Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 15:29

Rossfechten schreef:
@ Azmay Tuurlijk blijft het vaag, niemand gaat alles precies op internet zetten, anderen lezen dit ook. En het is iets waar je goed mee moet leren omgaan, en dat kost tijd, en eerlijke mensen om je heen die je helpen.

Ik bedoelde de HSP op zich, niet de ervaringen. Het is dat ik al vrij "zweverig" ben opgevoed want een echt traditionele dokter bijvoorbeeld zou het meteen aan de kant schuiven. Maar ik lees hier goede tips waar ik ook meteen naar kan kijken :j

Rossfechten

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 16:13

O, Op een normale manier, je sensoren staan te hard aan, dus alles komt veel harder binnen dan bij anderen.
en iedereen heeft weer andere sensoren die hard aanstaan, bv gepeperd eten, gehoor, reuk, emoties enz.
En dan moet je genoeg rust nemen. En als je het goed verwoord kunnen sommige doctoren en psych.. er ook wel iets mee. Om je te leren genoeg rust te krijgen en alle info op de juiste manier een plek te geven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:04

Na een tijdje dit topic maar weer eens opgezocht...
Ik merk dat ik de laatste tijd dingen heeel erg aantrek.
Zo hebben wij een virus onder de kalveren waardoor een aantal zijn overleden. Ik ben er verdrietig om, kapot van, verwijt mezelf vanalles terwijl het niet aan mij ligt...
Eerder vond ik het ook erg hoor, maar niet zoals nu. Heb gister uren zitten janken.
En neem nu Norma's universum. Hebben jullie vast wel van gehoord. Heb al gesmst en geld gestort, maar ik trek het me zo aan, als ik er aan denk kan ik wel janken. Terwijl ik voor de brand nog nooit over haar gehoord had.
Ik ben de laatste dagen verschrikkelijk moe. Ik slaap voldoende ( 8 uur) maar ben al weer moe na een paar uur. En als het aan mij ligt kan ik smiddags ook slapen.
Ook ben ik ontzettend snel boos, heb een kort lontje...

Wie herkent dit? Wat doen jullie er aan?

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:16

@amoj Kan je 't wel ergens kwijt? Of krop je t op? Zelf word ik alrijd erg rustig van een wandeling in de bossen :)

Is er iets bij je veranderd misschien waardoor je zo gevoelig bent de laatste tijd? Werk, vrienden, thuis? Misschien wel t weer waardoor t komt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 22:38

Mwah, kan het slecht kwijt. Heb eigenlijk ook geen plek waar ik me terug kan trekken. Meestal wandel ik even het weiland in bij de koeien, dat helpt wel.
Ik zit nu de helft van de tijd bij mn ouders en de andere helft bij het andere gezin waar ik woon. Dat levert ook wel stress op, maar dat kan helaas niet anders tijdelijk. In september krijg ik mn eigen huisje :)

laughterline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 23:39

Misschien ligt t dan wel (onbewust) daar aan. In ieder geval een mooi vooruitzicht dat je straks je eigen plekkie hebt. Ik ben jaloers :o Voornu denk ik naar vaak de koeien bezoeken? Of heb je nog een andere uitlaat klep? Paardrijden?

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 00:09

Dat herken ik nu ook wel amoj, zit hier met examenstress, stress op het werk, stress over mijn paard en kan dus nergens echt ontstressen want als ik thuis ben moet ik eigenlijk leren voor mijn examens. Ik loop dus heel veel te piekeren en zeker op het werk, waar het nu niet echt lekker gaat, reageer ik veel weerbarstiger als er iets gebeurt dan voorheen.. word er echt heeeeel moe van.. kan het helaas ook nergens kwijt. Ofja, behalve in onze hoogsensitieve topics ;)

Amoj, huil misschien eens een paar keer heel goed uit en val dan eens een paar uur in slaap, dat lucht misschien ook wel wat op :) (klinkt een beetje vreemd haha maar helpt wel). Ga eens wandelen, paardrijden, muziek luisteren, naar de koeien.. als je maar even weer helemaal rustig wordt. Gewoon in de natuur zitten en genieten van het mooie weer (de insecten even daar gelaten :') ).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:11

Denk ik ook.
Nee, helaas verder geen uitlaatklep... Heb wel een pony maar daar kan ik niet meer op rijden. Soms men ik nog wel met haar maar de laatste tijd is ze weer regelmatig kreupel...

