Beginnen met hardlopen, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wendy31

Re: Beginnen met hardlopen, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 17:13

Volgens mij zag ik gister in een Lidl krantje dat er of as week of de week erop? ze hardloopkleding in de aanbieding hebben, misschien een tip? Zag shirts, broeken en jasjes +:)+

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:03

Thanx! Ik ga zeker even kijken.

Nu weet ik ook waarom mijn onderrug vast gaat zitten... Balen! Betekent dat dan echt dat je nooit meer buiten kunt lopen? Is het onverstandig om er doorheen te rennen? En gewoon af en toe naar een manueel therapeut te gaan?

Ik moet sowies 'ns langs de dokter, want mijn heupen beginnen ook lastig te doen. Meestal helpt een kuurtje dicolfenac wel voor een tijdje...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 18:12

Ik doe het iig niet, al is het maar voor de zekerheid.
Sinds ik met helling loop doet mijn onderrug het super.
Voorheen bleef het telkens terugkomen, had elke week bekant fysio voor mijn rug en snapten niet hoe het kon dat het telkens zo vast zat.

Toen helling geprobeerd en geen last meer gehad, het is wel pittig maar beter als een vaste rug.
Als ik jou was zou ik gewoon je rug na laten kijken, en dan kijken hoe lang het goed gaat.
Als je een paar keer per jaar je rug moet laten checken zou ik het niet erg vinden..
Maar bij mij ging het geen week goed als ik vlak liep.

Nu ben ik wel een apart verhaal, reageer erg vaag op bepaalde dingen en ben in bepaalde mate hypermobiel.
Vlak kan ik echt heel lang lopen ook trouwens, het is dat mijn rug het niet leuk vindt. :(:)
Wel ga ik dagelijks naar de sportschool dus die loopband die is geen probleem.

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 19:59

Toevallig heeft de manueel hier om de hoek op maandagavond een inloopspreekuur voor sporters. Ga ik morgen gelijk maar even naartoe. Ik las op internet al dat heupklachten vaak het gevolg zijn van een vastzittend si-gewricht. En laat ik nou net vorige week geroepen hebben dat ik zo'n last had van mijn ....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:19

@Moon: misschien had ik er dan ook een helling tegenaan moeten gooien.
Heb dat nu niet gedaan en vond dat half uur lopen zo ontzettend makkelijk, dat ik er de eerste keer dat ik zonder Evy liep nog een kwartier aan vast geplakt heb...

Terwijl ik op de weg toch echt wel dood ben na dat half uur.

Door de duinen rennen lijkt me wel heel erg zwaar, al die heuvels..
Wel een goede workout en dan krijg je pas conditie :D

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:26

Dat absoluut, en dat valt even vies tegen de eerste keren kan ik je vertellen. :+

Vlak kan je me laten lopen tot ik een ons weeg, daar word ik echt niet moe van. :o
Fysio: ''Ga eens lopen met helling, doe je ook weer es wat!'' :')

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-11 22:38

Door de duinen zelf mag hier (gelukkig :D) niet, zou ik ook echt nooooit volhouden met al dat mulle zand. Duinpad is meestal wel goed te doen. Net met de pup naar het bos geweest, gezien ik de hele week nog niet geweest was, even teruggezakt naar les 23 van Evy (1x10, 2x12), was echt een eitje. Laatste keer 12 minuten nog 1 minuutje eraan vast geplakt, omdat ik nog niet bij mijn auto was. Had er nog wel een keer 12 aan vast kunnen plakken, maar puppylief werd echt moe en zijn tong hing ondertussen bijna op de grond!

Voor mezelf ging het echt superlekker, kreeg echt totaal geen last van mijn longen of een moe gevoel, het waren nu meer mijn kuiten die wat gingen trekken. Maargoed, ook wel weer logisch na een week banghangen :D.

