor mezelf ;).
Maar ik weet even genoeg denk ik :).
Zoals ik al zei interpeteer ik het waachijnlijk verkeerd wat er stond het was nogal laat ;).

Georgette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 20:52

Ik ben vandaag bij de huisarts geweest. Ik slik al vanaf m'n 17e de Diane 35, een behoorlijk heftige pil, die zowel als anticonceptie werkt, als tegen acne. Omdat ik veel last heb van bijwerkingen, wil ik nu iets anders proberen, al ben ik wel bang dat de acne terugkomt. Zijn er hier bokkers die voorheen ook de Diane 35 hebben geslikt en nu iets anders?

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 22:05

Ik slikte eerder altijd de Diane35, na een paar jaar de overstap maar de yasmin, pukkels geen last van gehad maar uiteindelijk veel doorbraakbloedingen. Toen 2 maand de microgynon gehad maar daar was ik ontzettend down van.. Dus nu net een maand de Diane weer. Enige reden dat ik toen overstapte naar de yasmin omdat de gyn het behoorlijk heftig vond en was toen nog een heel stuk jonger. Tot nu toe heb ik hier geen bijwerkingen van, hopen dat dat zo blijft.