Ja, herkenbaar DynamiteS!
Probeer ook wel regelmatig te ontstressen maar als ik dan weer terugga heb ik het zo weer :(

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:33

Hmm zonder eigen plekje is het moeilijk he.. Ik merk het ook, ouders gescheiden, vriend studeert in dezelfde stad als mij (andere stad dan waar ouders wonen) en zijn ouders dan nog ergens anders en iedereen wil je wel gezien hebben op tijd en stond.
Ik wissel maar tussen huizen ipv een rust plekje te hebben. Vanaf september op kamers voor mezelf!

Ik denk dat ook dat voor jou veel gaat uitmaken. Je hebt dat toch in het vooruitzicht! En intussen doen wat goed voelt, of toch zoveel mogelijk.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:55

En met je pony gaan wandelen amoj? Zo belast je haar niet en ben je toch samen. Ik vind het altijd heerlijk om de natuur in te gaan bij mooi weer :)

Ik ga nu ff ontstressen in dromenland Haha :') ben echt oververmoeid door de examens en alle stress de laatste tijd en vanochtend moest ik er weer uit om 6u voor mijn werk :(

Dat ken ik ook wel amoj, dat je zo weer gestresst bent. Ik denk dat je rustperiode te kort is geweest dan. Na een vakantie kan ik vaak weer langere tijd er tegenaan. Helaas kunnen we niet vaak op vakantie he.. :') wat zou dat fijn zijn haha

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:06

Ja, voelt gewoon niet lekker. Maar het nieuwe plekje in september heeft ook een dubbele kant.
Ik heb dus een jaar bij een pleeggezin gewoont en heb daar alles; mn pony, de koeien waar ik een band mee heb (ze hebben een melkveebedrijf en help er zoveel ik kan). En ik heb ook een heel bijzondere band met die man. Vind het heerlijk om alleen met hem even te zijn, dat is ook 1 van mijn rustmomenten, bij hem word ik helemaal rustig, heel apart.
Maar goed, in september woon ik daar dus niet meer bij in en zal dat waarschijnlijk ook wel minder worden...

Wandelen kan, maar hier in de buurt helaas niet echt een bos waar je met pony komen kunt. Dan moet ik langs de weg over het fietspad. En wordt ik nog niet echt rustig want moet ik constant op verkeer letten... :/

Lig nu lekker languit op de bank in pyama achter de laptop, das ook wel ff fijn :)

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:10

Je kunt er dan nog regelmatig heen gaan amoj, zullen je pleegouders ook leuk vinden :) of gewoon naar hem bellen als je met iets zit.

Heerlijk toch zo'n bankhang-dagje haha :D

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:49

Vorige week ben ik een hele week op retraite in Frankrijk geweest. Dat was echt de hemel op aarde voor mij als HSP! Heb de hele week in een bubbel geleefd met 8 personen. Geen telefoonontvangst en bewust niet aangesloten op de wifi, dus zeer weinig contact met de 'buitenwereld'. Was echt zo tot rust gekomen! Helaas is het wel heel lastig vol te houden in 'de echte wereld', zeker na een werkdag van 14 uur gisteren. Heb er wel veel geleerd.

Voor mij is het belangrijkste dat ik ga leren goed te aarden. Ik wist altijd al dat ik makkelijk in mijn hoofd zit, maar heb vaak geen contact met mijn benen of gewoon echt de aarde. Terwijl dat juist heel belangrijk is om negatieve energie weg te laten stromen en positieve energie van de aarde te ontvangen. Het blijft natuurlijk iets spiritueels/energetisch, maar voor mij wel heel interessant!

Ik vond het ook echt een aanrader en ben zeker van plan vaker zoiets te doen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:25

Even kijken of er nog leven is in dit topic... :o

Ik ben er sinds een maand of 3 ofzo achter dat ik een HSP-er ben. Dus hoi! :o

De laatste tijd heb ik het overal heel moeilijk mee. Heb een puberende peuter dochter die vermoedelijk ook een HSP-er is (en gezien ze nog niet heel veel praat uit zich dat vooral in zware huil en schreeuwbuien) mijn partner heeft asperger en ik ben momenteel zo goed als overspannen.

Ik volg een studie en heb nu gelukkig zomervakantie en het jaar nog net goed af kunnen ronden (vanaf februari ongeveer al zwaar oververmoeid) en weet gewoon even niet meer hoe ik het komende schooljaar en het jaar daarna moet gaan rondbreien...