Goed hoor Moonfish, ik zou zelf echt doodgaan in de sportschool. Heb een paar keer een abbo geprobeerd, maar elke keer na 2/3 maanden weer gestopt en maar braaf betaald totdat ik eindelijk kon opzeggen. Nee, niks voor mij.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 09:01

Zo na een weekend veeeeeeeel en veeel te ongezond eten en geen beweging mag ik nu weer aan de slag. Ik ga zo even een appel eten als ontbijt en dan een halfuurtje later lopen en als ik terug kom wel echt ontbijten. Ben benieuwd hoe lang ik dit keer het volhoud zonder pijn. Ik loop nu even niet meer met Evy. Want als ik weer pijn krijg voel ik me poedersuiker als ik de les niet volhoud :P

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:03

Ben ik ook weer. Pffff.... wat een weer gisteren! Omdat ik over 2 weken een 12 km loop ga doen, ging ik gisteren met een vriendinnetje een proefrun doen over 12 km. Nou, dat heb ik geweten. Met die drukkende hitte kan ik niemand aanraden om om half 3 's middags zo'n afstand te gaan rennen.
Halverwege een kleine stop gemaakt om even wat te drinken, maar nog wel in 1.12 die 12 km gelopen (zonder de pauze dan). Hoop dat het over 2 weken niet zo warm is, want vrees dat die break wel echt even noodzakelijk was en ik de finish anders nooit gehaald had.

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:16

Wow! 12 km! respect!

Ik heb gelopen :D!! het ging super! In totaal 30 minuten gerent! op 10 minuten een pauze van 1 minuut wandelen en op 20 minuten ook een pauze van 1 minuut. Die 2e pauze had niet gehoeven maar k voelde weer steken opkomen dus leek het me verstandig om even te wandelen :) Ik ben weer blij!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 10:26

Tjee, 12 km, dat is voor mij nog reden om de auto te pakken hoor ;).

Vandaag loop ik niet, ik heb een terrasafspraak en of ik morgen ga lopen hangt een beetje van mijn enkeltje af, die zegt auw :(.

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:05

Mag ik me ook bij jullie aansluiten? Ik ben sinds gisteren begonnen met hardlopen. Ik volg het programma van Runnersworld voor de mp3 speler. De eerste les viel me reuze mee! Ik vind het eigenlijk ook wel weer lekker om gewoon alleen met je mp3-spelertje te zijn. Alleen wil ik nog even een andere route gaan zoeken voor de volgende keren, want ik kwam nu zoveel mensen tegen terwijl ik een belachelijke rode plof-kop had....
Ik ga 3x in de week hardlopen trouwens, dus ik hoop dat ik relatief snel resultaat zie ;)

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:06

Net les 10 van Evy volbracht. 1-2-3-3-3. Helemaal geen moeilijke les, vorige week al meer gehad, maar ik kwam niet vooruit. Mijn lichaam deed het niet. Misschien toch teveel alcohol en sigaretten gehad van het weekend..... Maar ik heb het wel volgehouden hoor!

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:07

Leuk weer iemand er bij Auk! Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:11

Bloodymary, ik had ook wel eens van die weken dat het helemaal niet goed wilde gaan. Gewoon door blijven gaan en dan wordt het vanzelf weer makkelijker?

Auk, resultaat ga je vast snel zien. Toen ik in mei begon heb ik een broek gekocht in Miami die ik nu aan en uit kan trekken zonder de knopen open te maken. Nu moet ik wel toegeven dat ik die in een comfortabele maat had gekocht, maar toch :).

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:16

Citaat:
Goed hoor Moonfish, ik zou zelf echt doodgaan in de sportschool. Heb een paar keer een abbo geprobeerd, maar elke keer na 2/3 maanden weer gestopt en maar braaf betaald totdat ik eindelijk kon opzeggen. Nee, niks voor mij.

Voor mij is het een soort moeten, ik wil weer graag werken maar ik kwam niet vooruit.
We hopen dat sporten, dat is dan sowiezo een activiteit erbij wil helpen.
(Al is mijn conditie helemaal niet slecht, ook niet geweest.)

Nu ga ik 5 keer per week naar de sportschool, de 25ste gaat mijn 3 maanden abbo over in een 13 maanden abbo. :=
Ik vind het ook niet echt leuk, maar als dit de kansen vergroot dat ik weer ergens kom dan doe ik dat.
Men kan dan iig niét zeggen dat ik mijn best niet gedaan heb. :o
Vanaf nu wil ik ook proberen twee keer per dag te gaan als ik een dag niets hoef, s'morgens gewoon sporten en zwemmen en dan s'middags nog een keer zwemmen.
Het is 10 minuutjes fietsen, dus de afstand is het niet.

Nu nog wachten op die sixpack. :))

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:49

Zie trouwens pas net dat ik les 26 had gedaan gister ipv 23. Jeeeej, nog 3 lesjes en dan ben ik klaar :D.

Hebben jullie dat trouwens niet, nu je het einde ene beetje nadert, dat je je ergert aan die looppauzes? Als ik helemaal lekker in mijn ritme zit, klap ik echt zo'n stuk terug na zo'n looppauze!~Maar 30 min aan 1 stuk is ook weer net teveel, ik red 25 minuten aan 1 stuk..

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:53

Ik ga een donderdag eens kijken bij de lidl voor die hardloopshirts en jasjes. Ik ben wel benieuwd hoe ze eruit zien en hoe ze voelen. Zo'n softshell jasje lijkt me ook heerlijk. Ik verbruik ze veel, dus een paar goedkope erbij kan geen kwaad (heb ze ook altijd aan bij de paarden, heerlijk!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 11:57

Yv, dat had ik ook wel een beetje. De eerste helft van de serie was voor mij ook tandhakken en ik kwam er steeds niet lekker in. Pas toen ik 7 of 8 minuten kon lopen, vond ik wat ritme (soms).

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:03

Yv, ik loop het liefst ook lekker door. En kan het ook wel maar ik heb maar pauzes genomen omdat ik niet weer steken wou krijgen.

Hebben jullie ook altijd als je na het hardlopen bijvoorbeeld gaat zitten je boven benen (richting je achterwerk) aan de onderkant soort drukkingen/trillingen geeft? Ik heb het ook na wandelen

VERAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:04

MightyJoe schreef:
Yv, ik loop het liefst ook lekker door. En kan het ook wel maar ik heb maar pauzes genomen omdat ik niet weer steken wou krijgen.

Hebben jullie ook altijd als je na het hardlopen bijvoorbeeld gaat zitten je boven benen (richting je achterwerk) aan de onderkant soort drukkingen/trillingen geeft? Ik heb het ook na wandelen

Ja dat heb ik weleens! Heel raar gevoel is dat. :j

Ik ga vanavond 1x20 en 1x10 lopen met 1 of 2 minuten rust. :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:12

Die ga ik vanavond ook lopen Verax, alleen dan andersom geloof ik.. Les 27 iig.

Ik had het eerst niet echt, maar toen liep ik ook niet echt met een schemaatje ofzo. Toen ging ik gewoon wandelen als mijn tong op mijn hielen lag. Maar nu ik toch langere stukken achter elkaar loop en dus een paar lesjes ben teruggegaan omdat ik de hele week niks heb gedaan, merk ik toch dat die wandelpauzes me echt gigantisch storen en uit mijn ritme halen. Maarja, om na een week stilzitten gelijk weer verder te gaan waar ik gebleven was, leek me ook niet al te handig voor de spiertjes...

Die trillingen bij mijn bovenbenen heb ik eigenlijk niet. Enige waar ik last van heb sinds ik mijn nieuwe schoenen heb, is mijn linkerknie. Maar dat ding is voor 95% van ijzer en ben na de operatie veeeels te vroeg weer wat gaan doen, dus ze hadden me al gewaarschuwd dat ik waarschijnlijk rond mijn 25ste een knie van iemand van 55 zou hebben..

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:28

Die trillingen herken ik wel. Volgens mij gaat zo'n spier bibberen omdat ie iets te lang onder spanning heeft gestaan. Meestal is het zo weer over.

Vandaag loop ik niet. Eerst maar ns horen wat de manueel vanavond te zeggen heeft over mijn heup.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:30

Haha, als ik jullie lees dat je de pauzes storend vindt..... kan me daar nog niks bij voorstellen. Kijk mega-uit naar het moment dat Evy zegt dat ik weer mag gaan wandelen! Ben benieuwd of ik dat over een paar weken ook heb....

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-11 12:32

Bloodymary, dat komt wel! in het begin was ik zo blij en was echt aan het aftellen naar de volgende pauze :+