Op het moment dat ik wakker word (na +/- 8 uur slaap) ben ik al doodop en dan moet ik nog zorgen voor de kerel en de peuter en mijn huishouden en moet ik daarnaast ook nog werken want de rekeningen betalen zichzelf niet... helaas. :+

Ik ben 4 keer per week op stal te vinden omdat ik anders echt geen enkel rust moment heb en niet kan 'afschakelen'. Het helpt me wel om rust terug te vinden en weer 'zen' te worden maar de grote zorgen (omtrent carrière en financiën) raken er niet mee opgelost.

In het verleden heb ik vanaf mijn 18e fulltime gewerkt maar telkens na +/- een half jaar kwam ik met een burnout thuis te zitten. Nu met mijn studie merk ik precies hetzelfde, na een half jaar begon de oververmoeidheid in te slaan...

Ik vraag me echt af hoe ik hier mee om moet gaan en wat dan wel haalbaar is? Eventueel kan ik een time out aanvragen op school (betekend wel studievertraging) om even bij te komen mocht de zomervakantie niet voldoende zijn, maar ik vraag me af of dat op lange termijn een oplossing gaat zijn.

Iemand die dit herkent of tips heeft?

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:49

Had dit topic al eens eerder gezien en dacht ik ga toch eens even reageren....

Heb eigenlijk een vraag. Is hsp alleen te testen door de vragenlijsten op internet? Ik heb meerdere testen online gedaan en vroeg me af of er ook andere mogelijkheden zijn waardoor je weet of je dit hebt.

mariekeoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-15 23:56

Ik weet niet misschien is dat vast te stellen door een psycholoog oid.

Hier nog een HSP-er, op dit moment erg veel last van. veel vrienden om mij heen verloren. zit mij op dit moment alleen maar tegen.

DynamiteS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 02:19

Welkom :evaw:

Wat oliebol zeg wubwub van je situatie.. Kun je geen yoga gaan doen ofzo? Dat helpt blijkbaar heel goed en kan gewoon thuis waardoor je er niet voor naar stal hoeft bv. En je man je kleintje eens mee laat nemen naar bv de speeltuin zodat je heel even het huis voor je alleen hebt?
Wat ik vaak heel fijn vind is even een wandeling door de natuur maken, heerlijk stil.. :)

Dat werken is iets wat de meesten wel zullen herkennen. Ik heb dat ook op kleinere basis dat ik heel snel last heb van de werkdruk. Ik ben 16 en werk in een supermarkt, maar het tempo en de druk zijn voor mijn gevoel heel groot, vind dat ontzettend vervelend want hoe moet ik dat later gaan doen bij een serieuze baan?

Ik zou wel proberen je studie gewoon door te laten gaan zonder pauze omdat je dan vertraging oploopt. Maar dat kan je eigen lichaam het beste aangeven denk ik.

Pien, kan denk ik ook door een psycholoog hoor. Maar als je kenmerken van hsp op gaat zoeken en je herkent je er in, zou dat voor mij eigenlijk al voldoende zijn, niet dan?

Mariekeoo, je mag altijd je hart komen luchten hier :) al proberen we dit topic vooral informatief te houden, er is nog een ander hsp topic, nl "Hsp, wie kletst er mee?" en dat is wel om echt te kletsen. Kom je daar lekker melden :)
Altijd welkom!

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 08:37

DynamiteS schreef:
Pien, kan denk ik ook door een psycholoog hoor. Maar als je kenmerken van hsp op gaat zoeken en je herkent je er in, zou dat voor mij eigenlijk al voldoende zijn, niet dan?

Ik heb niet het idee dat elke psycholoog wat van HSP afweet hoor. Ik ben een keer bij een psycholoog geweest omdat ik wat beter om wilde leren gaan met mijn soms heftige emoties. De psycholoog pakte het echt verkeerd aan waardoor ik met een slechter gevoel weg ging en me achteraf ergerde aan haar onbegrip. :o Toen ben ik maar weer gestopt, mijn HA kon me ook niet verwijzen naar een psycholoog die hier wel meer vanaf wist, stelde antidepressiva voor (om de emoties wat af te vlakken; overigens niet gedaan), en eerder genoemde psycholoog kwam alleen maar met dure alternatieve opties waarvan de vergoeding erg twijfelachtig was. Erg jammer, maar ik heb ook geen zin om alle psychologen in de omgeving af te struinen in de hoop dat er een tussen zit die me nuttige tips kan geven, want zo heel veel vrije tijd - en energie daarvoor - heb ik nou ook weer niet. -O-

Verder wil ik niemand ontmoedigen om het wel te proberen hoor, wie weet vind je wel een fijne psycholoog en zo heel veel heb ik er ook niet geprobeerd :) maar het kan zijn dat je teleurgesteld wordt.

11AFotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:04

Die ervaring heb ik ook, Mews! Ik heb er wel een paar met hun oren zien klapperen omdat ze niet snapte wat ik bedoelde met bijvoorbeeld het overnemen van de emoties van een ander. Soms wel best grappig, maar niet ideaal ;-)
De beste ervaring hierover heb ik gehad met een eerstelijns psycholoog. Zij werd helaas niet goed vergoed, omdat het niet via het GGD is of zo, maar ze kende het begrip wel. Ik weet alleen niet of dat dat voor alle eerstelijns psychologen geldt...

Qua test is wat mij betreft inderdaad de internet testen voldoende. HSP is nog steeds geen erkende eigenschap/ziekte of wat dan ook. Je hebt het, maar het wordt niet erkend in de medische wetenschap (kan ik trouwens nog wel een paar dingen voor opnoemen *zucht*). Er zijn dus niet echte testen voor, niet zoals voor bijvoorbeeld Autisme of zo. Sommige erkennen het wel en zullen je er ook mee proberen te helpen, maar dan moet je niet de 'geitenwollensokken' figuren hebben ;-) Die houden zich alleen bij hun boekje en daar staat het niet in, dus bestaat het niet.

Pien1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:10

Interessant.. De testen wijzen uit dat ik het wel "heb" maar ik twijfel altijd en zoek bevestiging/zekerheid maar dat kan ik misschien zelfs bij een psycholoog niet krijgen ;-)

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:12

Voor mijn idee is HSP ook een redelijk officieus begrip, en geen officiële diagnose. Ik kan het mis hebben hoor, wellicht is het intussen veranderd. Ik hou zelf ook van duidelijkheid, maar wat betreft dingen die je "hebt" of "bent" hou ik niet zo van labels en hokjes, dus heb ik zelf niet echt die behoefte aan concrete bevestiging. Ik heb geen idee of die uberhaupt te krijgen is bij HSP, dus daarin kan ik je helaas niet helpen.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:30

En daarnaast is het twijfelen over ook een van de dingen die HSP-res gewoon doen.. dat hoort er gewoon ook bij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:35

Evelijn schreef:
En daarnaast is het twijfelen over ook een van de dingen die HSP-res gewoon doen.. dat hoort er gewoon ook bij.

Dat vind ik denk ik wel het meest vermoeiend, het continue twijfelen over alles. Moet nog werken aan dat accepteren er van. :o

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:46

Volgens mij is het een zomerdip :j . Merk het ook bij mijn 16 jarige dochter. Oververmoeid, is geprikkeld door en om alles. Ze mag een paar dagen dippen maar daarna moet ik weer wat gaan verzinnen omdat ze anders lichtelijk depressief wordt. Ook de pijn in handen en knieen werken er niet aan mee. Over psychologen wil ik het maar niet hebben. We hebben er een gehad die mijn dochter eigenlijk de diagnose HSP gaf, maar daar had ze helaas geen klik mee. Voor de rest...... Helaas je moet het vooral zelf doen.
Maar kom op, jullie kunnen het!! *\o/* *\o/* +:)+

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 09:49

:wave:

Ik meld me ook. Hoogbegaafd getest en hoogsensitief bevonden door mijn stagebegeleidster, die zelf ook HB en HSP is. Nu ook werkzaam in de doelgroep HSP/HB jongeren met een redelijk zware achtergrond (dropouts vanuit de middelbare school) en ik herken erg veel in mezelf terug.

HSP is een 'diagnose' uitgevonden door Elaine Aron, of het daadwerkelijk een officiële term is durf ik niet te zeggen, daar zou ik de DSM-V eens op moeten naslaan.

HSP uit zich bij mij in enorm emotioneel betrokken kunnen raken bij anderen, scenario's in mijn hoofd schetsen voor ik überhaupt iets gedaan of gezegd heb en daarom maar niks doen, ik ben knettergevoelig op sfeer en emotie van andere mensen.
Gevoeliger voor kleur, geur, geluid en smaak heb ik ook maar dat heb ik al meer geïntegreerd in m'n koppie. :)

Mijn stagebegeleider helpt me hier echt geweldig bij. Ze is echt een rots in de branding en helpt me hier ook enorm bij, al is dat soms ook wel heftig en zit ik regelmatig jankend in de auto naar huis. Afgelopen week was dat door me in twee uur een verslag te laten typen, met mijn perfectionisme, me dat te laten versturen terwijl het niet af was en me niet de kans te geven het later af te maken. Ik ben daar een dag ziek van geweest..